Stránka 44 z 45

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 29/4/2023, 15:54
od Rase
Prezident Pavel navštívil po Kyjevu také ukrajinské Dnipro. Během návštěvy oznámil, že Česko a Ukrajina se dohodly na společné výrobě ručních zbraní, munice, ale také lehkých bitevníků F/A-259, které vyvinula česká společnost AERO Vodochody společně s izraelskou firmou Israel Aerospace Industries. F/A-259 Striker je hloubkovou modernizací L-159 ALCA a byl nabízen pro americký program OA-X (Observation/Attack-X). Pohání jej americký proudový motor Honeywell F124-GA-100. Hlavním vnějším rozpoznávacím znakem je použití tzv. mokrého křídla, tedy křídla se zabudovanými palivovými nádržemi. Bližší údaje o letounu nejsou známy, ale avionika, senzory a zbraňové systémy jsou izraelské výroby (IAI, ELTA Systems). Kokpit je uzpůsoben pro použití brýlí pro noční vidění, pilot má k dispozici dva velké barevné displeje (s taktickou pohyblivou mapou), datalink nebo radiolokátor se syntetickou aperturou (SAR) s indikátorem pozemních pohyblivých cílů (GMTI). Na přání lze F/A-259 vybavit systémem pro pilotní helmy s průhledovým displejem, radiolokátorem s aktivním elektronickým snímáním (AESA), nástavcem pro tankování ve vzduchu a satelitní komunikací. Letoun dokáže nést řízené i neřízené pumy, řízené a neřízené rakety vzduch-země a také střely vzduch-vzduch krátkého dosahu. Pod křídla lze podvěsit kontejner s dvojicí českých 20mm kanónů Plamen a také zaměřovací a průzkumná pouzdra. Maximální rychlost je Mach 0,82, rychlost stoupání 3170 metrů za minutu a dostup 13 106 metrů. Vzhledem k neúspěchu v americkém tendru, byl celý projekt uložen do šuplíku.

https://aviationweek.com/shownews/farnb ... arnborough

087510480f8b3834859ef57c505dbdb7_resize=680,383_.jpg

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 29/4/2023, 16:12
od Nesher
Rase píše: 29/4/2023, 15:54 Prezident Pavel navštívil po Kyjevu také ukrajinské Dnipro. Během návštěvy oznámil, že Česko a Ukrajina se dohodly na společné výrobě ručních zbraní, munice, ale také lehkých bitevníků F/A-259, které vyvinula česká společnost AERO Vodochody společně s izraelskou firmou Israel Aerospace Industries. F/A-259 Striker je hloubkovou modernizací L-159 ALCA a byl nabízen pro americký program OA-X (Observation/Attack-X). Pohání jej americký proudový motor Honeywell F124-GA-100. Hlavním vnějším rozpoznávacím znakem je použití tzv. mokrého křídla, tedy křídla se zabudovanými palivovými nádržemi. Bližší údaje o letounu nejsou známy, ale avionika, senzory a zbraňové systémy jsou izraelské výroby (IAI, ELTA Systems). Kokpit je uzpůsoben pro použití brýlí pro noční vidění, pilot má k dispozici dva velké barevné displeje (s taktickou pohyblivou mapou), datalink nebo radiolokátor se syntetickou aperturou (SAR) s indikátorem pozemních pohyblivých cílů (GMTI). Na přání lze F/A-259 vybavit systémem pro pilotní helmy s průhledovým displejem, radiolokátorem s aktivním elektronickým snímáním (AESA), nástavcem pro tankování ve vzduchu a satelitní komunikací. Letoun dokáže nést řízené i neřízené pumy, řízené a neřízené rakety vzduch-země a také střely vzduch-vzduch krátkého dosahu. Pod křídla lze podvěsit kontejner s dvojicí českých 20mm kanónů Plamen a také zaměřovací a průzkumná pouzdra. Maximální rychlost je Mach 0,82, rychlost stoupání 3170 metrů za minutu a dostup 13 106 metrů. Vzhledem k neúspěchu v americkém tendru, byl celý projekt uložen do šuplíku.

https://aviationweek.com/shownews/farnb ... arnborough

087510480f8b3834859ef57c505dbdb7_resize=680,383_.jpg
Také jsem to prohlášení slyšel, ale moc tomu nevěřím. Ukrajina na to rozhodně nemá peníze a dokud neskončí válka, tak ani možnost to vyrábět. O tom, že by taková fabrika neunikla pozornosti rusáků a jejich raket asi netřeba pochybovat.
A asi by UA trvala na vlastním motoru.
Ale hezké by to bylo, to zase ne že ne. :wink:

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 29/4/2023, 16:27
od HONZIK11
Ta tovarna nemuze byt na Ukrajine. Mozna po valce.
Ad2. Madarsky vlastnik, Izraelsky kokpit . Ani jeden se do oficialni spoluprace s Ukrajinou a uz vubec ne do dodavek cehokoliv ofcialniho na Ukrajinu nehrne.
Ad3. Jaky Ukrajinsky motor ? Kde a kym a kdy vyrobeny ?

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 29/4/2023, 16:59
od Zemakt
Maďarský vlastník má 49 procent. A i Izraelci ví, že kšeft je kšeft.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 29/4/2023, 17:05
od Flader
Snáď sa to podarí, držím palce.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 29/4/2023, 17:06
od HONZIK11
Kde se podely ty procenta z lonska? Nejaky odkup se udal?
...Novým majoritním akcionářem společnosti Aero Vodochody je maďarská společnost SI 13 Aero Zrt, ve které je většinovým vlastníkem Zsolt Hernádi. Podíl v Aeru odkoupil od maďarského podnikatele Kristófa Szalaye-Bobrovniczkého. Menšinový podíl patří nadále českému Omnipolu, sdělil manažer Aera Vodochody Lukáš Hora.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 29/4/2023, 17:08
od Rase
Mě osobně to přijde jako dost divný nápad a to ať se na to koukám sebelíp. Je jasné, že Ukrajina bude po válce potřebovat náhradu za Su-25 a i cvičné stroje, ale tohle není dobrý nápad. Spíš bych to viděl na nějaké americké T-7 Red Hawk nebo korejské FA-50. Prioritu ale určitě budou mít spíš stíhačky. Pořízení nezavedeného letadla s dost pochybným původem (není ani linka) a vlastně i docela zastaralé, nedává smysl. Ukrajinci ale umí s nákupy dost překvapit (to už ale budu spíš věřit té lince na výrobu Pantherů).

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 29/4/2023, 17:10
od Nesher
Maďaři jsou ten nejmenší problém. Když by se od toho mohli politicky distancovat, což by mohli. Továrna je česká, vedení též, tak proč se připravit o peníze?
S Izrealci by to šlo také a když ne, nejsou jediní. Vzhledem k tomu, že L 259 je jen nedokončený projekt (nikdy se to projekčně nedotáhlo), tak by zase nebyl velký problém nahradit je někým jiným.
UA motory nějakým zázrakem stále vyrábí, před pár dny vzlétl turecký pokročilý trenér s UA motory. Ostatně kdysi se uvažovalo o "východní" verzi 159 s UA motorem.

Ale jak říkám, moc tomu nevěřím. To už spíš uvěřím, tomu, že chystají dvoumotorák na 1 Mach spolu s Williams.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 29/4/2023, 17:15
od Zemakt
Jo je to celé jen v rámci úvah, důležitý nějaký posun na UK. Pak se uvidí. V podstatě divadlo pro veřejnost.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 29/4/2023, 17:31
od HONZIK11
Nesher píše: 29/4/2023, 17:10 Maďaři jsou ten nejmenší problém. Když by se od toho mohli politicky distancovat, což by mohli. Továrna je česká, vedení též, tak proč se připravit o peníze?
S Izrealci by to šlo také a když ne, nejsou jediní. Vzhledem k tomu, že L 259 je jen nedokončený projekt (nikdy se to projekčně nedotáhlo), tak by zase nebyl velký problém nahradit je někým jiným.
UA motory nějakým zázrakem stále vyrábí, před pár dny vzlétl turecký pokročilý trenér s UA motory. Ostatně kdysi se uvažovalo o "východní" verzi 159 s UA motorem.

Ale jak říkám, moc tomu nevěřím. To už spíš uvěřím, tomu, že chystají dvoumotorák na 1 Mach spolu s Williams.
Jediny motor , ktery je udajne dobry ,je pro Cinany dovyvinuty AI-222K-25F .

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 5/5/2023, 10:54
od Zemakt

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 5/5/2023, 14:28
od Lynx
Problém opätovného spustenia výroby L159 sú problematické dodávky motora F124. Tento problém je možné vyriešiť vďaka produkcii fy Motor-Sič, toho času zostatnenej. Koniec koncov, o tom som tu písal už pred rokmi, len ste ma vtedy vysmiali.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 5/5/2023, 14:37
od skelet
V čem jsou problematické dodávky F124, který se používá i v M346?

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 5/5/2023, 15:38
od Lynx
V M346 je verzia -200, v L159 je verzia -100. Ale tie majú len minimálne rozdiely, keďže jedno je 2 motorové lietadlo a druhe len jedno motorové.
V každom prípade, doteraz bol problém s minimálnym počtom dodaných motorov, 72ks ako v minulosti to už asi nebude.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 5/5/2023, 15:59
od skelet
Takže kde vidíš problém, když ten motor pohání L-159, M346, T-5 a F-CK-1.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 5/5/2023, 16:07
od Lynx
To kde ja vidím problém nie je také podstatné, no nedostupné motory boli najskôr dôvodom, prečo žiadne pokračovanie L159 nebolo. A aj teraz to chcú rozbehnúť s UA a najskôr s UA motormi.

A priznajme si na rovinu, motor F124 je na úrovni 80tych rokov 20.stor.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 5/5/2023, 16:12
od skelet
Ok, proč by byly nedostupné, když je standardně používá třeba M346?
Edit: L-159 nepokračuje, protože se výrobce soustředil na L-39NG. Holt nemá peněz na zbyt.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 5/5/2023, 16:21
od Lynx
Ale na tie M346 vždy prišla nejaká väčšia objednávka a najmä tých motorov treba 2x toľko co L159 a to už je aj pre výrobcu motorov zaujímavejšie. Co som niekde zachytil, v Aere dokonca skúmali možnosť zástavby aj motorov RR Adour, ako to (ne)dopadlo vidíme aj dnes.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 5/5/2023, 16:42
od skelet
Podstatné je, jestli se motory vyrábí a jestli jsou podporovány výrobcem. To ostatní je jen o ceně a termínech.
Zákazník chtěl L-159 s F124, což je prostě špička ve své kategorii. Na nic jiného prostě Aero nemělo peníze. A to je tak vše co vidíš.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 5/5/2023, 16:51
od HONZIK11
Je to jednoduche. Vymenit motor a za jaky. Ten Ukrajinsky pokud nejaky existuje a existovat bude,bude pouze pro ne. Nevidim duvod proc by nemohli mit ten co tam je,se kterym je letoun certifikovan a ktery je obecne servisovatelny.
Akceptace jejich motoru ,pokud existuje nebo bude existovat ,bude na dlouhe lokte a nijak letoun neslevni.