Stránka 1 z 2

Těžký tank T-35

Napsal: 26/2/2006, 19:35
od sa58
Těžký tank T-35

Pro dnešní tanky (MBT) není váha 40-50 tun nic neobvyklého, v roce 1933 však tato hmotnost byla u tanků něčím výjimečným. Těžké tanky v poměru k záplavě tančíků a lehkých tanků představovaly je velmi malé procento z celkového počtu tehdy provozovaných a vyráběných tanků, přesto jim byla věnována velká pozornost. Bylo totiž velmi málo mocností, které si je mohly dovolit, jejich výroba byla materiálně náročná.

Pokud potřebujeme něco vědět o vzniku a vývoji tanku T-35. musím se jako v mnoha případech podívat do Velké Británie. Tam se v roce 1926 začal testovat těžký tank A1E1 Independent. Ten byl svým způsobem revoluční, jednalo se totiž o vícevěžový tank s jednou dělovou věží a čtyřmi věžemi vyzbrojenými kulomety. Tank nebyl přijat do výzbroje, přesto však nakazil jiné konstruktéry kteří se zahleděli do vícevěžové koncepce. Nemohla u toho chybět ani taková tanková velmoc jakou byl v té době Sovětský svaz.

Práce na těžkém vícevěžovém tanku započaly v roce 1930 pod vedením N.W. Barjanova v Leningradě (OKMO). Tank vycházel z koncepce Independentu, měl mít ale značně výkonnější výzbroj. Prototyp označený jako T-35 byl dokončen v červenci 1932, do dubna 1933 probíhaly vojenské zkoušky a 11.8.1933 padlo rozhodnutí o zařazení tanku T-35 do výzbroje Rudé armády.

Těžký tank T-35 měl pětivěžovou koncepci, hlavní velká věž se nacházela v podélné ose, dvě věže byly usazeny vpředu a dvě vzadu, větší s kanonem a vedle ní menší s kulometem. Podvozek prototypu měl pouze šest pojezdových kol s gumovou bandáží, sériové stroje jich měli osm, zavěšeny a odpruženy byly po párech, nad nimi bylo šest napínacích kladek, vpředu se nacházelo napínací a vzadu hnací kolo. Podvozek byl chráněn ocelovým plátem. Pancéřování se pohybovalo od 10 do 30 mm. Od roku 1937 vrůstá pancéřovaní z 20 na 23 mm, hmotnost tanku tím ale vzrůstá až na 52 tun. Pohon tanku obstarával benzinový vzduchem chlazený dvanáctiválec M-17 o výkonu 500 HP při 1450 otáčkách za minutu. Motor měl objem 49 600 ccm, u pozdějších verzí byla montována upravená verze s výkonem 580 HP. Nádrže pojaly 900 litrů paliva, při jízdě na silnici tak dojez dosahoval cca 150 km. Převodovka měla čtyři stupně vpřed a jeden vzad. V roce 1939 se tank dočkal modernizace, místo kolmých stěn se začaly používat konické věže se sešikmenými stěnami. Také čelní pancéřování vzrostlo na 50 mm, hmotnost však stoupla na 55 tun...

Prototypy vypadaly jinak než sériové stroje, rovněž výzbroj byla jiná než u sériových strojů. První prototyp měl hmotnost 37,7 tuny, druhý vyrobený v Charkově měl již hmotnost 42 tun. Do sériové výroby byly zapracovány změny, výrobou i vývojem byl pověřen závod v Charkově (č.183).
Místo kanonu PS-3 ráže 76,2 mm byla hlavní věž vyzbrojena modernějším kanonem KT-28 vz. 1927/32, napravo od něj byl lafetován kulomet DT. Na střechu bylo možno upevnit další DT. Sekundární dělostřelecké věže byly zcela přepracovány, místo kanonu B-3 ráže 37 mm byly nově instalován kanon 20K vzor 1932 ráže 45 mm a spražený kulomet DT ráže 7,62 mm. palebný průměr tanku byl 96-100 nábojů ráže 76,2 mm, 225 nábojů ráže 45 mm a 9200-10000 nábojů ráže 7,62 mm pro kulomety DT.

Osádku tvořilo jedenáct můžu, v trupu měl stanoviště řidič a starší mechanik. V hlavní věži měl stanoviště velitel tanku, střelec a nabíječ. Věže s kanonem měly dvoučlennou posádku – střelec a nabíječ, v kulometných věžích byl jen střelec. Mezi sebou mohla posádka komunikovat za pomoci telefonní soupravy TPU-7, pro spojení a komunikaci byl tank vybaven radiostanicí 71-TK-1 s rámovou anténou umístěnou kolem věže.

Sériová výroba začala v roce 1934 kdy bylo dodáno Rudé armádě 10 kusů T-35, 1935 - 7 ks, 1936 – 15 ks, 1937 – 10 ks, 1938 - 11 ks. V roce 1939 bylo předáno ještě 6 kusů modernizované verze. Celkem bylo tedy vyrobeno 56 kusů.

Bojové nasazení strojů je popsáno poměrně obsáhle, je však jasné že v roce 1941 podobné monstrum nemělo šanci proti pohyblivým středním tanků. Pancéřování nepatřilo k nejsilnějším, vysoká silueta navíc prozrazovala tank na větší vzdálenost a tank nebyl rozhodně v terénu nikterak pohyblivý. Navíc jako u jiné sovětské techniky chyběla vyprošťovací technika a týlové zabezpečení.

Na upraveném podvozku T-35 bylo postaveno samohybné dělo SU-14 vyzbrojené houfnicí ráže 203 mm.


technická data T-35:
hmotnost – 52-55 t
délka – 9,72 m
šířka – 3,20 m
výška – 3,44 m
výkon motoru – 500-580 HP
max. rychlost silnice – 30 km/h
dojezd silnice – 150 km
osádka – 11

-------------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
I.Pejčoch S.Spurný - Obrněná technika 4
http://www.battlefield.ru

Obrázek
prototyp

Obrázek
T-35 serie

Napsal: 26/2/2006, 19:44
od sa58
další obrázky

Obrázek
toto je praotec všech vícevěžových tanků, A1E1 Independent.

Obrázek
nákres

Obrázek
T-35 - vnitřní uspořádání

Napsal: 26/2/2006, 19:48
od sa58
Další obrázky

Obrázek
síla pancéřování

Obrázek Obrázek
konec T-35

Napsal: 26/2/2006, 19:49
od sa58
jediný zachovaný exemplář - muzeu Kubinka

Obrázek Obrázek
T-35

Napsal: 26/2/2006, 20:02
od Lord
Výbornej článek, to monstrum se mi líbí, i když vím, že to nakonec nikam nevedlo.

Napsal: 26/2/2006, 20:56
od michan
Perfektní, tento pětivěžový tank, nazývaný literaturou "Vorošilov", je T-35 nasazený v první tankové bitvě skupiny armád Jih, koncem června 1941. Úspěchy však nezaznamenal žádné, to ostatní jsi perfektně popsal.

Napsal: 26/2/2006, 21:04
od sa58
michan píše:Perfektní, tento pětivěžový tank, nazývaný literaturou "Vorošilov", je T-35 nasazený v první tankové bitvě skupiny armád Jih, koncem června 1941. Úspěchy však nezaznamenal žádné, to ostatní jsi perfektně popsal.
No nevím, to jsem nikde nečetl ani neslyšel... Navíc tank KV byl pojmenován po Klimentu Vorošilovovi, stejně jako prototyp SMK byl pojmenován po Sergeji M. Kirovovi

Napsal: 27/2/2006, 10:20
od michan
Z historických pramenů, Len Deighton, Krev slzy a pošetilost, Paul Carell, Operace Barbarossa a G. K. Žukov, Vzpomínky a úvahy 1,jsem se dozvěděl jen cituji:" Nasazen byl i supertěžký tank Vorošilov se svými pěti otočnými věžemi ". Dále jen hodnocení, nevyznamenal se, byl to krok zpět, doporučení věnovat se T-34. Toť vše co jsem já zjistil a kdy byl prvně nasazen proti Německé armádě. T-35 slyším od tebe, jeho popis, obrázky a TTD za to děkuji. Ještě jsem nalezl o T-35 u plukovníka H.C. B. Rogers, britský vojenský historik, " Tanky v boji", v rubrice Rusko na straně 124 u T-35 pancíř 45mm, rychlost 32km/hod a hmotnost 45t. Název mimo T-35 jsem nenašel. Je možné, že autoři to Vorošilov použily, aby nepsali jen čísla, ale každopádně je myšlen T-35.

Napsal: 27/2/2006, 17:00
od sa58
Někdy je to v podobných publikacích problém. Autoři vesměs vycházejí z nějakých zdrojů a stačí trochu rozdílný překlad (ještě k tomu z ruštiny) a novinka je na světě :)

např. někdo označuje motor z T-34 jako V-2, někdo jako B-2...

Napsal: 27/2/2006, 17:54
od Marvin
Já zas našel tyhle údaje:
Pancéřovaní-30mm
Hmotnost-45t
Max. rychlost-30km/h
Dále jsem našel zmínku že byly němci snadno ničeny.
Toť vše.

Napsal: 24/5/2006, 14:51
od Akvaman
Prý ta zadní věž měla udržovat morálku ve vlastních řadách.

Napsal: 24/5/2006, 18:13
od sa58
Akvaman píše:Prý ta zadní věž měla udržovat morálku ve vlastních řadách.
Tak tu myšlenku by jsi měl nějak rozvinout, to by mě tada zajímalo co z tebe vypadne :)

Napsal: 24/5/2006, 18:44
od Foxbat
vojnova moralka ala rusko..len dopredu tavariši! inak Vas sudruhovia aj tak postrieľaju.. :?

Napsal: 24/5/2006, 20:53
od brano
Akvaman píše:Prý ta zadní věž měla udržovat morálku ve vlastních řadách.
V duchu tvojich prínosných príspevkov to napíšem v skratke : Hovadina.

Napsal: 11/7/2010, 02:19
od Tuchačevskij
Prý ta zadní věž měla udržovat morálku ve vlastních řadách.
Tak tohle je opravdu tupost! :-) Vím, že tenhle tank byl pouze slepou uličkou ve vývoji tankové techniky, ale musím se přiznat, že mě se líbí...Navíc si myslím, že tank mohl docela dobře plnit alespon obranou úlohu tím, že byl zakopán a mohl posloužit k zeílení polního opevnění díky své docela silné palebné kapacitě....

Napsal: 11/7/2010, 10:12
od Alchymista
S pancierovaním s maximálnou hrúbkou 30 (50) mm by bol v stacionárnej úlohe odsúdený na celkom rýchly zánik - či už z rúk delostrelcov alebo letectva.

Idea viacvežového tanku ako "pozemnej bitevnej lode" narážala vždy na tri hlavné problémy: na nízku pohyblivosť a relatívne slabé pancierovanie ako dôsledok nízkeho výkonu pohonnej jednotky a na veľmi nízku strategickú pohyblivosť ako dôsledok veľkých rozmerov - vozidlo sa nedalo rozumne presúvať na väčšie vzdialenosti po železnici, všade sa muselo dostať po vlastnej ose.
Asi najbližšie k úspechu mal dvojvežový tank SMK (prípadne jeho konkurent T-100), ktorý už mal na tú dobu celkom slušný motor - okolo 850 ks a zároveň i celkom slušné pancierovanie, odolné proti paľbe súdobých PT kanónov do kalibru okolo 40-45mm - pri jedinom bojovom SMK nasadení proti nemu neuspeli fínske 37mm PT kanóny Bofors.
Konečným víťazom ale boli ťažké tanky s jednou vežou ako bol KV alebo Tiger, ktoré zrejme vyhrávali práve menšími rozmermi a teda prijateľnou strategickou pohyblivosťou. Odolnosť pancieru a veľmi silná zbraň tankov triedy KV a Tiger bola v súboji s viacvežovými tankami skôr bonusom navyše.

Napsal: 18/5/2011, 19:55
od El Diablo

Re: Těžký tank T-35

Napsal: 18/2/2014, 22:11
od Skeptik
Teda nevím, zda to dát sem, či do novinek, ale
Obrázek

Ano, T-35A opět jezdí :wink:
Více zde http://gurkhan.blogspot.cz/2014/02/blog-post_4309.html

Re: Těžký tank T-35

Napsal: 18/2/2014, 22:16
od kopapaka
Pěkná obludka...


Re: Těžký tank T-35

Napsal: 18/2/2019, 14:45
od Rase
"Zdravím Voloďo, takto naši slavní tankisté ničí hitlerovské fašistické psy a jejich psí boudy. Líbá táta."
- pohlednice odeslaná 3.8.1943 z Leningradu do Bugulmy v Tatarské autonomní SSR

Obrázek

Obrázek