Stránka 25 z 34

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 6/12/2017, 22:16
od niko
Ono vobec pritomnost Su 30 v koridore vysadku materialu je celkom zaujimavost. Byt tam väcsi poriv, tak im spadne balik na hlavu. Plus dalsie veci ako pise kastellan. Cele to video je na zobratie papierov. Ono urcite nie je nahoda, ze nie je vidno registracky.

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 6/12/2017, 22:39
od kozlustechnykus
Tomu se rika blizka obrana svereneho letadla :-D

Ano, ano, je to prasarna, ale nadherna:)

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 13/12/2017, 09:28
od niko
Kto vie, co je na tom pravdy, ale v kazdom pripade zaujimave citanie.

https://theaviationist.com/2017/12/09/u ... od-claims/

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 23/8/2018, 14:37
od klingy
Alzirsko objednalo SU-35
https://sdelanounas.ru/blogs/111103/

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 23/8/2018, 15:40
od Skeptik
Takže nakonec Alžír. Prý má jít o 18 kusů.
Z alžírské ani ruské strany zatím nebylo oficiálně potvrzeno.

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 28/9/2018, 10:02
od niko
Rusky Su-35 interceptol americku F-22 nad Syriou.
https://defence-blog.com/news/russian-f ... syria.html

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 28/9/2018, 11:05
od HONZIK11
Zamerny kriz pěkně umisteny na vyfukovych plynech. Nevim zdali jsem to spravne pochopil, tento system zatim neumi navadet strely vzduch vzduch?Takze ceka až se
Lapne navadeci system strely? V tomto pripade tedy jedine s termickou hlavici? Protože Klasicky radarovy odraz by me prozradil a muze byt i tak slaby ze by se mi strely nezamkly na cil. Kazdopadne uchladit plyny z motoru je problem, proto se v Anglickove konstrujuje ten motor s vnejsim obehem, ktery bude chladit plast i ony vyfukove plyny zaroven a s temito se misit? Myslim, ze uchladit je nemuze uplne nic snad jen nejaky system krystalizace splodin, pak zalezi jen na citlivosti cidel lovce. V tomto pripade je to cesta k neuschopneni nevididitelnych konstrukci, ony budou termalne svitit vzdy i kdyz se radarovy odraz uplne pohlti nebo odkloni. Dokud se bude spalovat, tak to je resitelne jenom vyse zminenymi konstrukcnimi opatrenimi. Zatim tedy jenom zchlazenim motoru.

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 28/9/2018, 11:21
od kenavf
HONZIK11 píše:..Myslim, ze uchladit je nemuze uplne nic snad jen nejaky system krystalizace splodin,...
Prúdové lietadlo sa pohybuje dopredu na základe toho že sa vzduch nahreje a preto zvýšenou rýchlosťou opúšťa trysku lietadla a tým ho ženie vpred. Ak aktívne schladíš výtokové plyny tak zmenšia svoj objem. Primiešavaním okolitého vzduchu(zväčšenie obtokového čísla) dosiahneš nižšiu teplotu výtokových spalín ale je to zároveň podstatne väčší objem plynov. Takže zase bude záležať na detekčnej citlivosti termočidiel.

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 28/9/2018, 12:28
od KOLT
Pokud k sobě stealth stroj nechá přiletět klasickou stíhačku na vzdálenost, na kterou ho dokáže identifikovat pomocí IRST, znamená to, že buď je porouchaný stroj, nebo pilot. Nebo je to naschvál :) Samozřejmě se může stát, že se někomu podaří se dostat takovému stroji za záda. To už je čistě o tom, jaké další senzory se kolem pohybují. Radar na zadku je v tomto ohledu také nápomocné zařízení.

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 28/9/2018, 12:58
od Smutná krabice
KOLT:
1) Sýrie je tak malé hřiště, že tam jaksi není možné "vyhýbat se všemu", leda že by tam vůbec nelétali.
2) USA v Sýrii neválčí proti Rusům, ale F-22 tam používají primárně jako "stealth-mini-AWACS" a "stealth-mini-ELINT" pro klasifikaci komunikačních uzlů a radiových IED povstalců a SAA (jako Rusové ten Il-20 - Boeing P-8 ani RC-135 tam totiž jaksi úplně bez rizika poslat nemohou), takže pokud jim ta Su-35 nedělá výkruty 5 metrů od Raptoru, mají ji celkem na háku.

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 28/9/2018, 12:59
od KOLT
Jj, to je jasné, že to až tak nehrotí.

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 28/9/2018, 15:15
od Juraj Tichý
Bolo by zaujimave vediet, ako dlho predtym, mal na radare F22 ten Suchoj. :-)

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 28/9/2018, 16:13
od KOLT
Pokud se k němu Suchoj přiblížil zezadu, tak ho na radaru nemusel mít vůbec. Ovšem pravděpodobnost, že by o něm vůbec nevěděl, už mi tak vysoká nepřijde. Hodně bych se divil, kdyby byly ve vzduchu F-22 aniž by situaci někde v povzdálí nekontroloval nějaký AWACS.

Mě by spíš zajímalo, co měl na radaru ten Flanker. Pokud viděl Raptora v IR a na radaru nic.... asi bych z toho neměl dobrý pocit ;-)

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 28/9/2018, 19:39
od Smutná krabice
Pokud onen Su-35 používal radar, tak o něm F-22 samozřejmě věděla - veškerá pointa typu spočívá v tom, že svůj radar typu LPI používá jen pro sledování těch cílů, které by Raptor perspektivně mohly ohrozit, a všechny ostatní si buď jen letmo, občas a minimálním ještě použitelným výkonem "oťukává" radarem, nebo je sleduje zcela pasivně triangulací svého pokročilého REB.

Raptor je vlastně tak trochu něco jako létající VĚRA.

Ale jak říkám - jak Rusové, tak Američané nad Sýrií počítají s tím, že tam létají ti druzí a je jim to jedno dokud se ti druzí drží dost daleko.

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 29/9/2018, 06:25
od Skeptik
Asi to patří do vlakna F-22, ale budu pokračovat tady, ať je jasná souvislost ... kdyžtak prosím přesunout.
Zaujali mne tyto dvě věci ... nikdy jsem o nich neslyšel.
Smutná krabice píše:... a všechny ostatní si buď jen letmo, občas a minimálním ještě použitelným výkonem "oťukává" radarem, nebo je sleduje zcela pasivně triangulací svého pokročilého REB.
Raptor je vlastně tak trochu něco jako létající VĚRA.
Tedy "oťukávání" radarem a triangulace pomocí REB.
Jak to funguje?

Nevěděl jsem, že F-22 má "všesměrový radar"?
Podle známých údajů má jeho AN/APG-77 kruhový "rozhled 120°, ale jen do přední polosféry. Co je kolem něj či za ním tedy nevidí (na rozdíl od radarů třeba toho Su-35)

Triangulace "jako VERA" mi také není jasná. Vím, že jeho pasivní systém AN/ALR-94 má být schopen detekovat směr zdrojů elektromagnetického vlnění (radarů) až na vzdálenost 250 NM s přesností 2°. Nikdy jsem ale neslyšel, že by měl mít schopnost triangulace = zjistit polohu tj. nejen směr, ale i vzdálenost.
Ostatně po zkušenostech se systémem společnosti ERA ani nevím, jak by to bylo technicky realizovatelné. Senzory na F-22 jsou prostě moc blízko u sebe = výsledná chyba triangulace by byla astronomická. Triangulace vyžaduje několik senzorů dostatečně daleko od sebe.

Díky za vysvětlení.

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 29/9/2018, 06:55
od ringlett
Nevěděl jsem, že F-22 má "všesměrový radar"?
Podle známých údajů má jeho AN/APG-77 kruhový "rozhled 120°, ale jen do přední polosféry. Co je kolem něj či za ním tedy nevidí (na rozdíl od radarů třeba toho Su-35)
Za sebe nevidí, nemá čím.
Triangulace "jako VERA" mi také není jasná. Vím, že jeho pasivní systém AN/ALR-94 má být schopen detekovat směr zdrojů elektromagnetického vlnění (radarů) až na vzdálenost 250 NM s přesností 2°. Nikdy jsem ale neslyšel, že by měl mít schopnost triangulace = zjistit polohu tj. nejen směr, ale i vzdálenost.
Ostatně po zkušenostech se systémem společnosti ERA ani nevím, jak by to bylo technicky realizovatelné. Senzory na F-22 jsou prostě moc blízko u sebe = výsledná chyba triangulace by byla astronomická. Triangulace vyžaduje několik senzorů dostatečně daleko od sebe.
Tohle funguje, ale vyžaduje to operaci čtveřice letounů v roztažené formci, kdy jsou jednotlivé kusy asi deset km od sebe a vzájemnou datovou výměnu.

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 29/9/2018, 22:23
od Smutná krabice
Skeptik:
APG-77 samozřejmě vidí jen před sebe. Raptor byl konstruovaný s kabeláží pro zapojení radarů i do náběžných hran křídlem a radarů s bočním vyzařováním, ale není info že by to nakonec udělali.

Triangulaci pokud vím umí dělat na podobném principu, jako fungují radary s anténou SAR: zná svůj vektor a softwarově se chová jako by měl řadu antén mnoho metrů od sebe. Jediná věc navrch oproti SAR je to, že cíl není statický ale pohybuje se, což je nutné korigovat. Ale není to neřešitelné, protože kromě vrtulníků má všechno určitou setrvačnost. Samozřejmě že pokud je více Raptorů ve formaci, je výsledná poloha cíle kvalitnější (od toho mají Raptory unikátní stealth datalink IFDL), ale to by nebyla žádná novinka, takovým způsobem spoluzaměřovat (byť s radarem, ne pasivním REB) uměl už MiG-31.

Samozřejmě to nedá data o cílích ve kvalitě nutné pro postřelování ("weapon-track quality"), ale to není účel: účelem celého "Mission SW" Raptoru je, aby měl pilot nepřetržitě situační povědomí o tom, co pro něj představuje hrozbu (co o něm ví, co k němu směřuje, co bude za chvíli mít Raptor v dosahu svého radaru), aby se pilot dokázal vyhnout všemu s čím nechce bojovat a k tomu, s čím bojovat chce, se nastavil nosem letounu. Tzn. to, co je mimo "vzdálenost hrozby" je sledováno jen orientačně, plusminus kilometr.

Proto i ten APG-77 funguje tak, že cíle nad vzdálenost "hrozby" sleduje pouze občasně, orientačně, v této "přehledové kvalitě", a tím (společně s rozprostřenou frekvencí, simulací šumu a nízkým výkonem AESA svazku) snižuje riziko odhalení téměř k nule.

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 30/9/2018, 09:35
od Skeptik
Aha, takže tím "oťukáváním" jsi měl na mysli jen cíle, které se nachází před F-22. Jo, to smysl dává.

S tou "triangulací" mám ale větší problém to pochopit.
U statických cílů to chápu, ten stojí a letoun mění svoji polohu vůči němu ... to se spočítat dá, byť výsledek bude vždy jen přibližný (stejně jako triangulace pomocí dvou přijímačů).
Asi tedy lze něco podobného udělat i u pomalých pohybujících se cílů, ale s nárůstem rychlosti cíle musí kvadraticky narůstat i nepřesnost.
Jsi si tedy opravdu jistý, že to ten Raptor umí a reálně to používá?
Neměl by jsi k tomu nějaký odkaz? Díky.

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 1/10/2018, 03:59
od Smutná krabice
Skeptik: moc podrobností není. Prý to nějak chytře využívá dopplerův posun (k dopočítání vzdálenosti - směr ALR-94 zjišťuje přes fázový posun mezi anténami), kombinaci celkem 30 nezávislých antén v draku Raptoru (F-35 jich má 10), a SW algoritmy zahrnující pravděpodobnostní počet. Říká se že to může vést k tomu, že pokud pasivně sledovaný cíl prudce změní směr, REB Raptoru si na chvíli myslí že se rozdvojil, než si to opět přefiltruje správně.

Co se zdrojů týče, BAe ve svém letáčku oficiálně říká, že ALR-94 "geolokuje" vysílající cíle; a Bill Sweetman v Journal of Electronic Defense o ALR-94 poté, co vedl rozhovory z lidmi z programu F-22 napsal, že
The system determines the bearing, range and type of the threat, and then computes the distance at which the enemy radar can detect the F-22

Systém určí kurz, vzdálenost a druh cíle, a potom spočítá vzdálenost na kterou dokáže nepřátelský radar odhalit F-22
V Jane's International Defense Review 1991/3/1, kde autor opět vychází z informací od inženýrů Lockheedu, se píše:
Systém REB Raprotu, ALR-94, podle inženýra Lockheedu "není možné srovnávat s ničím jiným, co dnes existuje. Je tomu vysoce nadřazen". Dokáže zjistit kurz k cíli a, do určité míry, jeho vzdálenost.
Není tedy pochyb, že F-22 dokáže pasivně skrze svůj REB zjistit směr a kurz k leteckým cílům - otázka je jen, jak přesně.

(Ale tohle už by fakt chtělo přesunout do vlákna F-22.)

Re: Su-37 Flanker (Su-35)

Napsal: 1/10/2018, 12:09
od nine_mike
A nemyslí sa tou geolokáciou práve PVO, teda pozemné statické vysielače? Pretože ani väčší počet prijímacích antén nerieši problém malej vzdialenosti medzi nimi. Výsledná neistota vzdialenosti pri meraní len jedným F-22 je +- autobus obzvlášť pri rýchlych cieľoch je to podľa mňa nemožné resp. výsledok je len veľmi orientačný.