Stránka 5 z 9

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 7/11/2015, 11:35
od ringlett
máte oba naprostou pravdu, pomíchali se mi tabulky.

v současné chvíli je to opraveno. Tabulky se vzletovou hmotností a prá dalšími daty budou o dvě kapitoly dál. Po HF. Mk.VI.

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 7/11/2015, 22:03
od Tempik
Ringlete, rád vidím, že jsi se do toho opět pustil. Jen jsem našel technickou chybu. Plnící tlaky motorů u merlinů máš špatně popsané. Ty čísla 12 a 18 lb/sq jsou tlakem, který znamená libry tlaku na palec čtvereční (něco jako tuny na cm čtvereční udávaných u lisů). Není to násobek atmosféry. To by byl plnící tlak jako kráva. Když to od pasu střelím, tak plnící tlaky nejvýkonnějších motorů té doby nešli moc přes dvojnásobek atmosferického tlaku. A vlastně ani dnešní přeplňované motory nejsou o moc dál.
Navíc je to ještě o chlup komplikovanější zrovna u Merlinů, protože měli nějak jinak ten tlak měřený a popravdě podrobnosti stále nemám. V porovnání s ostatními motory své doby měli zhruba dvojnásobek, ale když ho stavěli amíci a udávali tam svoje veličiny tlaku, tak to bylo OK oproti ostatním motorům.

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 7/11/2015, 22:23
od ringlett
Tempik píše:Ringlete, rád vidím, že jsi se do toho opět pustil. Jen jsem našel technickou chybu. Plnící tlaky motorů u merlinů máš špatně popsané. Ty čísla 12 a 18 lb/sq jsou tlakem, který znamená libry tlaku na palec čtvereční (něco jako tuny na cm čtvereční udávaných u lisů). Není to násobek atmosféry. To by byl plnící tlak jako kráva. Když to od pasu střelím, tak plnící tlaky nejvýkonnějších motorů té doby nešli moc přes dvojnásobek atmosferického tlaku. A vlastně ani dnešní přeplňované motory nejsou o moc dál.
Navíc je to ještě o chlup komplikovanější zrovna u Merlinů, protože měli nějak jinak ten tlak měřený a popravdě podrobnosti stále nemám. V porovnání s ostatními motory své doby měli zhruba dvojnásobek, ale když ho stavěli amíci a udávali tam svoje veličiny tlaku, tak to bylo OK oproti ostatním motorům.
Já jsem nikdy nepřestal, jen prostě nezvládám.

Jenže jak teď koukám já, opravdu jsem udělal chybu :o) prostě jsem to opsal a nezapočítal rozdíl, jsem vůl, příležitostně se přihlas o pivo, a to jsem před chvílí našel chybu ještě hrubšího rázu ...

Jinak +12 lb/in sq je 82 kPa a + 18 lb/in sq je 124 kPa, takže při + 12 z atmosférického tlaku 1000 Pa vytvořili tlak v motoru 1823 Pa (protož s tisícem se počítá líp než s 1013 a pro ilustraci to stačí principu)
Pokud vemu plnící tlaky motorů Merlin 45 a DB 601N, hodím to na tehdy používané jednotky tedy lb/ in sq a atm, tak jsou plnící tlaky skoro identické, s nějakou početní chybou, tedy 1,8 atm pro Merlin 45 a 1,25 atm pro BD 601N. Rozdíl bude nejspíše způsobený rozdílným obsahem motoru a oktanovým číslem benzínu. U britů půjde o snahu dostat vyšší výkon z kaloričtejšího paliva v menším motoru, němci tuto potřebu nemají, mají motor s vyšším obsahem a daleko lepším dávkováním paliva.

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 8/11/2015, 09:48
od Tempik
S tím rozdílem tlaků merlin němci to právě není jen nějakou malou výpočetní chybou.Rozdíl mezi 1,25 a 1,8 je obrovský(k 1.8 se němci dostali až někdy ve 44). A to pozdější verze merlinů měli i 25lb/in sq. To převádění není takhle jednoduché. Bristol, nebo Napier měli s němci podobné tlaky. Jen pro představu se 150 oktanovým palivem se Bristol, nebo Napier dostal se svými motory někam ke 13lb a němci se svými motory a C3 palivem (ekvivalent 150 oktanu)někam kolem Ata 2. Což jsou v podstatě srovnatelné hodnoty v přepočtu na atmosféry. A Merlin se se 150 oktanovým palivem dostal na 25 lb....
Přitom rozdílem obsahů to nebude. Merlin měl mnohem podobnější obsah s DB 601, než například DB 601 se Sabrem. On merlin a DEB 601 nebyli velikostně a konstrukčně až tak rozdílné motory. Ono to bude trochu složitější s tím převáděním.

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 8/11/2015, 16:49
od Hans S.
Já bych se přimlouval za ponechání původního označování plnicích tlaků v lb/sqft. Ostatně je to jednotka, která je používána v manuálech k danému stroji. Takhle absolutně nevím, v jakém režimu ten motor vlastně běží, resp. s jakým nastavením plnicího tlaku. Nemá smysl uměle hledat univerzální (SI) jednotky.

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 8/11/2015, 20:31
od ringlett
Hans S. píše:Já bych se přimlouval za ponechání původního označování plnicích tlaků v lb/sqft. Ostatně je to jednotka, která je používána v manuálech k danému stroji. Takhle absolutně nevím, v jakém režimu ten motor vlastně běží, resp. s jakým nastavením plnicího tlaku. Nemá smysl uměle hledat univerzální (SI) jednotky.
Ok, vrátím původní jednotky z manuálů, zachováme zdání originality. Asi to bude lepší, nicméně nějaký přepočet pro představu kolik to vlastně je v našich mírách bych zachoval.

Mám ale důležitější otázku. NA zaniklých stránkách http://www.spitfires.ukf.net/home.htm byl seznam objednávek a osůdů jednotlivých letounů podle sériových čísel. Kdysi jsem si to zkopíroval pro vlastní potřebu. Byl by velký problém, kdybych to zpřístupnil v tom tématu?

Objednávky asi hromadně, v rámci nějaké tabulky. A seznam seriálů vždy u popisu daného typu? Tohle je otázka kterou by mi měl zodpovědět spíš nějaký moderátor nebo možná vlastník prostoru. Děkuji

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 8/11/2015, 22:18
od jarl
No, pokud tam bude uveden původní zdroj, tak já bych v tom zásadní problém neviděl. Ale nejsem majitel Palby a u těch kariér jednotlivých letadel by asi bylo dobré vyvinout nějakou kreativní činnost a doslovně to nekopírovat.

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 9/11/2015, 05:35
od Skeptik
ringlette, v těch TTD máš opět normální vzletovou hmotnost označenu jako "prázdnou hmotnost" :)

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 9/11/2015, 07:36
od ringlett
jarl píše:No, pokud tam bude uveden původní zdroj, tak já bych v tom zásadní problém neviděl. Ale nejsem majitel Palby a u těch kariér jednotlivých letadel by asi bylo dobré vyvinout nějakou kreativní činnost a doslovně to nekopírovat.
Já bych to každopádně viděl na překlad z angliny do češtiny ...
ringlette, v těch TTD máš opět normální vzletovou hmotnost označenu jako "prázdnou hmotnost"
Opraveno

Ovšem tentokrát tam ta hmotnost měla být, ovšem s jiným textem. Prázdné hmotnosti odpovídají těm již dříve uvedeným. A třeba podtrupový pumový závěsník měl kolem 14 kg po montáži ubral 9 km/h, křídelní asi 9 kg každý a společně ubrali asi 5 km/h.

Ale do spekulací kolik co ubralo a přidalo se pouštět nechci, je to dostupné při trošce štourání. Ale možná později.

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 9/11/2015, 11:10
od Alfik
Hans S. píše:Já bych se přimlouval za ponechání původního označování plnicích tlaků v lb/sqft. Ostatně je to jednotka, která je používána v manuálech k danému stroji. Takhle absolutně nevím, v jakém režimu ten motor vlastně běží, resp. s jakým nastavením plnicího tlaku. Nemá smysl uměle hledat univerzální (SI) jednotky.
Myslím, že nejlepší je podržet se úzu který se vžil již před desítkami let, a vyhovuje jak uživatelům (kteří čtou příručku a čučí na přístroje), tak i ostatním vč. technicky založeným lidem, kteří chtějí znát rozdíly i shody - a těm pomůže srovnatelná a tedy "SI" jednotka.
Ten úzus je:
buď - původní hodnota (hodnota ve stejných, nejlépe SI jednotkách),
nebo - původní/nová.
Prostě obě. Jsou sice mezi námi i tací, co si dokážou přepočítat různé hodnoty "v reálném čase", ale (sám mezi ně už pomalu přestávám patřit :) ) těch je málo...

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 9/11/2015, 17:54
od Tempik
Já si myslím, že to není o přepočítávání. Já bych tam taky nechal originál hodnoty. Když se to bude přepočítávat, tak začnou vznikat nepřesnosti (a jak říkával mistr Yoda - nepřesnost plodí další nepřesnost). Navíc to prostě patří k britským motorům. Spitfira taky nebudeme překřtívat na Plivačohně. Těm co se o to zajímají (beru tedy ze svého sobeckého pohledu) stejně řekne víc 12lb/insq, než nějaká univerzální jednotka používaná posledních X let.
Jko rozumné řešení bych viděl uvádět originál a do závorky moderní ekvivalent. Osobně stejně pochybuji, že by si někdo převáděl libry tlaku na něco jiného, aby to lépe pochopil.

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 10/11/2015, 11:59
od Alfik
Spitfire není česky Ohněflus, ale Lítice!
Sakra! Už konečně! :D

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 11/11/2015, 08:24
od ringlett
Alfik píše:Spitfire není česky Ohněflus, ale Lítice!
Sakra! Už konečně! :D
Tak prr, oficiální zdůvodnění jména v materiálech britského původu je, že se jedná o jméno mýtického draka, kterého vyvolal Merlin v den početí Artuše Pendragona ...

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 11/11/2015, 08:33
od Zemakt
Lítice to je něco jako Harpie, bo se mýlim?

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 11/11/2015, 09:17
od ringlett
Zemakt píše:Lítice to je něco jako Harpie, bo se mýlim?
lítice = fúrie, xantipa, megera, zuřivost, zběsilost

/píšu z práce, doma mi zakázali počítač, prý jsem nesnesitelnej a závislej/

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 11/11/2015, 09:32
od Zemakt
Hm tak to mi je tedy milejší ten chrlič ohně. Překládat to do slova asi není to pravé ořechové.

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 11/11/2015, 11:18
od Alfik
ringlett píše:
Zemakt píše:Lítice to je něco jako Harpie, bo se mýlim?
lítice = fúrie, xantipa, megera, zuřivost, zběsilost

/píšu z práce, doma mi zakázali počítač, prý jsem nesnesitelnej a závislej/
Xantipa je vlastní jméno jedné hádavé manželky :)
Megera je dtto (hádavá žena) akorát že na Moravě :)
Fúrie, též Erinye, je báječná bytost, pesonifikace pomsty. Někdy bývají popisovány jako létající, jindy jako po zemi chodící.
Spitfire je také skutečně bytost báječná, drak se ženským poprsím plivající oheň, kterého vyvolal Artuš. Protože tento popis je podobný řeckému popisu báječných harpyjí, akorát že ty nezabíjely ohněm ale vřískáním, překládá se spitfire do češtiny stejně jako harpyje, fúrie a erínie - tedy lítice. Někdy, ve st. literatuře, též prsatice, neboť podle některých bájí měly harpyje šest cecků :)
V době první rep. se také v literatuře můžeme setkat s přeneseným významem, kdy pojmem lítice byly označovány též ženy duševně choré. Z toho možná vzniklo i přenesení na megery... :)
To je fuk. Prostě, a to je důležité, to není Ohněflus :) Ostatně, ono to lítadlo těch ohňů zas tak moc nenaplivalo - jednak 15 sekund dávka není nic moc a jednak např. v BoB je Spit spíše legendou. Hlavní tíhu neslo ve skut. jiné letadlo - Hurricane :D

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 29/11/2015, 20:35
od p3tris
Grafický přehled letuschopných britských Spitfire v roce 2015:

Obrázek

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 10/1/2016, 16:19
od Wasp
Verze Mk.I byla ve střemhlavém letu omezena na asi 450mph. Platil tento limit i pro pozdější verze jako IX a XIV?
Všechny verze Spitfira měly problémy s křidélky (reverze křidélek, trhání potahu) až do verze MK 22/24 - které dostaly mimo jíné i nové křídlo ?

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Napsal: 10/1/2016, 17:24
od ringlett
Wasp píše:Verze Mk.I byla ve střemhlavém letu omezena na asi 450mph. Platil tento limit i pro pozdější verze jako IX a XIV?
Všechny verze Spitfira měly problémy s křidélky (reverze křidélek, trhání potahu) až do verze MK 22/24 - které dostaly mimo jíné i nové křídlo ?
Limit se posouval spolu se zpevňováním konstrukce. Po nějakých číslech se zkusím podívat.

Problémy s křidélky byli řešené postupně, od Mk. V kovovým potahem křidélek (i zpětně, tahle záležitost řešila revers a trhání potahu) a u variant rozvíjejících Mk. VII/VIII jejich zkrácením a jinou konstrukcí (což zase řešilo flutter, třepetání). Od verze Mk. 21 pak už tento problém naprosto neexistoval, křídlo bylo naprosto odlišné.