Bitva o Británii - 2. část

letecké operace na západní frontě

Moderátoři: Pátrač, Tempik

Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Bitva o Británii - 2. část

Příspěvek od Haness »

Bitva o Británii - 2. část.

Druhá fáze bitvy byla především hodně častými útoky němců jen na lodní konvoje obchodního loďstva. Němci se snažili vylákat stíhačky RAF do vzduchu, mělo to několik důvodů ozkoušet sílu a připravenost RAF a samozřejmě také cíl co nejvíce oslabit Velkou Británii tím že jí oslabí příděly.

Göering se v půlce této etapy (útoků na lodě) chvástal před Hitlerem že jeho letadla dokáží úplně zastavit příjezdy konvojů do Anglie a společně s Kriegsmarine a ponorkami dokáže zablokovat britské přístavy.

Období těchto útoků se neoficiálně začalo nazývat „bitva o konvoje“ trvala zhruba od 4. července do 11. srpna 1940. Po 11. srpnu 1940 se už Luftwaffe začal soustředit na svůj konečný úkol – zničení RAF na zemi a ve vzduchu.

Bitva o konvoje měla zprvu jakýsi charakteristický tvar, v prvních pár dnech se do útoků na konvoje zapojovaly především osamocené bombardéry, především skvělý Ju-88, jenže ihned po prvních pár pokusech Luftwaffe zjistila že takto to určitě nejde vzhledem k tomu že obrana Britského pobřeží je skutečně dobrá a ztráty letadel při takovýchto pokusech byly opravdu obrovské. Proto se přešlo na jinou taktiku, do boje byly nasazeny střemhlavé bombardéry Ju-87 Štuka, ty byly shora zajišťovány stíhači, především letadla Me-109E, ale také Me-110. Nutno podotknout že Ju-87 se sice dobře hodil pro útoky na lodě, ale v momentu kdy se objevily stíhačky RAF bylo toto letadlo v koncích pže mělo několik nevýhod – především velice nízkou rychlost a slabou obrannou výzbroj, právě toto z něj dělalo velice snadný cíl pro obratné stíhačky RAF. Němci začali čím dál více zvyšovat počty letadel posílaných na jednotlivé útoky.
Uvedu data která se nejvíce zapsala do historie během „bitvy o konvoje“

- 4. července 1940 - první útok Luftwaffe na konvoj obchodního loďstva, bombardéry Ju-87 zaútočily na konvoj který velice zdecimovaly, bylo potopeno drtivé procento lodí.
- 10. července 1940 – RAF se rozhodla že zaútočí na letiště Luftwaffe v Amins a Saint Omer, k tomu ovšem kvůli špatnému počasí nedošlo. Z letiště Coltishall u Norfolku vzlétl po vyhlášení poplachu roj stíhaček Supermarine Spitfire aby zastavily neidentifikované letadlo které se blížilo k hranici pobřeží. Po zhruba 10-ti minutách objevily stíhačky osamocený letoun Do-17 a sestřelili ho. Po 9. hodině byl zpozorován z průzkumného letadla konvoj který směřoval na jihozápad od přístavu Dover. Průzkumné letadlo i se stíhacím krytím několika stíhaček Me-109 bylo napadeno rojem stíhaček Spitfire z letiště Manston. Ani na jedné straně nebylo sestřeleno žádné letadlo, pouze průzkumný Do-17 se poškozený rozbil na svém letišti. Proti tomuto konvoji byla vyslána letka stíhaček Me-109 která měla především odlákat stíhače RAF tak aby mohly bombardéry v klidu odvést svou práci. Jenže stíhačky které měly odlákat stíhačky RAF byly zachyceny radarem a napadeny ještě dříve než vůbec mohly začít plnit svou úlohu. Během boje byl zahájen menší útok na radar a konvoj v Doveru a zanedlouho se objevily další letadla – 25 Do-17 krytých stíhači Me-110. Proti nim odstartovaly 2 letky Hurricanů a později se přidala i třetí letka Spitfirů. Bombardéry se snažily dostat ke konvoji jenže stíhačky RAF bojovaly tvrdě bombardéry zahnaly. Přesné údaje sestřelů toho dne nejsou známy, jistě byly sestřeleny 2 bombardéry (jeden spadl po srážce se stíhačkou Hurricane), RAF ztratila 4 letadla (1 Hurricane po srážce s Do-17, 1 Hurricane byl poškozen těžce stíhačkou Spitfire a zbytek byl sestřelen stíhači Luftwaffe. Dodatečné údaje uvádí že bylo během celého dne sestřeleno 12 letadel Luftwaffe, na straně RAF padl jediný pilot – Thomas Higgs který se srazil s bombardérem Do-17.Během tohoto dne vyslali němci ještě skupinu 63 letadel Ju-88 proti Swansea a Falmouthu, němci provedli klamný manévr že se přiblížili od západu a stíhačky RAF je nedokázaly zachytit, bombardéry tak napadly své cíle a zase se vrátily.
- 11. července 1940 Luftwaffe prováděla útoky bombardéry Ju-87 na konvoje na jihozápadě Anglie, záchytné stíhačky které proti nim byly vyslány si však nevšimly výškového krytí a doprovodné stíhačky Me-109 je napadly shora s sestřelily 2 stíhačky Spitfire. Téhož den se doehrál další útok, bombardéry Ju-87 letěly s krytím stíhaček Me-110 letěly k Portlandu kde byly zastaveny stíhačkami Hurricane z 601. squadrony, letka stíhaček Me-110 však letěla pozadu a nemohla se několik minut dostat k místu boje což umožnilo Hurricanům sestřelit 2 Štuky a poté ještě další 2 stíhačky Me-110
- 12. červenec 1940 byl pro RAF špatným dnem, německým bombardérům se podařilo sestřelit 2 stíhačky Hurricane několik dalších poškodit.
- 19. července 1940 – po týdnu děšťů byly nasazeny do bojů proti útočícím němcům nasazeny stíhačky Bolton-Paul Defiant, ty byly při hlídkování napadeny několika stíhačkami Me-109 které celkem rychle odhalily mrtvý úhel na zádi Defiantu a proto tuto letku RAF zdecimovaly, zpátky se vrátily 3 Definaty z devíti a to hlavně díky tomu že se k nim připojily Hurricany ze 111. letky.
- 25. července 1940 podnikla Luftwaffe kombinovaný útok s rychlými čluny Kriegsmarine na konvoj v průlivu La Manche u Doveru. Několik letek letadel Ju-87 utrpělo těžké ztráty – bylo sestřeleno 18 Štuk a 7 stíhaček RAF, RAF sice vyšla lépe než Luftwaffe, horší na tom byl ovšem konvoj kde bylo potopeno z 21 lodí 11. Do boje se zapojily i děla z Cap Gris Nez.
- 30. července 1940 vydal Göering upozornění že brzy začnš skutečná bitva o Británii a že by se Luftwaffe měla nyní zaměřovat spíše na přípravy. Tohoto dne však několik letek LW zaútočilo na konvoj v průlivu přičemž ztratily 5 letadel a nepotopily ani jednu loď a nesestřelili ani jednu stíhačku RAF.
- 11. srpna 1940 vzlétly letouny Luftwaffe na poslední koncentrovaný útok proti konvoji před zahájením „Dne Orla“ ztráty tohoto dne byly vysoké, němci ztratili 38 letadel a RAF 32.

Celkové ztráty během bitvy o konvoje činily 219 sestřelených stíhaček Britského Královského letectva – RAF. Luftwaffe ztratila 441 letadel. Potopeno bylo 30 000 tun lodní tonáže.

Dalšího dne – 12. srpna 1940 byl vydán rozkaz pro přípravy před Dnem Orla (mohutné útoky na letiště RAF na jihu Anglie). Tyto „přípravy“ spočívaly v tom že byly podniknuty útoky na radarové stanice RAF. Tohoto dne na ně také němci zaútočily, do útoku se zapojilo mnoho letadel Luftwaffe, střemhlavé bombardéry Ju-87 a obratné střední bombardéry Ju-88 a jejich krytí stíhačů v podobě Me-109 a menšího počtu Me-110. Němcům se podařilo jednu radarovou stanici celkově zničit – stanici v Rye. Poškozeny byly další 4 stanice – v Doveru, Pevensey, Dunkirku, poslední stanice se nacházela nedaleko Doveru. Podle Luftwaffe byly tyto útoky úspěšné na 75%. Němci si však nejdříve chtěli oťuknout jak moc byli úspěšní a proto vyslali zhruba 3 nálety. 2 z nich nebyly moc ohroženy, jeden nebyl dokonce napaden vůbec, u třetího však došlo k velkému boji a bylo sestřeleno mnoho letadel. Němci si stále však nebyli jistí a proto vyslali další 3 nálety, všechny byl zachyceny Brity ještě než letadla opustila Francouzské pobřeží. Britům se totiž usilovnou prací podařilo stanice rychle zprovoznit. I když němci viděli že systém včasné výstrahy funguje poté co zničili stanice měli na mysli jen uskutečnění velkého dne – „Dne Orla“ a proto nepokračovali v útocích na stanice a dalšího dne spustili Den Orla.

Pokračování brzy.... :wink:
Obrázek
Ju-87
Obrázek
Hurricane
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

To je slušný až velmi dobrý popis operací 1,2. Už tady trochu bylo vidět, že luftwaffe nebude mít lehkou situaci a Angláni to neměli také lehké, v krátké době obě strany dost velké ztráty.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

jak pise Galland ve svy knizce, kdyz clovek vi dostatek informaci, jak to opravdu bylo, tak nemci nemeli sanci v BOBu uspet
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Díky;)

To je pravda, Britové díky radaru věděli dostatek informací, ale němci právě opak, kdyby Göering věděl jak moc dokáže oslabit obranný systém VB tím že zničí radarové stanice tak by se to mohlo vyvíjet jinak, jenže sám Göering po prvních útocích na radary myslel že to je zbytečné a že to nemá žádný účinek, jen že pravda byla jiná. Na několik hodin byli britové takřka "slepí."
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Příteli, vy jste nepochopil stejně z mých příspěvků jako ostatní, že PVOS nedělali v roce 1940 radiolokátory ale i ti ostatní. Vy si budete stejně jako Lordd a celá vaše mladá generace myslet, že kecám. Ještě poslední pokus, prosím přečtěte alespoň o leteckých hlídkách. Dejte vše dohromady. V jednu chvííli Angláni (Srpen1940 ) neměli PVOS v pořádku. Lord nemá rád jejich patos, já taky ne . Nechme to jak to i je prostě fungovali u mě jako bejk....
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

co to tu zkousis, michane :?:

btw: ty hlasky nikdo nezatracuje, ale je rozdil, kdyz prilitajici letadla uvidis 5 minut pred odhozem bomb a nebo 20 minut, stihaci potrebujou cas, aby se dostali do spravny pozice, tot vse, imho to tak myslel i Haness, o absolutni slepotu samozrejme neslo, bylo to jenom o case...
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Michan: Nemyslíš že to trošku přeháníš??

Tohle není o tom že všechny pošleš někam, když mají jiný názor. Fatale má pravdu, já jsem to taky blbě napsal, to je pravda a za to se omlouvám. Pokud byla PVO založena na radaru který odhalil letadla ještě u Francie, což znamená že stíhačky měly hafo času dosáhnout svých pozic a připravit se. Tudíž když němci zničili radar tak tu byla hlásná služby (jak píšeš ty - ty dědové na útesech) tak tato služba zjistila bombardéry až když se přiblížili k Anglii a byli kousek od ní takže pokud zavolali stíhače tak už to bylo zkrátka pozdě, ty se s nimi sice setkali ale jejich účinek byl akorát takový že sestřelovali vracející se bombardéry. Ty bombardéry co zatím než přiletěli, zaútočily na jiná letiště.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Michan zřejmě včera „trošku“ pařil.
Věřím,že až se dovalí, trochu své názory „doplní a rozvede“.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Doporučuji, aby jste svůj názor a hlavně technické znalosti srpen 1940 doplnili vy, doporučuji informovat se co znamená m vlna dm vlna a mm vlna.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

o tom to neni
válka je vůl
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Více fungovala v srpnu 1940 informace , lidé z Francie a Anglie zatelefonovali co se děje než technika. v roce1941 opačně.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Zítra to o tom srnpu hodím sem, neboj se, jen je toho strašně moc tak mi ta 3. část zabírá hodně času.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

radary

Příspěvek od karaya1 »

Ad radary: máš tam docela velkou nepřesnost. Němci na radary nějak vážněji útočili mezi 12. a 18. srpnem. Hned prvního dne na několik týdnů vyřadili radarovou stanici CH ve Ventnoru (ostrov Wight) a další čtyři (Dover, Rye, Pevensey, Dunkirk) poškodili. Tyto ovšem do večera byly plně v provozu. Mimochodem, o úspěchu proti Ventnoru se Němci nikdy nedozvěděli; do pár hodin byla na místě mobilní stanice a vysílala jako by se nic nestalo.

Britové v mezičase nebyli slepí ani omylem... Ony totiž existovaly ještě ostatní stanice Chain Home, které částečně mohly ty vyřazené nahradit; poté ještě Chain Home Low a mobilní stanice, o kterých ovšem Němci neměli ani potuchy (tudíž je ani nemohli napadnout)...
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Nemyslím že v tom mám nepřesnost, z několika zdrojů, jak jsi odkazoval na literaturu jsem se dočetl že útočili na radary jen jeden den a to stejné se dozvíš i z dokumentů v TV!!Göering sám nechtěl dál vystavovat svá letadla nebezpečí pže se mu zdálo že útoky na radary jsou zbytečné a nemají žádný účinek, proto hned po prvním dnu útoky odvolal a povolal Den Orla...němci neměli ani potuchy jaký účinek tyto útoky mají.

Ano existovaly další stanice Chain Home jenže už samotná zařízení byla drahá takže je britové stavěly tak aby každá chránila určitou část tzn. že pokud vyřadili jednu tak vznikla mezera kterou mohla letadla prolétat, a byla zjištěna jen jinačím způsobem než radary, taky se němcům, ač to nevěděli podařilo prolétnout při jednom náletu touto mezerou takže v klidu zaútočili, stíhačky sice povolány byly, ale to až hlásnou službou takže to bylo pozdě, na místo dorazily až když byly bombardéry nad kanálem při cestě zpět.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

z několika zdrojů, jak jsi odkazoval na literaturu jsem se dočetl že útočili na radary jen jeden den a to stejné se dozvíš i z dokumentů v TV!!
1) Mohu vědět, z jakých zdrojů..? To mi též v tomto seriálu chybí — seznam použité literatury.

2) Co se dozvíš (...) z dokumentů v TV, je mi úplně ukradené — kromě povětšinou mizerného překladu se člověk dočká i jiných nemilých překvapení — vzpomínám si, jak v dokumentu o přípravách Spojenců na Overlord Lancastery vesele shazovaly své Tallboye... Jednoduše budu prostě věřit pracem uznávaných britských leteckých historiků (né Deightona :o) ) daleko spíše než nějakému TV dokumentu.
Ano existovaly další stanice Chain Home jenže už samotná zařízení byla drahá takže je britové stavěly tak aby každá chránila určitou část tzn. že pokud vyřadili jednu tak vznikla mezera kterou mohla letadla prolétat, a byla zjištěna jen jinačím způsobem než radary,
Použiji klasický obrat: přečti si to ještě jednou.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

zdroje jsem ti dopsal u komentáře ve 3. části....

Ty bereš jako kdyby dokumenty dělali lidi kteří o tom neví vůbec nic, takže ti starší lidé co v hodně dokumentech mluví o svých zážitcích si to asi vymysleli že...?

po tvém klasickém obratu: ty čekáš že mobilní stanice (o kterých jsem nezjistil ani čárku!) byly provozu schopné do 5ti minut, to na tu dobu pochybuju...kdo ví jak to s těmi mobilními stanicemi vůbec bylo....
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Haness píše:zdroje jsem ti dopsal u komentáře ve 3. části....

Ty bereš jako kdyby dokumenty dělali lidi kteří o tom neví vůbec nic, takže ti starší lidé co v hodně dokumentech mluví o svých zážitcích si to asi vymysleli že...?

po tvém klasickém obratu: ty čekáš že mobilní stanice (o kterých jsem nezjistil ani čárku!) byly provozu schopné do 5ti minut, to na tu dobu pochybuju...kdo ví jak to s těmi mobilními stanicemi vůbec bylo....


Komentáře ke zdrojům Ti napíšu tamtéž.

Já mám s dokumenty své zkušenosti — podívat se na ně, proč ne, jsou tam občas hezké záběry, ale nebrat je jako zdroj spolehlivých informací. Navíc dokumenty se obvykle vyrábějí pro televize, tedy výrobce je chce prodat. A tomu by moc nenapomohlo, kdyby se to hemžilo samými údaji, tabulkami, kódovými označeními apod. Daleko jednodušší je omezit se na „několik desítek strojů“ místo rozepsání se na „19. a 601. sqn se Spitfiry a 242., 303. a 310. sqn s Hurricany“ a bude to srozumitelné i „pro masy“, nemyslíš?
Haness píše: po tvém klasickém obratu: ty čekáš že mobilní stanice (o kterých jsem nezjistil ani čárku!) byly provozu schopné do 5ti minut, to na tu dobu pochybuju...kdo ví jak to s těmi mobilními stanicemi vůbec bylo....
To není můj problém, že sis o nich nic nezjistil :o))) Respektive že nejseš schopen cokoliv si o nich najít... Nečekám, že budou v plném provozu do pěti minut (číslovkou se to píše takto: „do 5 minut“...), ale zase čekám, že stále fungující stanice na tu dobu jsou schopny převzít úkoly těch dočasně vyřazených (které, znovu opakuji, byly v provozu do pár hodin; v Rye až večer, neboť se musel „nahodit“ dieselový agregát).
Haness píše:kdo ví jak to s těmi mobilními stanicemi vůbec bylo....
Ty určitě ne... :o)))
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Napíšeš mi tedy kterým dokumentům věříš??celkem dost by mě to zajímalo když píšeš že TV dokumenty jsou na ***** a u knížky kterou jsem napsal jako zdropj můžu hodit do koše, tak už teda fakt nevím...asi jsi tam musel být když jsi si tak jistý že tvoje zdroje píšou pravdu...

ad mobilní stanice: Vzhledem k tomu jak se můžeš dočíst, doufám že i ve svých zdrojích tak...samotné radarové stanice byly hodně drahé a vybudování celkového systému podnítily až válečné události, a to museli jít Britové pro peníže hodně hluboko do kapsy... takže ostatní zdroje nevěnovali na mobilní stanice.... máš pravdu já o nic nevím, proto se mi to nezdá vůbec jako pravda že nějaké byly používány zrovna v době kdy byly podniknuty nálety na RS...a už vůbec ne že tyto tvé údajné mobilní stanice někdy kolem tohoto data odhalily nálet...pže jsou známé situace kdy odhalily nálety stanice které byly po útocích opraveny, ale také události kdy se němcům podařilo proklouznout skulinou mezi radary, samozřejmě že aniž by o tom věděli...
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Haness píše:Napíšeš mi tedy kterým dokumentům věříš??celkem dost by mě to zajímalo když píšeš že TV dokumenty jsou na ***** a u knížky kterou jsem napsal jako zdropj můžu hodit do koše, tak už teda fakt nevím...asi jsi tam musel být když jsi si tak jistý že tvoje zdroje píšou pravdu...
No, problémem trochu může být, že v jazyce českém toho o Bitvě příliš mnoho není. Pěkný je speciál L+K z roku 1990 — těch pár drobností nechť je mu odpuštěno, byl první... Práce Lena Deightona není taky úplně dobrá, chybí v ní vyloženě základní údaje. Edwina Hoyta — jak jsem už psal — můžeš s klidem hodit do koše, je plný nesmyslů a ke všemu ještě katastrofálně přeložen („Erprobungsgruppe 210“ se podle pana „překladatele“ rovná „210. peruť Erpro“; ten týpek evidentně nikdy neměl s němčinou nikdy co do činění...). S prací pana Mosleyho jsem se, přiznávám, nesetkal (což se budu snažit napravit), ale tohle nevypadá příliš příznivě:
Jak již sám název napovídá, práce se obšírně věnuje významné válečné bitvě o britské ostrovy. Generelně mohu říci, že se dílo velmi dobře čte. Sám jsem ho přečetl opravdu rychle. Bohužel však jde o nedokonalou práci, tak typickou pro dané téma. Objevují se zde četné chyby týkající se zásadních témat i průběhu bitvy. Počty letadel obou stran, stejně jako ztráty jsou úplně nesmyslně překrucovány a ještě větší škodou je, že některé pasáže si nezadají přímo s propagandou. Nemohu zde vyjmenovávat všechny zápory, ale přeci jen alespoň několik: hovoření o invazi jakoby se skutečně měla konat, přeceňování nedostatečných obraných opatření proti případné invazi, nesmyslný přístup k britské propagandě – děti a občané se mnohdy mají a chovají skvěle, špatné porovnání výhod a nevýhod jednotlivých stíhacích letounů obou soupeřů, nekritické pojímání Churchilla jako muže seslaného z nebes atd., je toho spousta. Knížka má však i pozitivní momenty. Obsahuje zmínky o úloze dešifrování v bitvě, mnoho zajímavých fotografií, některé zajímavé poznámky o problémech RAF a dokonce i zmírnění propagandy týkající se postoje britského obyvatelstva k náletům. Popis hrůzných podmínek během náletů je vpravdě surový. Celkově ji tedy mohu hodnotit poměrně pozitivně.
Celkově, asi by se člověk měl zaměřit spíše na zahraniční zdroje. Přesto se ale skládáním mozaiky z různých u nás dostupných knih dá vytvořit relativně dobrý obraz toho, co se skutečně stalo.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Haness píše:Napíšeš mi tedy kterým dokumentům věříš??celkem dost by mě to zajímalo když píšeš že TV dokumenty jsou na ***** a u knížky kterou jsem napsal jako zdropj můžu hodit do koše, tak už teda fakt nevím...asi jsi tam musel být když jsi si tak jistý že tvoje zdroje píšou pravdu...
Je docela škoda, že jsi mi zatím na části 3 neodpověděl. Ono by se na tom docela dobře dalo něco ukázat...

Nejde o to, čemu věříš, ale co je blíže pravdě — jestli zdroj, který boje popisuje podrobně, detailně a logicky to do sebe zapadá, nebo „zdroj“, ve kterém se na jednom místě píše o 19 sestřelených německých strojích za 15. srpen a na místě jiném: „Bylo sestřeleno 16 He-111, 6 Ju-88 a 10 Me-110“. I kdyby to nebylo jenom na severu, ale v celé Anglii, potom to stejně nedává smysl, ne?
Odpovědět

Zpět na „Válka ve vzduchu“