Stránka 1 z 2

Stíhač tanků „Jagdpanther“ (SdKfz 173)

Napsal: 21/12/2005, 21:38
od sa58
Stíhač tanků „Jagdpanther“ (SdKfz 173)

Asi nejdokonalejším německým stíračem tanků druhé světové války bylo vozidlo vzniklé na základě skvělého středního tanku Panzer V „Panther“. Původní prototyp měl být sice postaven na podvozku tanku Panzer IV, před stavbou byla ale přehodnocena koncepce vozidla. V srpnu 1942 bylo rozhodnuto vyvíjet těžký stíhač tanků na podvozku nového tanku „Pz V „Panther“. Konstrukce byla svěřena firmě Daimler Benz, která 20. prosince 1943 předvedla na základně Arys prototyp vozidla. Jeho oficiální označení bylo 8,8cm PaK 43/3 auf Panzerjäger Panther.

Podvozek a spodní část vany byly převzaty z tanku Panzer V, stejná zůstala pohonná jednotka Maybach HL 230 P 30 (700 HP) a převodovka (ZF AK 7-400). Nová nástavba byla zcela uzavřená, všechny její stěny byly zkoseny, přední pod velmi ostrým úhlem. Čelní pancíř měl sílu 80 mm, boční 45, zadní stěna 40 a stropní 30 mm.
Osádku tvořilo pět mužů – řidič, radista/střelec, nabíječ, střelec a velitel. Do vozidla vstupovali dvěma poklopy na střeše. Na zadní stěně byla umístěna vrata, sloužící ke vstupu do vozidla a kruhový poklop pro nakládání munice.

Hlavní zbraní vozidla byl výkonný kanon PaK 43 L/71 ráže 88 mm s palebným průměrem 57 granátů. Kanon byl chráněn odlévaným štítem Saukopfblende. Sekundární zbraní byl kulomet MG 34 ráže 7,92 s 600 náboji. Byl umístěn vpravo od kanonu. Posádka měla k dispozici i dva samopaly MP 40.

Některá vozidla měla na bocích přídavné pancéřové desky „Schürzen“, chránící částečně nástavbu a vrchní část pásů. Rovněž antimagnetická pasta „Zimmerit“ byla použita na velké počtu vozidel.

Některé vozidla byly vyrobeny ve velitelské úpravě, označení bylo Befehlsjagdpanther. Oproti standardní radiostanici Fu 5 bylo toto vozidlo vybaveno stanicí Fu 8 a na pravé straně přibyla anténa s deštníkovým rozevřením na vrcholu.
Koncem války se uvažovalo o přezbrojení vozidla kanonem ráže 128 mm (PaK 44 L/55 ???). Byl postaven pouze model ve zmenšeném měřítku.

Od února 1944 do dubna 1945 bylo zkompletováno 384 vozidel u firem MIAG a Mashienefabrik Niedersachen Hannover. I když to není nijak ohromující počet, tyto stíhače byly díky účinnému kanonu a dobrým jízdním vlastnostem nadřazeny téměř všemu, co mohly spojenecké vojska v oblasti obrněné techniky nasadit do boje.


technická data Jagdpanther:
hmotnost – 45,5 t
délka – 9,87 m
šířka – 3,27 m
výška – 2,71 m
výkon motoru – 700 HP
dojezd silnice – 250 km
dojezd terén – 100 km
max. rychlost – 55 km/h
osádka – 5

Zdroj:
I.Pejčoch - Obrněná technika 2

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Napsal: 21/12/2005, 22:19
od Lord
88 nebyla k zahození ... dle mého názoru nejlepší stíhač tanků během války.

Kdysi jsem četl, že západní spojenci nevyvíjeli stíhače tanků, není to tak zcela pravda, příkladem je Archer.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Napsal: 21/12/2005, 22:30
od sa58
Spojenci bez stíhačů tanků? A co M10, M18, M36?

Obrázek

Napsal: 21/12/2005, 22:50
od Lord
Měl jsem na mysli klasické stíhače tanků jak to chápu já, ty spojenecké měly otočnou věž, navíc některé seshora otevřenou, velkou váhu mohutného kanónu musela vyvažovat zadní nástavba. Prostě americké pojetí bylo odlišné, o to že by šlo o povedené konstrukce lze pochybovat, vysoká silueta, improvizace.

Napsal: 21/12/2005, 23:35
od Dzin
Lord: M10, M18 a M36 je klasický stíhač tanků. Nic klasičtějšího už snad ani být nemůže. :-) Jen to jen jiné konstrukční řešení. Navíc konstrukce pro stíhání tanků to byla poměrně zdařilá, podle teorie jejich nasazení, bohužel, to ukázalo, že to nestačí.

Napsal: 22/12/2005, 00:04
od Lord
Uvedu bojové srovnání - vysoká silueta a slabší pancéřování - amíci proto věšeli na stíhač náhradní články pásů nebo pytle písku (proti panzerfaustům). Otočná věž byla výhodou včetně stabilizovaného kanónu. Oproti tomu shora otevřená věž měla posádce umožňovat snadnou orientaci na bojišti, ovšem hodně amíků dostalo hedčot od ostřelovačů nebo to koupili tříštákem. Pravda ovšem je ta, že stíhač tanku M36 Slugger například doslova rozložil na prvočinitele Jagdtiger (viz příloha). Co myslíte jaká koncepce byla lepší německá nebo americká?

Obrázek

Napsal: 22/12/2005, 00:31
od Jack
Napríklad americký prototyp T-28 mal konštrukciu stíhača tankov. Ale inak ja súhlasím s Lordom, že M36, alebo M10 neboli stíhače tankov v pravom zmysle slova. Boli to vlastne tanky so silným delom-nič viac a nič menej.

Napsal: 22/12/2005, 00:53
od Lord
Ano v podstatě je to tank, Němci nedělali otočnou věž, protože byla náročná, bez otočné věže bylo možné vyrábět stíhače rychleji. Americká koncepce měla tu výhodu, že měla sice silný kanón, tanky byly přesto, že byly méně pancéřované, lehčí, obratnější, rychlejší. Proč Američané zvolili tuto koncepci ví bůh, oni v podstatě mohli vyrábět tanky jak se silným kanónem tak i silným pancéřováním, jejich činnost byla díky převaze převážně ofenzivní, to že namontovali silnější kanón na tank, byla nouze ctnost?

Obrázek

Napsal: 22/12/2005, 00:54
od Lord
M 36 destroyer

Obrázek

Napsal: 22/12/2005, 02:52
od Lord
První ruský stíhač tanků SU-76 nebyl také ideální zbraní, kvůli své vysoké siluetě ...

Obrázek

Obrázek

Napsal: 22/12/2005, 02:56
od Lord
Americký stíhač M10, model

Obrázek

Napsal: 22/12/2005, 03:05
od Lord
německé prototypy stíhačů ...

Obrázek

Obrázek

Napsal: 22/12/2005, 03:26
od Lord
T-28, účelový "stíhač tanků", spíše však určený k ničení betonových pevnůstek Atlantického nebo Západního valu.

Obrázek

Obrázek

Napsal: 22/12/2005, 07:22
od YAMATO
Obě koncepce, jak "německá", tj. bezvěžová, tak "americká", tj. "tanková", měly své pro a proti.

Mimochodem ale, je výrazný rozdíl mezi PzJg a JgPz a je nutné jej rozlišovat! PzJg byly slabě pancéřované stroje s výkonným kanonem a polouzavřenou nástavbou (řada Marder, Nashorn,...), JgPz byly spíše bezvěžové tanky (JgPz IV, Jagdpanther, Hetzer,...). Americké stíhače lze srovnávat spíše s PzJg a pak je evidentní, že měly mnoho kladů. Se stroji JgPz lze spíše srovnávat sovětské stroje jako SU-85, SU-100 a ISU-122.

Napsal: 25/12/2005, 09:57
od Dzin
Lord: Nemusíš mi řikat Bože, stačí Dzine. :-)
Američané zvolili tuto koncepci z velmi prostých důvodů. Jejich stihače tanků se měli specializovat na PT boj. Proto měli jen barbetu, aby velitel mohl být co nejvíce vysunutý a měl co největší prostor. Tím by měl velmi dobrý přehled o bojišti a dokázal by odhalit nepřátelský tank dříve, než on jeho a díky tomu by ho i lépe a rychleji zlikvidoval.

Re: Stíhač tanků „Jagdpanther“ (SdKfz 173)

Napsal: 29/1/2015, 23:25
od kacermiroslav
Ty počty celkové produkce se poněkud zdroj od zdroje liší v rozsahu 384 až 425 kusů. Na výrobě se od ledna 1944 podílela společnosti MIAG a poté se výroba rozběhla i v dalších firmách jako MNH (Maschinenfabrik NIedersachse Hannover) a MBA (Maschinenbau und Bahnbedarf) z Postupimi. Původně se počítalo s měsíční produkci 100 až 150 strojů, ale tato čísla se nikdy nepodařilo naplnit. Nejvíce Jagdpantherů bylo postaven v lednu 1945 v počtu 72 strojů. Západní Spojenci se s Jagdpanthery setkali například 30.července 1944 nedaleko Les Loges v Normadii, když se britská jednotka 6.gardové tankové brigády s tanky Churchill Mk IV střetli s trojicí stíhačů. Po krátkém boji zůstalo na místě 11 zničených britských tanků.

Re: Stíhač tanků „Jagdpanther“ (SdKfz 173)

Napsal: 30/1/2015, 09:46
od IgorT
Počet sedí aj podľa Lukáša Visingra. Uvádza vo svojom článku:" Do dubna 1945 vzniklo ve třech továrnach zřejmě 419 exempláru tohoto opravdu podařeného vozidla."
Válka Speciál 11/2013.

Re: Stíhač tanků „Jagdpanther“ (SdKfz 173)

Napsal: 30/1/2015, 13:19
od brano
Podľa Pz.Tracts od Jentza/Doyla bolo vyrobených cca 415+.
Plus 12 stíhačov zmontovali Briti po skončení vojny.

Ad.kacermorislav: Malý preklep. Max.mesačná produkcia zmienených 72 ks nie 1/1944 ale 1/1945.

Re: Stíhač tanků „Jagdpanther“ (SdKfz 173)

Napsal: 21/5/2015, 08:52
od IgorT
Video zrekonštruovanej mašinky Jagdpanther" (Sd.Kfz. 173). Zvuk motora je ozaj taký šepot kvetín! :D


Re:

Napsal: 21/5/2015, 08:54
od 1stCLJan
Lord píše:První ruský stíhač tanků SU-76 nebyl také ideální zbraní, kvůli své vysoké siluetě ...

Obrázek

Obrázek
SU-76 nebyl určen jako stíhač tanků, někteří Ruští velitelé si ho se stíhačem ale pletli ikdyž výkon ZiS-3 byl velmi dobrý. SU-76 byl určen jako samohybné dělo pro podporu pěchoty , řekněme předchůdce Gvozdika.
Stejně tak SU-122 nebyl určen jako stíhač tanků ale primárně jako samohybné dělo.

Za ruské stíhače tanků bych označil například SU-85, SU- 100 , ale i SU-152 kterým se říkalo také lovci zvířat.