CVE 56 LISCOME BAY - historie bojové služby
Napsal: 13/12/2005, 17:42
CVE 56 LISCOME BAY
Loď byla stavěna společností Kaiser Shipbuilding ve městě Vancouver [stát Washington] na řece Columbia.Práce začala 9. prosince 1942 a již 19.4. 1943 byl trup spuštěn na vodu.Později, 15.července byla loď pojmenována CVE 56 Liscome Bay podle zálivu na Aljašce.Hotovou eskortní letadlovou loď námořnictvo převzalo 7. srpna 1943.Prvním velitelem se stal Capt. Irving Day Wiltsie.
Po několika cvičných plavbách u pobřeží Kalifornie, loď 21.10. odplula ze San Diega na Havaj.Do Pearl Harboru dorazila 28. října, a posádku zde čekalo jen kratší doplňující cvičení.Na spadnutí byla útočná operace k ovládnutí Gilbertových ostrovů.
Silné uskupení TF 52 [kontradmirál R.K. Turner] opustilo havajskou základnu 10. listopadu a zamířilo na jihozápad.Liscome Bay byla součástí Severního útočného svazu [velel mu sám Turner] jež měl za úkol okupaci atolu Makin [ostrov Butaritari].Velitelem eskortních letadlových lodí byl kontradmirál Henry M. Mullinnix, který svou vlajku vztyčil právě na Liscome Bay.Během této akce měla loď po boku své družky CVE 57 Coral Sea a CVE 58 Corregidor.
Po devíti dnech plavby, 19. listopadu dorazil Severní útočný svaz do blízkosti Makinu.Příští den v 5.00 začalo vyloďování na ostrově Butaritari.Letouny z Liscome Bay a dalších letadlových lodí útočily na cíle na ostrově i na jiné japonské základny a letiště v okolí [Tarawa].V této činnosti Liscome Bay pokračovala i 21.,22. a 23. listopadu 1943.
Ráno 24. listopadu, když se skupina eskortních letadlových lodí nacházela zhruba 20 mil jihozápadně od Makinu, vypátrala ji japonská ponorka I-175 [korvetní kapitán Sunao Tabata] poslaná sem ze základny na atolu Truk.Tři eskortní letadlové lodě byly chráněny jen třemi torpédoborci.Svaz plul rychlostí 15 uzlů a tvořil poměrně dobrý cíl.
Na Liscome Bay začal po páté hodině ranní personál připravovat ke vzletu tři letadla.V 5.10 však letadlovou loď zasáhlo torpédo.Zasáhlo střední část trupu a téměř okamžitě iniciovalo skladiště bomb nedaleko od místa zásahu.Obrovský výbuch rozerval trup lodě,plamen vyšlehl do výšky několika set metrů.Letová paluba byla zcela zničena, třetina trupu byla rozdrcena explozí.Několik set námořníků při explozi zahynulo.Ihned bylo jasné že loď je ztracena.Ve skladišti bomb stále docházelo k explozím a Liscome Bay se začala pozvolna rozpadat a nořit do vln.Po 23 minutách agonie, v 5.33 se loď potopila.Na lodi navždy zůstal kontradmirál Mullinnix, kapitán Wiltsie, dalších 53 důstojníků a 591 námořníků.Celkem zahynulo 646 mužů.Torpédoborce DD 410 Hughes a DD 417 Morris zachránily z vody 272 členů posádky.
Za svou krátkou válečnou službu získala CVE 56 Liscome Bay jednu bojovou hvězdu.
Loď byla stavěna společností Kaiser Shipbuilding ve městě Vancouver [stát Washington] na řece Columbia.Práce začala 9. prosince 1942 a již 19.4. 1943 byl trup spuštěn na vodu.Později, 15.července byla loď pojmenována CVE 56 Liscome Bay podle zálivu na Aljašce.Hotovou eskortní letadlovou loď námořnictvo převzalo 7. srpna 1943.Prvním velitelem se stal Capt. Irving Day Wiltsie.
Po několika cvičných plavbách u pobřeží Kalifornie, loď 21.10. odplula ze San Diega na Havaj.Do Pearl Harboru dorazila 28. října, a posádku zde čekalo jen kratší doplňující cvičení.Na spadnutí byla útočná operace k ovládnutí Gilbertových ostrovů.
Silné uskupení TF 52 [kontradmirál R.K. Turner] opustilo havajskou základnu 10. listopadu a zamířilo na jihozápad.Liscome Bay byla součástí Severního útočného svazu [velel mu sám Turner] jež měl za úkol okupaci atolu Makin [ostrov Butaritari].Velitelem eskortních letadlových lodí byl kontradmirál Henry M. Mullinnix, který svou vlajku vztyčil právě na Liscome Bay.Během této akce měla loď po boku své družky CVE 57 Coral Sea a CVE 58 Corregidor.
Po devíti dnech plavby, 19. listopadu dorazil Severní útočný svaz do blízkosti Makinu.Příští den v 5.00 začalo vyloďování na ostrově Butaritari.Letouny z Liscome Bay a dalších letadlových lodí útočily na cíle na ostrově i na jiné japonské základny a letiště v okolí [Tarawa].V této činnosti Liscome Bay pokračovala i 21.,22. a 23. listopadu 1943.
Ráno 24. listopadu, když se skupina eskortních letadlových lodí nacházela zhruba 20 mil jihozápadně od Makinu, vypátrala ji japonská ponorka I-175 [korvetní kapitán Sunao Tabata] poslaná sem ze základny na atolu Truk.Tři eskortní letadlové lodě byly chráněny jen třemi torpédoborci.Svaz plul rychlostí 15 uzlů a tvořil poměrně dobrý cíl.
Na Liscome Bay začal po páté hodině ranní personál připravovat ke vzletu tři letadla.V 5.10 však letadlovou loď zasáhlo torpédo.Zasáhlo střední část trupu a téměř okamžitě iniciovalo skladiště bomb nedaleko od místa zásahu.Obrovský výbuch rozerval trup lodě,plamen vyšlehl do výšky několika set metrů.Letová paluba byla zcela zničena, třetina trupu byla rozdrcena explozí.Několik set námořníků při explozi zahynulo.Ihned bylo jasné že loď je ztracena.Ve skladišti bomb stále docházelo k explozím a Liscome Bay se začala pozvolna rozpadat a nořit do vln.Po 23 minutách agonie, v 5.33 se loď potopila.Na lodi navždy zůstal kontradmirál Mullinnix, kapitán Wiltsie, dalších 53 důstojníků a 591 námořníků.Celkem zahynulo 646 mužů.Torpédoborce DD 410 Hughes a DD 417 Morris zachránily z vody 272 členů posádky.
Za svou krátkou válečnou službu získala CVE 56 Liscome Bay jednu bojovou hvězdu.