Stránka 1 z 1

Hongdu Aviation L-15

Napsal: 26/6/2008, 12:01
od redboy
To že v Číně pracují na novém cvičném letadle ve spoluprácis JAKem novinka není, ale co je nového, je to, že byl zalétnut třetí prototyp a ten je vybaven už novými motory AI-222-25F s přídavným spalováním o tahu nějakých 4,5t.

Obrázek

Výsledkem je tedy po létech a létech nový nadzvukový cvičný letoun pro pokročilý výcvik a i když je díky motorům přepracováno zavěšení motorů, respektive protažení trysek kvůli komorám přídavného spalování je to po Aermacchi M346 druhý potomek ruského JAKu-130. Maximální rychlost je 1600km/h.

Napsal: 26/6/2008, 12:11
od kacermiroslav
Docela by mě zajímalo, proč naše armáda pořád tak moc touží po Gripenech, F-16, F-18 atd...a ohání se důvodem nadzvukové rychlosti, která je potřebná v případě teroristického útoku na civilní letadla jako v září 2001. Nemohl by jim stačit nějaký nadzvukový cvičný letoun, jako tento nebo Talon USFA atd....Vždyt jsou to stroje dostatečně rychlé a i bojová hodnota tu určitá je. A hlavně tu bude rozdíl v pořizovacích nákladech, bych řekl.

Napsal: 26/6/2008, 12:35
od mmmichalll
A hlavně tu bude rozdíl v pořizovacích nákladech, bych řekl
Asi je to trochu snaha ukázat, že naše republika na to má
S nižšími cenovými relacemi by se daly sehnat stroje taky z ruska, a přitom by byly srovnatelné s tebou uvedenými Gripeny a F-18...

Napsal: 26/6/2008, 12:42
od redboy
I když na tom něco je, tak v momentě kdy letoun této kategorie vybavíš bojovou avionikou, především nějakým rozumným RL, což je díky hmotnostní kategorii a rozměrům obtížné (stejně nebude porovnatelný s moderními RL víceúčelových strojú) dostáváš se cenou tam kde jsou právě lehké víceúčelové stroje jako JAS-39. Když k tomu připočtem výkonější motory a vyšší provozní náklady, seš v podstatě taky tam, zhruba.

Rozhodně nepůjde o nějaký laciný letounek ani ve cvičné verzi, je to dvoumotorové a ikdyž Italové nabízejí svůj M346 je problém v ceně.

Sem tudlevá čet úvahu nad novým cvičným strojem po kterém se ohlíží Polsko. Autor to komentoval ve smyslu, že i když je M346 asi to nejlepší co jde koupit, cenově se to dostává mimo hru. Moc se tomu nedivím a teď na to ještě pověsit motory o tahu 4,5t a seš nad výkonem jednoho RM-12 s nějakejma 8t a při ceně za dva.

Napsal: 26/6/2008, 13:02
od redboy
A navíc je podle mého názoru zřemé, že i L-15 bude ve verzi lehkého bojového stroje. Hmotnostně je dokonce těžší než JAS-39 (5700:6500kg).

Re: Hongdu Aviation L-15

Napsal: 27/11/2021, 17:23
od seabee
Tak L-15 má prvního zahraničního zákazníka - šest letounů bylo dodáno do Zambie (údajně dodávky už od roku 2016). Na nedávném Dubai Airshow Čína podepsala dohodu s UAE o zřízení regionálního střediska pro podporu distribuce a logistiky. Anylytici ale uvádějí, že překážkou v prodeji státům Zálivu se může stát užší čínská spolupráce s Íránem, který je v regionu vnímaný jako hrozba.

Mluvčí čínské China National Aero-Technology Import & Export Corporation (CATIC) uvedl, že letoun byl od roku 2009, kdy byl prezentován poprvé značně modernizovaný v aerodynamice, avionice a možnosti nesení pokročilých zbraňových systémů, takže může sloužit i pro výcvik pro stíhačky 5. generace.