Rekatolizace

Moderátoři: Pátrač, kacermiroslav

Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17865
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Polární liška to bere moc černobíle, obávám se, že skutečnost bude mnohem šedivější, tak jak naznačuje Pilgrim.
Ono vyloučit z tehdejšího rozhodování bázeň z neznámého (matky. přírody) je prostě chyba.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11761
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

No jak chceš :wink: myslím, že to nikdo nevyloučil ani nezpochybnil. Pouze je zde řečeno, že ti kteří tahali za provázky měli i jinou motivaci a ta motivace byla silnějším motorem než ten na hoře. Toť vše.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5867
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Jo, za mě souhlas, tohle je na flame, který sem nepatří. Necháme toho.
Polární liška to bere moc černobíle, obávám se, že skutečnost bude mnohem šedivější, tak jak naznačuje Pilgrim.
Ono vyloučit z tehdejšího rozhodování bázeň z neznámého (matky. přírody) je prostě chyba.
Ale tohle mě celkem pobavilo :D...já jsem člověk, který z hloubi duše nemá rád černobílé vidění a proto brojím proti tomu náboženství :). Ignorovat jednu stránku věci a soustředit se na náboženství je podle mého černobílé vidění.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17865
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Obávám se, že v rámci toho tvého boje za šeď světa ses dostal pouze na jednu stranu :lol:
ObrázekObrázekObrázek
jmodrak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1376
Registrován: 20/1/2010, 20:53

Příspěvek od jmodrak »

Myslím, že v diskusii sa zabúda na to, že sa jednalo o 17. storočie, nie o obdobie 1. krížovej výpravy. Ten koeficient "náboženstvo" šiel dolu nie len u vyšších a stredných vrstiev, príkladov je myslím dosť, ale aj u najnižších vrstiev. Klasickým príkladom, ako to videl "sedliak" na "oslobodených" územiach od moslimských Turkoch po roku 1630 bolo tzv. povstanie Petra Časára. Tu roľníci, drobný šľachtici - všetci dobrý kresťania a katolíci dali prednosť pred katolíckou vládou Ferdinandovou prednosť vláde moslimskej.Listami požiadali o "vzatie do ochrany" pašu z Jageru a vezíra z Pešti. A aby nemali veľke výdaje, vyčistili preventívne východne Slovensko a severné Maďarsko od cisárských vojsk.
Samozrejme, že vláda vo Viedni obvinila miestodržiteľa Hasana pašu z podnecovania povstania a porušenia mierovej zmluvy . Odpoveď Hasana:
"„Vo Vašom liste okrem iného píšete, že v blízkosti Jágru na okolí mesta Szikszó sa zhromaždilo množstvo rájov (poddaných) a ste presvedčení, že ich k tejto vzbure poštval Ibrahim paša. Prekvapuje ma to, ako mohol jeden miestodržiteľ vlastnými slovami zhromaždiť tisíce ľudí ! Čudujem sa, ako ste mohli niečo také napísať ? Dajte rozum dokopy a zamyslite sa, akým útlakom chudáci trpeli a ako ste ich sužovali, keď opustili svoje domy a sídla a tisíce rájov sa vzbúrilo a radšej hľadalo smrť. Títo úbohí rájovia sú ako stádo oviec, ktoré súčasne dáva mlieko na obe strany. Ako veľký to bol útlak, môžete poznať z toho, že rájovia, hoci sú to vaši súverci, Vás opustili a považovali za láskavosť hľadať útočisko u Turkov a smieť ich požiadať o pomoc.“
pilgrim
rotný
rotný
Příspěvky: 97
Registrován: 11/1/2007, 23:17

Příspěvek od pilgrim »

Skelet ma bod.
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Příspěvek od Stuka »

Tiež túto debatu odpískam, kým ma vypíska Skelet.
:D
Ale pravdu má Polarfox. Ak niekto vidí čierno-bielo, tak sú to viac nábožensky založení ľudia než ateisti.

A som vlčica. :D
Kde ste prišli na polárnu líšku? To ma podrž.
ObrázekObrázek
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Rekatolizace

Příspěvek od Johan »

ad. Stuka
Aneb


[align=center]Tovaryšstvo a vzdělání:

Ač bylo Tovaryšstvo ježíšovo, v této době, vykonavatelem „práce“ inkvizice v (hrozná formulace) její nejvýkonnější éře, tak rádo měřilo dojím metrem. V jezuitských školách i knihovnách byly texty jinak matkou církví zakázané. Žáci se pak učili argumentovat jak za ně, tak i proti nim. To nakonec z jezuitů udělalo nejlepší náboženské rétory křesťanství.

Bohatství řádu směřovalo nejen k budování okázalých staveb baroka, ale hlavně k nákupu mozků a poznání. Jezuitské knihovny dodnes, např.i u nás-v Čechách, patří k nejobsáhlejším. Konečně-řád prakticky moderní knihovnictví založil.

Nebránili se přejímat chytré nápady svých protivníků. Takže nejen, že bez uzardění převzali komenského pedagogické metody (dokonce dříve, než se prosadili u protestantů), ale dotáhli je do konce. Byli první, kdo masově, jako samotný základ svého vzdělávacího systému tří stupňový postup; tedy zákl.vzdělání, střední školu a vyšší vzdělání.

Ne dost na tom. Oni byli 1.kdo začal budovat systematickou vědeckou práci. Přestali se tedy opírat o sebeschopnější a sebevýjmečnější jednotlivce. Budovali pracoviště. Jistě-dnes má průměrná školní laboratoř lepší vybavení, ale v jejich době šlo o stálé vědecké „labáky“. Konec-konců, meteo záznamy z Klementina jsou u nás využívány i dnes. Výsledky jejich zkoumání a pozorování byly opět k disposici pro vzdělávací soustavu řádu …
Naposledy upravil(a) Johan dne 5/1/2012, 17:22, celkem upraveno 1 x.
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Rekatolizace

Příspěvek od Johan »

:D Polarfox=polární liška :D
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bleu »

polarfox-

Autory se neoháním jakožto autoritami a dogmatem, ale je to z čeho vycházím. Proto to píšu. Ono to není žádné modní dogma. Výzkum na todle téma probíhá už nějakých 70 let. Ono to není nic nového. Na ty autory se ptám Tebe proto abych věděl z čeho vycházíš Ty o nic jiného mi nejde. Je to takový problém?
Napsat třeba BARBER, Malcolm, Noví rytíři; dějiny templářského řádu, Praha 2007.

Jen tak mimochodem k Templářům, které si před časem zmiňoval:

Jaké byli důvody a motivace Filipa Sličného aby proti templářům zasáhl?
Pro náhlé zatčení templářů existují jednoznačné finannčí důvody. Jako bankéři měli zančný likviditní majetek a směnitelná aktiva a jako majitelé půdy movitý i nemovitý majetek v každém francouzském regionu od Normandie až po Provence. Po zatčení proběhli pečlivé soupisy majetku, jeho rozprodání, pronajímání či využívání a pokračování správa majetku a využívaní pokladu templářů po říjnu 1307 jistě a nepochybně to znační nemalý hmotný zájem vlády o templáře i přesto, je pravda že roku 1308 Vilém z Plaisians - jeden z předních králových ministrů - prohlašoval, že tomu tak není a nebylo. Prp přístup k drahým kovům existovala i ta pohnutka, že král se snažil od roku 1306 obnovit ražbu kvalitních mincí podle norem stanovených Ludvíkem IX. z roku 1266. Současnící, zejména ti z Itálie, kde se nepochybně moci peněz rozumělo možná víc než kdekoli na Západě, byli zcela přesvědčeni, že toto byl ten hlavní důvod. Koneckonců Dante tvrdí, že hrabivost kolovala v krvi všech králů z kapetovské dynastie.

Jenže ono to není tak jednoduché a motivace je málokdy takto přímočará. Podle M. Barbera nedávné zkoumání královy povahy naznačuje, že ačkoli se snažil mít z konfiskací zisk, naprosto to nevylučuje možnost, že se o vině Templářů přesvědčil nebo se nechal přesvědčit jinými. Z čehož pramenila nutnost jednak za každou cenu.

Pravdou je, že Filip si udržoval rezervovanost a přísnost aby zvětšil důstojnost a závaznost svého královského majestátu. To je v naprostém souladu, že je znám jako muž vedeném přísnou mravností a nesmlouvavou zbožností, což jej izolovalo od ostatníhc lidí a samo o sobě bylo důsledkem výchovy v izolaci a bez lásky. Tyto charakterové vlastnosti byly, jak se zdá, ještě posíleny smrtí jeho manželky Jany Navarské v dubnu 1305 ve věku dvaatřicetilet. Ta je hluboce zasáhla a zdá se, že byl ochoten věřit tomu, že Guichard, biskup v Troyes, bývalý člen královnina, přivodil její smrt jedem a magií a proto bylo proti němu v srpnu 1308 zahájeno řízení, a že Guichard představuje nebezpečí pro zbytek rodiny. Proto, jestliže mu byla vštípena myšlenka, že templáři podlehli bludařské a sexuální zkaženosti, bylo by bývalo logické pokusit se o očištění království, stejně jao ho očistol od Židů.

William Jordan ukázal, že ačkoli král nesmírně profitoval z útoku na Židy v roce 1306, také věřil, že Židé často znesvěcovali hostii. Stejně tak odejmutí templářského majetku z tak znečištěných rukou bylo svatou povinností "nejkřesťenšťějšího krále". Vzhledem k tomuto vnímání rozpoložení králvoy mysli někteří historikové spekulovali o rozashu v němž byl manipulován úzkou skupinou ministrů. Přesný rozsah těchto vlivů není jasným ale tolik iniciativ za Filipova panování bylo poznamenáno jeho viděním světa, že je velmi obtížné uvěřit, že by byl pouhou loutkou. Filip na jedné straně neváhal tímto způsobem zakročit proti papeži, když se jeho ministr Vilém z Nogaretu pokusil zatknout Bonifáce VIII. v Anagni roku 1303, aby odpovídal na obvinění vznesená ve Francii , nebo na druhé straně proti svévlastné rodině, když ponížil své syny a potrestal jejich manželky za cizoložství v roce 1314.

Král naprosto zjevně snadno připouštěl určitý druh typ obvinění a jeho ministři si toho byli nepochybně vědomi: prvek, který spojuje případy templářů, Židů, Bonifáce VIII, a Guicharda z Troyes, je přesvědčení, že se snažili zničit pravé křesťanství svatého království francouzského, vyzbrojeni skrytými a tajnými prostředky odvozenými z jejich znalosti čarodějnictví. Pokud král spatřoval v templářích nebezpečí pro stát, pak ne jako vojenské organiazce, ale jako ďábelské síly.

Barber dále tvrdí, že existuje ještě jedna možnost, že v záležitosti s templáři se Filip Sličný snažil dosáhnout apotézy křížového tažení, jemuž byl jeho rod údajně oddán od dob Ludvíka VII. Filip obdivoval především svého děda a není pochyb o tom, že trvalým motivem života tohoto světce bylo jeho zanícení pro kruciátu. Lze se domnívat, ze pro krále Filipova ražení mohl mít jistou přitažlivost pojem Karla Válečníka v čele nového spojeného rytířského řádu, protože by spojoval kontrolu teplmářského majetku s křižáckou prestiží. Tak rozdílní současníci jako znalec kanonického práva Adam z Murimouthu a janovský kupec Cristiano Spinola se domnívali, že tomu tak skutečně je a přidržela se jich i část moderních historiků.


Tolik anglický historik Malcolm Barber - z mého pohledu tu jasně vyvstává ona promísenost světských a náboženských motivů, které od sebe nejdou oddělit, resp jeden z nich potlačit. Snaha je oddělit pak znamená ignorovat středověkou mentalitu, ducha sředověku jako doby, která byla velmi odlišná od té dněšní, jak třeba dokázal Jacques LeGoff ( například Středověká imaginace). To je to co tu celou dobu tvrdím.
Naposledy upravil(a) Bleu dne 5/1/2012, 19:27, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Příspěvek od 950 »

Nebyli inkvizitory náhodou dominikáni?
Pokud jde o Tovaryšstvo Ježíšovo, oni prý přijímali podobojí?
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

ad jezuiti - zrejme ako prvých (z cirkevných rádov) pochopili, že nastupujúci rozvoj vedy (v tomto období napríklad Kepler formuloval svoje zákony nebeskej mechaniky!) a s ním spojený prienik nových vedeckých poznatkov do bežného života bude stále viac ohrozovať samotné základy cirkevných dogiem. Aby umožnili cirkvi lepšie brániť udržateľné a včas opustiť "neudržateľné" pozície, potrebovali mať k dispozícii vlastné pozorovania a výskumy - a to znamenalo vybudovať vlastné výskumné inštitúcie. V tom čase to bola predovšetkým - ale nielen - astronómia, pozorovacia i teoretická.
A tak až prekvapivo mnoho astronómov a astronomických inštitúcií z diskutovaného obdobia i storočia nasledujúceho má jezuitské korene.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
josefg
poručík
poručík
Příspěvky: 713
Registrován: 16/5/2009, 16:04

Příspěvek od josefg »

Jěště jednou si přisadím na straně Lišáka a využiju k tomu příspěvek naší Ščuky či štiky? :D :D :D
Budu při tom předpokládat elementární znalosti Bible, konkrétně Matouše aspoň kapitoly 7 článků 15 -23 a kapitoly 23 čl. 22-31
Stuka píše:Myslím, že konať hocičo ,v hocijakej dobe "v mene Krista" ide veselo ruka v ruke. Dotyčný to môže myslieť úplne vážne a veriť tomu, že jeho konanie je posvätené a že v mene Krista musí konať práve tak ako koná. Tým sa dá ospravedlniť hocičo a ešte si aj dotyčný pripíše pár bodov k dobru, že sa po smrti ľahšie pretlačí do neba.
je to hezky a působivě napsané ale nejen že takové uvažování není v souladu s evangelii, ale je zakázáno.
kpt 7
Pilně se pak varujte falešných proroků, kteříž přicházejí k vám v rouše ovčím, ale vnitř jsou vlci hltaví.
16. Po ovocích jejich poznáte je.
18. Nemůžeť dobrý strom zlého ovoce nésti, ani strom zlý ovoce dobrého vydávati.
21. Ne každý, kdož mi říká: Pane, Pane, vejde do království nebeského, ale ten, kdož činí vůli Otce mého, kterýž v nebesích jest.
22. Mnozíť mi dějí v onen den: Pane, Pane, zdaliž jsme ve jménu tvém neprorokovali, a ve jménu tvém ďáblů nevymítali, a v tvém jménu divů mnohých nečinili?
23. A tehdyť jim vyznám, že jsem vás nikdy neznal. Odejděte ode mne, činitelé nepravosti.

kpt 23
Běda vám, zákonníci a farizeové pokrytci, že dáváte desátky z máty a z kopru a z kmínu, a opouštíte to, což těžšího jest v zákoně, soud a milosrdenství a věrnost. Tyto věci měli jste činiti a oněch neopouštěti.
24. Vůdcové slepí, kteříž cedíte komára, velbouda pak požíráte.
25. Běda vám, zákonníci a farizeové pokrytci, že čistíte po vrchu konvice a misy, a vnitř plné jsou loupeže a nestředmosti.
26. Farizei slepče, vyčisť prvé to, což vnitř jest v konvi a v mise, aby i to, což jest zevnitř, bylo čisto.
27. Běda vám, zákonníci a farizeové pokrytci, že jste se připodobnili hrobům zbíleným, kteříž sic zdadí se krásní, ale vnitř jsou plní kostí umrlčích i vší nečistoty.
28. Tak i vy zajisté zdáte se lidem spravedliví, ale vnitř plní jste pokrytství a nepravosti.

Hrabivost, násilnictví mocichtivost jsou v bibli odsuzovány a všichni to v té době věděli. Tak že museli moc dobře vědět, že takhle se do ráje nedostanou a bylo jim to jedno. To znamená, že to u "Mocných" to s vírou nebylo nijak horké. Králové a vysoká šlechta včetně církevní elity možná už tehdy byli větší ateisti, než si myslíme :D A věděli proč hlavně podle toho žili a jednali. poctivá a čistá víra byla jen pro ty dole. Jestli vám to připomíná doby nedávno minulé, tak mně taky. :lol:
Obrázek

read between lines, read between lies
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Stuka píše:Dobre si to Polarfox napísal. Ja len dodám, že prospechár = nábožensky motivovaný človek. Veď si povedzme na rovinu, čo veriaci chce za svoju vieru: No, nič menej ako sa večne váľať v nebi. A pokiaľ si urve ešte niečo aj za tohto života, to je bonus. :)
No mám obavu, že takto pojatý postoj k víře je zkratkovitý, krajně nespravedlivý a vážně poškozuje hluboce a přesvědčeně věřící lidí a to nejen křesťany. Lze to vztáhnout na příslušníka jakékoliv víry. Já osobně věřící nejsem. Ale myslím si, že jsi napsala pitomost. Na tuto pitomost se potom navázali další podobné objevné výroky a tvrzení a mám obavu, že podobné objevné projevy předcházely.

Je to zde Johanovo a moc mu zde nehodlám šarapatit, ale myslím si tyto podivuhodnosti mají k tématu rekatolizace a zda tento proces opravdu poškodil obyvatelstvo Zemí Koruny české stejně daleko, jako já do Jeruzaléma.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5867
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Kdyby všichni byl jen z poloviny tak nábožensky horliví jak se tu praví, tak by jsme tuhle diskuzi nikdy nemuseli vést, neboť by tu pevnou rukou vládla církev svatá :D A nikdy by svůj zápas se světskou mocí neprohrála.

Trochu se zapomíná na efekt povýšenosti současníka. Tj. vše bereme s "nadhledem", všechno víme nejlépe a na tu středověkou opičku se pokud možno díváme co nejvíce shovívavým pohledem a hodíme té chudince banán a řekneme si jak je ošklivá, ale zajímavá :) Když jsme mladí, tak budeme přesvědčeni, že nikdy nebudeme jako ti dospělí páprdové a když jsme staří, tak se do roztrhání budeme drát za to, jaká je dnes mládež tfuj. Tohle nás ovlivňuje, ale málokdy si to připouštíme.
naprosto to nevylučuje možnost, že se o vině Templářů přesvědčil nebo se nechal přesvědčit jinými
Proto, jestliže mu byla vštípena myšlenka
A pokud mu ji někdo vštípil, tak to samozřejmě činil z upřímného přesvědčení o templářských prohřešcích že? .) A ostatně i varianta, kdyby se k tomu nějak domanévroval sám a chtěl tomu prostě věřit, tak se to dá částečně označit za vnitřní ospravedlnění celé co si budeme říkat nečestné akce...je to pak tolik o náboženství nebo o vnitřním konfliktu člověka, co se snaží být spravedlivý?

Hrozný problém tohoto nazírání je, že náboženství tehdy do značné míry suplovalo hodnotový žebříček, tudíž každého to láká hned frknout do duchovní roviny a ne do prosté lidské a etické. Dnes by to třeba suploval ochranou lidských práv, bylo by to to samé, ale nad tím už by se nikdo najednou nepozastavoval.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bleu »

Ad 1 Trochu se zapomíná...
já ten dojem nemam a nemyslím si to.

Ad 2 mluvíš o tom, že náboženství suplovalo hodnotový žebříček. To je ale to co právě tvrdím. Že náboženství a víra je tou dobou natolik prodchnuto (a opravdu nemám, na mysli žádné extatické stavy) že právě supluje nebo spíš vytváří kde co od hodnotového žebříčku, po nazírání na morálku.

A nebo ještě jinak on se snažil být spravedlivý, ale koukal na skrze svoji víru. jinými slovy až někam do počátku 19. století se na ono lidství, etiku, hodnotové žebříčky, morálku atd kouká skrze víru. Čili pro ně jejich způsob nazírání byl tento. My se tu díky reformaci, osvícenství, francouzské revoluci a celkové pozdější sekularizaci díváme na věci jiným způsobem.

Náboženství a víra jako takové prostě vstupuje do všech oblastí života, prakticky všech lidí.
Naposledy upravil(a) Bleu dne 5/1/2012, 21:43, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4245
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Příspěvek od Alfik »

Vlastně je to celkem přirozené a jednoduché. Říká se tomu paradox farmáře (už jsem to tu v minulosti nastíňoval).
Máme tři farmáře. Hluboce a opravdově věřícího, druhého co chodí do kostela ale ve skutečnosti je pragmatik, a čistého pragmatika bez chození do kostela - ateistu.
Ten věřící, poté co se vrátí z kostela, nechá připustit mizernou krávu mizerným býkem, protože věří a protože se pomodlil aby mu Pánbůh z tohoto spojení dal vynikající telata. A má víteco.
Ten druhý, po návratu z kostela se vys...kašle na farářovy kydy a připustí vynikající krávu vynikajícím býkem, protože, jak říkal můj dědeček, "Pánbůh je mocnej ale krava zajíca nedohoní". Neboli, on ví, že jedině takto získá vynikající telata.
Ten třetí udělá totéž. Také má vynikající telata, ale navíc má čisté svědomí. A nadto, on se nebude chovat k jiným lidem jak k dobytku, protože na rozdíl od věřících i "věřících" považuje všechny lidské bytosti za sobě rovna, což ani jeden fanatik nepřipustí. A nejen náboženský. Viz komanči a náckové, že...
Mimochodem, i kdybych nijak nebral v potaz své vlastní zkušenosti s věřícími různých věrouk, tak čistě logicky: V různých zemích kolísá počet lidí kteří se označují jako věřící od cca 20% u nás až po cca 90% ve státech jako je Polsko, Islámské státy apod.
Přitom ve vězeních všech států na světě, je počet takto se označujících lidí vyšší než 95%. Z toho vyplývá - věřící na dohled, hůl do ruky.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17865
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Polarfoxi tak nějak nevím co si o tobě mám tady myslet. Před chvilkou ses byl v prsa, že bojuješ za tu šeď, a když se zde všichni tví oponenti "shodli" na tom, že jejich konáním bylo v šedé zóně a nikoliv převážně náboženským poblouzněním okamžitě zde začneš hlásat, že všichni to dělali pro hmotné statky :shock:
Po pravdě mě to začíná mírně znechucovat, ale tím nechci říct, že tím tuto debatu chci ukončit. Tady to není rozhodně má půda a nechám to na Pátračově vražedné myši.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5867
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Polarfoxi tak nějak nevím co si o tobě mám tady myslet. Před chvilkou ses byl v prsa, že bojuješ za tu šeď, a když se zde všichni tví oponenti "shodli" na tom, že jejich konáním bylo v šedé zóně a nikoliv převážně náboženským poblouzněním okamžitě zde začneš hlásat, že všichni to dělali pro hmotné statky
Upřímně nechápu, co chtěl teď básník říci. Celou dobu tu tvrdím jednu a tu samou věc. To co jiní hodí bez rozmyslu na náboženství "protože to tenkrát tak prostě bylo, to je přeci jasné, je to středověk", tak beru z pohledu obyčejné lidské přirozenosti. V průběhu věků se mění pouze kulisy, ne herci.

Nepozoruji jinak, že by se někdo shodl na šedé zóně, protože pořád se tu obhajuje názor, že ručičky vah jsou hluboko v zóně náboženství.
Ad 2 mluvíš o tom, že náboženství suplovalo hodnotový žebříček. To je ale to co právě tvrdím. Že náboženství a víra je tou dobou natolik prodchnuto (a opravdu nemám, na mysli žádné extatické stavy) že právě supluje nebo spíš vytváří kde co od hodnotového žebříčku, po nazírání na morálku.
Ne, to že chci místo jednoho hradu dva a k tomu dvě města a vezmu si to protože označím souseda za kacíře, to je hrabivost a ne náboženství. Právě proto, že je tehdejší doba náboženstvím jako suplující formou hodnotového žebříčku prodchnuta, tak se můžeme dopouštět velkých zkreslení. Protože slovo bůh a víra je v každé druhé větě, tak máme tendenci to hodit na náboženství a ne obyčejné lidské pohnutky. Maskáče ze mě vojáka neudělají, ale když to nebude okolí blíž zkoumat, tak tak budu vypadat.

Pokud budu chtít být mrcha v dnešní době, budu užívat dnešního hodnotového žebříčku a mluvy. A často ani nebudu muset přehrávat, protože něco z toho mi půjde samo, protože je to omáčka téhle doby. Stejně tak středověký člověk používal vlastní omáčku, kterou my pak často nesprávně považujeme za hlavní chod.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
pilgrim
rotný
rotný
Příspěvky: 97
Registrován: 11/1/2007, 23:17

Příspěvek od pilgrim »

OK.......tak to zkusim jeste jednou......a z druhe strany......chce tady nekdo poprit fyzickou existenci jedincu (a to i vysoce postavenych), kteri pro sve presvedceni obetovali vse co meli, ba i sve zivoty?......obrance mest a pevnosti, jimz byla nabidnuta cestna kapitulace, tituly a majetky vymenou za zmenu vyznani??????......lidi, kteri se radeji nechali upalit, nez by zradili svoje presvedceni?????.........lidi, kteri branice svoji viru a vyznani obetovali zcela vse???????? Myslim, ze nikdo takovy se tady nenajde. Tak proc "proboha" odmitate prijmout fakt, ze obcas to nekomu takovemu mohlo treba i vyjit???? Ze nekdo vice ci mene nabozensky motivovany mohl ve hre zvana historie uspet??? A ze tedy tato motivace nekdy hrala vetsi roli nez nez v jinych obdobich?????.........well, nesnasim cirkve a viru v jakehokoliv boha nepotrebuju (nafoukane jsem presvedcen, ze muj vlastni buh sedi v me hlave).....to ale neznamena, ze nebudu respektovat silu a efekt kohokoliv verit v cokoliv......protoze to by mohlo take znamenat, ze podcenim potencialniho nepritele.

Po par pivech ci panacich........ale proste me, absolutniho neznaboha, urazi predstava, ze neexistuji lide s virou (v boha, svobodu, demokracii, penize, geopolitiku ci treba v ve vlastni dokonale sperma).
Odpovědět

Zpět na „ostatní“