Stránka 31 z 34

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 14/9/2019, 22:01
od Rase
Modernizační program Raptor Agile Capability Release

Americké letectvo se chce v rámci programu RACR (Raptor Agile Capability Release) soustředit na plynulou implementaci nového softwarového i hardwarového zařízení pro F-22. To by podle serveru National Interest zahrnovalo mimo jiné nové senzory pro letoun, vylepšený radar, zmodernizovanou avioniku, rychlejší palubní počítače a také velmi pokročilé zbraňové technologie. Kromě jiného má nový modernizační balíček zajistit zlepšenou interoperabilitu letounu F-22 s dalšími stroji, jako například F-35 či F-16, na který klade USAF zvláštní důraz. Samostatnou kapitolou je pak implementace nových zbraňových systémů - raket vzduch-vzduch AIM-120D a AIM-9X od společnosti Raytheon. AIM 9X, která má vylepšený dosah, čímž se má stát letoun ještě smrtonosnějším, raketa AIM-120D je pak podle výrobce lépe manévrovatelná s vylepšenou GPS navigací. Americké letectvo nyní dvě tyto nové zbraně pro F-22 zkouší na střelnicích na Tyndallově letecké základně a Eglinově letecké základně. USAF tak chce udržet letoun F-22 zmíněnou implementací softwarového a hardwarového zařízení co možná nejdéle provozuschopný, a to až do roku 2045, možná i za tuto hranici.

https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 63941.html

Obrázek

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 28/3/2020, 18:31
od Wasp
Moc pěkné ukázky akrobacie i s popisem.
https://www.youtube.com/watch?v=gEaExsULkx0


Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 28/3/2020, 18:59
od Zemakt
Moc pěkné, je to etalon.

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 28/3/2020, 19:07
od HONZIK11
Zemakt píše:Moc pěkné, je to etalon.
A zrejme i dlouho bude. Zastaveni vyroby bez moznosti oziveni ,nikdy jsem to nepochopil.Jak k tomu mohlo dojit. :-?

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 29/3/2020, 00:11
od heder2
Jednoducho - nevypláca sa. Je to koncepčne staršie lietadlo a taká F-15EX mu môže svojou bojovou efektivitou konkurovať. Navyše i jeho spotreba paliva v SC režime by sa mala približovať iným lietadlám, ktoré také rýchlosti dosahujú s forsážou.
V konečnom dôsledku projekt ATF poslúžil tomu hlavnému, a to vývoju nových technológií - pohon, znížená zistiteľnosť, palubná elektronika a zbrane, konštrukčné materiály. Dnes by sa už také lietadlo navrhlo lacnejšie a lepšie.

* Je tiež možné, že tá spotreba sa netýka letu v SC (kde by mal F-22 vynikať práve efektívnosťou) ale celkového letu kde zase koncepcia supercruise motora bez variabilného obtoku zrejme stráca účinnosť v podzvukových rýchlostiach.

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 29/3/2020, 09:37
od Wasp
To si nemyslím, že je to tak jednoznačný. Shoda není ani na americké straně a mnozí považují odstavení Raptora za velikou chybu. Včera není dnes. To letadlo už bylo vyvinuto, zavedeno. Tehdy nemělo moc konkurence, dneska už se ukazuje. Tedy za mě měli vyrobit alespoň ten počet letadel aby následný servis nevycházel moc draho a aby se nemuselo kanibalizovat. Teď to suplují nově vyrobenými letadly F-15, protože musí. Ale F-15 se nerovná v bojové efektivnosti F-22, F-15 EX slouží jako artilerie.
Ani si nemyslím že je koncepčně starý, je pravda že je to čístý AtA, jako F-15C, ale, je tato koncepce stará ve světle nových letadel která má čína ?

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 14/4/2020, 16:24
od Pikujuci brizolit
Jediný muž, ktorý lietal ako F-22, tak aj YF-23 o tom, prečo YF-23 nevyhral

Testovací pilot Paul Metz podáva podrobný stručný prehľad o YF-23 a programe Advanced Tactical Fighter, vrátane jeho myšlienok o tom, prečo F-22 zvíťazil.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/2 ... yf-23-lost

Metz začal svoju kariéru ako pilot F-105G Wild Weasel vo Vietname a stal sa jedným z popredných amerických skúšobných pilotov. Lietal Northropom YF-23 na svojom prvom lete počas súťaže Advanced Tactical Fighter (ATF), ktorá postavila proti sebe YF-22 od Lockheedu...
Pridal sa aj skúšobný pilot Jim Sandburg. Ich svedectvo nám dáva bezprecedentný pohľad na program YF-23 a vykresľuje jasný obraz, že YF-23 bol skutočne rovnaký, ak nie lepší ako jeho konkurencia...

Obrázek

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 14/4/2020, 16:46
od Julesak
Ak si dobre pamätám, tak YF-22 sľuboval lepšiu manévrovateľnosť, a YF-23 zase lepší stealth... čo je trochu zaujímavé, keď si uvedomíme že rovnako postupoval Suchoj v programe PAK FA.

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 14/4/2020, 18:47
od Rase
Osobně si myslím, že YF-23 byl na zástupce armády i tak nějak moc futuristický.

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 15/5/2020, 20:40
od Rase
Dnes ráno, kolem 9:15 místního času, havaroval na Floridě poblíž základny Eglin letoun F-22 ze 43. stíhací letky. Pilot se vystřelil a po převozu do nemocnice je jeho stav stabilizovaný.
https://www.airforcetimes.com/news/your ... ly-ejects/

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 17/5/2020, 13:12
od Wasp
Když je jich tak málo, každá ztráta zabolí více.

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 23/8/2020, 18:42
od Rase
Advanced Raptor Enhancement and Sustainment

Americké vojenské letectvo schválilo modernizační program stíhaček F-22 označovaný jako Advanced Raptor Enhancement and Sustainment (ARES). Modernizace navazuje na program Raptor Enhancement, Development and Integration II (REDI II) a jeho cílem je zlepšení účinnosti Raptorů. Program bude zahájen v červnu 2021 a bude trvat pět let.

https://www.janes.com/defence-news/news ... 22-fighter

Obrázek

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 27/8/2020, 17:07
od Wasp
Hornet před tisíci lety píše :
Raptory se osvědčily i při pozemní údržbě, např. oproti F-15 potřebovaly méně než polovinu potřebného času. Na výměnu motoru potřeboval pozemní personál dvě hodiny oproti šesti hodinám potřebných u Eagla.
Norma je 30 minut na jeden motor, když se tým hecne a jistě se jim dává vše pod ruku tak se to stihlo za asi 20 minut. Výměna obou motorů tedy jde za hodinu. V těch šesti hodinách je asi i čekání pozemní obsluhy na motory poslané z Ilinoa na cestě vlakem, jinak si to neumím představit.

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 29/11/2020, 17:04
od Rase
Major Josh "Gabo" Gunderson předvádí manévrovací schopnosti letounu F-22 Raptor.
https://www.youtube.com/watch?v=Fq2cTx-uGgA


Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 24/2/2021, 12:40
od mikhail
Skeptik píše:
Julesak píše:Evidentne im lietajú aj s poškodeným povrchom.
No, lítají ...

Za posledních 10 let nalétaly F-22 USAF v průběhu cca 28.500 hodin ročně. To jest cca 150 na letadlo.

Za stejných 10 let nalétaly F-15 USAF a Národní gardy v průběhu cca 101.500 hodin ročně. To jest cca 270 na letadlo.

Pozn.1 ... U mnohem starších F-15 bych očekával nižší nálet (z důvodu poruchovosti "starých" letadel ..."vanová křivka")
Pozn.2 ... Právě z důvodu "vanové křivky" jsem bral nálet za posledních 10 let ("dětské nemoci" F-22 již byly vychytány ... pokud bych vzal i starší data, dopadlo by to pro F-22 hůř a F-15 líp).


Jinak moc nechápu, proč "diskutujete" stealth ve vláknu o ruské reformě letectva.
Rusáci se evidentně rozhodli jít cestou stealth pouze do té míry, dokud to negativně neovlivňuje ostatní vlastnosti letadla. Ostatně Usáci v případě F-35 taktéž.
Tak s letovou hodinou F-22 na úrovni 60 000 dolárov sa nečudujme, že lietajú len minimum pre udržanie kvalitikovanosti pilotov. F-15 má pre porovnanie letovú hodinu menej ako 30 000 dolárov (a draky majú malý nálet, takže vlastne ničia staré stroje skôr ako F-22) a stačí zatiaľ na všetky typy kampaní v ktorých sa USAF angažujú.

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 24/2/2021, 12:58
od kenavf
Neviem či toto predĺženie životnosti F-22 bolo kedysi v pláne a v kalkuláciách(asi nie). Ak nie tak by to mohlo zásadne pozitívne ovplyvniť celkovú cenu hodiny.
Americké vojenské letectvo zdůrazňuje, že po této velké generální opravě budou moci bojové letouny strávit na obloze dalších asi 8 tisíc hodin, což odpovídá 40 letům služby.
https://www.armyweb.cz/clanek/dalsich-4 ... 22a-raptor

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 24/2/2021, 13:36
od Julesak
mikhail píše: Tak s letovou hodinou F-22 na úrovni 60 000 dolárov sa nečudujme, že lietajú len minimum pre udržanie kvalitikovanosti pilotov. F-15 má pre porovnanie letovú hodinu menej ako 30 000 dolárov (a draky majú malý nálet, takže vlastne ničia staré stroje skôr ako F-22) a stačí zatiaľ na všetky typy kampaní v ktorých sa USAF angažujú.
To ale ukazuje, že prevádzkové náklady výrazne ovplyvňujú použiteľnosť stroja. Teda rozhodne nie sú nejakým vedľajším kritériom oproti stealth, situačnému povedomiu či manévrovateľnosti.

Inak malé bezvýznamné plus za reakciu v správnom vlákne.

EDIT:
mikhail píše: Zhodou okolností, práve spomínaný stroj tento mesiac oslavuje 20. výročie aktívnej služby. Takže na isté "poškodenia" má nárok.
No nie, nemá. Alebo staršie lietadlá majú menšie štandardy na údržbu?
mikhail píše:F-22 s číslom 4007 (Block 10) slúži nepretržite od roku 2001 bez nejakých zásadných renovácií. Takže áno pár chýb v stealth ochrane mať môže (netrúfam si povedať aký resurs je na opravu stealth poťahu, ale asi sa bude jednať o dôkladnejšiu časť údržby, ktorá nepatrí medzi štandardné opravy, navyše nebráni letuschopnosti lietadla).
To je v poriadku. Ale ukazuje to že musia lietať aj poškodeným stealth povrchom.

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 24/2/2021, 14:01
od kenavf
S tou bojaschopnosťou a náročnosťou na údržbu je to diskutabilné.
Pred nejakým rokom bolo potrebné kvôli ohlásenému hurikánu preletieť s F-22 na iné letisko. Z cca 42 lietadiel muselo 17ks zostať na danom letisku pretože neboli schopné letu. Naskýta sa potom aj otázka, koľko z tých čo preleteli boli aj bojaschopné. Asi veľa z nich boli len letuschopné ale niektoré bojové systémy nemuseli mať funkčné. Napríklad ak mi nefunguje radar tak nie je bojaschopný, ale preletieť sa s ním dá, aby som neriskoval jeho zničenie pri hurikáne.
Veľa z toho asi bolo spôsobené aj nedostupnosťou/dlhé dodacie lehoty náhradných dielov podobne ako sa to rieši aj u F-35.

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 24/2/2021, 14:04
od Julesak
Ak si dobre pamätám, tak na tej základni im robia údržbu, čiže že ich tam bolo viac neletuschopných nemusí vypovedať o celej flotile.

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Napsal: 24/2/2021, 15:32
od kenavf
Ak to bola "údržbová" zakladňa, tak potom ano.