Stránka 4 z 4

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 30/1/2019, 21:34
od kozlustechnykus
A taky by nebylo od veci, aby nakup Valoru nezruinoval rozpocet ACR.

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 22/3/2019, 10:43
od Rase
Smlouva s Rolls-Royce na vylepšení motorů

Britský výrobce motorů Rolls-Royce a Bell Helicopter, který je součástí amerického konglomerátu Textron, aktuálně podepisují dohodu o spolupráci v oblasti výzkumu motorů s cílem zlepšit bezpečnost, výkon a dostupnost pro budoucí letouny, konkrétně V-280 Valor a bezpilotní V-247 Vigilant. Rolls-Royce je předním světovým výrobcem vyspělých motorů a pohonných systémů a nová smlouva jen upevňuje více než padesátiletou spolupráci mezi společnostmi Bell a Rolls-Royce. Nutno podotknout, že konvertoplány z programu FVL (Future Vertical Lift) obdrží zcela nové turbohřídelové motory General Electric T901-GE-900 (tovární označení GE3000). Nové motory řady T901 jsou rovněž určeny pro remotorizaci vrtulníků AH-64 a UH-60. Vývoj probíhá v rámci programu ITEP (Improved Turbine Engine Program) od roku 2006. Motor T901 má výkon 2200 kW, ale také o 25 % nižší spotřebu než současný T700-GE-701C. Ke snížení spotřeby patrně došlo přidáním jednoho turbínového stupně do volné turbíny. T901 tedy patrně využívá třístupňovou turbínu, podobně jako nejnovější turbovrtulový motor GE Catalyst vyvíjení v ČR firmou GE Aviation. T901 má navíc možnost dalšího růstu výkonu o 25 % a životnost činí 6000 letových hodin. Akviziční a provozní náklady jsou přitom o 20 až 35 % menší než v případě T700. Nižší náklady mají být dosaženy mimo jiné pomocí 3D tisku, který umožní snížit počet součástek motoru a tím mimo jiné i zjednodušit logistiku. Vývoj nového motoru má být dokončen v roce 2021 a zahájeno jeho ostré testování. V únoru 2019 společnost GE získala 517 mil dolarů na dokončení projektu s tím, že motory budou připraveny pro sériovou výrobu v srpnu 2024.

https://defence-blog.com/news/bell-roll ... forms.html
https://www.armadninoviny.cz/nove-motor ... -hawk.html
https://aviationweek.com/defense/anatom ... ne-program
https://www.milmag.pl/news/view?news_id=2764

Obrázek

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 8/4/2019, 11:09
od Rase
Program FLRAA - Future Long-Range Assault Aircraft

Jak známo, americká armáda hledá stroje s kolmým startem a přistáním v rámci programu FVL (Future Vertical Lift). Náhrada OH-58 v podobě lehkého průzkumně-útočného stroje, je řešena v rámci podprogramu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). Náhrada UH-60 Black Hawk je řešena v rámci podprogramu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft). Vítězná konstrukce bude zvolena během roku 2022 a první jednotka získá nové stroje na přelomu let 2029 a 2030. Počet poptávaných strojů není znám, ale americká armáda, včetně zálohy a Národní gardy, provozuje více než 2000 těchto vrtulníků. Dle RFI musí nový stroj stát maximálně 43 mil dolarů, pro představu, tak poslední verze UH-60M stojí 15,5 mil dolarů, oproti tomu konvertoplán MV-22 Osprey 76 mil dolarů. Mezi další požadavky můžeme uvést cestovní rychlost s plným zatížením 463-519 km/h (hodnota vždy minimální-ideální). Dolet 370-554 km s dobou působení v oblasti 30 min. Přeletová vzdálenost 3194-4518 km bez doplňování paliva a bez nákladu. Schopnost pojmout 12 vojáků v protinárazových sedačkách nebo přes 1800 kg nákladu. V podvěsu přeprava nákladu o hmotnosti 4513-5942 kg (tedy houfnice M777A2). Důležité jsou požadavky na dostup a operace v horkém prostředí, tedy v prostředí s nižším atmosférickým tlakem. Armáda požaduje rovněž vysokou nasaditelnost a nízké nároky na údržbu – 200 letových hodin během 60 dní, při provozu v polních podmínkách. Nový stroj z rogramu FLRAA by rovněž mohl nahradit MH-60M, které provozuje velitelství pro speciální operace (SOCOM). Zájem má rovněž námořní pěchota (USMC), která hledá náhradu za AH-1Z Viper, UH-1Y Venom a část MV-22 Osprey, zde je ale nutné počítat s vyššími nároky ohledně provozu na moři (vyšší odolnost vůči prostředí, dolet, nosnost a podobně). V-280 Valor plní požadavky jak armády tak i námořní pěchoty, konkurenční SB-1 by patrně musel být ještě upraven pro potřeby USMC, především pokud jde o dolet, výhodou jsou ale menší rozměry. Musíme ale rovněž zmínit, že o účast v programu FLRAA mají zájem také firmy Karem Aircraft a AVX. Zmíněné požadavky v rámci RFI jsou rovněž jen předběžné a závazné bude až vypsání "realistických" požadavků v rámci finální žádosti o nabídku RFP (Request for Proposal).

https://www.armadninoviny.cz/flraa-zakl ... -hawk.html
https://breakingdefense.com/2018/08/arm ... aders-say/
https://breakingdefense.com/tag/flraa/
https://www.defensenews.com/land/2019/0 ... r-by-2030/

Obrázek

Obrázek

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 28/9/2019, 22:00
od Rase
Námořní pěchota hledá univerzální konvertoplán

V rámci programu AURA (Attack Utility Replacement Aircraft), hledá americká námořní pěchota (USMC) nový stroj s kolmým startem a přistáním, kategorie VTOL (Vertical Take-Off and Landing), které nahradí vrtulníky UH-1Y (160 ks) a AH-1Z (214 ks). V podstatě jde o obdobu armádního programu FVL (Future Vertical Lift), leč námořní pěchota požaduje především stroj s mnohem větším doletem a cestovní rychlostí, vhodný pro mise nad vodami Tichého oceánu, kdy budou nasazeny z výsadkových lodí třídy Wasp a America. USMC požaduje stroj s bojovým doletem 833 km bez doplňování paliva, s rezervou pro 30 minut působení v cílové zóně. Letoun musí mít udržitelnou rychlost 546 km/h s motory běžícími trvale maximálně na 90 % výkonu. na plný výkon má rychlost dosáhnout minimálně 611 km/h. Posádku musí tvořit dva piloti a dva členové posádky + přepravit osm mariňáků. Kromě toho je požadována schopnost tankování ve vzduchu a také integrované zbraňové systémy, ať už jde o automatické kanóny nebo řízené střely. Prvním krokem v programu AURA je zaslání žádosti o informace RfI (Request for Information) s cílem získat přehled o možnostech průmyslu. USMC bude zřejmě koordinovat postup s výsledky programu FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft) americké armády. Ten je podprogramem FVL a má nahradit víceúčelové vrtulníky UH-60 Black Hawk. Do roku 2023 námořní pěchota finančně podpoří rozvoj konceptů strojů AURA od různých firem, aby mohla porovnat různé koncepce a přístupy. Po roce 2023 zřejmě vybere jednoho nebo dva výrobce, kterým poskytne finance na stavbu letuschopných prototypů. Ačkoliv USMC v případě AURA nezveřejnila výkonnostní požadavky, svou představu již přiložila k RfI americké armády pro program FLRAA. První stroje americká armáda získá v roce 2030, USMC počítá nejdříve s rokem 2032 a počátečních operačních schopností (IOC) dosáhnou stroje za další rok nebo dva. Nutno podotknout, že v tomto tendru má velkou výhodu právě V-280 Valor, který nabízí vyšší dolet i rychlost, oproti konkurenci.

https://www.armadninoviny.cz/namorni-pe ... viper.html
https://www.flightglobal.com/news/artic ... -a-460970/
https://theaviationgeekclub.com/with-au ... licopters/
https://www.defensedaily.com/marines-re ... navy-usmc/
https://www.helis.com/database/news/aura-marines/

Obrázek

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 19/3/2020, 18:07
od Rase
Postup do závěrečného výběru

Americká armáda zvolila dva finalisty programu FLRAA, dle očekávání se jedná o Valor a Defiant. Tým Sikorsky-Boeing pro další vývoj získá 97 mil dolarů a konkurenční Bell 84 mil. Momentálně jsou k vidění technologické demonstrátory, nyní bude zahájena fáze konkurenční demonstrace a snížení rizika CD&RR (Competitive Demonstration and Risk Reduction). CD&RR je v podstatě přechodová vývojová etapa vedoucí od demonstrátorů k prototypům, které již budou mít blíže k sériovým strojům. Během této fáze se budou testovat avionické schopnosti, ale i software a hardware. Armáda provede analýzu pro upřesnění požadavků, koncepčních návrhů a akvizičního přístupu. V konečném důsledku jsou tyto informace a zpětná vazba průmyslu životně důležité pro pochopení výkonů, nákladů, cenové dostupnosti, plánovaných rizik a dohod potřebných k úspěšnému provedení programu FLRAA. Podle současných plánů armáda vybere vítěznou konstrukci ve fiskálním roce 2022, který začíná v říjnu 2021. První jednotky dostanou nové stroje v roce 2030 a s dosažením počátečních operačních schopností se počítá o čtyři roky později. V této době se počítá s vývojem bojové verze, která nahradí vrtulníky AH-64. V podstatě tak půjde o většího kolegu k menším bitevním vrtulníkům z programu FARA.

https://www.armadninoviny.cz/armada-zvo ... valor.html
https://www.defensenews.com/land/2020/0 ... mpetition/
https://breakingdefense.com/2020/03/fvl ... a-designs/

Obrázek

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 6/12/2022, 07:40
od skelet
Bell V-280 byl vybrán US Army jako základ nové generace "vrtulníků"
https://www.businesswire.com/news/home/ ... t-Aircraft

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 6/12/2022, 09:17
od Flader
Za mňa trochu prekvapenie.

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 6/12/2022, 23:05
od Dzin
Za mě ani ne. Říkal jsem si už v době, kdy vyšlo srovnání v ATM, že Valor má daleko lepší pozici než Defiant, hlavně co se týká prověřenosti použitých řešení a rychlosti zavádění do výzbroje. Defiant byl méně zalétaný a jeho vývoj byl přeci jen trochu opožděný. To se ale nejspíše změní v případě Rideru a tam bude nejspíše zase vítězem on, oproti Invictusu.

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 29/12/2022, 15:01
od seabee
Sikorsky a Boeing dnes formálně napadli rozhodnutí US Army o výběru vrtulníku Bell V-280 Valor a žádají Nejvyšší kontrolní úřad - Government Accountability Office (GAO) o revizi rozhodnutí.

A pak, že jenom my (a Němci) neumíme soutěžit nákup vrtulníků :D :D :D

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 29/12/2022, 16:11
od Dzin
U takhle velké zakázky mi to přijde jako logický postup poražených.

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 31/12/2022, 00:12
od KOLT
Je to tak u skoro každé podobné zakázky. Ostatně, Boeing relativně nedavno i uspěl u tankerů.

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 7/4/2023, 17:38
od seabee
Tak Národní rozpočtový úřad USA - Government Accountability Office zamítl odvolání společnosti Sikorsky proti výběru vrtulníku v programu FLRAA a potvrdil vítězství Bellu V-280 Valor.

Pro Sikorskyho je to dost rána, po omezení programu HH-60W Combat Rescue Helicopter "JOLLY GREEN II" ze strany USAF o cca 30 strojů. Na rozdíl od Bellu nemá Sikorsky široký civilní program a závisí na vojenských zakázkách.

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 7/4/2023, 17:52
od Rase
Tak to doufám že se bude společnosti Sikorsky víc dařit třeba u námořnictva nebo mariňáků, byť i tam má spíš větší šance Valor s větším doletem.

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 22/4/2024, 20:18
od seabee
Pro pohon vrtulníků Bell Valor V-280 FLRAA byl vybraný motor Rolls-Royce AE 1107. Při zkouškách motory nalétaly přes 200 hodin při dosahování rychlosti přes 550 km/hod. Rodina motorů AE má celosvětově nalétaných přes 85 miliónů letových hodin na strojích jako C-130J, V-22 nebo Global Hawk.
v-280-banner-img.jpg
Obr.: Rolls-Royce

Re: Bell V-280 Valor

Napsal: 13/5/2024, 21:09
od seabee
US Army pokročila v projektu FLRAA do stádia Preliminary Design Review (PDR) - předběžné schválení konstrukce. V současné době probíhá spolupráce s Special Operations Command (SOCOM) na ověřování slučitelnosti se speciálním vybavením této složky. Bell očekává dosažení fáze Milestone B - souhlas se započetím přípravy výroby ve třetím čtvrtletí 2024.
Valor-pic1-1536x864.jpg
Zdroj: Bell