Stránka 5 z 8

Napsal: 19/3/2011, 21:44
od Hans S.
Vzájemné porovnávací testy nejsou..ale můžeme si pomoci několika základními výpočty, které zhruba ukáží, jak na tom bude letoun v utažených zatáčkách. Bf 110 má k dobru sloty, které umožňují udržet proudění i na vyšších úhlech náběhu, P38 zase fowlerovy klapky, které celkem významným způsobem mohou navýšit vztlak při relativně malém navýšení odporu. Oba dva tyto prvky jsou výhodné při jiných situacích :)

Plošné zatížení:
P38L: 261 kg/m2
Bf 110 G-2: 200 kg/m2
Me 410 A-1: 266 kg/m2

Poměr hmotnost/výkon:
P38L: 2,31 kg/PS
Bf 110 G-2: 2,68 kg/PS
Me 410 A-1: 2,61 kg/PS

Součinitel obou výše uvedených koeficientů (číám méně, tím lépe)
P38L: 603
Bf 110: 536
Me 410: 694


Ono bude opravdu hodně záležet na aktuálních hmotnostech těch letadel, ale nemyslím, že by P38 nutně musel být daleko před těmito dvěma oponenty. Ta data jsem bral jen odněkud z wiki, takže taky kdo ví, jak jsou přesná. P38 má samozřejmě výhodu ve výborné výškovosti svých turbokompresorem podporovaných motorů. Německé stíhačky v zadním střelci, který plní i roli pozorovatele. Ani jedna z německých stíhaček neměla takové potíže na rychlosti, jako P38, ani jedna z nich ale výkonově na P38 nedosáhla snad v žádné výšce. Ani v jednom z těchto letadel bych ale v roce 1943 a později nechtěl nad Evropou létat..ve dne :)

Napsal: 19/3/2011, 21:53
od skelet
Zkrátka P-38 potřebovala Merliny :lol:

Napsal: 19/3/2011, 22:48
od Wolke
skelet píše:Tož ať jsme spravedliví.. Kdo si troufá P-38 porovnat s jeho protěšky, tedy Bf110, Me210/410?
Já bych tyto německé stroje rozhodně nenazýval protějšky P-38. Od bitvy o Británii se totiž svým použitím řadily do úplně jiné kategorie.

Proto mi toto srovnání přijde jako lehce nesmyslná věc... Nicméně ke střetům těchto typů jistě během války došlo a uvážíme-li souboj 1v1, osobně bych si vsadil na bleska. Má, v porovnání s uvedenými Němci, na své straně snad všechny výhody krom palebné síly a ovladatelnosti a ve srovnání s pozdní 410 bych zaváhal s rychlostí, tam to mohlo být dosti vyrovnané...

Napsal: 19/3/2011, 23:05
od skelet
Tak nikdo víc nebyl jeho protějškem jako ti, které jsem vyjmenoval. Možná ještě Hansovo milované Mosquito a Beaufighter.
Všechno to byly těžké dálkové dvoumotorové stíhačky.

Napsal: 19/3/2011, 23:41
od Sancho
A co Ki-45 a J1N? Osobně o těchhle letadlech nevím nic moc ale zajímalo by mě (pokud tu někdo má hlubší povědomí o japonských strojích) jak by dopadly ve srovnání s Bleskem?

Jinak co se "neporovnatelnosti" 110 a Blesků týče, ono se porovnává těžko, když srovnatelný dvoumotorový "doprovoďák" na straně Osy prakticky neexistoval... Jasně že Zerstörery byly určeny spíš k nalétnutí na bombardér ze slepého úhlu než k manévrovým bojům, ale to je dáno jednak tím, že Reich se tou dobou už spíš bránil, a jednak taky tím že dvoumotoráky té doby vážně obratností neoplývaly (a v doprovodu po využití momentu překvapení podle mě fakt nemohly 38y posloužit jako nic víc než "Meat Shield" pro Fortressy...).

Napsal: 20/3/2011, 09:46
od karaya1
[skelet:] Zkrátka P-38 potřebovala Merliny :lol:
Pozor na to, podle jiného tématu by Merliny nejspíš spotřebovaly veškeré palivo při pojíždění ze stojánky na start… :wink:

Napsal: 20/3/2011, 10:03
od Tempik
Merliny by nic moc nevyřešili. Problém Allisonů byl v jejich výškovosti, ne výkonu. A P-38 měla turbokompresory, které se s výškovostí poprali se ctí. Vlastně by se si zabudováním merlinů letadlo dost zhoršilo. Vyvážení P-38 by bylo narušeno a muselo by proběhnout hrozně moc úprav. Přece jen Allison bez klasického kompresoru byl o dost lehčí, než Merlin. Vepředu letadla bys na motorech přidal pár set kilo a odebráním turbokompresorů ze zadní části letounu bys naopak pár set kilo zezadu odlehčil. Vyvážení letounu by bylo absolutně rozházené.
To jestli by šlo naroubovat nějakým způsobem turbokompresory z Allisonu na merliny, kterým by byl odebrán klasický kompresor je na debatu pro znalejší. To si vůbec neodvážím zavrhnout, nebo potvrdit. Minimálně by ale musely proběhnout úpravy nejen draku, ale i těch Merlinů a kompresorů.

Napsal: 20/3/2011, 20:20
od Farky
Wolke píše: Já bych tyto německé stroje rozhodně nenazýval protějšky P-38. Od bitvy o Británii se totiž svým použitím řadily do úplně jiné kategorie.
Ano, existuje tu ale vyjímka potvrzující pravidlo. Jedna Zerstörergruppe, konkrétně III./ZG 26, ještě stále plnila v roce 1943 stejné úkoly jako za Bitvy o Británii. A když přišly Lightningy do Afriky tak III./ZG 26 sídlila na Sicílii (její malé části dokonce přímo v Africe). Úkolem oné ZG byly mimo eskorty konvojů, klasického stíhání a Jabo i doprovody. A to doprovody dopravních letadel na trase Sicílie - Tunisko. Možná už tušíte kam tohle směřuje - ano, k operaci Flax (svět je malej :D ). Doprovod nešťastným Ju 52 a dalším "stěhovákům" totiž dělaly zpravidla i Bf 110 z III./ZG 26. A nebyly to úplné "ovce jdoucí na porážku".

První souboje mezi Bf 110 a P-38 proběhly tedy v úplně obrácených rolích než bylo obvyklé - Bf 110 se snažily ochránit vlastní letadla a Lightningy byly v roli záchytných stíhačů. Krásný paradox.

Napsal: 8/4/2011, 20:10
od skelet
Hans.S asi pukne smíchy, ale to letadlo je prostě sexy 8-)
Obrázek

Napsal: 8/4/2011, 20:12
od jersey.se
To je, s tím musím souhlasit.

Napsal: 8/4/2011, 22:47
od Hans S.
Jeho extravagantní vzhled, který slabším povahám může připadat až sexy, je také jeho jediná přednost 8-)

Napsal: 9/4/2011, 08:28
od Jája
Hans S. píše:Jeho extravagantní vzhled, který slabším povahám může připadat až sexy, je také jeho jediná přednost 8-)
Dobrovolně se hlásím mezi slabší povahy :oops:

Napsal: 9/4/2011, 09:46
od jersey.se
Tak ona většina amerických letadel má něco do sebe. Jsou jako americké muscle-cars. Sice nemůžu říct že by to byla úplně moje nejkrevnější skupina (to jsou Saaby a Spitfire :D) , ale mít něco takovýho před barákem by se mi i docela líbilo...

Napsal: 9/4/2011, 11:26
od Stryx
me lightning pripada jako neco co je poskladany z kastanu a spejli...takovej moc krehkej. Mym idealem krasy je takovy letadlo pro chlapy :) treba focek nebo thunderbolt...proste silny, robustni, poradne vyzbrojeny :)

Napsal: 9/4/2011, 11:37
od Sancho
Když ameriku se dvěma trupama, tak jedině Black Widow (mimochodem o týhle mrše ne a ne najít pořádnej a objektivní českej článek...).
P-38 vypadá v půdoryse jak hranatý vykrajovátko na Linecký :D

Napsal: 18/9/2011, 15:29
od Firefly
Letoun Lockheed P-38 byl letadlem mnoha prvenství. Je to první sériově vyráběný armádní letoun firmy Lockheed, byl to první útočný stíhací dvoumotorový bombardér s řadovým motorem Allison V-1710, první moderní bojový letoun s předním kolem-tříkolovým podvozkem, první americké letadlo využívající podvěsné odhazovací nádrže, první letadlo s rychlostí přes 400 mph, první letadlo USAAF, které sestřelilo letadlo Luftwafe, první letadlo, které uskutečnilo eskortní misi do Berlína, první letadlo USAAF, které přistálo na půdě Japonska po jeho porážce, byl to nejtěžší jednosedadlový letoun druhé světové války, jediný americký letoun, který se vyráběl od Pearl Harboru až do konce války a sestřelil více japonských letadel, než kterýkoliv jiný americký letoun.
Zpočátku přijímali piloti Lightningy velmi nedůvěřivě. Letoun nazývali "letadlo zabiják". Kolovaly o něm pověsti, že je nebezpečné při startu, přistání i při vysokých rychlostech, že z něj nejde vyskočit a pokud se zastaví jeden motor, tak havaruje a pod.
Některá z těchto tvrzení se zakládala na pravdě, jiná ne. Jelikož byla P-38 průkopníkem velkých rychlostí a výšek, museli si na ni piloti nejdříve zvyknout. To nešlo hned. Velmi pomáhali tovární piloti, kteří chodili mezi armádní piloty a předváděli, co se všechno dá s P-38kou dělat. Nejdříve nastavili jednu vrtuli do praporu a odstartovali na jeden motor, potom přeletěli nad letištěm minimální rychlostí, pak zase maximální a podobně. Hlavní zásluhu na tom měli piloti z 339. stíhací perutě, která byla celá vybavena Lightingy. Naučili se na nich létat a využívat je v boji. Stanovili pro ně bojovou taktiku, která se podstatně lišila od obratnosti ideálních stíhaček, měly velkou palebnou sílu a dokázaly se ochránit v boji s jinými letadly. Lightningy měly v boji se Zery v Pacifiku velké úspěchy. Poměr sestřelených Zer a P-38 byl někdy az 15:1 !!! Jejich dlouhý dolet a možnost létat v malých i velkých výškách z nich dělalo ideální letadla pro dlouhé stíhací akce a hloubkové bombardování. I když nebyly pro svou obratnost idealními stíhacími stroji,byl neustále modernizován a upravován,výkon motoru,rychlost,radar,ovladatelnost,dostup s doletem atd.
Celkem bylo vyrobeno 10 037 letounů.
P-38 se nesmazatelně zapsaly do dějin druhé světové války. :roll:

Napsal: 18/9/2011, 17:57
od Kruan
Firefly píše:Letoun Lockheed P-38 byl letadlem mnoha prvenství. Je to první sériově vyráběný armádní letoun firmy Lockheed, byl to první útočný stíhací dvoumotorový bombardér s řadovým motorem Allison V-1710, první moderní bojový letoun s předním kolem-tříkolovým podvozkem, první americké letadlo využívající podvěsné odhazovací nádrže, první letadlo s rychlostí přes 400 mph, první letadlo USAAF, které sestřelilo letadlo Luftwafe, první letadlo, které uskutečnilo eskortní misi do Berlína, první letadlo USAAF, které přistálo na půdě Japonska po jeho porážce, byl to nejtěžší jednosedadlový letoun druhé světové války, jediný americký letoun, který se vyráběl od Pearl Harboru až do konce války a sestřelil více japonských letadel, než kterýkoliv jiný americký letoun.
P-38 byl bezesporu platný bojový prostředek, ale přeci jen - není těch prvenství přeci jen trochu moc? ;-) ok, myslím že P-38 svoji práci v WWII odvedl a není potřeba mu připisovat nepravdivá prvenství. I kdyby tento typ naprosto selhal, tak chirurgickým vyříznutím Isoroku Jamamota z japonského velení ovlivnil P-38 pozdější průběh války velice výrazně ve prospěch Spojenců.

Napsal: 19/9/2011, 18:47
od vencour
Otázka na znalé: jakou taktiku má volit P-38 letící dejme tomu v kilometru proti Befku v zádech?

Napsal: 19/9/2011, 19:19
od Sancho
Seřazeno podle pravděpodobnosti úspěchu od nejvyšší po nejnižší:
Pád v plamenech, padák, přistání do zajetí, Otčenáš, sklonit nos a mazat pryč, vystoupit na křídlo, namalovat kříže a předstírat že je němec, pak dlooouho nic a nakonec otočit se a bojovat :D

Ale beze srandy, plyn na podlahu a mazat co nejrychleji pořád rovně pryč by asi byla jasná volba, + doufat že se o něj mezitím ze zálohy postará wingman (nebo jiný spojenec v okolí)

Napsal: 19/9/2011, 19:50
od Kruan
Jinak pro ilustraci bojových možností P-38 - navigace dává Henderson Field (Guadalcanal) -- Buin (Bougainville) s obletem Nové Georgie dává cca. 650km. K tomu boj a zpáteční let. Na duben 43 bezesporu krásný výkon.