Avia S-199, CS-199

Odpovědět
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Hans S. »

Stejně nějak nerozumím tomu, co chceš sdělit. Jako že palivo B4 mělo na konci války 100 oktanů? Nebo že existoval postup, jak toto palivo dodatečně aditivovat a dostat ho na 100 oktanů? Nebo že Bf 109 z téhle doby létaly jen s palivy na cca 96 - 100 oktanů? Prostě to nechápu :)
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Mirek58 »

Tak zkusím to jednoduše.
Základem C3 byl benzín B 4 dotovaný 30% další složkou - Kybol, dietylbenzen a propylbenzolen-, odtud název Kybolbenzín.
A protože základní složení benzínu B4 tvořil benzín, plus benzol, benzín C3 byl smíchán ze tří složek benzín, benzol, Kybol.
Benzol, Kybol se míchal do směsi pro lepší vytěžení vstupů a také proto, že tyto látky zvyšují oktanové číslo.
Stačí?
EDIT:
Důvod použití Kybolu je nasnadě.
Němci mohli použít TEO, ale za každý kilogram museli Standart Oil platit licenční poplatky.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Tempik »

Dobře a teď jak tohle všechno souvisí s tím, že podle tebe DB 605 může lítat jen na C3 a Jumo 211 jen na B4. Abychom se dostaly k tomu, co jsi tu prohlásil a pak svedl debatu úplně jinam.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3957
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od HONZIK11 »

Diky za toto info,celkem zajímavá problematika. Pochybuji že platili nějaké licenční poplatky
Rockefellerovi. Ani si to neumím představit mydlili je doslova a do písmene právě i z těchto důvodů.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3957
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od HONZIK11 »

.. Nebo že Bf 109 z téhle doby létaly jen s palivy na cca 96 - 100 oktanů?
Podle mě tam tankovali, co kde bylo. A ke konci už nic nebylo. Nějaký rozbor paliva nebyl možný michalo se všechno se vším.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Mirek58 »

No, jak to souvisí s volbou motorů?
Velice přímo.
Už jsem to uvedl, souvisí to s palivem a jeho cenou.
TEO jsme nevyráběli, Kybol taktéž.
Takže nejekonomičtější cesta vedla přes palivo B 4, které jsme uměli vyrobit.
(Např sekundární destilací)
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Tempik »

Honziku je mi líto, ale vůbec nechápu co se snažíš sdělit.

Mirku a pochopil jsi z Hansova příspěvku, že na B4 lítal i ten originální motor z Bf 109 tedy tebou zmiňovaný DB 605? Nebo děláš, že to nevidíš?
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Mirek58 »

Jo pochopil, ale nesouhlasím s tím.
A vysvětlil jsem taky proč k tomu došlo.

A jen technická otázka:
Proč tedy němci se mordovali s výrobou benzínu kvality C3 už v roce 1940 ?
Jaké motory tento druh paliva potřebovaly?
( Ale to už je opravdu odbočení od tématu S 199)
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Hans S. »

HONZIK: Luftwaffe měla akutní nedostatek obou paliv, jak B-4, tak C-3. Ale rozhodně to nebylo tak, že by do letadla nalili zrovna to, co někde našli. Koncem války byla produkce C-3 vyšší, než u B-4. Odhaduje se poměr cca 2 : 1 ve prospěch toho vysokooktanového. Takový Fw 190 A-9 by na benzin B-4 dost možná ani nedokázal vzlétnout, natož pak prohánět Fortressy v 8 km.

Víš Mirku, ona je to kombinace toho, že nemáš tuhle oblast zmapovanou a toho, že nečteš, co my ostatní píšeme. Takže ještě jednou: palivo C-3 bylo používáno od roku 1940 u motoru DB 601 N. Nikoliv DB 601 A, nikoliv DB 601 Aa a ani u DB 601 E. Jednalo se o okrajovou (ale ne výjimečnou) záležitost Bf 109 E-4/N, Bf 109 E-7/N, Bf 109 F-1 a Bf 109 F-2. Z těchto typů do bojů významně zasáhla jen verze F-2. Zbylé tři jmenované nijak velkého rozšíření nedosáhly - zcela dominovaly varianty bez onoho "N". Motor DB 601 E (109 F-4) i jeho nástupce, DB 605 (všechny 109 G a K) již opět používaly palivo B-4. Proč? No protože 96 oktanů nepotřebovaly. DB 601 E i pozdější DB 605 používal menší kompresní poměry, než zmíněný 601 N. Když vyvstala potřeba zvyšování plnicích tlaků i u DB 605 A a benzin B-4 přestával stačit (tady se bavíme o počátku roku 1944), tak byl problém vyřešen proslaveným aditivem jménem MW-50. Koncem války došlo k nasazení extrémní varianty motoru DB 605 a sice verze DCM. Došlo ještě k dalšímu zvýšení plnicího tlaku, na což už ale B-4 nestačilo ani v kombinaci s MW-50 a bylo nutné použít C-3 v kombinaci s MW-50. Pár letounů (a tady se opravdu bavíme o kusech, nikoliv nějakých sériích desítek či stovek letadel) pracujících s tímto palivem je skutečně zvěčněno na fotografiích, ale byla to zcela okrajová záležitost, z jejíhož bojového nasazení se nám nedochovaly absolutně žádné údaje.

Na potřebu vysokooktanového paliva C-3 u motorů DB 601 N z roku 1940/41 ale navázal od přelomu let 1941 a 1942 motor BMW 801 D-2 v Fw 190 A-3 a následujících variantách. Focke-Wulfy prostě létaly na C-3 a Messerschmitty na B-4. Žádná věda v tom není. Tvoje teorie o tom, že ČSR dokázala produkovat palivo "B-4", ale ne "C-3", je mimo.
Základem C3 byl benzín B 4 dotovaný 30% další složkou - Kybol, dietylbenzen a propylbenzolen-, odtud název Kybolbenzín.
Tohle tvrzení je taky dost zmatené. C-3 obsahoval 10 - 15% syntetických isoparafinů (proto palivu C-3 říká "syntetické"). Zájemci si mohou rozsáhlé pojednání o německých palivech pročíst v angličtině zde: http://www.kurfurst.org/Engine/Fuel/Ger ... ction.html.



...a ještě jeden detail: Pozdní Spitfiry Mk.IX, které po válce používalo letectvo ČSR, létaly na palivo podobného oktanového čísla, jako bylo C-3.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Mirek58 »

Ok, díky.
Jen připomínky, MW 50 není aditivum a obsah izoparafinů není k technologii výroby benzínu překvapivý.
(Záleželo na fabrice a jejím vybavení technologickém vybavení)
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Tempik »

https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web. ... o/aditivum
A proč by MW50 nemělo být aditivum?
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od kenavf »

IMHO
Aditívum si predstavujem niečo čo sa pridáva v množstve max jednotiek percent. Ak by toho bolo už viac tak už by som to považoval za zložku.
A aditívum je niečo čo zlepšuje vlastnosti už v podstate už finálneho produktu. Ak by bez toho aditíva ten finálny produkt neplnil svoju funkciu a "aditívum" je teda jeho neoddeliteľná súčasť, tak už to nie je aditívum ale je to zložka toho paliva.
Koľko sa pridáva MW50.
Bol by ten benzín bez MW50 použiteľný v nejakom inom leteckom motory?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Mirek58 »

Tak ono záleží na chápání výkladu pojmu.
Aditivem benzínu v širokém chápání se klidně může nazvat i voda.
Vstřikování vody se užívalo, to je prokázané.
Přes to se voda z benzínu odstraňuje jako škodlivá složka.
Je voda aditivum, nebo není?
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11619
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Zemakt »

Je. Aditivum rovná se přísada.

Cukr v benzínu je taktéž aditivum :wink: , a je jedno za jakým účelem ti ho tam kdo dal.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od kenavf »

Mirek58 píše:Tak ono záleží na chápání výkladu pojmu.
Aditivem benzínu v širokém chápání se klidně může nazvat i voda.
Vstřikování vody se užívalo, to je prokázané.
Přes to se voda z benzínu odstraňuje jako škodlivá složka.
Je voda aditivum, nebo není?
Ale tá voda sa nevstrekovala do benzínu ale do nasávanej zmesy(alebo už spálenej?) vzduchu s benzínom. To by potom bola aditívum aj tá iskra čo to zapáli.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Tempik »

Kenafve.
Ano, i bez MW50 je benzín použitelný v jiném motoru. Zde se tímto aditivovalo pro snížení oktanového požadavků motoru při maximálním plnícím tlaku. A množství bylo v jednotkách procent.

Mirku voda je v tomto případě aditivum. Jde o dávkování. To máš jako s léky. Asi taky nechceš mít v chlebu antibiotika a budeš naše jenodtam snažit dostat, ale při správném užívání ti to zachrání život.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od kenavf »

do priestoru pred sacie ventily vstrekne voda, ktorá sa v turbodúchadlom stlačenom a teda zohriatom vzduchu rýchlo odparí, čím náplň nasávanú do valca ochladí.
https://www.autoviny.sk/novinky/15508/a ... kon-motora
Je to skutočne len voda?

Nie je. Vstrekovaným médiom v BMW M4 GTS bude s najvyššou pravdepodobnosťou tekutina rovnaká alebo podobná s predtým používanou zlúčeninou MW 50, čo je zmes vody a metanolu (ktorý je vysokooktánovou zložkou).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Hans S. »

Jsem rád, že se tady rozhořela tak zásadní diskuse o významu slova aditivum :). Nám ve škole říkali, že je to látka přidávaná k jiné látce za účelem úprav vlastností původní látky. ABZ slovník cizích slov, na který odkazoval Tempík, to také potvrzuje. Takže třeba MW-50, GM-1, nebo třeba voda u Thunderbolta, to splňuje :)

Tak jestli byste případně vy, kteří si myslíte, že MW-50 není látka přidávaná k jiné látce za účelem změny vlastností té jiné látky, přinesli nějaké ... něco :D :D :D
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Mirek58 »

Tak výklad pojmu je opravdu široký.
( od vody po cukr, od snahy o zvýšení výkonu po snahu o zastavení motoru)
Já hlasuji pro ten výklad, že aditivum je látka, která je v pohonné směsi přítomna stabilně, jako její trvalá součást složení.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Tempik »

V tom případě si zjisti něco o aditivu AdBlu a jdi vysvětlit největším společnostem vyrábějící pohonné hmoty, že se pletou, že ty jsi hlasoval jinak.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“