Stránka 4 z 4

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Napsal: 26/8/2023, 19:26
od Lord
Doplním ještě zajímavé fotografie.

Venku na placu v Bukurešti je tohle soustrojí... 38cm houfnice GUDRUN.
Artillerie-wagen-Bukurest.jpg
Všimněte si že v kolech vagonu jsou všude elektromotory.

Pohon na silnici zajišťoval stejnosměrný generátor 300 V/90 kW přítomný v generátorovém voze. Pomocí kabelu rozděloval elektřinu na kola taženého vozu. Každé kolo má elektromotor o výkonu 15 koní, který se zapojuje do vnitřního prstence železničního kola s pastorkem. Pro jízdu po silnici byla silniční kola namontována na železničních kolech zvenčí.
Pro delší jízdy po kolejích byly pastorky odstraněny, namontovány nárazníky a podvozek seřazen mezi nákladní vozy.
https://www.suedbahnmuseum.at/at/museum ... stell-czug

42cm-houfnice-Bukurest.jpg
Lafetový vůz, kolébka 42cm houfnice z Plzně. Muzeum v Bukurešti, Rumunsko.

Daimler-Artilleriegeneratorwagen-02.jpg
Němci táhnou čs. 42cm houfnici, která odstřelovala pevnosti ve Francii. Možná i Sevastopol jako 30,5cm moždíř.
Nasazena silniční kola se zajímavými pneu Matador?


Artillerie Generatorwagen M.16 - B-Zug / C-Zug, výrobce Austro-Daimler

V kolech zadní nápravy tahače Daimler byly vestavěné elektromotory, které umožňovaly jízdu po silnici, v terénu a po železnici.

Daimler-Artilleriegeneratorwagen-set.jpg
Hezká fotka, před nádražím, kde?
Ale generátorový vůz Austro-Daimler v muzeu :?: Fotku jsem nenašel.

Daimler-Artilleriegeneratorwagen-01.jpg
Existují fotky ukořistěného čs. tahače.
Československo převzalo část vyrobených vozů po WW1. Němci je ale pak sebrali, jako mnoho další výzbroje, která se uplatila při jejich válečných taženích. V československé armádě bylo ve 20. letech asi 32 benzinovo-elektrických vlaků. Austro-Daimler vyrobil přibližně 150 vojenských tahačů.

Další kořistí byl menší moždíř přejmenovaný na Kurzer 21cm Mörser(t).
https://www.vhu.cz/21cm-mozdir-vz-18/

Daimler-Artilleriegeneratorwagen-R-U.jpg
Tažená r-u 38 cm houfnice vyvinutá Škodovými závody. Tato těžká děla byla až na pár kusů sešrotována.

Další fotky
https://trucksplanet.com/models/austro- ... zug-c-zug/

Velice zajímavé.

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Napsal: 26/8/2023, 19:35
od Lord
Spolu se článkem...

Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Vysvětlení a popis, GUDRUN, Daimler Generatorwagen, využití v druhé světové válce.
viewtopic.php?p=410719#p410719


38cm obléhací houfnice M.1916 ze Škodových závodů Plzeň


Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Napsal: 27/8/2023, 19:55
od Lord
Supertěžká 60 cm Karl-Gerät a 80 cm děla Schwerer Gustav a Dora, která později Třetí říše použila (například u Sevastopolu), nebyla včas připravena pro francouzské tažení, a tak musely být použity těžké kusy vývojově z první světové války.

Zmínka o dělech je v článku Rudá armáda - vývoj pásem obrany a jejich ženijní úprava
Obrana Sevastopolu a Leningradu. Při obraně města se strašně moc využívalo ženijního budování. Jak těžké bylo pro Wehrmacht dobývat do hloubky opevněná města?

42cm-houfnice-palpost.jpg
Jedno z vyrobených děl bylo v roce 1940 použito nacistickým Německem k ostřelování pevnosti Schoenenbourg z pozice poblíž Oberotterbachu.

42cm houfnice M17 se dostala do německého vlastnictví po anexi Československa v letech 1938-39 a byla přejmenována na 42 cm Haubitze(t).
Sloužila také u Leningradu a Sevastopolu, přestože životnost hlavně byla dimenzována na pouhých 1000 nábojů.

Další kus, model M16, byl ukořistěn v maďarském Györu během maďarsko-rumunské války v roce 1919 spolu s 38 cm houfnicí M16 č. 2 "Gudrun".
Kusy jsou vystaveny ve vojenském muzeu v Bukurešti.


Daimler Artillerie-Generatorwagen, 38cm AutoHaubitze M16, 42cm houfnice

Samotná Škodovka měla před WW2 ve vlastnictví údajně jen jeden B-E tahač. A pro 42cm houfnici dala dle Pátrače další vyrobit.

Daimler-Artilleriegeneratorwagen-model.jpg

Nosnou myšlenku v uspořádání vozidel soupravy měl nadporučík Ottokar Landwehr von Pragenau. Porsche navrhl elektrický přenos od benzínového motoru na elektrický trakční motor na nápravě. Nejen na hnací nápravu tažného traktoru, ale i na další nápravy v soupravě tažených vozidel.

Rychle se ukázalo, že staré traktory byly slabé i pro přepravu nejlehčích z plánovaných těžkých zbraní - houfnice 38 cm, jejíž celková hmotnost byla 81 tun a hmotnost každého přívěsu byla asi 20 tun. Bylo potřeba úplně nové řešení, pouhé zvýšení výkonu a rozměrů traktorů by nepomohlo.

Ferdinand Porsche zde uplatnil svůj oblíbený benzíno-elektrický pohon s elektromotory v kolech na tahači a vozech.
Ve druhé světové válce také u samohybného děla Ferdinand.

https://dzen.ru/a/Xcpz-AQjYxFeMFOJ

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Napsal: 27/8/2023, 20:25
od Lord
Německá monstrózní děla z první světové války

Železniční dělostřelectvo

15 cm SK Nathan 15 cm SK L/45 in Mittelpivot-Lafette (SK - Schnelladekanone )
17 cm SK L/40 Samuel 17 cm SK L/40 i.R.L. na železničním voze "Samuel" (SK - Schnella-de-Kanone )
21 cm SK Peter Adalbert
24 cm SK L/30 Theodor Otto
24 cm SK L/40 Theodor Karl železniční dělo
28 cm SK L/40 Bruno SK Schnelladekanone
28 cm K L/40 Kanón délky Elektor
38 cm SK L/45 Max


Německá obléhací děla

21 cm minomet 99
Zkušební minomet 21 cm 06
21 cm minomet 10
21 cm minomet 16

Pařížské dělo ( 21 cm Paris-Geschütz )

28 cm houfnice L/12
28 cm houfnice L/14 i.R.

38 cm Langer Max ( 380 mm dělo Max E )

42 cm minomet Gamma
42 cm krátké námořní dělo Minenwerfer-Gerät (M-Gerät) neboli Dicke Bertha - Tlustá Berta.



Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Napsal: 1/9/2023, 23:35
od simader
Moc dekuji za informaci. Mne furt nejde dohromady jak se dostal ,,GUDRUN " do Rumunska v 1919 když se rumunská armáda nedostala do Gyor - Rába uvedeného pobočného závodu .Tuhle informaci mi řekl /bylo mne 12-14 let/praděda /nar.1889/který byl v 1913 poslán z Plzně do Rabawerke jako technik aby je tam učil obrábět licenční Pragovky. V 1920 byl odvelel na zpátky do Plzně .
Jinak moc dekuji za perfektni info

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Napsal: 1/9/2023, 23:59
od Lord
Není zač, tady je napsáno, že se tam ale armáda dostala.
Část výroby 38cm houfnic se z kapacitních důvodů přesunula také do pobočného závodu Škodovky v uherském městě Ráb - Győr.
viewtopic.php?p=410719#p410719

Jestli to nesouvisí s Maďarsko-rumunskou válkou, která skončila vítězstvím Rumunska a svržením komunistické diktatury v Maďarsku, tzv. republika rad.
V tom chaosu si jí mohli vzít. Praděda možná nevěděl vše. Nebo by se tam musela dostat nějak jinak. Pokud víš víc, tak povídej :idea:

Tady píšou třeba následující... takže možný je všechno.

Sbírka děl zahrnuje řadu pevnostních zbraní, přestavěných na polní a nepřekonatelnou kolekci kanónů Škoda, počínaje lehkými typy, přes prototyp 21cm moždíře až po dva oba typy 30,5cm moždířů a především 38cm a 42cm houfnice.
Obě monstrózní zbraně jsou vystaveny rozložené na podvozcích benzíno-elektrického vlaku, a to ve verzi s železničními koly, tak jak byly ukořistěny rumunskou armádou na obsazených nádražích.

http://zapisnik.fortif.net/pevnost-bukurest/

Prostuduj a napiš svůj názor. Je to velice zajímavé téma, i kdyby jsi měl další podklady či svědectví. Zatím.

Obsadili nádraží, když ne Ráb - Győr, no.

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Napsal: 2/9/2023, 09:26
od simader
Jo já jsem požádal o materiály z archivu Škody Plzeň kde by mely byt měsíční hlášeni které se posílaly z Rabawerke. Zatím mam jen papír z1948 z penzijního fondu plzeňské skodovky kde je cela jeho kariera od 1903 kdy se učil a potom studoval až do jeho důchodu v 1948 a je tam i Rabawerke -kde se dokonce v1919 oženil/ten taky mam / .Bohuzel zatim nic jineho nemam a archivy v Budapesti a Bukuresti nechteji moc spolupracovat :(

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Napsal: 2/9/2023, 09:43
od Zemakt
Jestli to nesouvisí s Maďarsko-rumunskou válkou, která skončila vítězstvím Rumunska a svržením komunistické diktatury v Maďarsku, tzv. republika rad.
V tom chaosu si jí mohli vzít.
Dost pravděpodobné, ostatně oni ti Rumuni to tam bílili dost ve velkém, a nejednalo se pouze o zbrojní materiál. V podstatě se chovali jako většina vítězných armád na dobytém území. Za to je Maďaři milují.

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Napsal: 2/9/2023, 22:19
od Lord
No s osobní historií tvého pradědy ti asi moc nepomůžu. Je to už přes 100 let, v Maďarsku personální zájem nemá, resp. pokud byl kmenový zaměstnanec vedený u Škodovky, tak jsi získal asi maximum. Po válce se tam usadil a pracoval dál, nebo se vrátil zřejmě zpět?
Dělal v RABAWERKE, nebo spíše v M.W.G. "Magyar Waggon- és Gépgyár Részvénytársaság", kam byl do nějaké její sekce poslán plzeňskou Škodovkou.

Teoreticky by mohl vědět jestli těžké houfnice, tam byly nebo ne.
Nebo jestli je převezli z fabriky na frontu a pak při ústupu zůstaly na obsazených nádražích?
Nebo je odevzdali v rámci demilitarizace. Maďarsko bylo nějaký čas okupováno Rumunskem. Děla mohly být součástí kořisti a nějakých mírových jednání.

Co přesně chceš po archivech v Maďarsku a Bukurešti? Asi ti neřeknou víc než my tady. Jak psal Zemakt, plenili to. Konflikt měl složité pozadí.
Existují fotky rumunské kavalérie v Budapešti ze srpna 1919. Proč by Rumuni nezajeli do Győru, resp. kousek od něj?
Do samotného města asi nevstoupili, ale průmyslový areál byl/ je na okraji. Praděda ti tedy říkal, že ne.
Pak jsou možné alternativy výše.

V lednu 1919 byla v držení Rumunů všechna území po řeku Mures. Poté se dostali až k řece Tisa, kterou rumunské síly po bojích překročily, a pokračovaly v postupu směrem k Budapešti. Začátkem srpna pod velením generála Gheorghe Rusesca vstoupily do Budapešti tři eskadry 6. jízdního pluku 4. brigády. Rumunská armáda pokračovala v postupu do Maďarska a zastavila se u Győru.

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Napsal: 6/9/2023, 11:45
od simader
Praděda byl poslán jako inženýr obrábění v 1913 do Rabawerke aby rozjeli licenční výrobu na Pragu kterou tam koupily .Tam se přivezly elektrické soustruhy a frézky a mnoho dalších strojů a předělávaly to na moderní výrobu. Přišla válka a oni ho tam ,,intervenovaly" protože vyráběly vše pro armádu.V 1920 o to přišla Skodovka a zaměstnanci se mohli vrátit domu do ČSR. Potom byl vyslán do Palestiny, Egypta prostě všude kde Škoda prodávala obráběcí stroje. V 1935-1938 byl v Rumunsku kde Škoda stavěla strojní dílny pro LT35/R2 a pak byl za války v Mavag když koupily licenci středního tanku Škoda. Uměl maďarsky a znal Maďary a prababička byla Maďarka. Vrátil se v do protektorátu v 1942 a po válce mu sebraly pas pak sel do důchodu .Jak byl covid tak jsem se díval do starých papíru a nasel jsem jen nějaké dokumenty a vzpomněl co mi praděda vyprávěl.
To co bych chtěl z archivu je týdenní hlášeni které se posílalo do centrály v Plzni, papíry o prababičce a o něm z Budapešti z doby první a druhé světové války a z Bukurešti o té strojírně. Ty mi přislíbily že by mohly se podívat jelikož ty dokumenty existuji. S Maďary je to na.....