Pístové letecké motory

vše co přesahuje rámec výše uvedených témat

Moderátor: Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Pokračování diskuse ODTUD.

2800 HP není v téhle době sám o sobě zase takový extrém. Napier Sabre byl schopný podobného i vyššího výkonu, BMW 801 se dostal na 2400 PS (byť sériově jen na 2300). Nejdrsnější byly obři, jako Pratt & Whitney R-4360, nebo úplná příšera v podobě BMW 803 (suchá hmotnost 2950 kg, výkon 3845 PS). A to dokonce proběhly nějaké studie na zamontování tohoto motoru do jednomotorové stíhačky :). Ale to už byla taková labutí píseň velkých pístových motorů.
Naposledy upravil(a) Hans S. dne 18/2/2009, 18:51, celkem upraveno 1 x.
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Potenciálně asi nejvýkonější byl Rolls-Royce Crecy. Nikdy se nedostal do výroby (přišel pozdě), šoupátkový rozvod, 12-ti válec, při testu v roce 1945 se vstřikováním vody údajně šel až na 5 000 koní.

P-47 je moje oblíbené letadlo, vlastně to ani nebylo letadlo, byl to okřídlený motor s turbodmychadlem na kterém seděl pilot.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17863
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

R4360 poháněl Goodyear F2G Corsair, pokud se nepletu ..
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Ano, poháněl. Samotný F2G je poměrně rozporuplný letoun. I přes extrémně výkonný motor letové výkony nebyly zase tak moc přesvědčivé a existují i zmínky o potížích s příčným řízením letounu. Do toho skončila válka a vývoj se ubíral směrem klasického Corsairu s výkonnějšími verzemi klasického R2800. Zajímavé je, že ač byl jeho vývoj "Supercorsairu" ukončen velice záhy a z linek sjelo jen několik málo letounů, tak minimálně jeden z nich létá do dnes :).
PETR ŠPAČEK
svobodník
svobodník
Příspěvky: 21
Registrován: 14/2/2009, 18:50

Příspěvek od PETR ŠPAČEK »

Ještě k těm vašim motorům.BMW 803 byl zdvená 802 ( 2 x 14 válců= 28 válců) . To by mne zajímalo, kde ten umístit bez přetíženého předku. To by dopadl, jak bombardér He 171 dva spřažené motory a samá porucha. Navíc pro Ta 152 měli v záloze V12 DB 623 se 1 764 kw ( 2 400k. ).
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Čoveče ty to máš samej překlep :) BMW 803 je zdvojený BMW 801 - to je dvouhvězdicový 14-válec. BMW 803 pak čtyřhvězdicový 28-válec. BMW 802 je trochu jiná konstrukce, jakýsi mix mezi starším BMW 139 a mladším BMW 801. Je to dvouhvězdicový osmnáctiválec (jako 139) s jednotlivými válci de facto přejatými z 801. Vůbec 801 byl hodně podobný. Do série nešel stejně jako BMW 803 (ten byl navíc kapalinou chlazený, resp. dle základního pohledu kombinace vzduchu a kapaliny - na rozdíl od 801, který je chlazen čistě vzduchem).
Ne He 171, ale He 177. Ten měl řadu potíží, nejen motory. Za většinu z nich si mohli sami konstruktéři až přehnanou progresivitou :) U Heinkela to takto občas chodilo..
Ta 152 s DB 623? Nevím o tom, že by se pro Ta 152 v nějaké dohledné době počítalo s jinými motory, nežli DB 603 a Jumo 213 (které maximálně postačovaly). Zcela jistě ne DB 623, když jeho vývoj byl ukončen dlouho před vznikem Ta 152.
PETR ŠPAČEK
svobodník
svobodník
Příspěvky: 21
Registrován: 14/2/2009, 18:50

Příspěvek od PETR ŠPAČEK »

Lidi namám to ze svý hlavy. O 803 je v knize PETER CAYGILL - LEGENDY Focke-Wulf Fw 190 na straně 20 uvedeno, že jde o dvojhvězdicový osmadvacetiválcový motor o výkonu 3 900 k. Jsou tam uvedeny další možné motory : DB 613 - 2020 k. , Jumo 222 E/F - 2400 k. , DB 609 - 2660 k. Mimo jiné též, žě se zkoušely kanóny Mauser MG 213 C/20 mm. a MK 213 C/30 mm. na letounu Ta 152 C.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Jak se mohly zkoušet kanony, které byly jen v projektu? Určitě existoval projekt s těmito kanony, ale to je tak vše. A to platí i pro ty motory. Ono obecně obzvlášť koncem války se s projekty roztrhl pytel...ale realisováno bylo, včetně alespoň prototypů, jen nepatrné množství.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Celá edice Bojové legendy je rozporuplná, Bf 109 (Jerry Scutts) a Fw 190 (Peter Caygill) jsou ale naprosto šílené slátaniny plné hrozných dezinformací a šílených chyb, kde se dobré a hodnotné části míchají s hroznými nesmysly. Nechápu, jak to v dnešní době, na počátku třetího milénia, mohl vůbec někdo vydat :(. Zvláště u Scuttse jsem byl dost negativně překvapen, protože zrovna on mi přijde jinak jako dost zavedený a solidní autor. Od Caygilla jsem nečekal nic, ale považuji to za dosti zbytečně vyhozené peníze :)
Ať přečteš cokoliv, tak se snaž porovnávat více zdrojů informací - neustále srovnávej, neustále přemýšlej. Na velkou část chyb se dá přijít jen logickým uvažováním - třeba si zkus představit hvězdicový motor s jednou hvězdicí a 14ti válci. To by se v podstatě nedalo udržet na rozumných rozměrech. Největší počet válců na jedné hvězdici je myslím 9. Jen tak mimochodem - pokud si správně pamatuji informace z díla lkaly tady na Palbě, tak každá hvězdice musí mít lichý počet válců, jinak by to nefungovalo (Viz. ZDE). Tohle je dochovaný BMW 803 (hvězdice jsou 2+2):
Obrázek

Potencionální motory, které jsi uvedl níže, možné jsou. Ty se dostaly z projektu do prototypu myslím snad všechny. Ale do Fw 190/Ta 152 se žádný z nich, pokud vím, nepodíval. Zkouškám MG 231 na Ta 152 C s trochou dobré vůle věřit lze, není to nereálné a pokud u Focke-Wulfu někde, pak bych ten test očekával právě zde - vývoj se koncem roku 1944 na Ta 152 dosti soustředil, byť to zřejmě nebyl úplně nejlepší nápad a možná by bylo rozumnější pokračovat vývojem klasického Fw 190 A (resp. jeho derivátu D).
reddog
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 469
Registrován: 21/11/2008, 11:40
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od reddog »

nechci do toho nějak kecat, ale hvězdicový motor se sudým počtem válců
funguje skvěle.Viz motory americké :wink:
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Jakýpak americký motor má sudý počet na hvězdici? Já si tedy žádný nevybavím.

R-1820 - 9
R-1830 - 7
R-2600 - 7
R-2800 - 9
R-4360 - 7
reddog
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 469
Registrován: 21/11/2008, 11:40
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od reddog »

moje chyba s americkými motory.
ale jsou jinde

rus. M22 12 vál.
rus. AS82 14 vál.
jap. hitači tempi 12 vál.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

M-22 - 9 (licenční Gnome et Rhone/Bristol Jupiter 9)
AŠ-82 - 7

Hitači Tempi je co? :)
reddog
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 469
Registrován: 21/11/2008, 11:40
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od reddog »

Aha, tak to asi bylo špatně napsáno .
M 22 jasně, chyba u zdroje.
AŠ82 jasně, chyba u zdroje, je to dvojče.
hitachi gk-2 tempi 12 , má být 12válec

tak já už radši mlčím , nebo dostanu po tlamě :D
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Hitachi GK-2 podle TOHOTO článečku 9 válců. Když se mrkneš na článek lkaly, na který odkazuji výše, tak je tam docela pěkně vysvětleno i nakresleno - proč se na hvězdicovém motoru používá právě lichý počet válců a ne sudý. Je to v části "Vybrané části motoru - 2) Hvězdicové motory" (včetně schématu).
reddog
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 469
Registrován: 21/11/2008, 11:40
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od reddog »

což to, článek jsem četl.Ale zase jsem si říkal že když to napsali , tak to třeba je pravda.A Ikala se třeba spletl.
Ale jak je vidět chyba není u Ikaly ale u mého zdroje.
Tak jsem zase chytřejší , danke Herr Hans :wink:
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Your welcome, Mr. Reddog :)
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Obrázek
BMW 803 v řezu

Počet válců hvězdicových motorů je v jedné hvězdici skutečně vždy lichý. Ovšem součet dvou lichých čísel je samozřejmě vždy sudý, takže celkový počet válců motoru zase musí být sudý.
:D

Obrázek výše je z Focke-Wulf Fw 238. BMW 803 tedy 7+7+7+7=28=2x14=2xBMW 801, protože tento motor skutečně nebyl nic jiného, než dva BMW 801. Oba motory byly prostě vedle sebe, jestli jsem správně pochopil ten článek na wikipedii, tak ani neměli společnou klikovou hřídel (jak bývá v těchto případech běžné). Zadní motor poháněl jak vrtuli, tak i celé příslušenství (kompresor apod.). Přední motor poháněl pouze vrtuli. Osobně by mě docela zajímalo, jak ty dva motory sladili dohromady, protože zákonitě museli mít každý jiný výkon. Ale to se již asi nedozvíme.
Jinak to byla taková těžkopádná herka, slepá větev vývoje.

Nedívejte se stále na ty výkony. To není vůbec podstatné, samotný údaj 3000 koní, 5000 koní, nebo 1500 koní je sice hezké číslo, ale naprosto nic nevypovídá o kvalitě motoru. Lodní motory mají třeba 20 000 koní, to by teprve byla stíhačka s takovým motorem, ta by letěla určitě aspoň 900 km/h. Jenže číslo 20 000 koní již neřekne, že ten motor je velkej jako barák a že je větší, než celé to letadlo v kterým by měl být. :D

Vypovídající údaj je buď výkon vztažený na hmotnost, nebo výkon vztažený na zdvihový objem. Prostě vezměte těch např. 2000 koní a podělte to buď hmotností motoru, nebo jeho zdvihovým objemem. Z tohoto Vám vyjde číslo, které má mnohem větší vypovídací hodnotu o kvalitě toho konkrétního motoru a hlavně, umožňuje srovnávat různé motory. Z tohoto pohledu je třeba vynikající Rolls-Roys Merlin (27 litrů), který měl vysoké výkony, ale nižší zdvihový objem, než třeba DB 601 (skoro 34 litrů).
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

No jenže u leteckého motoru jde ještě o jednu veledůležitou věc - a tou je čelní průřez (včetně různých chladičů..apod). Proto celé tohle konání je poměrně dobře odůvodnitelné. Tedy pokud s nějakým čelním průřezem dostaneš na 2000 kg hmotnosti 4000 koní, tak je to pro určitý typ letounů podstatně lepším řešením, nežli se stejným průřezem na 1000 kg 2000 koní.
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Samozřejmě, poté není nic lepšího, než do té úvahy zahrnout poměr mezi zdvihem pístu a vrtáním válce (čtvercovost). Jeho nízká hodnota snižuje výšku motoru, ale zvyšuje délku klikového hřídele, tedy i motoru. Při stejném zdvihovém objemu tedy snížením čelní plochy motoru zvyšujeme jeho délku a opačně. Vyšší délka zvyšuje čumáky u jednomotorových letadel a snižuje výhled apod. (Ale to ty určitě znáš lépe). Platí pro V-motory.
To ale nic nemění na tom, že litrový výkon je hlavní pro posouzení celkové výkonnosti motoru. Výkon vztažení na hmotnost zase vlastně vyjadřuje takovou efektivnost využití tohoto motoru.
Odpovědět

Zpět na „Komplexní témata a různé“