Stránka 5 z 45

Napsal: 20/2/2010, 16:14
od cover72
Tak neviditelná ruka trhu by právě podporu pro L-39 nechala otevřenou; koneckonců to není tolik let, co dělali generálku snad celé letky z Egypta/Jordánska/BV... Tohle je jen typický "menedžmenský z**dismus", řečeno D-F speakem

Napsal: 20/2/2010, 16:24
od sa58
Naše neviditelný ruka trhu má jen jeden prst a to prostředníček... A ten je stále vztyčený....

Napsal: 20/2/2010, 16:46
od Farky
Ona by to byla do nebe volající pitomost, kdyby to ovšem byla pravda. Myslím že Aero nadále nabízí servis a "generálky" L-39/-59, jen už o to není v podstatě zájem. Mám pocit, že ještě v minulém roce Aero "generálky" dělalo. Albíky většina letectev už nechává jen dolítat a poohlíží se po modernějších cvičných letadlech.

Pop napsal -
Jinak své piloty, do přijetí L-159, posílají do Kanady na výcvik.

No, ne všechny. Dost intenzivně jsou cvičeni na aerácké L-159, na které mají abych tak řekl "koupené letové hodiny". Můžu vědět zdroj informací o pronájmu či koupi L-159 Maďarským letectvem? Případně o jakou verzi by se mělo jednat (jednomístnou, dvoumístnou)? Já o tom slyšel někdy v roce 2008, mělo se jednat snad o 10 kusů jednomístné verze(?).

Na ten servis L-39 se optám v pondělí v práci, jistý si na 100% nejsem. Nějaké bližší údaje o cvičení maďarských pilotů lidmi z Aera sem můžu taky hodit, pokud by byl zájem. Ono se vůbec L-159 možná začíná trošičku blýskat na lepší časy, ale proč si to myslím, to sem bohužel asi napsat nemůžu.

Napsal: 20/2/2010, 16:54
od Zemakt
to Farky:

viděl jsem to na ČT 24, dole pod čarou jak tam běhají ty aktuality. Zmínka pouze o pronájmu.

Napsal: 21/2/2010, 14:51
od Pop
Moje informace o létání maďarských pilotů na L-159 nepotvrzují výcvik nových letců, ale kondiční létání před přechodem na JAS-39, popř. zvýšení počtu letových hodin pro ty, kteří mají na Gripenu nalétat méně hodin ( různí funkcionáři letectva, kteří se jen udržují rozlétaní, protože jejich funkce vyžadují letovou praxi).
Jakpak to tedy je s Uhry?

Napsal: 21/2/2010, 19:52
od Pop
Rozmístění přístrojů v kabině L-159 odpovídá normě MIL - STD - 203F. Další uplatněnou normou, pokud jde o kabinu letounu, je ARNIC 408A. Ta určuje vnější tvar přístrojů.

Napsal: 21/2/2010, 21:30
od Farky
Pro Popa - jak je to s Maďary zjistím během zítřka, klidně můžeš mít pravdu.

Napsal: 22/2/2010, 16:26
od cover72
http://www.euro.cz/detail.jsp?id=22049
"Vláda také schválila pronájem letadel L-159 z majetku české armády Maďarsku. Ministerstvo obrany nyní jedná s maďarskou stranou o pronájmu letových hodin pro výcvik maďarských pilotů ve vyšším počtu, než obsahovala předchozí dvouletá smlouva v letech 2008 až 2009, která již skončila.

Podle zdroje Euro.cz Maďarsko stále zvažuje po roce 2010 nákup letadel L-159, ale vzhledem k hospodářské situaci se jedná o neveřejnou informaci, protože jde o mimořádně citlivé vnitropolitické téma. Maďarsko smlouvu o navýšení počtu letových hodin ve strojích L-159 dosud nepodepsalo."

Napsal: 22/2/2010, 17:08
od sa58
No jestli v Dolných Uhrách vyhraje volby Fidesz a Jobbik, tak bych doporučoval zatím nic neprodávat, Slovensku to pak střelíme za lepší prachy :D

Napsal: 22/2/2010, 18:54
od Farky
Takže, slíbené informace o servisu L-39/-59. Aero nadále provádí servis těchto letounů, např. v roce 2009 šlo o éra z Tunisu a Alžírska.

O Maďarech - L-159B nalétal v Maďarsku celkem 450 hodin (2008-2009). O jaký výcvik jde se mi dnes nepodařilo zjistit. Dejte mi chvilku času.

Hrozně rád bych vám sdělil i další informace, ale příliš si cením svojí práce, než abych něco veřejně vynášel, viz. článek a "neveřejné informace".

Napsal: 22/2/2010, 19:30
od hydrostar
No co by nacvičovali :-) Lety nad rozbouřeným Dunajem. Ale to by tí ueráci byli eště větší pitomci než sem si kdy myslel.

Napsal: 22/2/2010, 20:32
od Pop
To Farky:

Moc děkuji. Takováto informace je dostačující.

Určitě by pro kterékoliv vojenské letectvo byl letoun L-159 dobrým cvičným strojem. Takže letectvo Dolních Uher chápu. A jak Sa napsal, ostatní L-159 pro naše nejlepší sousedy.

Napsal: 8/3/2010, 19:23
od Pop
Letoun L-159 je určen, jak jsme se zde již dozvěděli, k podpoře pozemních vojsk a hlídkování.
Protože se při této činnosti bude pohybovat ve výškách se značným pohybem projektilů a střepin, je jeho kabina chráněna t. zv. balistickou ochranou. Rozhodně však nesmíme očekávat titanovou vanu ( A-10) nebo těžké pancéřové pláty ( Su-25, Mig-27). Jde o ochranu skutečně lehkou, přesně dle charakteristiky letounu jako lehkého bojového vzdušného prostředku.

Samotná balistická ochrana je tvořena kompozitními panely s vyměnitelnými destičkami ze slinutého korundu a pancéřovými deskami. Pancíř je zabudován do podlahy kabiny, panely se slinutým korundem vyplňují prostor mezi vnějším a vnitřním potahem boků kabiny posádky.

Napsal: 8/3/2010, 22:17
od cover72
Dalo by se zjistit, jaké ráži to má odolat? Třeba ona "vana" v A-10A má odolávat přímým zásahům do ráže 23mm včetně...

Napsal: 8/3/2010, 22:47
od Pop
Pokud mé znalosti sahají, vždy se každý dotazovaný zmiňoval o ráži 7,62 mm. Především však zdůrazňoval, že jde o lehkou ochranu mající za úkol zachytit střepiny vybuchlé PL munice. Nikdy nehovořil o zachycení přímého zásahu palbou PL kanonu.

Napsal: 9/3/2010, 00:21
od cover72
Takže třeba střepinovou/fragmentovou hlavici ze systému AHEAD by to mělo vykrýt, nebo ta už má moc velkou energii? Po pravdě mi nešlo ani tolik o PLD, šilka koneckonců sundá i Thunderbolt, jen pilot to přežije - spíše mě zajímalo, jestli by Alcu nesundal kdejaký pakoň s 12.7 kulometem třeba v Afghánu, kdyby je tam nakonec nasadili

Napsal: 9/3/2010, 09:25
od Pop
Ze všech diskusí o odolnosti letadel je jasné, že balistická ochrana L-159 odolá střepinám většiny tříštivých granátů ( dost také záleží na vzdálenosti výbuchu). Odolá také standardnímu střelivu r. 7,62. Ovšem kulomet r. 12,7 ( půlpalec), to už je nad odolnost ochrany kabiny. Ovšem musí jít o kolmý zásah tak do 2/3 účinného dostřelu kulometu.Asi máš Cover 72 přehled o účinnosti střeliva 0,5 inch ( 12,7 mm). Potom je Ti jasné, že tato zbraň je schopná sestřelit i většího "orla" než je ALCA.
A-10 má určitě oproti L-159 větší bojovou životnost, ale je určena k odlišné bojové činnosti. Alca zase působí vedle Thunderbolta II mnohem chytřeji. Už jen možnost použití RL jí dává mnohem komplexnější možnosti použití. Jako když vedle sebe postavíme Davida a Goliáše. V případném vzdušném souboji mezi těmito dvěma stroji, i když zcela nepravděpodobném, je výhoda na straně našeho diblíka.
Dle rozborů účinnosti útočných možností letadel NATO na současném evropském bojišti je L-159 hodnocen velmi dobře. Simulacemi bojových akcí došli analityci NATO k závěru, že lehké bojové stroje Alca a Hawk dovezou na cíl stejné množství stejně účinných zbraní jako letadla A-10, F-16, Jaguar ( již vyřazen), Mirage F-1 a 2 000, či F-18.
Jde o jednoduchou matematiku. Na cíle s PL obranou, která je v Evropě předpokládána, může útočící letoun udeřit pouze jednou. Jakmile se otočí, jde k zemi. Navíc lehké bojové stroje toto dovedou za mnohem meší peníze.

Napsal: 9/3/2010, 11:34
od cover72
Jo, díky za navedení. Byl jsem "zvyklý", že protipozemní letectvo má mašiny dělané tak, aby vydržely zásahy 12.7 (třeba Apache), takže jsem zapoměl, že to je řešeno redundancí a nikoli pancířem. Když jsem si pak vzpoměl, že .50 prostřelí i pancíř BTR, tak mi docvaklo :D
Ale stejný náklad na cíl jako F/A-18? To se mi silně nezdá. Mnohem menší nosnost i vybavení - to se nedá ani srovnávat; vždyť Alca nemůže nosit HARMy, Harpoon/Slam-based zbraně, JSOW a podobné a zřejmě ani JDAM - ani na to nemá radar... A tolik kontejnerových bomb, jako A-10 taky neunese, nebo snad ano?

Napsal: 9/3/2010, 11:45
od skelet
Svého času o tom byl článek v LK (tuším ročník 94), kde tam vskutku taková analýza byla dle průměrně nesené výzbroje letounů F-16 a F/A-18A-D.

Napsal: 9/3/2010, 13:05
od Pop
Samozřejmě nelze od L-159 očekávat různorodost výzbroje jako u velkých bojových letadel. Tak jsem to ani nemyslil. Jde o standardní náklad útočné munice. U L-159 je situace podobná jako v dobách konfliktu v Indočíně, když generálové USAF pohrdli letounem F-5. Posádky lehkých F-5C "Scoshitiger" také vozili hmotnostně nižší náklady než F-100, F-105 nebo F-4. Vše však plně nahradili skvělou přesností zásahu i velmi malých cílů.
A ke stejnému závěru došli analityci po provedení počítačových simulacích. Prostě efektivní náklad nemusí být zrovna ten nejtěžší nebo nejrozmanitější.