Konstruktér a konstrukce:
Vladimír Nikolajevič Čelomej, ЧЕЛОМЕЙ Владимир Николаевич
No a po dlouhém úvodu jsem tam, kde jsem chtěl být. Je tu tedy doba po Kubě, stav kdy Spojené státy deklarují rozmístnění 1000 ks MBŘS Minuteman ( a velmi pilně na tom pracují) v odolných silech po neuvěřitelně velké ploše Spojených států. Vrátíme se tedy do Sovětského svazu. Ten měl v na konci roku 1963 6ks R-7 a hlavně 90 kusů R-16 (32ks v prosinci 1962). R-9A začaly přicházet až v roce 1964 a vývoj těžké R-36 probíhal v OKB-586, ale měl před sebou ještě tři roky zkoušek. Probíhala také počáteční fáze projektu rakety RT-2 v OKB-1, ale tento projekt se táhl do roku 1968 a ve výzbroji byly až od roku 1971. Důvodem byly potíže s motory na TPH. To vše z pohledu velení Sovětských strategických sil nebyl dobrý pohled.
Vznik tedy výnos podle kterého má být vyvinuta lehká MBŘS, jednoduché konstrukce, měla být schopna dlouhodobého skladování v bojové pohotovosti v podzemním odolném sile a minimální dobou přípravy ke startu přímo z podzemí. V podstatě šlo o protiváhu proti ŘS Minuteman. Vznikl tu ale dost velký konkurenční spor. Na jedné straně tu byl návrh MBŘS R-38 od Jangelova OKB-586, což měla být malá raketa o hmotnosti okolo 30t, a na straně druhé návrh UR-100. Vývojem bylo nakonec pověřeno OKB-52 patřící MAP a GKAT, od roku 1966 je to CKBM (CKB Mašinostrojenija), od roku 1983 je to NPO Mašinostrojenija dnes je to Federální vědecko výzkumné středisko (FNPC). To je třetí hráč na poli Sovětských balistických raket. Ono je to ale trochu složitější. To co tady máme jako OKB-52 a vše pozdější je spojeno hlavně se jménem
Vladimír Nikolajevič Čelomej (ЧЕЛОМЕЙ Владимир Николаевич). Toto OKB je jen vrcholem ledovce a v podstatě jde o Impérium. A to doslova. Čelomej postupně pod svoje křídla strhl spoustu samostatných konstrukčních kanceláří. Šlo by jmenovat ty nejznámější, ale ten výčet by byl dlouhý..např: kolektiv V.M Mjasiščeva, původní kolektiv O.P.Suchoje, OKB-301, což do smrti S.A.Lavočkina bylo jeho OKB, OKB-49 G.M.Berjeva a mnohé další výzkumné ústavy a institutů. Opravdu vzniklo impérium. Možná se ptáte proč? No, jednu věc je třeba říct hned na začátek a shoduje se na ní většina lidí, kteří se této historie zúčastnili. V.N.Čelomej byl nadmíru schopný konstruktér, vynikající manažer a vědec. Byl teoretik v oblastech proudových a raketových motorů. Je vrstevník Koroljovův a jeho věčný rival. Vystudoval tutéž školu, Kyjevský polytechnický institut. Když skládal disertaci, Koroljov putoval do lágru. Pracoval na proudových motorech, Ještě v době války dostává svůj první konstrukční tým a pracuje na nepilotovaných letadlech, mimo jiné na kopii a rozvinutí Německé V-1 (na podobné koncepci pracoval již dříve). Po válce se začíná směřovat k balistickým raketám a tam má hlavní slovo Koroljov, Čelomejův konkurent. Jeho KB je zrušeno. V té době pracoval na protilodních letounových střelách. Po zrušení jeho KB tuto práci dostalo KB-1 a v něm Berija ml., Sergej. Poprvé u něj zasáhla politika a rozhodně ne naposled. Po Stalinově smrti a příchodu N.S.Chruščova je vše jinak. Jednak se znají (z dřívějška) a jednak jak známo, Chruščova fascinuje cokoli, co má raketový motor. V jeho OKB-52 které opět dostává vznikají série letounových střel. Pocházejí od něj v podstatě všechny letounové námořní ŘS (Kometa-3, P-5, P-7, P-35, Meteorit, P-25, P-500… až po P-700 Granit). V letech 1957-1965 mu dělá náměstka Sergej Chruščov. Není to nikdo jiný, než syn generálního tajemníka (zase politika), zlé jazyky tvrdí, že právě to je za jeho úspěchy. No, těžko říct, jistě (naprosto jistě) to hrálo roli při vzniku jeho impéria, ale asi to nebude tak horké v tom, že to může za vše. Jak sám Chruščov ml. (který Čelomeje velmi obdivuje) říká: „Kdyby mělo moje jméno na něco zásadní vliv a otec by mě chtěl pomoci, vytvořil by mě vlastní KB“ a to zní logicky.
Díky pohlcení OKB-301 a nejen proto se začíná Čelomej zajímat o balistické rakety a vesmír. Údajně nabízí Koroljovovi „dělbu“ práce: Kosmický civilní program ty, vojenský já… jestli je to pravda nevím, ale každopádně Čelomejovo KB pracuje na strašné spoustě vojenských kosmických projektech. V podstatě co je na kosmu vojenského, v tom měl prsty… Průzkumné družice, PRO, protidružicivé zbraně, vojenská orbitální stanice Almaz včetně výzbroje i výbavy, pilotované kosmické lodě,…. No prostě kde co a pokud mohu posoudit, tak někdy o dost odvážnější a výkonnější než Koroljov. (koneckonců dnešní základní modul ISS lze vývojově vysledovat až k jeho Almazu…). K tomu všemu je nutno i nosné rakety a to je to co nás zajímá. V jeho plánech vzniklo několik MBŘS, které měly tvořit celou řadu.. od malé UR-100, přes UR-200 (byl to vlastně konkurent pro R-16 a R-36), UR-500 (to je dnešní známý Proton) až po projekt UR-700, což měla výt konkurence pro měsíční Koroljovovu N-1. Je hodně indicií k tomu se domnívat, že protlačení vývoje UR-100 proti R-38 bylo umožněno politickým vlivem generálního tajemníka, našel jsem také informaci, že bylo rozhodnuto o vývoji obou. Je těžko se dopátrat jednoznačně pravdy přes všechny technické problémy, politické a ekonomické rozhodování. Jedno je ale jisté: Jangel pracoval na těžké R-36 a Čelomej na lehké UR-100. je dost možné, že to takhle prostě mělo být a politikaření a konkurenční boj neměl takovou váhu.
Takže jsme u UR-100. a jak jsme řekli 30.3.1963 byl oficiálně zahájen vývoj lehké MBŘS UR-100. UR v názvu rakety znamená „univerzální“, podle návrhů Čelomeje měla být raketa nejen jako pozemní MBŘS, ale měla sloužit i jako raketa na ponorkách, jako lehký kosmický nosič. Uvažovalo se o jejím rozmístnění v kontejnerech v pobřežních vodách, kde by byla následně odpalována po vynoření kontejneru na hladinu i jako základ antirakety PRO dalekého dosahu (projekt Taran). Nakolik za to, že k realizaci těchto projektů nedošlo mohou technické překážky a nebo peníze se lze jen dohadovat. Jedním důvodem byla nevraživost mezi V.N.Čelomejem a D.F.Ustinovem od roku 1965 předsedou Vědeckotechnické komise UV KSSS, která měla v popisu práce přidělovat jednotlivé projekty, koordinovat vývoj a výzkum (je to ten orgán, který doporučoval RM SSSR postup na základě něhož potom byly vydávány výnosy o zahájení vývoje…), a později od roku 1976 maršálem Sovětského svazu a ministrem obrany (jestli se nepletu tak jediný ministr obrany SSSR, který nebyl voják z povolání). Jako námořní raketa vybrána UR-100 nebyla, důvodem je oficiálně nevhodnost konstrukce pro námořní službu, což je fakt. Projekt PRO dostal na základě Ustinovova výběru Georgij Kisunkov, i když ani ten nebyl nakonec realizován. Mimochodem, V.N.Čelomej měl i po odstranění Chruščova velkého zastánce a tím byl ministr obrany A.A.Grečko.
Víme že ve Spojených státech šli cestou motoru na TPH. To se snažili v Sovětském svazu také (viz. RT-2), ale prostě to nešlo. Čelomej šel jinou cestou. Podobně jako M.K. Jangel šel cestou dlouhodobě skladovatelných KPL. To sebou ale nese dost potíží. (Viz případ maršála Nedelina). Jsou toxické, žíravé, samozápalné. Špatně se s nimi pracuje, je potřeba náročná a drahá zařízení a kvalifikovaná obsluha. Jakákoli havárie je hra o životy. Jako palivo použil Asymetrický Dimetylhydrazin (toxická a hořlavá látka, možná si upomenete na bezpečnostní opatření při sběru trosek raketoplánu Columbia, důvodem je tato látka která slouží pro manévrovací motory) a jestli toto je problém, tak okysličovadlo je Oxid Dusičitý, látka jejíž nadechnutí, má za následek srdeční zástavu. Látky jsou po smíchání samozápalné.
Čelomej přišel s jiným řešením. Šlo o to , umístnit palivo do nádrží a celý systém pojal jako hermetický a motory od paliva oddělovaly membránové armatury. Tak prostě nebylo třeba žádné tankovací zařízení, látky nepřicházely do styku s okolím, což ještě zvyšovalo jejich životnost. Celá raketa je pak umístněna v hermetickém kontejneru (Ten pocházel z části OKB-52 kterou je dnes OKB Vympel), který sloužil zároveň jako transportní a zároveň se z něj ŘS odpalovala a chránil raketu od plynů při startu. Dá se říct s nadsázkou, že vznikla raketa, která byla schopna podobné exploatace jako raketa na TPH. Na druhé straně je potřeba říct, že TPH jsou lepší řešení, což dokazuje Minuteman, Topol…., ale prostě ze špatných řešení, se to jeví jako nejlepší a ve spojitosti s kontejnerem i praktické. Raketa byla dvojstupňová se čtyřmi jednokomorovými motory RD-0216 v prvním stupni (z OKB-154 S.A.Kosberga) a jedním jednomokomorovým RD-0235 a jedním čtyřkomorovým, řídícím ve stupni druhém. Oddělování stupňů bylo zajištěno motory na TPH. Řízení zajišťovaly otočné trysky motorů prvního stupně a výklopné trysky čtyřkomorového motoru stupně druhého. Naváděcí soustava byla inerciální a data se do ní zadávala po usazení do sila. (mohl být zadaný jeden cíl). Vznikla malá raketa o délce cca 17m průměru dva metry a startovací hmotnosti 42t. (Pro porovnání R-16 vážila 140t, Semjorka 270t, Atlas 120t a Minuteman I 30t). Jako odpalovací zařízení sloužilo svislé silo, kde byla raketa umístněna i se startovacím kontejnerem na amortizátorech. Víko sila bylo posuvné, železobetonové. Odolnost sila byla 20kg/cm2 a mělo vydržet explozi o ráži 1Mt ve vzdálenosti 1300m. Start rakety pak probíhal za pomocí letových motorů, jejichž plyny proudily proti deflektoru na dně šachty, ten je otáčel směrem vzhůru a podél venkovní stěny odpalovacího kontejneru až na povrch. Tam byly umístněny deflektory, žaluzie, které výstupní plyny odkláněly směrem ven od prolétávající rakety. Odpalovací zařízení pocházelo z KBOM pod vedením V.P.Barmina, systém řízení od NII AP pod vedením N.A. Piljugina a velitelské systémy z NNI-944 pod vedením Viktora Kuznecova.
Start UR-100
První start proběhl 19.dubna 1965 na Bajkonuru a první start z podzemního sila pak 17.června 1965. Oficiální protokol o přijetí do výzbroje byl podepsán 21.června 1967 spolu s MBŘS R-36, ale již 24.listopadu 1966 byly první tři pluky v bojové pohotovosti a výroba a rozmistňování se rozběhlo na plné obrátky. Výroba běžela ve třech závodech součastně a to v Moskevských Chruničevových závodech, v Omském leteckém závode č.166 a v Oremburgském závodě č.47. Do konce roku jich bylo v bojové pohotovosti 182, v roce 1967 již 514, 1968-659, 1969-859, 1970-982ks a vrcholu bylo dosaženo v roce 1971, kdy bylo v bojové pohotovosti 990 ŘS UR-100. Byl to také rok, kdy bylo ve výzbroji strategických sil Sovětského svazu nejvíce pozemních MBŘS celkem 1517ks (ke zmíněným UR-100 to byly ještě 190ks R-16, 19ks R-9A, 278ks R-36 a 40 nových RT-2 kde se konečně podařilo ukončit vývoj). Když se podíváme spět, na konec roku 1965, tak:… proti 800 kusům Minuteman IA/B a 54 Titanům II stálo „jen“ 226 MBŘS na straně Sovětského svazu (6xR-7, 197xR-16 a 23xR-9A). Jenže teď byl pohled jiný, šílenství „MAD“ bylo v plné síle.

Motory prvního stupně a manévrovací motorek.

Pohoná sousrtava stupně druhého a vedle silo prvních verzí UR-100
Provoz a vývoj
Rakety
UR-100 jako součást komplexu
8K84 byly rozmístněny v silech tak, což bylo poprvé u Sovětských MBŘS, že díky automatizaci, mohly být sila od sebe vzdálena natolik, že nemohlo dojít k jejich zničení jednou hlavicí protivníka. Pluk s deseti ŘS měl vlastní velitelské stanoviště umístněné v blízkosti jednoho ze sil. Pro ŘS byly k dispozici dva typy bojové hlavice, těžkou o hmotnosti 1750kg a ráži 1,1Mt, (ta pocházela z NII-1011, což je známý Čeljabinsk-70, dnes Ruské federální jaderné centrum, VNII technické fyziky) která ovšem omezovala dolet na střední vzdálenost (4000km??). V praxi pravděpodobně nebyla vůbec používána ( a nebo na malém množství). Druhý typ, lehký o ráži 0,5Mt TNT a hmotnosti 770kg ( Jejím rodištěm bylo KB.11, což je Arzamas-16, později VNII experimentální fyziky) a umožňoval maximální dolet 11000km a střední kruhová odchylka od cíle je udávána v rozmezí 1,4-2,2km (já tyto údaje nebudu dál uvádět, jelikož se to zdroj od zdroje výrazně liší a jedná se o číslo stejně teoretické a spíš spekulativní), čili proti plošným cílům. Příprava na start trvala v řádu minut a v bojové pohotovosti raketa byla trvale po dobu několika roků.
23.července 1969 proběhl první zkušební start modernizované varianty
UR-100M 8K84M. Od března 1970 postupně začaly být rozmístňovány tyto varianty. Rozdíl byl nepatrný, výkony podobné. Modernizována byla naváděcí soustava a hlavice byla doplněna klamnými cíly pro překonání systému PRO. Tento systém nazvaný Palma, pocházel z NII-108 které vedl Vitalij Gerasimenko.
Další, již výrazněji modernizovanou variantou byla
UR-100K (15A20) jejichž první start proběhl 2.února 1971 a přijata do výzbroje 28.listopadu 1972. Opět byla upravena naváděcí soustava, to umožňovalo nahrát data do naváděcího systému dálkově z velitelského stanoviště, tudíž změnit cíl. Raketa se poněkud protáhla i když bylo možné použít stejné OZ, ovšem muselo být pro umístnění nové rakety upraveno. S jadernou hlavicí 1,3Mt se dolet zvýšil na 12000km. Tento typ zůstal ve výzbroji až do roku 1990 a k definitivnímu vyřazení došlo v roce 1994 v souvislosti s plněním odzbrojovacích smluv.
Poslední obměnou základního typu byla verze
UR-100U (15A20U) jejichž první exemplář startoval 16.června 1971 a do výzbroje byla oficiálně přijata 26.září 1974. Hlavní změnou proti předchůdci byla hlavice. Ta nyní obsahovala tři samostatné bojové části o ráži 3x350kt. Jednalo se o hlavice bez samostatného navádění na cíl, čili variantu známou jako MRV (já v článku budu používat zkratek anglických, jelikož přesně vystihují problematiku a jsou známé. Oba názvy mají ruské ekvivalenty) Byla to z nouze ctnost, jelikož nebyla ještě zvládnuta technologie MIRV. Naproti tomu ve Spojených státech 16.srpna 1968 startovala poprvé MBŘS Minuteman III s hlavicí 3xMIRV a v roce 1976 již jich bylo ve výzbroji všech 450kusů. Bylo proto rozhodnuto UR-100 vybavit třemi bojovými hlavicemi a urychleně dokončit vývoj technologie MIRV. UR-100U sloužila souběžně s UR-100K až do roku 1990/1994. Celkem bylo pro použití ŘS UR-100K/U upraveno 420 odpalovacích šachet, které nahradily část UR-100 první verze. Ta byla postupně vyřazována a v roce 1986 již bylo ve výzbroji pouze 420 MBŘS UR-100K/U. To ovšem nebyly jediné ŘS nesoucí označení UR-100 a to je ale pokračování, ale předtím ještě proč?.
TTD:
Typ………………………………...................…UR-100/ UR-100K/UR-100U
……………………………………......................8K84/15A20/15A20U
Rok zavedení………………………..............1968/1972/1974
Označení pro odzbrojovací smlouvy...---/ RS-10/RS-10
Kod NATO………………………….................SS-11 Sego
Hmotnost……………………………................42,3t/50,1t/50,1t
Délka………………………………. .................16,7m/18,9m/19,1m
Průměr……………………………......................2m
Dolet max……………………………….............11000/12000/12000
Hlavice……………………………...............1x1,1Mt/1x1,3Mt/3x350kt MRV