Stránka 5 z 8

Re: Su-24

Napsal: 14/6/2015, 21:01
od CAT
A ohledně té Syrie jsem četl i to, že dostali "plnou" verzi Su-24, což v době, kdy se do spřátelených krajin posílaly "horší" verze docela zvláštní...

Re: Su-24

Napsal: 14/6/2015, 23:44
od Skeptik
CAT píše:A ohledně té Syrie jsem četl i to, že dostali "plnou" verzi Su-24, což v době, kdy se do spřátelených krajin posílaly "horší" verze docela zvláštní...
Dle ruských zdrojů jsou všechny syrské Su-24 v exportní verzi MK (dodávky v letech 1989 - 1992).
Vývoj verze MK začal v roce 1987, právě na základě žádostí Lybie, Sýrie a Iráku o dodání Su-24M.
Vedení SSSR se ale nechtělo dodávat letouny se strategickými schopnostmi těmto státům, a tak začal vývoj downgradované verze, s omezenými strategickými schopnostmi - refueling, navigace, výzbroj.
První kusy Su-24MK šli v roce 1988 do Iráku.
Vývoz Su-24M se uskutečnit neměl, možnost omylu je u Alžíru, protože v jeho případě vznikly některé Su-24MK následným downgradem původních Su-24M že stavu VVS.

Re: Su-24

Napsal: 15/6/2015, 00:38
od rabo
Trošku mi uchází jádro tohoto argumentu, protože Su-24MR je specializovaná (a notně osekaná/posílená) průzkumná verze a byl to článek o REB. Dále myslím že máme v současné době rozhodně více informací a přesnějších údajů než před 20ti lety a můžeme to hodnotit trošku z odstupem a ne v euforii 90tých let, kdy bylo vše nové, exotické, pravdy se sbíhaly s polopravdami až někdy novými mýty a vůbec od té doby publicistika ušla nějakou tu cestu (většinou). Dobře si pamatuji například některé materiály o válce v Zálivu...tenkrát jsem to hltal, dnes už bych po nich nesáhnul, protože je k dispozici mnoho lepších, přesnějších a objektivnějších. A ano, i já si pamatuju na tehdejší zkazky o Su-24 - tajemný superletoun, postrach NATO, bez přesnějších údajů, což ještě tajemnost navyšovalo, bylo to exotické, bylo to nové...prostě duch doby. A samozřejmě to nebyl jen Su-24 a jen technika VS.

Čímž neříkám, že je to špatný letoun, či horší než Tornádo atp. Je to výborný letoun, ale žabomyší války jestli je lepší Su-24M nebo Tornado mi přijdou zcestné (oba jsou to dobré letouny, ale vždy se budou v něčem odlišovat a jeden v něčem lepší než druhý) a konstruovat to na základě nadšených článků z 90tých let ještě zcestnější. Nejmodernější verze těchto strojů jsou stále poplatné době (byť se blížící k zenitu) a navzájem víceméně srovnatelné. Rusko za ně přímou náhradu vyvinulo, EU ne. Tečka..co více vlastně řešit? :)
To porovnávanie Tornádo vs Su-24 nezačalo odo mňa. To sa rozbehlo samovoľne. Mňa však zaujalo to, že vime dnes hodnotiť lepšie ako v minulosti. Ja sa priznám , že neviem porovnať schopnosť REB a priezkumu vtedajšieho Su 24MR/MP s vtedajšími strojmi NATO. Fakt to neviem porovnať, lebo je to aj o schopnosti rušičov. Údaje k Su-25 vs Frantíci v začiatku 90. rokov sú pod zámkom. Čo však presiaklo je , že rušiče na Su-25 prekonali FR PVO obranu.

Beriem , že aj na území VS bola nejaká časť SU-24. boli však nenápadné a malopočetné .

Stroje SU-24 mimo ZSSR mali značne obmedzený potenciál a k ich zavádzaniu došlo už v čase keď ZSSR riešil novšie stroje a výzbroj.

Re: Su-24

Napsal: 6/7/2015, 18:01
od IgorT
"Dnes o 14.35 h moskovského času (13.35 h SELČ) sa krátko po štarte v oblasti leteckej základne Churba počas cvičného letu zrútilo lietadlo Su-24. Podľa informácií z miesta činu obaja piloti zahynuli," uviedol ruský rezort obrany.

Čítajte viac: http://www.sme.sk/c/7899941/v-rusku-sa- ... z3f7yTaJxZ

Re: Su-24

Napsal: 30/8/2015, 14:08
od Alchymista
Su-24 vytvára dymovú clonu - Sengilejevsky rajon, Uljanovska Oblast, Rusko (na Volge medzi Uljanovskom a Toliatti)
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Re: Su-24

Napsal: 1/12/2015, 22:45
od cover72
V souvislosti se sestřelením Su-24 nad Sýrií ruské vojenské zdroje prohlásily, že VHF rádio Su-24, R-862, samo o sobě neumí naslouchat na mezinárodní "guard" frekvenci, na které komunikují záchytné stíhací lety v letových prostorech ADIZ, protože k tomu potřebuje "přídavné moduly":

http://www.janes.com/article/56295/russ ... -shootdown

Mně pak vrtá hlavou jak to, že ono Su-24 neprovádělo úhybné manévry, když by je před přilétající PLŘS měl varovat přijímač MAK? Ví se, zda je instalován na všechny Su-24M a zda je funkční? A ví zde někdo, zda systém Karpata vydává zvukové výstražné alarmy, nebo se ukazuje jen na obrazovce systému REB/RHAWS?

Re: Su-24

Napsal: 1/12/2015, 23:24
od Julesak
A je už jasný typ použitej PLRS? Lebo niekde sa uvádza IR navádzaná (AIM-9), niekde radarom (AIM-120)?

Re: Su-24

Napsal: 2/12/2015, 00:51
od Alfik
Mám za to, že (neúspěšný) úhybný manévr je právě ta zatáčka o 90 stupňů, která je na infografice vidět.
Podle mě k ní došlo těsně před zásahem a ne po něm jak se v diskusích objevilo - jako otázka "jak to že zasažené letadlo manévruje když by mělo jen pokračovat setrvačností".

Re: Su-24

Napsal: 2/12/2015, 01:30
od cover72
Julesak: čidlo MAK právě má detekovat motor letící PLŘS, takže "chytne" i infračerveně naváděné Aim-9. Tedy mělo by. Viz výše v článku.

Alfik: to by byl dost zvláštní manévr, normálně se proti PLŘS krátkého dosahu točí nejprve 45° od nich a jakmile jsou méně, jak 2-3km daleko, s maximálním přetížením naopak "do nich" - alespoň co já vím. Zatáčka o 90° od rakety, aby jí ukázali nejžhavější část motorů a maximálně zjednodušili navádění na cíl díky nulové úhlové rychlosti, mi nedává moc smysl.
Otázka samozřejmě je, na jakou dálku MAK "chytne" motor přilétající PLŘS.

A co říkáte na ta rádia? "Guard" frekvence je pro civily 121,5 a pro vojáky 243.0 MHz; přijde vám možné, že radiostanice Su-24 opravdu neumí chodit do těch cca. 250 MHz?

Re: Su-24

Napsal: 2/12/2015, 12:47
od Julesak
To s tými komerčnými GPS navigáciami je pravda, ale mne osobne to v tomto prípade ako vysvetlenie príliš nesedí lebo:

1) týka sa to len nemodernizovaných lietadiel, tj. v prípade Su-24 verzie Su-24M - tá "integrálnu" satelitnú navigáciu nemá.
2) VKS tvrdí že v Sýrii bombarduje presne aj neriadenými bombami - a na to potrebuje modernizované Su-24M2, ktoré (jedno ktorý variant - Gusar alebo Metronom) už inštalovanú vlastnú satelitnú navigáciu ako súčasť navigačno-zbraňového systému majú.
3) tvrdenie VKS (bod vyššie) síce môžeme považovať za súčasť informačnej vojny, avšak na všetkých záberoch zo Sýriie vidno stroje VKS s podvesom 2-6 ks munície, tj. na nejaké plošné nálety to nevyzerá
4) ergo teda stroje VKS v Sýrii by všetky mali mať vlastnú navigáciu, teda "machinácie" s GPS signálom by ich ovplyvniť nemali.

Re: Su-24

Napsal: 2/12/2015, 15:11
od Dzin
USA většinou "machinuje" se signálem GPS tak, že ho v zájmové oblasti "vypne" a jediné přístroje, které fungují, jsou potom přijímače PPS.

Re: Su-24

Napsal: 2/12/2015, 15:26
od Julesak
To len podporuje moju "teóriu".

Re: Su-24

Napsal: 2/12/2015, 19:38
od jarl
Příspěvky o válce v Sýrie a o aktuální politice jsem přesunul do Hospody, protože je to na veřejné Palbě zakázané. Už jsem to tu psal snad stokrát, ale stejně se najdou uživatelé (jako třeba Dzin), kteří si nedají pokoj a jenom čekají na příležitost, jak zakázaná témata zatahovat na veřejnou Palbu. Téma na 24 hodin zamykám a to jsem se musel opravdu hodně přemáhat, abych to neřešil banem.

Re: Su-24

Napsal: 3/12/2015, 14:29
od jarl
Téma odemknuto.

Re: Su-24

Napsal: 4/12/2015, 23:27
od rabo
Neviem či niečim novím prispejem, ale dám sem svoj "pohľad". Tie prezentované trasy, jednou či druhou stranou, treba brať s rezervou. Su-24 určite nemal šancu proti radarom navádzanej strele. Raketa s "tepelným " navádzaním by musela byť vystrelená z blízka. Oni sú používané ako posledná šanca. Tu sa šlo na istotu, Zachytil radar, poslal strelu, ktorá ho zachytila radarom. Proti nemu nemal MAK a ani fléry šancu. Zostrelili ho nad Sýrskym územím ,to prevyšuje dosah "obranných" PL rakiet s IČ navádzaním. Len tak mimo, koľko lietadiel bolo kedy zostrelených IČ raketami ? Turci išli na istotu proti "asfaltovému holubovi". Su-24xx nemal najmenšiu šancu.

Re: Su-24

Napsal: 5/12/2015, 11:39
od CAT
rabo: Nějakej zdroj k tvýmu tvrzení, že bylo sestřeleno nad územím Sýrie? Turci tvrdí, že ho zasáhli nad svym územím. Takovej Sidewinder má dosah kolik? 35 km? To ti přijde málo? A kolik letounů vlastně bylo sestřeleno IČ raketami a kdy? Prakticky všechny sestřely války o Falklandy, naprostá většina sestřelů, které dosáhli Izraelci před přechodem na techniku USA a nejspíše i potom, ve Vietnamské válce Sidewindery také sestřelily více nepřátelských letounů, než rakety Sparrow a dalo by se asi pokračovat... Co by ti Rabo udělalo, kdybys před tim než sem něco napíšeš taky prostudoval nějaké zdroje sám? Ale jinak ano, Su-24 neměl proti F-16 šanci, ono také co jiného čekat, když jedno letadlo je stíhač a druhé bombardér...

Re: Su-24

Napsal: 6/12/2015, 01:53
od rabo
rabo: Nějakej zdroj k tvýmu tvrzení, že bylo sestřeleno nad územím Sýrie?
No čo viem tak všetky, dokonca aj srednoprúd. Počas tých pár sekund nad Tureckom, ak tam vôbec bol, sa zásah určite neudial. Toto hádam nejdeme rozoberať. Proti IČ strelám je Su-24 pripravený. Však Ty to len hráš ? Skúšaš čo tu kto povie ?
[ Prakticky všechny sestřely války o Falklandy, naprostá většina sestřelů, které dosáhli Izraelci před přechodem na techniku USA a nejspíše i potom, ve Vietnamské válce Sidewindery také sestřelily více nepřátelských letounů, než rakety Sparrow a dalo by se asi pokračovat./quote] Moja chyba, bral som to od momentu zavedenia a používania "aktívnych" rakiet .Ty si to správne zneužil. Ukážka toho, že ...ale to je jedno. Si kabrňák a porazil si Tvojho "rusofila" . Koľko bolo tých zostrelov pri Falklandoch pomocou IČ a koľko Izraelci, kedy a kde ? Si v tom tak rozhodný , tak ma to zaujíma .

Re: Su-24

Napsal: 6/12/2015, 11:01
od CAT
Rabo: Ty nejsi "muj" rusofil... Pro tvou informaci "aktivní" střely proti leteckým cílům USA zavedlo v roce 1974, takže většina těch konfliktů co jsem ti napsal je až po zavedení "aktivních" střel. Dokonce i v První válce v zálivu byly "aktivníma" střelama sestřeleny jen dvě letadla. Při útocích proti Srbům se opět používaly Sidewindery, od roku 1993 do roku 1995 NATO Srbům sestřelilo 5 letounů a z toho tři pomocí IČ raket... Opravdu nechceš hledat sám? Ohledně toho, jestli to bylo nad Tureckym územim, nebo ne. Rabo na tom se "všechny" zdroje neshodujou, přelétat přes Turecké území měl 30 sekund, my nevíme jak daleko od něj Turci byli (ale ty víš, že to bylo mimo dosah IČ raket), jediné co víme je, že Turci říkají jedno a Rusové druhé...

Ohledně Falklandů: 9x IAI Dagger A, 3x A-4B Skyhawk, 2x A-4C Skyhawk, 1x FMA IA 58 Pucará, 3x A-4Q Skyhawk, 1x Mirage IIIEA, 1x B.Mk62 Canberra, 1x C-130E Hercules. Tohle ber jako gesto dobré vůle, kdy a kde to bylo, to už si budeš muset dohledat sám a Izraelce taky, protože toho je docela hodně, a že bych měl čas a chuť pro tebe dělt takovouhle práci, to nemám...

Re: Su-24

Napsal: 6/12/2015, 11:40
od asdf
Skusme hypoteticky. Mam SU-24, ktora leti vo vyske 5000 m. Vo vzdialenosti nejakych 10 km od neho je vystrelena AIM-9x.
Lietadlo ktorej ju vystrelilo, leti tak vo vyske 3000m. Ma sancu ta Su-24 vobec zdetekovat odpal rakety ? Ak nie, za akych podmienok by mala ta Su-24 zdetekovat ten odpal a ma vobec take schopnosti ako detekciu IC rakiet ?

Re: Su-24

Napsal: 6/12/2015, 11:42
od jarl
O tom, jestli sestřelený letoun přelétal, nebo nepřelétal přes turecké území si běžte diskutovat do hospody. Tady řešte technické věci a ne věrohodnost tureckých a ruských prohlášení.