Skeptik píše:…Trochu mne zarazilo, že ty střely CH-31 nekopírovaly hladinu (sea-skimming) jako normálně, ale naopak útočily z převýšení, v poměrně razantním klesání….
HONZIK11 píše:Tedy timto utokem z hora.. Může byt vsechna ta podpurna flotila tvorici svaz, obklopujici letadlovou lod castecne eliminovana?...
Ch-31A není žádná zázračná zbraň, její konstrukční návrh má spoustu kompromisů, které Američané díky programu MA-31 znají už od počátku 90. let. A informace pustili do světa:
Ch-31A je na sovětské (ruské) poměry poměrně malá letecká protilodní střela se startovní hmotností okolo 590-600 kg. Po vyčerpání paliva a startovacího motoru má dopadovou hmotnost okolo 380 kg. V kombinaci s vysoce nadzvukovou rychlostí má střela ale omezený dosah, který velmi (!) závisí na profilu letu a parametrech nosiče v okamžiku odpalu.
1)
Při odpalu z nízké výšky 1000 ft AGL při rychlosti 0,8 Mach a okamžitém zapálení startovního motoru dokáže střela letět u hladiny moře (5m AGL) rychlostí až 2,5 Mach. Jenže i při započtení úseku, kdy letí setrvačností s vyčerpaným palivem pro náporový motor, je její dolet jen 20 NM a délka letu okolo 70 sekund.
Poznámka: při vzdálenost 20 NM a při výšce 1000 ft AGL je letoun už dávno v dosahu radarů a protiletadlových střel středního dosahu moderní lodní PVO.
Závěrečná fáze útoku může mít podobně jako xGM-84D Block 1C Harpoon z poloviny 80. let naprogramované různé profily zteče – při hladině, s výskokem a dopadem šikmo ze shora (hodí se to mimo jiné na malé a nízké cíle, kde by vodorovně letící střela mohla prostě minout trup nebo nástavby).
2)
Pokud by nosič vypustil střelu s velké výšky 33 000 ft při rychlosti 0,9 Machu se zpožděným zážehem urychlovacího motoru, tak by střela padala/klouzala do výšky 5000 ft, kde by došlo k zážehu urychlovacího motoru. Střela opět sklesá k hladině moře. Doba letu se prodlouží na cca 150 sekund a dolet na cca 30 NM.
3)
Maximálního dostřelu střely Ch-31 se dosahuje při úplně jiném profilu odpalu a letu. Výškové vypuštění střely (33 00 ft, 0,9 Machu) a okamžitý zážeh urychlovacího motoru vynese střelu do výšky 50 000 ft. Při rychlosti letu v této výšce 3,5 Mach pak dokáže doklouzat (spíše skoro kolmý dopad) s vyčerpaným palivem až na 46 NM. Doba letu je jen 110 sekund.
Profily letu jsou obrovský kompromis. Nízké profily letu střely jednoznačně zkracují vzdálenost detekce střely PVO lodi/svazu, ale naopak dostanou letoun-nosič nebezpečně blízko. Výškový profil letu střely umožní zvětšit vzdálenost letounu-nosiče (jeho detekci nelze zabránit, stejně jako ohrožení ze strany protiletadlových střel s dlouhým dosahem) a prodlouží dostřel. Ale vlastní vysoce letící střelu bude pro moderní prostorovou lodní PVO jednoduší detekovat už na velké vzdálenosti.