Stránka 43 z 65

Re: Su-57 - program PAK-FA

Napsal: 6/12/2017, 15:16
od niko
Ja len doplnim, ze na to videu, co zavesil Julesak je prototyp Su 57 s motorom Izdelije 30 na pozicii motora cislo 1 (lava strana). Na pozicii motora cislo 2 (prava strana) je stale starsi Izdelie 117. Jedna sa o prve letove skusky.

Re: Su-57 - program PAK-FA

Napsal: 7/12/2017, 22:24
od Starlight
Já doplním následující:

1) Supercruise

Supercruise není charakteristika motorů, ale charakteristika celého letounu. Současný výklad je = schopnost letounu v operační konfiguraci letět nadzvukovou cestovní rychlostí bez použití přídavného spalování. Tento pojem se rozšířil až s letounem F-22 Raptor, který má maximální cestovní rychlost supercruise 1,6+ Mach.

Samozřejmě není to jediný letoun, který „supercruise“ dokáže nebo historicky dokázal, ale 1,6 Mach v operační konfiguraci s výzbrojí je prostě hodně a má to použitelné taktické výhody. Pro zajímavost: „supercruise“ používal standardně dopravní Concorde, který po dosažení cca 1,7 Machu vypínal přídavné spalování a udržoval nadzvukovou cestovní rychlost. Dnešní stíhací F-22 dokáže zrychlit na nadzvukovou cestovní rychlost bez přídavného spalování. To bude platit i pro Su-57 (T-50/PAK-FA)

2) Vektorování tahu

Ruské letouny Su-30MKI (T-10PMK) a odvozené varianty s motory motory Saturn/Ljuka Al-31FP, Su-35S (T-10BM) a odvozené varianty s motory Saturn Al-41F-1S (iz.117S) a Su-57 (T-50/PAK-FA) první fáze s motory Saturn Al-41F-1 (iz.117) mají sice vektorování tahu s kruhovými tryskami.

Ty mění vektor tahu pouze v jedné ose/v jedné rovině, což je jedna z definic 2D trysek vektorování tahu. Trojrozměrného efektu (vektorování tahu ve více osách) je dosaženo tím, že rovina pohybu trysky je odkloněna o cca 32°od kolmice (pravý i levý motor jsou odkloněny opačně, symetricky vůči rovině souměrnosti letounu). Díky možnosti nezávislého řízení pohybu pravé a levé trysky je tak možné do určité míry řídit výsledný vektor tahu.
Rozsah vektorování jedné trysky je ±15°.

Video – vektorovatelné trysky na Su-30MKM


https://www.youtube.com/watch?v=hYi1e4pOQJw

Nové motory Izdělije 30 pro a Su-57 (T-50/PAK-FA) druhé fáze, už mají mít kruhové trysky s vektorováním ve více osách.

Video - ruská vývojová kruhová tryska s vektorování okolo více os


https://www.youtube.com/watch?v=wsJyC5g4IBo

Letouny F-22A používají hranaté trysky s vektorovánm jenom podle jedné osy (2D vektorování tahu) v rozsahu ±20°. Obě trysky se pohybují synchronně společným směrem a mají výrazné úpravy pro multispektrální vlastnosti stealth. A podle Američanů to postačuje.

Video - vektorovatelné trysky na letounu F-22A


https://www.youtube.com/watch?v=cTCGJAoAz_8

Počátkem 90. let zkoušeli v USA řadu systémů s víceosým vektorováním tahu, ale do provozu to nikdy nezavedli a vydali se cestou stealth letounů F-22 a F-35.

Video – motor pro letoun F-16 MATV s víceosým vektorováním tahu


https://www.youtube.com/watch?v=rt3neRLquDI

Video - demonstrátor trysky s víceosým vektorováním pro Eurogighter Typhoon


https://www.youtube.com/watch?v=ss96tsbG5KY

Letouny F-35 ve verzích F-35A CTOL a F-35C CV vektorování tahu nemají. Verze F-35B V/STOL používá komplikované víceosé vektorování tahu jen při V/STOL vzletu a přistání.

Video – vektorovatelná tryska letounu F-35B


https://www.youtube.com/watch?v=iRgcC9eqEJg

Video – vektorovatelná tryska letounu F-35B při V/STOL přistáních a vzletech z/na vrtulníkové výsadkové lodi


https://www.youtube.com/watch?v=ZxNJmLWQ56I

Re: Su-57 - program PAK-FA

Napsal: 8/12/2017, 00:10
od kenavf
Lietadlá schopné supercruise:
https://prozradit.tk/Vysv%C4%9Btlit/tab ... fb7a111255

Troška zaujímavá bola situácia u F-35.Kedysi bola definícia že lietadlo 5.generácie má mať aj schopnosť supercruise. Postupne sa od tejto podmienky začalo ustupovať, možno pretože zistili že F-35 toho nebude schopné.(univerálnosť išla na úkor aerodynamiky).

Re: Su-57 - program PAK-FA

Napsal: 10/12/2017, 10:43
od mrfelix
Starlight: díky za skvělé vysvětlení.
ty motory Izdělije 30 pro Suchoj na videu i poměrně hodně zužují nebo rozšiřují výtokový kanál. To nejspíš umí i běžné nevektorovatelné motory, ale na tomhle videu to bylo hodně vidět. K čemu se to používá?

Re: Su-57 - program PAK-FA

Napsal: 10/12/2017, 12:03
od Alfik
mrfelix píše:Starlight: díky za skvělé vysvětlení.
ty motory Izdělije 30 pro Suchoj na videu i poměrně hodně zužují nebo rozšiřují výtokový kanál. To nejspíš umí i běžné nevektorovatelné motory, ale na tomhle videu to bylo hodně vidět. K čemu se to používá?
Pro běžný provozt se používá ten zúžený profil, protože zvyšuje výtokovou rychlost plynů a tím spec. impuls motoru. Pro přídavné spalování (afterburner) se používá ten rozšířený profil, protože příd. spal. spočívá v tom, že do proudu výtokových plynů za turbínou vstřikuješ další palivo. Ony ty plyny jsou velmi horké a obsahují nemálo zbytkového kyslíku, takže to v tom hoří, zvyšuje objem a teplotu těch plynů, a tím zvyšuje tah. Ovšem za cenu šílené spotřeby paliva, proto se všichni snaží se tomu vyhnout a udělat letadlo jako "supercruise", tedy schopné létat nadzvukem bez použití příd. spalování.

Re: Su-57 - program PAK-FA

Napsal: 10/12/2017, 15:13
od kenavf
Alfik píše:
mrfelix píše:Starlight: díky za skvělé vysvětlení.
ty motory Izdělije 30 pro Suchoj na videu i poměrně hodně zužují nebo rozšiřují výtokový kanál. To nejspíš umí i běžné nevektorovatelné motory, ale na tomhle videu to bylo hodně vidět. K čemu se to používá?
Pro běžný provozt se používá ten zúžený profil, protože zvyšuje výtokovou rychlost plynů a tím spec. impuls motoru. Pro přídavné spalování (afterburner) se používá ten rozšířený profil, protože příd. spal. spočívá v tom, že do proudu výtokových plynů za turbínou vstřikuješ další palivo. Ony ty plyny jsou velmi horké a obsahují nemálo zbytkového kyslíku, takže to v tom hoří, zvyšuje objem a teplotu těch plynů, a tím zvyšuje tah. Ovšem za cenu šílené spotřeby paliva, proto se všichni snaží se tomu vyhnout a udělat letadlo jako "supercruise", tedy schopné létat nadzvukem bez použití příd. spalování.
Pri forsáži je cca trojnásobná merná spotreba paliva na jednotku ťahu.

Re: Su-57 - program PAK-FA

Napsal: 10/12/2017, 22:19
od Skeptik
Jen drobnost.
Ta proměnná tryska není kvůli přídavnému spalování, ale kvůli rychlosti letu resp. rychlosti výtokových plynů.
Zjednodušeně řečeno, pomocí těch nastavitelných segmentů se konvergentní tryska mění na divergentní (Lavalovu) s nadzvukovým prouděním ... na vstupu do divergentní části dosahují spaliny rychlosti M=1 a v ní pak expandují a zrychlují.

Pokud by tryska byla jen konvergentní, vznikala by rázová vlna před nejužším mistem = rychlost plynů by se již nemohla zvyšovat. A pro dosažení vyšších nadzvukových rychlostí musí být >M1
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti

Re: PAK FA (Su-57)

Napsal: 22/2/2018, 10:15
od niko
Asi to bude blbost, ale tak minimalne je to na diskusiu. Na zakladne Hmeimim vraj pristali dva SU 57.

https://www.youtube.com/watch?v=3J06pcmvVak

Re: PAK FA (Su-57)

Napsal: 22/2/2018, 10:38
od Julesak
Videl som na twitteri už včera, podľa mňa blbosť.

Re: PAK FA (Su-57)

Napsal: 22/2/2018, 10:47
od klingy
Tu je geolokacia
https://twitter.com/juanmab/status/966537818947358720

A clanok z Lenty, v podstate sa tam pise, ze 8. februara zacalo experimetalne bojove nasadenie SU-57 nakolko vojskove skusky PAK-FA prvej etapy uspesne absolvovalo https://lenta.ru/news/2018/02/22/su57/

Re: PAK FA (Su-57)

Napsal: 22/2/2018, 11:15
od niko
A jeje. Takze predsa. No v decembri este testovali motory a uz su v bojovej zone. Predpokladam, ze este so starymi.Trochu mi to pripomina rychlost nasadenia pocas velkej vlasteneckej vojny.

Re: PAK FA (Su-57)

Napsal: 22/2/2018, 12:04
od 1stCLJan
Ruské MO prohlásilo , že do Sýrie byly preveleny dva SU-57 aby na nich bylo provedeno testováni v reálných bojových podmínkách.

Což brutálně urychlí vývoj letadla. Nebudou muset tedy testování provádět doma za těžký peníze a stejně by to doma reálně ani nenasimulovali.

Jako testovací platformy jim budou dělat izrealská PVO, americké lodě, pozemní PVO jednotky, letadla NATO a izraele atd. Zejména si pěkně vyladí L band na F-22 a F-35 .Které v syri a okolí pracují v bojovém režimu.
Geniální tah pro ušetření peněz na testování a bude to v současnosti jediné moderní letadlo testované při vývoji v bojových podmínkách což budou inplementovat do seriových SU-57 lteré se mají armádě začít dodávat v příštím roce .Což je dobře.

Re: PAK FA (Su-57)

Napsal: 22/2/2018, 12:09
od Flader
Naozaj geniálny. Ak náhodou jedne z tých strojov stratia, tak prídu nielen o jedne z protortypov, ale aj o dáta a eśte sa môže k nemu dostať prakticky ktokoľvek ... Naozaj geniálne.

Re: PAK FA (Su-57)

Napsal: 22/2/2018, 12:12
od 1stCLJan
Flader píše:Naozaj geniálny. Ak náhodou jedne z tých strojov stratia, tak prídu nielen o jedne z protortypov, ale aj o dáta a eśte sa môže k nemu dostať prakticky ktokoľvek ... Naozaj geniálne.
A jak by ho asi ztratili? :D

Re: PAK FA (Su-57)

Napsal: 22/2/2018, 12:14
od niko
Mna by skor zaujimalo kolko penazi usetria, ked budu musiet v bojovych podmienkach nanovo rozvynut kompletnu testovaciu a prevadzkovu infrastrukturu tychto zatial este exotickych lietadiel. Myslim, ze toto nasadenie je najskor o marketingu.

Re: PAK FA (Su-57)

Napsal: 22/2/2018, 12:28
od Flader
1stCLJan píše:
Flader píše:Naozaj geniálny. Ak náhodou jedne z tých strojov stratia, tak prídu nielen o jedne z protortypov, ale aj o dáta a eśte sa môže k nemu dostať prakticky ktokoľvek ... Naozaj geniálne.
A jak by ho asi ztratili? :D
Napríklad taká porucha motora bay stačila...

Re: PAK FA (Su-57)

Napsal: 22/2/2018, 12:30
od 1stCLJan
Flader píše:
1stCLJan píše:
Flader píše:Naozaj geniálny. Ak náhodou jedne z tých strojov stratia, tak prídu nielen o jedne z protortypov, ale aj o dáta a eśte sa môže k nemu dostať prakticky ktokoľvek ... Naozaj geniálne.
A jak by ho asi ztratili? :D
Napríklad taká porucha motora bay stačila...
Ta se může udát í doma , tomu nezabráníš.

Re: PAK FA (Su-57)

Napsal: 22/2/2018, 12:30
od Zemakt
Niko: hej.. Navíc to kvůli trapnému PR šoupnou Amíkům pod nos. To co zmínil 1stCLJan platí samozřejmě i obráceně. A o tom která ze stran má zde mohutnější zázemí a disponuje většími možnostmi, nechť si udělá obrázek každý sám.

Ideálně, bych je tam nechal max. dva dny a hajdy domů.

EDIT: spadne li doma je to v cajku, spadne li na území koho? Je to v prdeli.

Re: PAK FA (Su-57)

Napsal: 22/2/2018, 12:35
od Flader
1stCLJan

Len je rozdiel, keď startíś stroj nad vlastným uzemím, ktoré kontroluješ, alebo nad krajinou v občianskej vojne, kde veľká časť územia je kotrolovaná rôznymi skupinami. Plus ani to Asadom kontrolované územie nemá až tak úplne pod kontrolou - minometný útok na letisko.

Re: PAK FA (Su-57)

Napsal: 22/2/2018, 12:44
od Skeptik
Kdo se bojí nesmí do lesa.

L-band radary jsou novinka na detekci stealth letadel. Rusové potřebují otestovat, zda dokáží F-22 či F-35 či cokoli jiného detekovat. Že je přitom detekuje i protistrana je pro ně irelevantní, ani jeden ze stávajících prototypů nemá RAM nátěr.