Mig-23

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Elvis, dík za doplnění.

to Rosomak:
Kdyby jsi se podíval nahoru na hřbet letounu za kabinu, našel by jsi dva vrypy o délce asi 70 - 90 mm, které zanechaly trosky sestřeleného cíle na trupu letounu Mig-23ML ev, č. 2423.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Já jsem právě počty bral ze zahraničních zdrojů, ne z českých.
Takže chybička se vloudila a skutečně ta devátá není naše.

Podařilo se mi dohledat, že se jednalo o stroj č. 101 (A 1037825)
Tedy patřila NDR a havarovala 17. června 1987.
Mají to hezky udělané...
http://www.jbg37.de/html/bestandsliste.html
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Všichni piloti našich Migů-23ML svorně tvrdili, že nejlépe ve výrobě složená letadla pocházela z dodávky r. 1981. Především stroje 2409 a 2406 byly oblíbeny u pilotů předváděcí skupiny,,Solo display team Mig-23ML". Ale i ostatní stroje, kterým ev. č. začínala dvojčíslím ,,24" létala skvěle akrobačku. Pokud nebylo k dispozici takovéto letadlo, byl vždy požadavek na stroj z první dodávky - alespoň s počátečním dvojčíslím ,,33". Obecně platilo, že ML-ky, pocházející z první dodávky, byly sestaveny pečlivěji, než ty, které přišly do výzbroje později - počáteční ev. č. ,,46" a ,,48".
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Pojem sestaveny pečlivěji je velmi zajímavý. Jednalo se o návaznost jednotlivých dílů draku, pečlivější provedení a pevnost spojů, nebo citlivost na rezonanční frekvence?
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Technologie moderní výroby, kterou začala používat továrna ,,Boeing" při výrobě B-17, je vlastně, s některýmí obměnami, praktikována dodnes. Nejdříve jsou smontovány podsestavy, následuje sestavení celého letounu. Mnohé komponenty a podsestavy nemusí vyrábět finální provoz, ale vzdálená továrna. Např. zmíněný B-17 - gondoly motorů vyráběl, během masové produkce období WW II, výrobce podprsenek!!
Z toho plyne, že je nezbytná maximální přesnost při výrobě i samotné konečné montáži strojů. U Migů -23 nešlo o nějaké extra nepřesnosti, či snížení pevnosti spojů, to už vůbec ne - Mig-23 byl téměř ,,vojákuvzdorný". Prostě, každý vyrobený letoun se chová trochu jinak, to potvrdí kterýkoliv trošku vylétaný aeroklubák. Dojde-li při výrobě podsestavy k drobné odchylce v rámci tolerance, letadlo se dá klidně sestavit, ale může to znamenat pro pilota mírně jiné chování v některém obratu.
Jen malý postřeh. Byla-li zavěšena pod trupem přídavná nádrž, letadlo provádělo výkluzovou zatáčku.
Dále, podle vzpomínek pilotů Migů-21MF 1. slp, šedivka ev. č. 5603 létala pr.....lí napřed. Letoun v přímém letu byl neklidný a neustále se různě smýkal, ale výsledný vektor letu se rovnal přímému směru.

O zkoušení nového datalinku přímo na našich Mig-23 informaci nemám.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Jasně, takhle je to přesné. Ono když si člověk uvědomí, jakými rychlostmi se létá a ještě ve třech rozměrech, tak je jasné, proč je příprava letadel tak náročná činnost.

Stačí drobná laxnost obsluhy nebo servisu, chyba v nastavení např. na jinou sérii z výroby a pilot nemá šanci, protože se letadlo v kritické chvíli chová jinak... A vyšetřování je ukončeno jako chyba pilota, protože ten se už nemohl nijak bránit.
Tato myšlenka je bohužel skutečná. Vyprávěl mi tento smutný příběh jeden člověk, kterého si vůči jeho znalostem a postojům velmi vážím.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Rozhodně si nemyslím, že by piloti Migů-21 byli horší, než piloti Migů-23. U stíhacích útvarů byli vybíráni na 23-ky jednadvacítkáři.

Šlo o to, že s novým strojem došlo k výraznému zvýšení tlaku na leteckou kázeň a úroveň řídící činnosti na všech stupních velení slp. Jak velení letectva, tak velení armády PVOS (7. LA) nechtěly opakovat chyby, které vedly k vysoké nehodovosti typu Mig-19 a určitým problémům rozběhu typu Mig-21.
Přes všechna úskalí, která představuje zavedení nového typu, se stíhačům vedlo vcelku dobře a trend zvyšování bezpečnosti leteckého provozu drželi až do doby snížení ročního náletu hodin ( po sameťáku).
Úroveň technického personálu byla také na požadovaném stupni.

Na tomto místě připomínám, že o zdárný provoz Migů-23 MF/ML/U A PVOS, se zasloužili příslušníci 1. slp a 11. slp, které patřily do sestavy 3. d. PVOS. Měli to také trochu jednodušší oproti zbytku stíhacích pluků, protože 23-ky byly nové, s bohatou radionavigační výbavou, která umožňovala velmi nízká povětrnostní letová minima. Na 23-ce nehrozil tak často přechod do druhého režimu letu, křivka přiblížení na přistání byla podstatně plošší a rychlost dosednutí se snížila asi o 20 - 25 km/h v porovnání s Migem-21MF.
Naposledy upravil(a) Pop dne 19/7/2009, 10:49, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Píšeš vybíráni. A vybírá se to nejlepší.

Ale to by se musely znát přesně osobní karty pilotů a přesná kritéria jejich výběru. V tom nemohu sloužit. Ale zase - odkud se vybírali piloti na 29?
Katastrofa v podobě snížení nalétaných hodin je známá se všemi důsledky.
Když se k tomu přidá existenční nejistota, neustálá reorganizace, boje o posty... Ale píši to co jsem o tom slyšel od tří nasranejch exvojáků a vynechávám politiku.
A sakra, není lepší psát o TTD?
I když Tvé zážitky a poznatky, věcnost a přesnost, to je radost číst.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Výběr létajícího personálu byl velmi přísný po všech stránkách. Výběru podléhali také technici, ale u nich šlo především o odborné kvality a případný ideový škraloupek neměl takovou ,,váhu", jako u pilotů.

Migy-29 přebírala 1. letka 11. slp, která vrátila Migy-23MF/U k 1. slp. Vybraný sestav pilotů a techniků se rekrutoval z personálu 11. slp.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

V popisu drakové palivové soustavy jsem zapoměl velmi podstatnou odlišnost Migu-23ML od všech předchozích strojů, které voj. letectvo používalo - při tankovéní paliva do letounu musely být zapnuty palubní akumulátory, jinak by technik letadla nepoznal, že je letadlo natankováno. Naplnění palivem signalizovala zelená kontrolní žárovička v levé podvozkové šachtě (pouze ML-ka ev. č. 4860 měla kontrolku červenou). Starší verze MF a U měly v systému zařazený tlakoměr, který byl namontován na levé straně trupu v jeho zadní části, poblíž tankovací příruby. U těchto variant 23-ky technik sledoval vychýlení ručičky tlakoměru na tlak odpovídající plnícímu tlaku z cisterny nebo stacionárního zdroje. K tomu elektřinu nepotřeboval.

Proč o tom píši?:
Podle bezpečnostních opatření, která se týkala tankování letadel, platil přísný zákaz plnění letadla při zapnuté palubní el. síti.
Kamarádi se vždy mohou potrhat smíchy, když vzpomínají na různé kontrolní ,,chrousty" z vyšších velitelství, kteří si zapisovali různé přestupky proti tlg kázni a narušení bezpečnosti letového provozu, a okamžitě na místě chtěli vyčistit žaludek domělému provinilci, který je ovšem vhodně volenými větami upozornil, že neznají materiální část letounu a doporučoval těmto konzultaci s odborným inženýrem pro drak.

Bezpečnostní opatření nebyla upravena ani po zavedení typu Mig-29!!!
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Zatím jsme zde nediskutovali o ochranném zbarvení našich stíhacích Migů-23.

Podle techniků bývalého 1.slp přišly stroje Mig-23 z výroby v nestejném nátěru. I když byla použita stejná skladba barev, pole nesouhlasila. Měl jsem možnost porovnat zbarvení několika ML-ek. Skutečně, každý stroj vypadal jinak. Pro technický personál letek tato skutečnost představovala určité zjednodušení identifikace přistávajícího letounu. Stačilo si zapamatovat určité výrazné tvarové pole nátěru a technik s mechanikem věděli, že přistál jejich stroj.

Migy-23MF prošly na konci 80. let min. stol. revizí v opravárenském podniku v bývalé NDR, kde dostaly jednotné schéma maskovacího nátěru. Stejně dopadly také Migy-23U, které tuto opravu absolvovaly ( netýká se spárek ev. č. 8325 a 8327).
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Malinko jsem načnul účast našich Migů-23 na střelbách v Astracháni. Mám k tomu maličkatou poznámku. Ilustruje schopnosti některých pilotů - většinou neevropanů.

Když se v r. 1986 účastnil ostrých střeleb poprvé technický personál 1. a 11. slp se svými ,,mazlíky" 23-kami, kolovala po tamní letecké základně historka, která našim letcům připomínala leteckou latinu, ale skutečnost nebyla tak humorná, jak se na první pohled zdá:

Na základně VVS - PRIVOLŽSKOJE - poblíž Astracháně se střeleb na dálkově ovládané cíle zúčastnili také piloti voj. letectva Kuby.
Jeden z úkolů - přepad cíle ve dvojici - měl také jasná pravidla: první útočí vedoucí dvojice, po odpalu střely provede odval a, pokud cíl nebude zasažen, zaútočí dvojka, přišemž ji velitel bude krýt záda. Dvojka si potom vymění s vedoucím pozice a opět poskytne krytí veliteli, pokud nebude cílový letounek zničen.
Určená dvojice kubánských stíhacích pilotů na vypůjčených letounech přiletěla do prostoru střelnice ( krychle o rozměrech 100 x 100 x 100 km). Po zjištění cíle provedla dvojice přiblížení do střelecké pozice a vedoucí odpálil první samonaváděcí střelu. Ta cíl nezasáhla a na řadě byl druhý člen dvojice. Zatím vedoucí provedl odval a po otočce opět vlétl do zteče, odpálil IČ střelu a tentokrát uspěl. Ovšem sestřelil svojí dvojku!!!

Musel to být pro všechny nezapomenutelný zážitek.
Naposledy upravil(a) Pop dne 31/8/2009, 18:42, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Svarboj
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 22/12/2008, 18:25

Příspěvek od Svarboj »

Pop píše:Musel to být pro všechny nezapomenutelný zážitek.
:twisted: Drsný Kubánci! Vybavila se mi ta scénka s účetním Fantozzi, jak z lodi střílí na hliněný holuby nebo tak, a po výstřelu se tam křičí: "Netrefil, netrefil!" :)
http://www.youtube.com/watch?v=Uilojlzd ... re=related
Naposledy upravil(a) Svarboj dne 2/9/2009, 20:46, celkem upraveno 2 x.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Že byly 23-ky "mazlíky" svých techniků, je snad každému jasné.
Dokumentuje to i jedna malá epizodka z Astracháně. Mám ji od již zmíněného kamaráda. Jeho vyprávění se dají poslouchat dlouho.

1. slp se účastnil, spolu s Migy-29 11. slp, ostrých střeleb v Astracháni ještě v r.1990.
Již jsem psal, že ML-ky přišly do výzbroje ve třech vlnách - 10 ks v r. 1981, 3 ks r. 1982 a 4 ks r.1983.
Ten rok ( 1990 ) na odstavnou stojánku zabloudili dva důstojníci - specialisté ILS - zde umístěného slp VVS. Okukovali naše 23-ky z povzdálí a po chvilce se osmělili, přišli k našim technikům a zavedli hovor na stroje. Ptali se , jak jsou s letouny spokojeni atd.. Nakonec našim řekli, že je vicět, že máme ML-ky jen krátce, asi tak dva roky, a proto jsou zatím spolehlivé. Nechtěli věřit, že nejmladší jsou v provozu již sedm let a nejdéle létající máme již devět roků. Teprve, když jim motoráři otevřeli drakové záznamníky na prvních stranách, kde je uveden přesný datum výroby konkrétního letadla, uvěřili tvrzení našich techniků. S doprovodem dvou našich techniků pak obešli všechny ML-ky a U-čko. Jen nevěřícně kroutili hlavou a nemohli pochopit, že se dá o letadla pečovat i jinak, než byli zvyklí.

Stejně se na naše bojová letadla dívali příslušníci RAF.

U případu s kubánskými piloty jsem zapoměl dodat, že se dvojka úspěšně katapultovala.
mechoš
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 181
Registrován: 5/10/2005, 08:45

Příspěvek od mechoš »

Jo jo, byl jsem sice jen technik záklaďák, ale pamatuju jak přiletěli na návštěvu Rusové a měli ty mašiny ve srovnání s našima takový zašlý. Bylo vidět že se s nima moc nemalujou. To my jsme furt konzervovali pístnice hydraulických válců vazelínou, že se i po těch letech leskly jako psí koule.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Mechoši, myslíš, že taková péče byla letadlům na škodu?

Jako záložka jsem se přecvičoval u 1. slp z L-39C na verzi ZA. Letka měla 8 x Mig-23ML + 4 x L-39ZA. A musím Ti dát za pravdu. Motoráři makali na obou typech. Albatrosy se jen leskly.
Hellcat
svobodník
svobodník
Příspěvky: 32
Registrován: 2/9/2008, 09:44

Příspěvek od Hellcat »

díky za zajímavé téma o letadle,které na mě vždy velmi zapůsobilo na "Leteckých dnech s Květy"
zajímalo by mě,zda se prováděly v letectvu CSLA nějaké cvičné souboje a jaké hodnocení vycházelo na tehdy používané typy : Mig21,MiG23,Mig29,Su22
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Tohle mi připomělo - byl jsem o muzejní noci ve Kbelech a ty mašiny jsou v příšerném stavu. F-5, Su-7 a několik třiadvacítek MiGů má prasklé pneumatiky. Třiadvacítky obecně mají úplně zažloutlý plexi překryt kabiny, snad všechny mašiny mají oprýskaný a neuvěřitelně zašlý a vybledlý lak. I Mi-24V, stará snad rok či dva, vypadá jako kdyby tam stála už desetiletí. Nedalo by se s tím něco dělat? Jsem jen "ajťák", nekvalifikovaný k takovým pracem, ale kdyby se našel nějaký ex-mechanik či tak, který by to vedl, klidně bych obětoval pár víkendů renovačním pracem bez nároku na odměnu - ikdyby se měly jen opravit pneu a znova to natřít - a třeba je nás tu takových víc. Koukat, jak chátrají takové skvosty, jako Su-17 nebo F-4 - a to snad v jediném oficielním muzeu čs. letectva je smutné :(
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Když by jsi se chtěl vyřádit, tak tady Tvou pomoc určitě rádi přivítají. Potřebují také elektronickou pomoc, takže jako IT by jsi se mohl realizovat.
Jel jsem v sobotu po dlouhé době kolem a MIG-23 BN "5734" a MIG-23 MF "7183" jsou mezi ostatní technikou velmi dobře vidět (díky krytům motorů).
Bohužel, nezbyl čas se tam zastavit, vracel jsem se až večer, takže poreferovat o expozici může někdo jiný.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Hm, Vyškov je poněkud z ruky. Pro Kbely něco takového není?
Jinak co se IT týče - já jsem správce sítě, takže moje schopnosti co se týče webu jsou spíše na úrovni PHP-bastlič || plain HTML+CSS :)
Odpovědět

Zpět na „Letadla“