Stránka 1 z 4

Boeing B-52 Stratofortress

Napsal: 16/12/2005, 22:04
od Haness
B-52 po dlouhou dobu jakýsi symbol nukleární války a schopnosti americké armády zasahovat opravdu velice vzdálené cíle.

Stratofortress (SF), jehož prototyp poprvé vzlétl 15. dubna 1952 byl zanedlouho zaveden do služby u US Army – Strategic Air Command. Jednalo se o jakéhosi nástupce B-29 který za WW2 ukazoval jak účinné mohou být masivní útoky. Navíc „přišla“ doba nukleárních zbraní a s narůstajícími problémy mezi USA a Sovětským svazem bylo „potřeba“ letadla které by mohlo dopravit jaderné pumy až k případným cílům ležícím v Rusku.

Takovéhoto nasazení se naštěstí nedočkal, i když se tyto letouny účastnily několika shozů ostrých jaderných pum v tichomoří. Poté co začaly být do služby zaváděny střely dlouhého doletu, jeho potřeba jako nukleárního bombardéru přestala být tak „akutní“ i když pořád trvala. Letouny začaly být upravovány tak aby mohly nosit střely s plochou dráhou letu…samozřejmě že to byly především střely s jadernou hlavicí. B-52 jim měli umožnit dopravu blíž k cíli.

SF však nebyl používán jen jako nosič jaderných zbraní, jeho úkolem bylo také klasické bombardování, svou sílu při plnění tohoto úkolu asi nejvíc ukázal ve Vietnamu kde po útocích byť jen několika B-52 zůstaly v džungli jen rozmetané stromy v okruhu několika kilometrů. Ve Vietnamu SF neútočily žádnými naváděnými pumami, nebo řízenými střelami, šlo o útoky klasickými „hloupými“ pumami. Nosnost kolem 27 200 kg už je opravdu něco, zvlášť co se týče malých neřízených pum. Ty mohly být neseny nejen v pumovnici, ale i na dlouhých závěsnících mezi trupem a prvními motorovými gondolami. Klasických pum o váze 454 kg může nést kolem 51.
B-52 vyniká opravdu velkými rozměry je dlouhý 47,72 metru, vysoký 14,72 metru, rozpětí je taky obrovské-56,39 metru, plocha křídel zabírá 371,6 m2.

Křídla na každé straně nesou 4 motory, na konci je ještě malý přídavný podvozek který zabraňuje ulomení, nebo škrknutí křídla při vzletu s plnými nádržemi.

Posádku tvoří 6 lidí- pilota (velitele),druhého pilota,důstojníka pro elektronický boj, navigátora, radarového navigátora a střeleckého důstojníka.Každý člen posádky sedí na katapultovací sedačce. Pilotní kabina a její okolí je celkem slušně vybaveno, obsahuje i kóje pro odpočinek posádky při dlouhých letech.Záď letounu je opatřena 4mi kulomety ráže 12,7 mm Browning které jsou zaměřovány střeleckým radarem. Tyto zbraně jsou však na letadla instalovány pouze při cvičeních nebo ostrých nasazeních.

SF se hodně ukázal při nových bojových úkolech které představovaly nasazení v Perském zálivu, Afghánistánu a nyní v Iráku. Nové bojové úkoly které plní B-52 jsou např. nosiče řízených proti-pozemních střel, ty se hodně osvědčily a velení strategického letectva tyto zbraně preferuje před klasickými pumami, které B-52 používaly ještě i v této době. B-52 může nést širokou paletu různých řízených střel od klasických jako je třeba AGM-84 Harpoon, tak přes ty větší a „náročnější jako jsou střely typu ALCM (Air Launched Cruise Missile).http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=628
Střel s plochou dráhou letu může nést až 20! B-52 je může zaměřovat všechny díky rozsáhlému zaměřovacímu systému EVS Electrooptical Visual System – Elektrooptický pozorovací a zaměřovací systém, ten obsahuje i ič senzor který umožňuje zaměřování těchto střel.Užitečný je také systém překážkového radaru, který dokáže odhalit překážky v letu které jsou daleko před letadlem pomocí TV kamery se zesilovačem a radaru.To se B-52 hodilo především když se v dřívější době zkoušelo nasazení v podobě přízemního letu a následného vystoupání do velké výšky.

B-52 je označován jako letoun s nejdelší dobou služby. Podnikl také jeden z nejdelších náletů v historii letectví když B-52 které vzlétly z USA napadly cíle u Mosulu v Iráku, let trval 35 hodin, SF dorazili k Saudsko-Iráckým hranicím kde odpálily střely, nebo spíše odpalovaly střely v 10-ti minutových intervalech. SF vzlétaly ze základen ve Španělsku,Anglii,nebo Saudské Arábie.


Technické údaje: B-52G Stratofortress

Motory: 8x Pratt & Whitney J57-P-29WB, tah jednoho je 61,18 kN
Dolet: 16 093 km
Max. rychlost: 956 km/h
Dostup: 15 150 m


ObrázekObrázek
Obrázek

Napsal: 17/12/2005, 16:26
od Bruno
Je to krasavec...

Napsal: 17/12/2005, 16:31
od Fatale
boha jeho, ono to ma vzadu jeste pulpalcaky???? k cemu tam asi tak budou, v dnesni dobe? vzdyt i b-29tka tam mela uz 20mm...

Napsal: 17/12/2005, 19:09
od YAMATO
Omyl, má tam M 61 Vulcan, ale možná už ani ten, dnes už je k ničemu. Ale starší verse skutečně měly 4 x 12,7.

Nesmrtelné letadlo!

Napsal: 17/12/2005, 19:27
od Fatale
ja si prave taky myslim, ze takovahle obrana je dneska uz nevyuzitelna, ze by tu vahu meli vyuzit smysluplne- pro elektronickej boj

Napsal: 17/12/2005, 19:34
od sa58
přezdívka BUFF se ještě používá? :D

Je pravdivá informace o 29 sestřelených B-52 nad Vietnamem?

Napsal: 17/12/2005, 20:01
od Haness
jj používá se pořád Buff, o těch sestřelech to opravdu nevím, kolik B-52 bylo sestřeleno ve Vietnamu.

Ty kulomety tam byly instalovány jen při bojových letech, nebo cvičeních kde se přímo zkoušely tyhle zbraně...

fatale: myslíš že ta váha těch 4 kulometů,nebo Vulcanu dělá B-52 problémy na to aby nemohla nést tohle + ještě zařízení pro elektronický boj, ty zbraně jsou pro to letadlo hodně maličká váha.

Napsal: 17/12/2005, 20:06
od Fatale
jasne ze tam neslo o vahu, ale v tom pripade si mohli nalozit 8 pytlu cementu, obranej efekt by to melo stejnej 8)

Napsal: 17/12/2005, 20:12
od Bruno
Asi neni iny stroj ktorý menil mapu Vietnamu... :twisted:

Napsal: 17/12/2005, 20:13
od Haness
:mrgreen: taky možnost, ale na druhou stranu, nevím sice jakej je účinej dostřel těchhle zbraní,Vulcan něco kolem 1,5 km takže by to někde mohli použít, třeba při dotírajícím stíhači kterej může střílet jenom kulometem....jenže to asi hodně těžko...takže pro dobrej pocit:)

Napsal: 17/12/2005, 21:49
od Jack
Tie guľomety tam boli asi iba z nostalgie...dávno sú preč časy, keď bolo na bombardéroch 12 guľometov. A rovnako by sme sa mohli baviť, prečo majú niektoré stíhače montovaný guľomet. Je to iba preto, že keby ho náhodou bolo treba-tak sa dá použiť. Keby tam nebol a bolo by ho treba, bolo by to horšie.

Napsal: 19/12/2005, 11:27
od Atlantis
Nevím v jakém, ale v jednom filmu jsem viděl, (fikce, samozřejmě), že za B-52 letěly takhle tři Migy. Jednoho naprosto suveréně právě těmi kulomety sundaly (není to kvůli tomu, že kanóny mají nižší úsťovou rychlost a B-52 se narozdíl od B-29 pohybuje trošku rychleji?). Jen dodám, že pak odhodily atomovku a zbylé dva vlétly pomalu přímo do výbuchu-jak říkám, fikce.

Ale...v Dr. Divnoláskovi jsem viděl, kterak šla po B-52 (asi v 60. letech, parodie na Chruščova) řízená střela a v podstatě se jí zbavyly tak, že dělaly neustále zatáčku. Tu střelu to nějak odchýlylo z přesné dráhy (zblblá??? Jak?), takže nezasáhla. Nevíte, jestli tohle bylo nějak možné (a nebyl to nějak prudký manévr, prostě pozvolná zatáčka)

Napsal: 19/12/2005, 12:47
od Bruno
Ja som hral niaky simulator od Jane´s a tam keď som stíhal B -52, tak mi práve tieto zadné zbrane pekne zatápali... :wink:

Napsal: 19/12/2005, 12:48
od YAMATO
:shock: ...sory, ale docela chápu Peguecka, jak ho vytáčíš.

Napsal: 19/12/2005, 15:15
od Atlantis
A já teď nechápu Tebe. Jerstli se to týká toho druého odstavce, tk se jen ptám, neb jsem to viděl. A každopádně sám jsem tenhle manévr v některých simulátorech as oblibou využíval (pravda, tak, že jsem to nechal až propadnout do vývrtky a na poslední chvíly) Proč by to do toho filmu jinak dávaly Z něčeho vyjít přeci musely.

Napsal: 19/12/2005, 15:52
od Fatale
proboha americky filmy... ty to fakt beres vazne? libil se ti i Pearl Harbor?

Napsal: 19/12/2005, 17:15
od Atlantis
Dobře, uznávám, neberu, takže je to asi nesmysl. Stačilo říct, že je to blbost. Už mlčím:-)

Napsal: 4/5/2006, 11:56
od Haness
Atlantis píše:A já teď nechápu Tebe. Jerstli se to týká toho druého odstavce, tk se jen ptám, neb jsem to viděl. A každopádně sám jsem tenhle manévr v některých simulátorech as oblibou využíval (pravda, tak, že jsem to nechal až propadnout do vývrtky a na poslední chvíly) Proč by to do toho filmu jinak dávaly Z něčeho vyjít přeci musely.
Myslíš že by řízená střela která letí za takovým kolosem netrefila?B-52 se otáčí daleko pomaleji než stíhačka. Přísloví "jako střílet myši v sudu by se hodilo."

Napsal: 5/5/2006, 18:53
od Foxbat
je všeobecne jasné, že piloti na americkej strane radšej obľubujú výšky a vyšší letový kurz...no samozrejme zaleží od nasadenia a konkrétnej akcie...ale popravde len veľmi málo lietadiel došlo bez poškodenia paľbou z Vietnamu na základňu...v nízkej výške mal na pleciach každý rýžovník na poli aspoň pušku a prečo by si nestrelil..
B 52 bola zostrelena vo vietname..niekde som čital že min. 23 strojov pri mohutnom útoku na hlavné mesto ale presnejšie info nemam...ak ale oslepime..čisto len teoreticky oči E3 a iné radarové lietadlá v okolí myslím, že prežitie B52 by kleslo veľmi blízko nule.

Napsal: 5/5/2006, 19:29
od michan
YAMATO - skutečně nesmrtelné - jak jsi napsal. Nosilo velké množství prostředků REB ( Radioelektronický boj). Jak již bylo řečeno, umělo by přeorat ve větším množství celé bojiště, kraj a.... Je to letoun velké kapacity, i proto je tak dlouho ve službě.