Stránka 4 z 10

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 24/10/2018, 09:21
od Rase
Skeptik:
tak nějak jsem od tebe podobnou reakci čekal. Patrně tě ale nepotěší, že na bezocasém letounu pracují i Rusové. Zatím co americké vize mají spíše tvar delty, tak ruské představy směřují spíše k tvaru talíře s mnoha lomy po okraji (viz obrázek). Všechny státy zcela vypouštějí ocasní plochy, uvažují o aktivních systémech ochrany letounu na bázi laserů a předpokládají možnost letu bez pilota.

Obrázek

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 24/10/2018, 14:39
od Skeptik
Pročpak by mne to mělo "nepotěšit"?
Je mi ukradené, na čem v Rusku pracují, či říkají, že pracuji.
Vím, že bezocasá koncepce je zase "v módě" ... to už tady bylo několikrát ... vždy se stejným výsledkem - návratem ke klasické koncepci.
Problém je v tom, že se někdo vždy upne na dílčí výhodu ... dříve nižší odpor, dnes stealth ... a pomine ty nevýhody a problémy.
Jenže, pokud se v budoucnu podaří vyřešit detekci letadel s nízkým radarovým odrazem, pak z těhle bezocasých budou zas jen špatná letadla.

Mimochodem Američané prý již jedno takové stavějí :wink:

Obrázek

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 24/10/2018, 14:56
od Rase
:D
předpokládám že budou chtít aby nový stroj létal lépe než Rafale nebo Typhoon, nebo alespoň stejně dobře. Jak toho hodlají docílit je vcelku jedno. Hlavně jsem zvědavý zda bude mít "inteligentní" povrch, laser pro vlastní ochranu, umělou inteligenci a jakou elektroniku. Samotný vzhled beru spíš jako bonus. Bez směrovky bude letoun pěkně skladný a i bezosádková verze (řekněme s plochým překrytem kabiny) zajímavější.
ps. nenapadlo ještě nekoho, místo směrovky zvedat nebo sklápět konce křídel? v kombinaci s vektorováním tahu by to mohlo být zajímavé.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 24/10/2018, 15:43
od skelet
Skeptik: tebou ukázaný prototyp z Area 51 (snad tě za to neodpraví) není bezocasý. On má své SOP :D

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 24/10/2018, 18:05
od HONZIK11
Zavedenim FBW a prvku umele nestability byla kontrukce bezocaseho letounu jenom otazkou casu. V podstate jde jenom o data a rychlosti prepoctu. Mechanizace kridla na nabezne hrane i odtokovce dokaze při nesymetrickych vychylkach nahradit smerove i vyskove kormidlo hrave ani vektorovane trysky nejsou treba protoze prave delta kridla maji krome obrovske plochy kridla taky velice dlouhe nabezne a odtokove hrany a tim jejich mechanizace nabyva na ucinnosti. Vztlak i smerou stabilitu generuje i trup a u toho evropskeho projektu je to i videt. Tim, ze je kridlo vetknuto do trupu po velke delce je obrovsky pevne a snese velke zatizeni. A ze to Rusaci projektuji do oblych tvaru? Zase jenom zvetsuji délku a ucinnost ovladacich mechanizmu.
kridla. Paklize to bude vyvakuovane z kompositu je tam uplne jedno ci to bude rovne nebo oble. Jde jen o technologii jako u B2.Takze za me dobry! :lej:

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 24/10/2018, 19:46
od Skeptik
skelet píše:Skeptik: tebou ukázaný prototyp z Area 51 (snad tě za to neodpraví) není bezocasý. On má své SOP :D
To není SOP to je kabina ... pro fakt velkýho pilota s mnoha ... chapadly :lol:

Rase
Zapomněl si warpový pohon a fotonová torpéda :rotuj:

Honzíku
FBW i aerodynamicky nestabilní konstrukce existují již několik desítek let. Bylo i několik pokusů o bezocasá nebo "placatá" letadla ... vše bez úspěchu. Proč asi ???

Obrázek

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 24/10/2018, 19:50
od Zemakt
Tak to éro na fotce není zrovna moc dobrý příklad Skeptiku. Bo, zlí jazykové tvrdí... :wink:

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 24/10/2018, 19:54
od Skeptik
Vím, co zlí jazykové (zastupující ty co prohráli) tvrdí. Ale to je normální, to je vždy.
"Byl úspěšný či nebyl, to je to, oč tu běží" :wink:

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 24/10/2018, 20:21
od HONZIK11
Toto je klasicky V -tail, používaný i na vetronich. Hlavni výhodou u nich
je nizsi hmotnost kormidel a montáže ovladani cenralizovane do trupu. Pak přichází mix, kdy pouze dve kormidla supluji tri ovladane ridici plochy. Menší odpor. U neviditelnych např. F117 a take tohoto F23 to bylo spise o odrazech radaru mimo zaric. Jinak to nemelo vyznam. Ale jak vidis, tim ze F23 nebyl klasickou deltou museli si pomahat kormidly. Raptor ma smerovky extra velke, ten vsadil na ne a na obratnost diky jejich velikosti a mechanizaci kridla potlacil. SUCHOJ, SPOJIL GENERATOR viru s kridlem a vybavil jej bohatou mechanizaci,pak to doplnil plovouci sadou pidi smerovek. A FCAS?Delty vyskovku nepotrebuji a smerovku nahradí softverove asymetrickymi vychylkami mechanizace kridla. Vzdyt uz to lita v takovych konfiguracich nejen na B2 která je bezocasa ale i bezpilotnich dronech.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 24/10/2018, 20:27
od Zemakt
V tom by jádro pudla Honziku nemělo být, nýbrž v ultra obratnosti, jak celou diskuzi chápu.

Osobně s tím problém nemám, nemyslím si, že dog fight tak jak jej známe, je v budoucnu to pravé ořechové.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 24/10/2018, 20:36
od HONZIK11
No ja si myslim,ze zatacet to bude :lol: A letova obalka manevrujici delty je o tlacenych obradech kde postavi celou plochu kridla proti mase vzduchu a otoci se na fleku nebo se timto dostane do takoveho uhlu nabehu,ze Raptor i Suchoj na to potrebuje vektorovane trysky. A proto mam delty rad, tu bezocasost nějak prezuju, kdyz uz jsem prezil dvouplosnika a menitelnou geometrii kridla. :lej:

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 24/10/2018, 20:45
od Rase
HONZIK11:
díky za technický rozbor. Docela se mi líbí, že britský Tempest od BAE, bude mít nejspíš V-tail. Pokud by oba stroje vznikly ve stavu v jakém jsou nyní prezentovány, tak bude hodně zajímavé je vzájemně porovnat, pokud jde o letecké schopnosti.

Skeptik:
ty bych spíš čekal u rusů, přeci jen tvrdí že pracují na letounu 7. generace...
nic kloudného v tom co píšeš není - nechám tě ale při tom, že víš o letadlech víc než konstruktéři z Dassaultu.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 24/10/2018, 20:54
od HONZIK11
Jo a ještě jsem neco opomel vzdálenost mezi motory. Od dob F14 je zapadni konstrukce stihacu mely u sebe. Suchoje jakoby se v F14 inspirovaly. A ted i FCAS je ma
v dost velke vzdalenosti od sebe coz umoznuje zmenu smeru letu zmenou vykonu jednoho z nich nebo jenom jednoduse zmenou nastaveni vytokove trysky.A to bez zvyseni aerodynamickeho odporu pri vychyleni kormidel.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 24/10/2018, 21:05
od Smutná krabice
YF-23 zvládal stejné úhly náběhu jako YF-22 a podle Boeingu i stejnou ustálenou rychlost zatáčení. A protože byl YF-23 úplně první letoun v historii, jehož letové výkony byly 100% přesně předpovězeny matematickým modelováním Northopu (naměřená data z prototypu přesně odpovídala spočítaným), nevidím důvod jim v tom nevěřit.

U 6. generace se spíše než křídlo "s extrémní pevností" bude používat aeroelastické křídlo, viz NASA/Boeing X-53.

Osobně vidím problém ve vysokých úhlech náběhu kde by prostě chyběla kormidla "protože aerodynamický stín", ale třeba to hodlají nahradit vektorováním tahu.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 16/11/2018, 08:04
od Rase
Španělsko zvažuje zapojení do projektu FCAS

Dne 14. listopadu 2018, na IQPC (International Fighter Conference) v Brlíně, španělský brigádní generál Leon-Antonio Maches Michavila, zmínil že Španělsko již nějakou dobu zvažuje možnosti náhrady letounů F/A-18 Hornet v letech po roce 2035. Nový letoun by sloužil společně s modernizovanými letouny Eurofighter Typhoon. Již probíhají jednání oběma evropskými výrobci letounu nové generace, konkrétně diskutují s francouzsko-německým týmem Dassault a Airbus, kde probíhají práce na letounu FCAS a druhým je pak britský projekt Tempest, za kterým stojí BAE Systems, Leonardo UK, MBDA a Rolls-Royce. Španělská strana ale jednoznačně požaduje, stát se partnerem projektu, ne pouhým odběratelem. Dle Michavila se španělská strana hodlá v této věci držet "při zemi" a být skromným partnerem, ale zapojení vlastního průmyslu je logickým požadavkem. Nutno podotknout, že již na vývoji Eurofightera se podílela španělská společnost CASA.

https://www.janes.com/article/84597/spa ... ticipation

Obrázek

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 22/11/2018, 10:00
od Rase
Dosažení shody a zahájení vývoje

Francouzská ministryně obrany Florence Parly na svém twitterovém účtu 20. listopadu oznámila dosažení shody s Německem při vývoji víceúčelové stíhačky nové generace, která ve vzdušných silách obou zemí nahradí stíhačky Rafale a Eurofighter. Podle Parly vývoj technologického demonstrátoru začne v roce 2019. Vývoj proudového motoru nové generace zajistí společně francouzská firma Safran a německá MTU Aero Engines. Francie požaduje schopnost nést jaderné střely s plochou dráhou letu ASMP (Air-Sol Moyenne Portée) a schopnost operovat z paluby letadlových lodí. Zmíněné funkce sice prodražují vývoj a výslednou cenu letounu, ale zdá se, že Německo v tomto ohledu svému partnerovi ustoupí. Výhodou má být rovněž modulární koncepce, kdy letoun bude velmi rychle osazen novými bloky s elektronikou a operovat s novým softwarem. Společnost Dassault má na starost vývoj letounu, společnost Airbus zajistí vývoj dalších systémů rodiny FCAS. Ten zahrnuje mimo jiné nový evropský dron s dlouhou výdrží pro střední výšky, průzkumné a úderné stealth drony, nové zbraně vzduch-vzduch i vzduch-země a modernizované původní letecké platformy - Eurofighter, Rafale.

http://www.armadninoviny.cz/francie-a-n ... jnA6v-iowA

Obrázek

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 22/11/2018, 21:50
od Skeptik
Tak to vypadá, že se nejdůležitější země EU rozhodly udržet si nezávislost na letecké technice USA, a další klíčová země EU (Španělsko) se z této závislosti postupně vyvazuje.
Takže jediný, kdo tak trochu podlehl, je Itálie. Ale tam je to logické, vzhledem k zapojení Leonarda do projektu a investice do vývoje.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 26/11/2018, 21:21
od Skeptik
Takže preliminary design tohoto letounu o Airbusu je mnohem střídmější než to sci-fi od Dassaulta.
Uvidíme, co jim z toho příští rok vyleze.

Obrázek

Jak už jsem psal výše, věřím spíš takovémuto konceptu.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 26/11/2018, 22:02
od Rase
Očividně to je pořád ten samý model jako byl prezentovaný již dříve, jen mnohem dotaženější, detailnější a hezčí (možná to je jen jinak nasvícené). Vzhledem k tomu, že na první pohled jde o jakéhosi křížence F-35 a Tornada, tak si myslím, že návrh vznikl v době, kdy německé letectvo řešilo náhradu za Tornada. Jako doplněk Typhoonům by Němcům takový stroj jistě stačil a asi by se dal zkonstruovat velmi rychle. Francouzi ale mají mnohem větší ambice, chtějí něco co nahradí i stíhače (Typhoony a Rafaly) a něco s lepším exportním potenciálem. Zkrátka pokus alespoň nějak držet krok s americkým vývojem letounů 6. generace. Přeci jen návrh od Airbusu by byl akorát tak protiváhou k F-35 a většina potenciálních zákazníků už koupila nebo kupuje právě F-35, možná by tohle koupili jen Němci. Francouzi mají pro tuto roli Rafale. Návrh Dassaultu mi přijde smysluplnější a zdá se, že Němci jim ustoupili a dohodli se, že nový evropský letoun navrhne a zkonstruuje Dassault. Airbus má vést projekty evropského bezpilotního dronu a podobně.

Obrázek
takhle vypadal návrh Airbusu dříve

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 6/2/2019, 16:11
od Rase
Zcela nový pohon od Safran a MTU

Francie a Německo dnes oznámily udělení prvních smluv v programu FCAS/SCAF. Ministryně obrany obou zemí Florence Parlyová a Ursula von der Leyenová podepsaly smlouvu v hodnotě 65 mil eur (1,68 mld Kč), která zaručí financování projektu po dobu prvních dvou let. Vývoj zatím shodným dílem financují oba státy, v létě se může připojit i Španělsko. Vývojem systému nových stíhaček byla pověřena francouzská firma Dassault Aviation a evropský výrobce Airbus. Během zmíněných prvních dvou let, společnosti vypracují program pro vytvoření koncepce nového letounu. V letech 2019-2024 bude konsorcium tvořené společnostmi Safran a MTU Aero Engines, pracovat na projektu nového pohonu, tato část vyjde na dalších 115 mil euro. Safran má na starost horkou část motoru (spalovací komora, turbína), která musí být postavena ze zcela nových materiálů. Německá společnost MTU dostane na starost nasávací otvory a vypracuje sevisní postupy. Technologický demonstrátor má být dle plánu hotov v roce 2025, ale bude ještě osazen motory M88 ze stíhačky Rafale. Nový typ motoru, již v sériově vyráběné podobě, má letoun dostat až kolem roku 2038. Celý systém by měl kompletně nahradit stávající letouny do roku 2040. Británie, která opouští EU, představila vlastní model stíhačky nové generace, zvaný Tempest, loni v červenci. Zástupci evropských armád a průmyslu věří, že oba projekty by se s ohledem na velkou finanční i technologickou náročnost mohly v budoucnu spojit.

https://www.facebook.com/MagazynLotnict ... =3&theater
https://www.e15.cz/zahranicni/nahrada-z ... un-1356082

Obrázek