
BMW 803 v řezu
Počet válců hvězdicových motorů je v jedné hvězdici skutečně vždy lichý. Ovšem součet dvou lichých čísel je samozřejmě vždy sudý, takže celkový počet válců motoru zase musí být sudý.
Obrázek výše je z Focke-Wulf Fw 238. BMW 803 tedy 7+7+7+7=28=2x14=2xBMW 801, protože tento motor skutečně nebyl nic jiného, než dva BMW 801. Oba motory byly prostě vedle sebe, jestli jsem správně pochopil ten článek na wikipedii, tak ani neměli společnou klikovou hřídel (jak bývá v těchto případech běžné). Zadní motor poháněl jak vrtuli, tak i celé příslušenství (kompresor apod.). Přední motor poháněl pouze vrtuli. Osobně by mě docela zajímalo, jak ty dva motory sladili dohromady, protože zákonitě museli mít každý jiný výkon. Ale to se již asi nedozvíme.
Jinak to byla taková těžkopádná herka, slepá větev vývoje.
Nedívejte se stále na ty výkony. To není vůbec podstatné, samotný údaj 3000 koní, 5000 koní, nebo 1500 koní je sice hezké číslo, ale naprosto nic nevypovídá o kvalitě motoru. Lodní motory mají třeba 20 000 koní, to by teprve byla stíhačka s takovým motorem, ta by letěla určitě aspoň 900 km/h. Jenže číslo 20 000 koní již neřekne, že ten motor je velkej jako barák a že je větší, než celé to letadlo v kterým by měl být.
Vypovídající údaj je buď výkon vztažený na hmotnost, nebo výkon vztažený na zdvihový objem. Prostě vezměte těch např. 2000 koní a podělte to buď hmotností motoru, nebo jeho zdvihovým objemem. Z tohoto Vám vyjde číslo, které má mnohem větší vypovídací hodnotu o kvalitě toho konkrétního motoru a hlavně, umožňuje srovnávat různé motory. Z tohoto pohledu je třeba vynikající Rolls-Roys Merlin (27 litrů), který měl vysoké výkony, ale nižší zdvihový objem, než třeba DB 601 (skoro 34 litrů).