Stránka 1 z 6

MIG-3

Napsal: 17/11/2004, 10:47
od Kun@
Psal se rok 1939, když vláda SSSR pověřila sovětské letecké konstrukční kanceláře vypracováním nových typů stíhaček, které měly nahradit dosavadní. Tým pod vedením A. I. Mikojana a M. I. Gureviče připravil stíhačku označenou MIG-1, která byla zalétána již v květnu 1940. Letové zkoušky dokázaly, že MIG-1 předčí ve výkonech ostatní dva prototypy
(Jak-1 a Lagg-3), hlavně v dostupu a rychlosti ve výšce. MIG-1 dosahoval totiž v 7000 m až 640 km/h. jeho dostup činil až 12 000 m. Při zpracování dokumentace pro sériovou výrobu byly provedeny ještě některé úpravy, jako zvětšení objemu palivových nádrží, zlepšení výstroje atd. Upravený typ se pak začal vyrábět již s označením MIG-3. V roce 1941 to byla nejrychlejší vrtulová stíhačka vyráběná sériově.
Pozdější bojové zkušenosti však ukázaly, že většina soubojů se odehrává ve výškách do 4000 m, na což MIG-3 stavěn nebyl. Také jeho výzbroj se ukázala proti stíhačkám Luftwaffe dosti slabá, proto se montovaly dodatečně ještě 2 kulomety BS 12,7 mm do nástavců pod křídlo. Ale i tak konec roku 1941 zaznamenal zakončení sériové výroby a v roce 1943 pak bylo letadlo staženo z první linie. Přes poměrně krátkou dobu svého „života“ byl MIG-3 platným pomocníkem frontových stíhačů.

Technická data a výkony:
Rozpětí: 10,3 m
Délka: 8,15 m
Výška: 2,62 m
Plocha křídla: 17,45 m2
Max. vzletová hmotnost: 3 350 kg
Max. rychlost: 640 km/h
Dostup: 11 300 m
Dolet: 1 250 km

Obrázek
MIG3a.

Napsal: 19/11/2004, 18:31
od toltec
Důležitý fakt je, že zkoušky prototypů, pečlivě zkonstruovaných a vyrobených téměř s "láskou a zapálením pro věc" v mladé OKB Mikojana jako revolta... (dost zajímavé téma) proti slavným OKB dokladovaly vynikající výkony, kterých nebylo možné dosáhnout při velkovýrobě, kde Rusové nebyli schopni dodržet i ty nejzákladnější tolerance, výkon motoru (a na něj navazující parametry letounu) byly kus od kusu značně rozdílné.
Dalším hřebíkem do rakve MiG-1/3 byly nesmyslné požadavky na ochranu pilota a nesenou výzbroj při nedostatečném motorickém výkonu motoru Mikulin AM-35A.
Letoun byl těžkopádný a nebyl schopen rychlých manévrů. Daleko lépe na tom byly konkurenční OKB - Lavočkin měl Švecovův motor M-82 a posléze AŠ-82 a Jakovlev, který byl stejně jako Lavočkin preferován, proto u jeho konstrukcí lze spatřit VK105Px a VK107.

Napsal: 30/11/2004, 23:14
od Radola Gajda
Někde jsem četl,že nejlepší hlavu v této "ruské škole" měl Polikarpov,a naopak Jakovlev byl samý problém.

Napsal: 1/12/2004, 14:05
od toltec
Tak o Polikarpovově "hlavě" snad ani moc nevím.... ten řešil problémy v rámci své OKB s "mladými a horkými hlavami" - ostatně z jeho OKB vzešly výborní leteční kopisti a posléze konstruktéři (bavíme se o I-220 atp.), ale Jakovlev byl dost svůj... to je fakt. Také dokázal vydupat výrobu Jaků skoro z ničeho... a co se týká dodávek motorů, tak protože byl dobře zapsán, pak jeho OKB měla přednost na úkor jiných. Ale Jakovlev měl naopak dobrou OKB a byl v roce 1945 jediný, kdo nekopíroval německou leteckou konstrukční školu.

Napsal: 13/1/2005, 21:09
od toltec
Pár foteček z archívu... nechávám bez komentáře, slova jsou někdy zbytečná

Obrázek
ger_mig1.

Napsal: 13/1/2005, 21:10
od toltec
další fotky z let 1941/42

Obrázek

Napsal: 13/1/2005, 21:10
od toltec
další.....

Obrázek

Napsal: 13/1/2005, 21:11
od toltec
před startem...

Obrázek

Napsal: 13/1/2005, 21:13
od toltec
dva letouny na zkoušce v Rechlinu (194?) povšimněte si toho černého kříže přes rudou hvězdu......

Obrázek

Napsal: 12/4/2005, 15:42
od YAMATO
K MiGu-3: ukořistěné letouny nabídli Němci Finsku. Byly odmítnuty, přesto že Finsko na tom nebylo se stíhačkami moc dobře. To ukazuje, jak "kvalitní" ty letouny byly, především vlivem výroby.

K Jakům (-1/3 a -7/9): dost problematický stroj, obratnosti bylo obětováno vše, drak byl velice křehký, což spolu s mizernou výrobou vedlo k častým katastrofám- někdy se letoun doslova rozpadl za letu! Vysoká obratnost v horizontále, zato mizerná ve vertikále= při typické taktice německých stíhačů veliký problém.

Napsal: 18/11/2005, 16:14
od Haness
to je dobrá změna z rudé hvězdy na kříž Luftwaffe, tomu kdo to dělal se to fakt povedlo...myslím že "kdyby" ikdyž s tím na fotce asi nikdo nevzlítne,ale kdyby, tak by ten křížek neměl žádnej význam pže by to letadlo bylo pořád považováno ze sovětské a ne ukořistěné němci

Jenom k té fotce "před startem"- to je skládání přísahy

Napsal: 18/11/2005, 16:18
od sa58
Mohli by se ještě modlit, ale to v té době v SSSR nepřicházelo do úvahy. Bůh mohl být jen jeden - Stalin

Napsal: 18/11/2005, 16:25
od Haness
Já mám tuhle fotku ve dvou různých knížkách a u obou je že skládají přísahu

Napsal: 18/11/2005, 17:45
od Fatale
Migy 3 byly sakra rychly letadla ve vyskach nad 4.5 km, tam jim zadnej skopcak nestacil udajne az do prichodu 109g10, na druhou stranu to byly velky potvory na manevrovani, kde padaly hodne do spinu a hodne rychle ztracely E, stoupavost taky nebyla nic moc a zrychleni bidny. Jako prepadova stihacka to bylo ale velmi dobre letadlo, az na tu mizernou vyzbroj, 2x7+1x12 bylo pekelne malo, ani dalsi 2x12 mm to extra nevylepsily, az s prichodem 20mm verze to zacalo byt co k cemu, ale to uz zase i nemci meli podobny vykony, takze by se dalo rict, ze ten pravej cas Rusaci proste pros..li.
Pri bitve o Stalingrad ale udajne Migy 3 sestrelily nejvice nemeckych letadel ze vsech typu Rude armady, pravdou ale je, ze to asi bylo i proto, ze jich proste bylo nejvic :D

Ale je to nadherny letadlo, imho jedno z nejkrasnejsich co ve WW2 litalo...

Napsal: 18/11/2005, 19:48
od ivan_kovar
podobný mám i já :)

Napsal: 20/11/2005, 05:12
od YAMATO
Chlape, to vypadá pěkně!

Napsal: 20/11/2005, 07:38
od ivan_kovar
Diky :-)

Napsal: 20/11/2005, 12:37
od Fatale
na to bych nemel trpelivost 8) ale je to hezky, kdyz to nekdo umi

Napsal: 20/11/2005, 12:43
od ivan_kovar
ale vždyť to je snadné.no někdy i já potím krev :-)

Napsal: 20/11/2005, 21:40
od Haness
já s tím trpělivost měl,ale na těch modelech to pak nebylo vidět:))