Re: Boeing B-17 Flying Fortress
Napsal: 28/3/2023, 15:27
Hans: Osobně beru kroucení jako případ, kdy bude křídlo při nulovém vztlaku vyvozovat kladný moment u kořene a záporný u konce křídla, což povede k tomu zmíněnému zlepšení těch tvých pádových charakteristik (pokud použiju vhodný profil pochopitelně). A toho lze dosáhnout buď aerodynamickým, nebo geometrickým kroucením. Ale použití jen jiného symetrického profilu mi žádný moment při nulovém vztlaku nepřivodí.
K tomu geometrickému kroucení: já vím k čemu kroucení je, jenomže si nevybavuju jediné letadlo, které by mělo symetrický profil u kořene i na konci křídla a zkroucené křídlo. Symetrické profily ve spojení s lichoběžníkovým nebo obdélníkovým křídlem mají totiž už tak dobré pádové charakteristiky, že by jejich kroucení jen zbytečně zhoršovalo výkony a letové vlastnosti. Viz akrobati jako Extra. Výrazné aerodynamické kroucení mají obecně bezocasá letdala, třeba Me 163, že jo. Ale geometrickému kroucení se konstruktéři pokud možno vyhýbají z důvodu výrobní náročnosti. A připomínám, že volba použitých profilů u B-17 byla s velkou pravděpodobností učiněna i s ohledem na nenáročnost výroby.
HONZIK11: Tak jasný, profil je hodně důležitý. Jenže ne důležitější než ostatní aspekty letadla. Umění návrhu letadla spočívá právě ve volbě nejlepšího kompromisu, což je právě na tom to krásné. A právě proto není a nebylo až tak kritické, když se k nějaké části letadla dostane protivník. Ano, může to pomoct vylepšit vlastní konstrukce, ale nemyslím že to kdy přineslo vyložený zlom. Němci pochopitelně například zkoumali křídlo Mustangu. Mimo jiné správně upozornili, že laminární proudění jeho profil umožňuje jen ve velmi omezeném rozsahu a že protože se za všechno platí, trpí i některými nectnostmi. Ale zkrátka pro styl nasazení Mustangu bylo nejlepší.
K tomu geometrickému kroucení: já vím k čemu kroucení je, jenomže si nevybavuju jediné letadlo, které by mělo symetrický profil u kořene i na konci křídla a zkroucené křídlo. Symetrické profily ve spojení s lichoběžníkovým nebo obdélníkovým křídlem mají totiž už tak dobré pádové charakteristiky, že by jejich kroucení jen zbytečně zhoršovalo výkony a letové vlastnosti. Viz akrobati jako Extra. Výrazné aerodynamické kroucení mají obecně bezocasá letdala, třeba Me 163, že jo. Ale geometrickému kroucení se konstruktéři pokud možno vyhýbají z důvodu výrobní náročnosti. A připomínám, že volba použitých profilů u B-17 byla s velkou pravděpodobností učiněna i s ohledem na nenáročnost výroby.
HONZIK11: Tak jasný, profil je hodně důležitý. Jenže ne důležitější než ostatní aspekty letadla. Umění návrhu letadla spočívá právě ve volbě nejlepšího kompromisu, což je právě na tom to krásné. A právě proto není a nebylo až tak kritické, když se k nějaké části letadla dostane protivník. Ano, může to pomoct vylepšit vlastní konstrukce, ale nemyslím že to kdy přineslo vyložený zlom. Němci pochopitelně například zkoumali křídlo Mustangu. Mimo jiné správně upozornili, že laminární proudění jeho profil umožňuje jen ve velmi omezeném rozsahu a že protože se za všechno platí, trpí i některými nectnostmi. Ale zkrátka pro styl nasazení Mustangu bylo nejlepší.