Stránka 32 z 37

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 22/3/2024, 18:53
od seabee
Zemakt píše: 22/3/2024, 18:49Sibirjak?
Sorry, minuli jsme se.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 22/3/2024, 18:59
od Raiden
Zemakt píše: 22/3/2024, 17:44 Popisek k fotce na wikině říká, že ....Lehká letadlová loď amerického námořnictva USS Langley se údajně těžce valila během tajfunu „Connie“ v červnu 1945. Podle válečné historie lodi byla ale v té době loď v San Franciscu kvůli generální opravě, tj. od 3. června do 2. srpna 1945, tedy ne u Japonska, kde udeřil tajfun Connie, takže tato fotografie byla pořízena v jiném okamžiku. Takže klidně to tajfun Cobra být může, kort když existuje ještě další snímek Langley a zrovna z této bouře.
Jj, Langley opravdu zažila jen Cobru, ten první tajfun.

A tady je záběr z paluby eskortní letadlové lodě Anzio, taktéž během tajfunu Cobra:
Typhoon005-e1659121852512.jpg

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 22/3/2024, 19:16
od seabee
Co, s kým, kam? :D
qm--238x300.jpg

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 22/3/2024, 19:31
od Zemakt
Psal si něco o prvním parníku seabee, tak se ptám. Na té fotce je Sibirjak?

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 22/3/2024, 19:33
od Zemakt
Psal si něco o prvním parníku seabee, tak se ptám. Na té fotce je Sibirjak?

Edit: reagoval jsem v moment, kdy jsi tam ještě neměl ten popisek.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 22/3/2024, 19:44
od Ataman
Ataman píše: 22/3/2024, 18:53
seabee píše: 22/3/2024, 18:34Vůbec první loď, která kdy nesla československou vlajku. Ruský pomocný parník
Lepší, větší fotku náhodou nemáš?
Nu, asi tedy ne. Nicméně, pogůglil sem a voilà:
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 22/3/2024, 21:15
od Alfik
Hele, a na té ukořistěné lodi při bitvě na Bajkale žádnou vlajku nevyvěšovali? A pokud ano, tak jakou?
Pak by totiž tato loď byla první.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 22/3/2024, 22:00
od seabee
Zemakt píše: 22/3/2024, 19:31 Psal si něco o prvním parníku seabee, tak se ptám. Na té fotce je Sibirjak?
Už jsem odpovídal, ale předběhl jsem tě - asi jsi to přehlíd, proto to sorry :D
Hádanka.jpg
Hádanka.jpg (9.39 KiB) Zobrazeno 21 x
Fajn. Máte jiné starosti, takže se poddám sám:

Vůbec první loď, která kdy nesla československou vlajku (no dost možná o nějaký ten den až třetí, ale fotografie také zrekvírovaných Blaník a Upocený - původně Strelec a Naděžnyj se nedochovaly).
Ruský pomocný parník "Smělčak" - "Смельчак" - Odvážlivec, používaný také jako minolovka nebo osobní dopravní, který zrekvírovali ve Vladivostoku Čs. legionáři a používali ozdobený československou vlajkou, přes protesty spojenců - Francouzů, Američanů a Japonců, kteří argumentovali, že se nejedná o registrovanou oficiální námořní vlajku. Zrekvírované lodě sloužily jak pro shromažďování a nebo distribuci zboží obchodovaného čs. Centrokomisí a pro styk se strážnými oddíly okolo Vladivostoku, hlavně pak k evakuací legionářů na Ruský ostrov, odkud vyplouvaly lodě s transporty domů.

Ještě přidám:
Vojenska_Dopisni_Zalepka_Smelcak.jpg
Vojenska_Dopisni_Zalepka_Smelcak.jpg (16.51 KiB) Zobrazeno 701 x

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 22/3/2024, 22:05
od seabee
Alfik píše: 22/3/2024, 21:15 Hele, a na té ukořistěné lodi při bitvě na Bajkale žádnou vlajku nevyvěšovali? A pokud ano, tak jakou?
Pak by totiž tato loď byla první.
16. srpna 1918 ještě nebylo Československo, takže tam asi měli tu červenobílou, Království českého :D :D :D

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 22/3/2024, 22:41
od Zemakt
Tak zrovna ta červenobílá byla naší státní vlajkou i z počátku prenatálního období RČS. To je jedno, ale schválně, jak se jmenovala první a zřejmě i poslední bitevní loď plující pod touto naší standartou, he ... :?:

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 22/3/2024, 23:37
od seabee
Zemakt píše: 22/3/2024, 22:41 Tak zrovna ta červenobílá byla naší státní vlajkou i z počátku prenatálního období RČS. To je jedno, ale schválně, jak se jmenovala první a zřejmě i poslední bitevní loď plující pod touto naší standartou, he ... :?:
Budeš mít pravdu, ty i Alfík, ale nenašel jsem, že by na Bajkale vyvěšovali na ty ukořistěné lodě nějaké vlajky. Oficiální dějiny a různé články to zmiňují explicitně až u těch Vladivostockých. Ale jako hnidopich: 16. srpna ještě fakt Československo neexistovalo, takže to československá vlajka být nemohla! Hurá, vyhrál jsem!!!

Edit: Na přelepce polní pošty je dvojbarevná vlajka vidět jasně.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 23/3/2024, 09:53
od Alfik
seabee píše: 22/3/2024, 23:37
Zemakt píše: 22/3/2024, 22:41 Tak zrovna ta červenobílá byla naší státní vlajkou i z počátku prenatálního období RČS. To je jedno, ale schválně, jak se jmenovala první a zřejmě i poslední bitevní loď plující pod touto naší standartou, he ... :?:
Budeš mít pravdu, ty i Alfík, ale nenašel jsem, že by na Bajkale vyvěšovali na ty ukořistěné lodě nějaké vlajky. Oficiální dějiny a různé články to zmiňují explicitně až u těch Vladivostockých. Ale jako hnidopich: 16. srpna ještě fakt Československo neexistovalo, takže to československá vlajka být nemohla! Hurá, vyhrál jsem!!!

Edit: Na přelepce polní pošty je dvojbarevná vlajka vidět jasně.
Jo, dík. Proto se ptám. A taky je možné že nevyvěsili nic, třeba je to v té době ještě nikterak netrápilo.
Takže to beru že o tom nejsou zprávy, fotky, prostě nic.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 23/3/2024, 10:03
od Zemakt
Ech seabee ty hnidopichu, co hýbe světem víc, de jure, nebo de facto? Takže popřádku:
- 1/2 května 1918 NADĚŽNYJ, Vladivostok a pak to postupně přibívalo
- 15. srpen + 1918 BURJAK, SIBIRJAK a spol., Bajkal
- 11. listopad 1918 predreadnoughty RADETZKY A ZRINYI někde mezi Pulou a Splitem

Pár fotek se vztyčenou fanglí z Vladivostoku je Alfiku, ale bez přesné datace. Na bitevních lodích bylo vztyčení doprovázeno i hymnou. A divil bych se, kdyby tehdy na Bajkale nesplašili nějakou upocenou vlajku.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 23/3/2024, 16:12
od Raiden
seabee píše: 22/3/2024, 19:16 Co, s kým, kam? :D
qm--238x300.jpg
Poznám částečně loď , britský zaoceánský parník Queen Mary nebo její polosesterská loď Queen Elizabeth ve službě jako loď pro transport vojska (z tohohle úhlu se to dá těžko poznat - nejdou spočítat komíny, QM měla tři, zatímco QE jen dva, jinak byly dost podobné :D ). Kdysi mě tyhle zaoceánské parníky fascinovaly skoro ještě víc než lodě válečné :D Ale kdy a kam pluje z toho nepoznám :lol: (možná bych si tipl že je to snímek po válce kdy tyhle lodě vozily mužstvo z Evropy zpět do USA)

Dám sem obrázek obou těchto lodí (QM uprostřed a QE vpravo) společně s francouzskou Normandií (vlevo) v New Yorku v roce 1940:
The_three_largest_ships_in_the_world,_New_York,_1940_-_photographic_postcard_(3796186285).jpg
Queen Elizabeth je zde v nedokončeném stavu - tahle loď to měla za války dosti nahnuté. V roce 1940 se stále nacházela v loděnici John Brown ve skotském Clydebanku, přičemž již sice byla plavbyschopná, ale ještě nebyla zcela dokončena. Vzhledem k potřebě uvolnění loděnice a k riziku náletů padlo rozhodnutí loď přesunout do New Yorku (všem bylo jasné, že zničení této lodě by pro Němce bylo terno), odkud se pak měla přesunout do Singapuru, kde měla být definitivně dokončena jako loď pro přepravu vojska (až do Singapuru, protože nikde jinde mimo vlastní britské ostrovy Britové neměli dost velký dok pro tuto 300 metrů dlouhou loď). Vzhledem k tomu, že se počítalo s činností německých agentů, celá záležitost probíhala v naprostém utajení a zároveň byla sehrána operace mající za cíl přesvědčit Němce, že se QE přesouvá k dokončovacím pracím do jihoanglického Southamptonu - tam například byly již měsíc předem rezervovány ubytovací kapacity pro dělníky mající na lodi pracovat a rovněž zde bylo vybráno několik skladišť pro potřebný materiál. Operace měla úspěch, byť za nemalou cenu - v den Němci očekávaného připlutí QE do Southamptonu byl tento přístav těžce bombardován. Utajení bylo takové, že ani kapitán QE v okamžiku vyplutí z Clydebanku (3. března 1940) neznal skutečný cíl své cesty - zapečetěný rozkaz k plavbě do New Yorku mu byl doručen kurýrem až krátce po vyplutí. Dokonce ani lodivodovi, který byl najat aby QE vyvedl z Clydebanku na širé moře, ani nedovolili vystoupit a ten tak místo domů zpět ke své ženě plul do New Yorku :lol: Po nějaké době v New Yorku se QE přesunula do Singapuru, kde byla definitivně dokončena a upravena na transportní loď vojska a v této podobě za války poskytla neocenitelné služby.

Další z lodí na snímku, francouzský zaoceánský parník Normandie, byla velmi moderní a slavnou lodí. Válka jí zastihla v New Yorku, kde byla po vstupu USA do války zabavena americkými úřady a taktéž bylo rozhodnuto o její přestavbě na transportní loď. Přestavba probíhala přímo v New Yorku, avšak Normandii služba v nové roli nebyla souzena - dne 9. února 1942 na ní díky zanedbání požární bezpečnosti při práci s autogenem došlo k vznícení hromady ledabyle odložených záchranných vest, přičemž se požár rychle rozšířil na celou loď. Požár se sice podařilo hasičům z nábřeží uhasit, ale ohromné množství vody použité k hašení (kterou nikdo neodčerpával, neboť lodní generátory byly vypnuty) vedlo ke ztrátě stability a následnému převrácení lodě. Odhadovaná výše nákladů na případnou opravu byla taková, že od toho bylo upuštěno.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 23/3/2024, 16:20
od seabee
Raiden píše: 23/3/2024, 16:12
seabee píše: 22/3/2024, 19:16 Co, s kým, kam? :D
qm--238x300.jpg
Poznám částečně loď , britský zaoceánský parník Queen Mary nebo její polosesterská loď Queen Elizabeth ve službě jako loď pro transport vojska (z tohohle úhlu se to dá těžko poznat - nejdou spočítat komíny,
Ano, Queen Mary v srpnu nebo listopadu 1945 ze Southamptonu do New Yorku s americkými vojáky. Tenhle snímek zrovna není nikde datovaný, ale obdobné jsou jak jsem psal.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 24/3/2024, 09:53
od Alfik
Raiden píše: 23/3/2024, 16:12 (z tohohle úhlu se to dá těžko poznat - nejdou spočítat komíny, QM měla tři, zatímco QE jen dva, jinak byly dost podobné :D )
Já tam vidím zleva do prava snímku: tři, tři, dva.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 24/3/2024, 14:57
od Raiden
Alfik píše: 24/3/2024, 09:53
Raiden píše: 23/3/2024, 16:12 (z tohohle úhlu se to dá těžko poznat - nejdou spočítat komíny, QM měla tři, zatímco QE jen dva, jinak byly dost podobné :D )
Já tam vidím zleva do prava snímku: tři, tři, dva.
jj, na tom mém obrázku to je vidět dobře. Jinak pro zajímavost, ten třetí komín na QE byl falešný, neboť s ním podle konstruktérů měla QE elegantnější vzhled :lol: (podobně i slavný Titanic měl ze stejného důvodu funkční komíny pouze tři a ten čtvrtý tam byl víceméně na okrasu, respektive sloužil jako kryt ventilátorů do strojovny).

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 25/3/2024, 10:18
od Alfik
Raiden píše: 24/3/2024, 14:57 (podobně i slavný Titanic měl ze stejného důvodu funkční komíny pouze tři a ten čtvrtý tam byl víceméně na okrasu, respektive sloužil jako kryt ventilátorů do strojovny).
To je trošku misinformace, resp. je od věci neznalých. Ne všechny komíny na lodích odváděly kouř. Obvykle jeden až dva sloužily právě k ventilaci, tzn. vevnitř byly ventilátory které vyháněly špatný vzduch nejen do strojovny, ale i cucaly ze vzduchotechniky v kabinách a kajutách, a třeba i z kuchyní.
Nezpochybňuji že by někdo dodal zcela zbytečný komín pro efekt, ale bylo mnohem lepší využít jej prostě pro něco jiného než odvod spalin, když stejně "něco" potřebovali.
Na palubě, resp. z paluby, pak čněly takové zahnuté "trouby" (viz např. Pepek Námořník, z jednoho takového vylézá nejméně v jednom díle kresleňáku), a ty sloužily jako vstup čerstvého vzduchu kamkoli bylo potřeba. Byl to tedy stejný zp. jako na šachtách, tzn. nevháněl se vzduch do-, ale vycucával se z- a skrzevá ty trumpety se samovolně dostával do-. :)
Bylo to běžné, a právě na lodích typu Titanicu byla strojovna vzduchotechniky pro větrání docela velká, protože to byly luxusní lodě kde se nějaká špatná kvalita vzduchu ani v třetí třídě netrpěla. Natožpak aby byla strojovna s výpary paliva a maziv nevětraná... :)

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 25/3/2024, 19:04
od Ataman
Alfik píše: 25/3/2024, 10:18 Na palubě, resp. z paluby, pak čněly takové zahnuté "trouby"
Návěvníky se tomu říká.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - námořnictví

Napsal: 27/3/2024, 12:10
od Zemakt
433476266_808703817959110_3311939012126273744_n.jpg
Teď si nejsem jistý jestli zde už byla, ale co, opakování je matka moudrosti, což?