Operace Lvoun (Seelöwe)

Od Podivné války do vylodění v Normandii

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
kublaj-chan
četař
četař
Příspěvky: 75
Registrován: 23/5/2012, 23:03

Re: Německý námořní plán "Z"

Příspěvek od kublaj-chan »

M1A2 Abrams nerozumieš písanému textu, veď tam jasne píšem, Nórsko obsadiť ANO, Narvik s 3000 H.M. NIE, nemalo to zmysel s takými malými silami, čo čakali že tam budú len tak sedieť a špárať sa v nose a nik nepríde, takže aj bez Narviku(obsadenia Narviku) by to skončilo rovnako, Nemci by obsadili Nórsko. :raf:
Uživatelský avatar
M1A2 Abrams
podporučík
podporučík
Příspěvky: 657
Registrován: 10/8/2005, 21:34

Re: Německý námořní plán "Z"

Příspěvek od M1A2 Abrams »

kublaj-chan píše:M1A2 Abrams nerozumieš písanému textu, veď tam jasne píšem, Nórsko obsadiť ANO, Narvik s 3000 H.M. NIE, nemalo to zmysel s takými malými silami, čo čakali že tam budú len tak sedieť a špárať sa v nose a nik nepríde, takže aj bez Narviku(obsadenia Narviku) by to skončilo rovnako, Nemci by obsadili Nórsko. :raf:
Za prve, tenhle ton si nech pro sve kamarady na piskovisku.
Po druhe, tvoje kauzalita je chybna. Nemci chteli obsadit Norsko kvuli Narviku a ne Narvik kvuli Norsku. Norsko poskytlo Nemcum 3 hlavni prinosy - Narvik, zakladny pro lodstvo, tezkou vodu. Krome tehle veci bylo Norsko Nemcum spise na obtiz, jelikoz poziralo obrovske mnozstvi jednotek, ktere museli uzemi zabezpecit pred hrozbou invaze a pred sabotazemi.
Po treti by ses mohl kouknot do sveho skolniho atlasu, jak vlastne vypada Norsko. Je to hodne dlouha nudle. A koukni si kde lezi Narvik (nejsevernejsi vysadek) a kde Trondheim (druhej nejsevernejsi vysadek). Je to vzdalenost temer 1/3 celeho Norska. A ted si pripocti k tomu teren, kterej je jak stvorenej pro obranu a Spojeneckou pripravenost poslat do Norska vojsko ve velice kratkem case.
Nemci se v Norsku usilovali o totez oc se usilovali v Polsku - obsadit uzemi co nejdrive aby pripadne snahy Spojencu o pomoc napadene zemi, stratili na smyslu. Proto se vysadky v Norsku soustredili na hlavni mesto a na nejvetsi pristavy. Ale i po obsazeni tehle cilu tu byl nemene dulezitej Narvik. A do Narviku, byla stejne jako do Tipperary, jeste hodne dlouha cesta. A kdyz si pripocteme, ze v dusledku priprav spojencu mohl bejt jejich reakcnej cas hodne kratkej (co Nemci vedeli), tak pri postupu od jihu by drive nebo pozdeji Nemci narazali na zakopane Spojenecke vojska, ktere obsadili Narvik pred nima.
V Dietluv prospech hral moment prekvapeni a take vyhoda fjordu, kde bylo pochopitelne mnoho trumfu v rukavu obrancu - v tomhle pripade nemeckych torpedoborcu. To, ze si to Nemci zvrzali sami je jinej pribeh.
Raeder sam rekl, ze tahle operace je proti vsi logice namorni valky a jejich jedinou nadeji je dosahnout momentu prekvapeni. Prave proto byl zarazen do primarnich cilu take Narvik. Pritom uz z jasneho pohledu na mapu je jasne, ze to byla nejzranitelnejsi cast operace - prilis dlouha plavba, prilis vysunuta pozice odrziznuta od posil na delsi cas. Nemcum to za to stalo vylodit se v Narviku, kdyz byli ochotni podstoupit tohle riziko. A ze Spojenci odesli z Norska s dlouhym nosem, dokazali Nemci i diky (nebo take i navzdory) Dietlovmu vysadku.
To co jsi o tomhle bodu operace mysli nejakej "kublaj-chan", 70 let pozdeji, je absolutne zandebatelne a nezajimave.
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. :-?
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5864
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Německý námořní plán "Z"

Příspěvek od Polarfox »

Mě se líbí tato věta ze zmíněného článku na fronta.cz:

"Většina zastánců Seelöwe toto nebere v potaz a většinou vše řeší slovy typu "po úspěšném vylodění". Jak vylodění dosáhnout, to je už nezajímá."
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
kublaj-chan
četař
četař
Příspěvky: 75
Registrován: 23/5/2012, 23:03

Re: Německý námořní plán "Z"

Příspěvek od kublaj-chan »

kacermiroslav píše:Je zajímavé, že historik J.Hrbek je poněkud jiného názoru. Samozřejmě i ten se staví poněkud skepticky k šancím na úspěch (viz. letecká převaha), ale je toho názoru, že v květnu/červnu/červenci, to byla největší šance provést.A tím se ale opět vracíme k původní myšlence celé diskuse, která tu s každým dalším textem zapadá. A to, že pokud by Německo již po nástupu Hitlera k moci připustilo válku s Anglii a nutnost provést invazi, tak by se Kriegsmarine stavěla podle jiného modelu, než tomu díky Hitlerovi skutečně bylo!!!
Musím s tebou kacermiroslav nesúhlasiť, Hitler keď sa dostal k moci v 33 tak bola veľká kríza a s Nemeckom to nevyzeralo dobre a bola veľká nezamestnanosť a Štát bol bez prostriedkov!!! Kým to dal s pomocou ekonómov ako tak dokopy(3-4 roky min.), tak to chcelo čas a keď sa pozrieš na veľké projekty a ich začiatok Graf Zeppelin(28.12.36 začiatok stavby, 08.12.1938 spustenie na vodu), Gneisenau(03.05.1935 začiatok stavby, 08.12.1936 spustenie na vodu, 21.05.1938 zaradenie do stavu K.M.), Scharnhorst(03.05.1935, 08.12.1936, 21.05.1938,), Bismarck(01.07.1936, 14.02.1939, 27.08.1940), Tirpitz(20.10.1936, 01.04.1939, 25.02.1941), Admiral Graf Spee(01.10.1932, 30.06.1934, 06.01.1936), Admiral Scheer(25.06.1931, 01.04.1933, 12.11.1934), Deutschland/Lützow (05.02.1929, 01.04.1933, 01.04.1933) takže čo sa týka plánu Z tak toho moc Nemci nemohli vymyslieť max. 1B.K(tr. Scharnhorst)

Takže ak sa na to pozrieš, tak jediné čo sa dalo urobiť je(v rámci plánu Z) postaviť ešte 2-3 T.K.(tr. Deutschland) a máknuť si na Bismarckovi a Tirpitzovi(ale to pravdepodobne by nešlo kvôli 381mm kanónom), takže možno Bismarc ak by bol 39/40 k dispozícii, jedine s 9x280mm a možno popohnať stavbu T.K.( Admirál Hiper a tam my vychádza len Prinz Eugen a Seydlitz k 39/40), k tomu tak 1-2 L.K. a niekoľko torpédoborcov navyše(10-15)

http://www.warshipsww2.eu/typy.php?lang ... =&stat=GER

:lej:
kublaj-chan
četař
četař
Příspěvky: 75
Registrován: 23/5/2012, 23:03

Re: Německý námořní plán "Z"

Příspěvek od kublaj-chan »

Polarfox píše:Mě se líbí tato věta ze zmíněného článku na fronta.cz:

"Většina zastánců Seelöwe toto nebere v potaz a většinou vše řeší slovy typu "po úspěšném vylodění". Jak vylodění dosáhnout, to je už nezajímá."
Luftschlacht um England und Operation Seelöwe!!!

-Hitler po dobitý Paríža nariaďuje Readerovy vypracovať plán invázia do Británie s tým aby to konzultoval zo zástupcom Luftwafe a Wermachtu a spravil nezbytné nutné prípravy na vylodenie s prihliadnutím na to že ešte treba obsadiť Francúzsko.
-Francúzsko kapituluje, Hitler zvoláva poradu Reader, ... ,Gering,... , OKW, ..., kde predkladá svoj zámer na inváziu do Británie a príkaz na spoluprácu Wermachtu, Luftwafe a Kriegsmarine a žiada do dvoch týždňov vypracovať plán invázie a nutné podmienky pre úspech operácie a dáva príkaz na nutnú prípravu na inváziu(Luftwafe, Kriegsmarine a Wermacht), taktiež pokarhá Geringa a predstaviteľov OKW za nespoluprácu pri predbežnom pláne na inváziu-
-po škriepkach bol vypracovaní plán na inváziu aj nutným minimom požiadaviek:
OKW:
-pre Kriegsmarine- dostatoční počet transportných a vylodovacích plavidiel
-po škriepkach s Luftwafe a Kriegsmarine určení sektor vylodenia Dover-Brighton(dolet Bf 109 660(200Km), malý počet vojnových plavidiel na ochranu a podporu vylodenia)
Kriegsmarine:
-po OKW menší variant vylodenia Dover – Eastborn(Hitler zamieta a nakáže kompromis)
-po Luftwafe: vzdušnú nadvládu nad miestom vylodenia(Gering súhlasí) a odrazenie R.N. s pomocou bombardérov(Gering po krátkom rozhovore s ostatnými z Luftwafe nie je si istý dostatočným počtom vhodných bômb, sľubuje nápravu a súhlasí)
Luftwafe: Gering sľubuje že vymaže RAF z oblohy nad kanálom a južným Anglickom a ochráni vylodenie od R.N.
Prípravy na vylodenie a začiatok Luftschlacht um England JUL – AUGUST, vylodenie na August(od 15) – September(začiatok)
Luftwafe útočí na lode v kanály, na lode v prístavoch južného Anglicka, bombarduje letiská v južnom Anglicku a najme v oblasti Doverskej úžiny(dolet Bf 109), útoky na radarové stanice(juh a juhovýchod Británie), vyradenie siete radarovej z prevádzky diery v PVO(priebežné bombardovanie R.S aby sa nesfunkčnili).
Kriegsmarine: ponorky v Atlantiku a mínovanie vstupov do prístavov(ponorky), plavebných dráh(torpédoborce, torpédovky), Luftvafe prístavy a prístupy do prístavov.
Presunutie vylodenia na začiatok Septembra.
Bombardovanie Berlína Hitler sľubuje pomstu volá Geringovy a ten sľubuje prevedenie. Po zhodnotení BoB sa rozhodnú o noční nálet s niekoľkými desiatkami bombardérov(preto že denní nálet by mal nedostatoční doprovod Bf 109 by sa nad Londýnom mohlo zdržovať tak 10 minút), po ďalšom nálete na Berlín Gering vyčleňuje nočnú bombardovaciu jednotku na bombardovanie Londýna.
Stiahnutie RAF z juhu Anglická.
Dohodnuté miesto pre inváziu(na naliehanie Kriegsmarine)
Zamínovanie a začiatok invázie: Dover- Eastborn, vyčlenené sily 2x staré B.L., 2 L.K., 15-20 torpédoborcov(torpédoviek) v prípade urýchlenia realizácie plánu Z a dostavby ľahších jednotiek 1xBK(tr. Schanhorst), 2xT.K(Deutschland), 2xT.K. Hiper
Prípad A: eskadra rozdelená na 2 I.: doprovod, podpora vylodenia a ochrana 2x staré B.L., 2 L.K., 6 torpédoborcov II.: na odrazenie útoku(Antverpy) 1xBK(tr. Schanhorst), 2xT.K(Deutschland), 2xT.K. (Hiper) 8-12 torpédoborcov
Prípad B: eskadra len jedna I.: doprovod, podpora vylodenia, ochranu transportov a vylodovacích plavidiel a na odrazenie útoku 2x staré B.L., 2 L.K., 15-20 torpédoborcov (Calais základňa)
Mínové polia: A(začiatok pola medzi Plymouthom a Brestom a koniec ostrov Wight a Cherbourgom), B(medzi Ramsgeith, Lowestof, Roterdam(s voľnou plavebnou dráhou pri pobreží Holandska a Belgicka))
Invázia(Dover- Eastborne):
Deň D:
-(noc D)zoskok výsadkových divizí v oblasti za miesto predpokladaného miesta výsadku(1-3)
-(noc D:) vyplávanie transportných a vojnových lodí(transportné lode rozdelené do 2 konvojov pomalé a rýchle)
-(ráno – doobedie(podpora výsadku) D+) ostreľovanie pobrežia
-(doobedia – obed D+) vylodenie prvých sledov z rýchlych konvojov(odpor slabý alebo miestami silnejší)
-(poobedie D+) začali prichádzať pomalé konvoje(v noci posledné lode), dokončovanie vykládky z rýchlych lodí a ich návrat na základne, pomalé lode musia zostať(D+1, D+2, ... a ten kto nemusí byť na lodi ide na pláže okrem nutnej posádky a obsluhy AA)
RAF D+: pokusy o narušenie vylodenia(obed - večer), ale prevaha Luftvafe
Wermacht obsadzuje vytýčené pozície(ciele) a zaujíma obranné postavenie.
Deň D+1 R.N dorazila(noc-ráno):
-bitka o Dover(Doverskú úžinu)
RAF: poskytnutie leteckej obrany útočnému zväzu R.N. a útoky na vylodené jednotky a zakotvené transportné lode.
-útoční zväz sa snaží obísť mínové pole, ale sa mu nedarí(niekoľko lodí sa potápa, pár je poškodených na mínach), do predu musia mínolovky a zvez znižuje rýchlosť(veľké lode dostávajú na frak a menšie sa po zásahoch bômb buď potápajú alebo sú vyradené z boja(od Luftwafe)) a to všetko za útokov Luftwafe a Boj RAF s Bf 109 a Bf110 o vzdušnú nadvládu nad zväzom a vylodovácími plážami
(možnosť A stiahnutie z boja R.N. a dať možnosť Nemcom dopraviť ďalšie zásoby a vojakov alebo B pokračovať)
- námorná bitka o Dover: R.N. zvez sa dostáva z mínového pola a naráža na 1xBK(tr. Schanhorst), 2xT.K(Deutschland), 2xT.K. (Hiper) 8-12 torpédoborcov, zvez je odrazení(zničení) a torpédoborce(torpédovky dorážajú lode R.N.)
D+2, D+3, D+4, ... : transporty pendlujú medzi Doverom a Calais(vojaci, zbrane, zásoby), občasné útoky RAF na transportné lode a výkladiska tovaru a vojsk
Potom možnosť A: R.N. po návrate lodí z kolónii pokus o Doverskú bitku II a armáda držať frontu, alebo možnosť B: stiahnutie sa do škótska(armáda) a R.N. Belfast, Scapa Flow a príprava evakuácie do Kanady.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Německý námořní plán "Z"

Příspěvek od arten »

kublaj-chan píše:
Polarfox píše:Mě se líbí tato věta ze zmíněného článku na fronta.cz:

"Většina zastánců Seelöwe toto nebere v potaz a většinou vše řeší slovy typu "po úspěšném vylodění". Jak vylodění dosáhnout, to je už nezajímá."
Luftschlacht um England und Operation Seelöwe!!!

-Hitler po dobitý Paríža nariaďuje Readerovy vypracovať plán invázia do Británie s tým aby to konzultoval zo zástupcom Luftwafe a Wermachtu a spravil nezbytné nutné prípravy na vylodenie s prihliadnutím na to že ešte treba obsadiť Francúzsko...........................
..............D+2, D+3, D+4, ... : transporty pendlujú medzi Doverom a Calais(vojaci, zbrane, zásoby), občasné útoky RAF na transportné lode a výkladiska tovaru a vojsk
Potom možnosť A: R.N. po návrate lodí z kolónii pokus o Doverskú bitku II a armáda držať frontu, alebo možnosť B: stiahnutie sa do škótska(armáda) a R.N. Belfast, Scapa Flow a príprava evakuácie do Kanady.
Pocuj kublaj-chan, predpokladas precizne naplanovanie invazie v tak kratkom case, ziaden efekt cinnosti RAF, uspesne plosne zaminovanie pristupov do kanala, odrazenie R.N. pricom o vsetkom tomto sa da veeelmi uspesne pochybovat.
Ide vsak najma o to, ze Nemci nemali transportnu kapacitu na invaziu. Chapes?
kublaj-chan
četař
četař
Příspěvky: 75
Registrován: 23/5/2012, 23:03

Re: Německý námořní plán "Z"

Příspěvek od kublaj-chan »

počuj arten čo nechápeš pod pojmom vzdušná nadvláda Luftwafe(nad oblasťou vylodenia a doverskou úžinou) a čomu nerozumieš v prípade pokusu R.N. o výpad do oblasti Doveru a to cez mínové pole na východ od Ramsgeit a za súčasného napádania Luftwafe(Do17, He111 a Ju87) a súbojov RAF stíhačiek nad zväzom s Bf 109, povedz vysvetlím :shock:

na prevoz 3-4 peších divízií v deň D určite kapacitu Kriegsmarine mala(po dni D tak 1-2 divízie) a Luftwafe mala kapacitu na transport jednej divízie výsadkárov(zoskok) denne a prečo by nemohli naklásť mínové polia(v noci RAF nelieta(kanál)) akurát na mínové pole pri Ramsgejt by sa musela spraviť kombinovaná operácia s krytým Luftwafe
Uživatelský avatar
M1A2 Abrams
podporučík
podporučík
Příspěvky: 657
Registrován: 10/8/2005, 21:34

Re: Německý námořní plán "Z"

Příspěvek od M1A2 Abrams »

kublaj-chan píše:počuj arten čo nechápeš pod pojmom vzdušná nadvláda Luftwafe(nad oblasťou vylodenia a doverskou úžinou) a čomu nerozumieš v prípade pokusu R.N. o výpad do oblasti Doveru a to cez mínové pole na východ od Ramsgeit a za súčasného napádania Luftwafe(Do17, He111 a Ju87) a súbojov RAF stíhačiek nad zväzom s Bf 109, povedz vysvetlím :shock:
Pocuj, kubo, ty tady vidis vsude jenom nechapave lidi,ale myslim, ze spise nez ostatnim, tebe trochu ujel vlak...
Jsem docela dost nechapavej, tak mi vysvetli tvou nadvladu nad Uzinou. Jen bych te rad upozornil, ze to co chces prezentovat, ako vzdusnou nadvladu, je spise prevaha v poctu letadel. A to neni synonymum pro nadvladu. A pocty, ze kterych vychazis se tykaji rozlozeni sil v prubehu BoB, kde muselo RAF strezit cele uzemi. Pri invazi by byly sily koncentrovany prave nad Dover.
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. :-?
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Německý námořní plán "Z"

Příspěvek od Stuka »

Obrázek

Klid vašim zbraním. :)
ObrázekObrázek
kublaj-chan
četař
četař
Příspěvky: 75
Registrován: 23/5/2012, 23:03

Re: Německý námořní plán "Z"

Příspěvek od kublaj-chan »

Napísal som čo a ako si predstavujem že sa mohlo diať v 40ciatom jun-jul-aug.-sept. Takže tak, ak máte k tomu nejaké pripomienky, tak vám na ne NEBUDE odpovedané(si s môjim názorom robte čo chcete, ja vám ho nevnucujem) :-P :lej:
Uživatelský avatar
M1A2 Abrams
podporučík
podporučík
Příspěvky: 657
Registrován: 10/8/2005, 21:34

Re: Německý námořní plán "Z"

Příspěvek od M1A2 Abrams »

Kdyz se tak divam na ten plan co sem vlozila Stuka tak jsem procitl. Kublaj chan ma pravdu a Seelowe by sa urcite zdarila a na rty se mi dere radostna pisen Wir fliegen gegen England...

btw:
kublaj-chan píše: -Francúzsko kapituluje, Hitler zvoláva poradu Reader, ... ,Gering,...
Adobe Acrobat Reader zname asi vsichni ale Gering neznam.

O prispevek vyse si psal, ze nam to vysvetlis jak je to s tou nadvladou nad Doverem a ted uz nechces? Co dodat - Diky Bohu!
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. :-?
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Německý námořní plán "Z"

Příspěvek od Lord »

Ano, Pátrači máš pravdu ... určitá linie se musí držet!

Prozatím toto téma zamykám!

Nějak se nám to rozrostlo ... bude se to muset časem oddělit do jiného vlákna a zde nám zůstane čistě plán Z.
Příspěvky píšící o Seelöwe a záležitostmi okolo spojíme s tímto ... http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=278

Ten plán je zakletý, vždy se diskuse stočí jiným směrem, protože byl svým způsobem nereálný, že se musí tak označit a nikoho asi moc nebaví se zabývat aspoň hypoteticky věcmi v něm obsaženými.
Nebudu na vše reagovat, někdy to v klidu přečtu. Skutečností je, že se za tu chvíli stalo oblíbené.

Obrázek

Zatím připojuji mapku, na co by mohlo Německo v roce 1940 teoreticky stačit. Dle mého soudu by se povedlo minimálně první vlnu vojáků přepravit.
A jak už jsem psal ... bylo možné počítat s jejich obětí, tedy podstoupit toto riziko.
Luftwaffe a Kriegsmarine by z tohoto souboje vyšla také značně pohmožděná, ale předpokládám, že i RAF a Royal Navy.
Pro Německo by ztráty nebyly ještě fatální a dokázalo by je relativně rychle nahradit.
Jednalo by se o mnohem menší risk než byl vpád do SSSR.
Skutečností bylo, že momentální situace na podzim 1940 zdánlivě nepůsobila nutností podstoupit toto riziko. Němci váhali a nakonec dokázali dostatek kapacit pro invazi nashromáždiť až v září, kdy už nebyla záruka, že navzdory první vlně se podaří za dobrých povětrnostních podmínek přepravit vlnu druhou.

19.září 1940 bylo k dispozici:
168 nákladních lodí
1975 lodí s plochým dnem postavených hlavně pro řeky a kanály pro přepravu těžkých nákladů.
100 menších nákladních lodí pro použití v pobřežních vodách a na splavných řekách.
420 parníčků, remorkérů
1600 motorových lodí, člunů

Bylo připraveno dokonce falešné vylodění v severní Británii. Na 1.srpna je připravena klamná operace Herbstreise, přesvědčuje Brity, že k vylodění dojde na východě Britských ostrovů, mezi Edinburghem a Newcastlem. Na lodě v Norsku a Dánsku se naloďuje 64. a 214.pěší divize.

25.července je kapacita:
155 obchodních lodí (700.000 BRT)
1722 ploché dno, taková trochu obdoba LST, s nimi se je možné vylodit na plážích
471 remorkérů
1161 motorových lodí, člunů

6.srpna 1940 přichází skutečná první vlna v jižní Anglii. Zde už navazujeme Adlertag, v trochu jiné formě. Luftwaffe je ještě svěží. Bude se bojovat nad kanálem La Manche všemi prostředky.

Resumé
Vážnějším důvodem ke zrušení celé operace na konci září 1940, pak byla určitá vyčerpanost Luftwaffe, která nedokázala zlomit RAF. Göring vedl leteckou bitvu jako by šlo o samostatné tažení, v průběhu kampaně měnil cíle, racionálně nezhodnotil možnosti, byl překvapen účinností radarových stanic a naváděním stíhaček na svazy, vysílal bombardéry dále do vnitrozemí Británie, kde se pak stávaly relativně snadnou kořistí RAF. Německý stíhací doprovod měl omezený dolet, navíc nemohl dlouho bojovat nad Anglií, po setřelení pilotů se ti obvykle dostávali do zajetí. Zatímco piloti RAF bojovali nad svým územím, a nemuseli překonávat kanál La Manche.
Nashromážděné lodě byly odeslány z přístavů zpět do vnitrozemí pevnosti Evropa. Armáda přestala cvičit a vrátila se k běžným úkolům, zatím nebylo jasné co Adolf dál chystá. Ztratil se rok bez žádného výsledku, rok který bude Velkoněmecké říši chybět. Zatím měla určitý náskok. Při zpětném pohledu byl rok 1940 hypoteticky poslední možností, jak se úspěšně vylodit na Britských ostrovech. Nabídky míru Angličané odmítají, jsou ochotni jednat jen v případě vyklizení okupovaných zemí. To se zdá v tuto chvíli, kdy Německo propadlo pýše vítězů, jako nepřijatelný požadavek.

Doplnění ...

Analýza říká, že Luftwaffe udělala dvě kritické chyby, když byla blízko vítězství, ale to zůstane vždy spekulací. Letecké operace proti Británii se přerušily také z důvodu, aby se německé letectvo uchovalo pro nadcházející válku se sovětským Ruskem. Zde je také prostor pro domněnky, že celé zaměření "lachtana" byl vlastně velký podvod na vázání britských sil, zatímco vrchní velení připravovalo hlavní operace jinde.

Jedna jednoduchá otázka zní?
Měla RAF dostatečné síly, aby zabránila trvalé vzdušné navládě Luftwaffe alespoň v jihovýchodní Anglii nad výsadkem? Odpověď dle mého soudu zní nikoliv.

Operačně byla Luftwaffe vyškolena a organizována tak, aby podporovala pozemní síly, ne prováděla nezávislé operace ve smyslu Douheta. Co horší nebyla úplně připravena na námořní operace, aspoň co se týče těžších jednotek, i když poškození lehčích jednotek nebyl problém. Proč tomu tak bylo si povíme dále. Před rokem 1938 nedošlo k žádnému plánování pro provádění leteckého boje proti Británii a jak víme Kriegsmarine zase měla porazit Brity na moři až roce 1946. Ovšem už tehdy se našel jistý generál Felmy, který dostal na starost plánování "nepředvídatelných událostí", protože generální štáb Luftwaffe byl již přetížený. Bylo to v době studie "Grün", kdy se plánovaly operace proti Československu. Obecně Felmy správně rozpoznal Royal Navy jako nejdůležitější cíl. Na druhou stranu však zdůraznil, že námořnictvo se mohlo snadno přeplavit na sever, mimo dosah bombardérů Luftwaffe. Tak byl kladen hlavní důraz na Londýn, a zařízení pozemních služeb Royal Air Force. Jedním z tehdejších omezení byl krátký dolet stávajících německých bombardérů - od svých základen v severozápadním Německu - a proto získání letišť v Holandsku a Belgii mělo zásadní význam.
Za stávajících okolností tedy nebyla žádná naděje na zajištění rozhodující vítězství v kombinovaném útoku na britské válečné hospodářství za podpory letectva a námořnictva. Proto bylo stanoveno, že základním úkolem Luftwaffe je zajistit svobodu jednání pro pozemní síly.

Studie vypracovaná plukovníkem "Beppo" Schmidem, vedoucím rozvědky štábu Luftwaffe dále zjistila, že RAF by mohla dosáhnout síly rovné Luftwaffe v roce 1940. Hitlerův názor byl, že Británie by mohla být poražena kombinací letecké a námořní blokády.

Cíle byly stanoveny takto:
1) přístavy (bombardovaní zařízení),
2) útoky na obchodní plavbu a související námořní doprovody,
3) sklady, následuje doprava britských vojsk,
4) bombardování vojenských odvětví, včetně letadel a muničních továren

Cílem tedy nebylo vylodění v Anglii, ale touha po ekonomickém uškrcení Britských ostrovů do té míry, aby mohl být sjednán mír. Faktem zůstává, že ani Luftwaffe ani německé námořnictvo nemělo k těmto cílům prostředky v potřebném rozsahu. Proto německé velení mělo vymyslet nové plány, jak dobýt Velkou Británii.

Přesto první útoky proti Velké Británii začaly v noci 5.června 1940. Během příštích několika měsíců bylo napadeno 13 letišť, 16 průmyslových závodů, 14 přístavů, a námořní obchod. Útoky proti dopravě se ukázaly obecně velmi efektivní.
Bombardování průmyslových cílů, nebylo tak úspěšné, ale došlo alespoň k narušení produkce způsobené odchodem pracovníků do úkrytů.

Příkladem samolibosti bylo, že se nečinily skoro žádné přípravy pro velkou leteckou válku s Británií. Ležérní přístup k válce byl jistě odrazem sebevědomí vyplývající z velmi úspěšných kampaní nedávno uzavřených v Polsku, Norsku a zejména ve Francii. V těchto válkách však bombardovací síly fungovaly téměř výhradně jako rozšířená taktická vzdušná podpora pozemních sil.

Někteří z letců však byli skeptičtější, např. Werner Baumbach, budoucí generál bombardérů napsal: "Věděli jsme, že Anglie byla nejtěžší protivník v dosavadní válce. Naše zkušenosti ukázali, že konečné vítězství proti Anglii může být dosaženo pouze systematickou spoluprací všech složek branné moci a jejich soustředění na zásadní strategický bod."

Ale byl zde jeden významný nedostatek, všechny tři složky ozbrojených sil nepřevzaly dostatečnou odpovědnost za plánování, přípravu a realizaci Seelöwe. Göring výslovně nařídil, že zařízení potřebná pro německé ozbrojené síly v pozdějších operacích neměly být napadeny. Jako příklad uvedl doky v jižním přístavech na pobřeží.
Britové najednou cítili, že úsilí Luftwaffe začátkem srpna chybí skutečný cíl. Letecké útoky byly z velké části považovány za "obtěžování". Přesto způsobené hmotné škody v této fázi operace, známé jako Kanalkampf nebo "Channel Fight" nebyly zanedbatelné. Ale RAF se snažila šetřit svojí bojovou sílu.
V důsledku zachycených rozhlasových přenosů si Němci začali uvědomovat, že stíhačky RAF byly řízeny z pozemního centra. Nepřátelští stíhači však trpěli značným zmatkem při útocích na široce rozptýlené cíle. Další nepřesnosti v radarového systému byly, zejména výška formace a nedostatek radarového pokrytí, jakmile útočící formace překročila pobřeží. Ale to už by byl jiný příběh.

Základem úsilí měl být KANALKAMPF
Poté vylodění ve Folkestone a dalších oblastech. Důležitým faktorem měly být také vzdušné výsadky a poté přeprava materiálu a lidí i letecky.
Analýza výše ukázala, že prioritní cíle pro Luftwaffe i Kriegsmarine byl spíše obchodní provoz, než válečné lodě Royal Navy. Ovšem nesmíme zapomínat, že i poškození lodí letectvem je vyřazuje z bojové činnosti na nějaký čas.
Pokud by se Luftwaffe podařilo etabloval i na anglické straně kanálu byla by to mlata.
Např. 19.července byl bombardován Dover, který byl základnou 1.flotily torpédoborců. Několik lodí bylo požkozeno a do provozu se vrátily až za dva týdny. 25.července torpédoborce Boreas a Brilliant z 1.flotily byly v kanálu napadeny štukami a nedopadly vůbec dobře. Doky v Londýně byly na hadry, přístupy zaminovány. Odvlečení bylo problematické, opraveny byly až v lednu 1941. Minolovky dokonce napadeny He 111 na hadry ... torpédoborec Acheron byl opraven v Portsmouthu až 2.prosince 1941, a tak dále. O teoretickém zapojení Schnellbootů s torpédomety jsem už hovořil.

Zdar!
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Lord »

Témata odděleny a přeorganizovány ...

V první vlně se má vylodit na 100 tisíc mužů. Nejdříve jen 4 divize mezi Folkestone a Rottingdean. Německé pěší divize podporované 8. tankovou divizí obsazují město Hythe. Pozemní bitva se odehrává od ulice k ulici. Britské mobilní rezervy v Kentu jsou uvedeny do pohotovosti. Druhé klamné invazní loďstvo bylo spatřeno v přístavech Norsku. Velký počet německých stíhaček a bombardérů "zametá" pobřeží, a útočí na námořní síly v kanálu La Manche.
Během noci britské síly ustoupily od Folkestone a letiště Lympne. Velké množství civilistů zůstane uvězněno za nepřátelskými liniemi kvůli rychlosti a překvapení z útoku. Německé lodě jsou nyní schopni vyložit přímo přístavu Folkestone a pomocí leteckého mostu v Lympne. Britský průzkum naznačuje, že další německé síly se hromadí v Cherbourgu Pozemní síly jsou přesměrovány na jihozápad proti očekávanému druhému přistání.

V dalších dnech ztráty Luftwaffe, ale i RAF narůstají. Britské reakce jsou zoufalé. Letiště Lympne je pod neustálým útokem. První britský protiútok zastavil jednotky postupující na Hastings. Vojska se připravují na protiútok u Folkestone, ale jsou překvapeni útokem v jejich týlu německou výsadkovou divizí. Wehrmacht obsadil i některá uzemí s radary, v britské PVO vzniká díra.
Británie je při nasazování svých bitevních lodí Home Fleet opatrná. Přesto křižníky a torpédoborce způsobují určité ztráty na německé lodní dopravě. Sami však utrží ztráty od Luftwaffe, nájezdy na miny, apod.

V třetí den operace se Němci dostávají do kritické situace. Kriegsmarine v noci stále klade pruhy min na obou koncích kanálu, aby se zabránilo Royal Navy vstupu do kanálu a možnosti zaútočit na druhou invazní flotilu.

Obrázek

Britské loďstvo, křižníky a bitevní lodě, jsou nyní primární hrozba. Britská 11. flotila torpédoborců, zahrnující HMS Vimy, HMS Walker, HMS Warwick, HMS Winchelsea zahaluje do kouře hlavní flotilu. Letky RAF jsou silně zapojeni dále na západ mezi Folkestone a Brighton při obraně. Stíhací jednotky Luftwaffe poskytují krytí německých pozemních sil. Kriegsmarine na moři se pokouší zabývat torpédoborci Royal Navy. Úspěchy i nezdary jsou na obou stranách. Německo má nyní 10 divizí na břehu mezi Folkestone a Newhaven, ale mnohé jsou neúplné a čekají na příjezd druhé vlny.

Konference u Führera vypukla v hořké meziútvarové soupeření - Armáda chce poslat zbytek jejich druhého sledu, námořnictvo protestuje, počasí není vhodné, přes britské námořní ztráty se zdá, že je kanál neudržitelný bez větší vzdušné podpory. Hermann Göring, odpovídá, že to je možné zvrátit zastavením teroristického bombardování Londýna, které začalo včera, to Hitler prozatím vetuje, ale poté souhlasí jen s omezenými nočními nálety. Bylo dohodnuto zvýšení leteckých útoků na britská pobřežní letišťě.

Obrázek

Letouny Bf 110 z tzv. Zerstörer Geschwadern budou napříště nasazovány jen jako patroly nad kanálem. Zřizují se pro ně i polní letiště ve vytvořeném předmostí. Dönitz posílá své ponorky do Kanalkampf. Druhé vlně vojáků je nařízeno nastoupit ...

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
kublaj-chan
četař
četař
Příspěvky: 75
Registrován: 23/5/2012, 23:03

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od kublaj-chan »

Obrázek

Fortress Europe: German Coastal Defences
http://www.warmuseum.ca/education/onlin ... nel-ports/
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11651
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Zemakt »

Obrázek

více pěkných fotek k tématu zde: http://www.39-45.org/viewtopic.php?f=17&p=378147
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
kublaj-chan
četař
četař
Příspěvky: 75
Registrován: 23/5/2012, 23:03

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od kublaj-chan »

Royal Navy Home Fleet 7 September 1940
(Lode schopné vyraziť k potlačeniu vylodenia ku dnu D+1)

B.L.-BB26 Nelson(171 mm deck), BB29 Rodney(paluba 159 mm)
B.K.-BC51 Hood(deck 19–76 mm), BC34 Repulse(strojovny 26+76 mm, sklady munice 50+50 mm)
T.K.-5x(-1x do 24.09 CA 96 Sussex v oprave)
L.K.-12x(z toho 2x AA L.K.)
torpedoborce-15-20x(rok 1939 20x Home Fleet)
mínolovky-11x

http://niehorster.orbat.com/017_britain ... fleet.html
http://www.naval-history.net/WW2CampaignRoyalNavy.htm
Naposledy upravil(a) kublaj-chan dne 26/10/2012, 12:29, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11651
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Zemakt »

Ještě se mi líbila tato fotka:

Obrázek
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Lord »

Obrázek
Třeba teleskopické molo, připomína trochu menší Mulberry.

Obrázek
Rampy, nějaké čluny pro výkládku přímo na plážích taky byly.

Obrázek
Pro pohony bárek byl vyroben "závěsný motor" s lodním šroubem.

Seelöwe Nord, když někomu furt chybí i ten britský pohled, ne co jen dělal potenciální agresor.
http://www.seelowe-nord.co.uk/2010/09/0 ... mber-1940/
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od kacermiroslav »

Když se pak vrátím zpět, tak by mě zajímalo, jestli znáš složení Pas-de-Calaiska baterií v červnu až září 1940 a jakou šanci mají při střelbě na cíl v nočních hodinách, nebo pokud je cíl zahalen dýmovou clonou? Dále pak jestli si myslíš, že by se RAF nepokusila tyto baterie umlčet? A jak na tom byly baterie na druhé straně Kanálu? Další otázka, jak by bylo zajištěno zásobování již vyloděných vojsk poté, co by se Britům podařilo zničit velkou část přepravní tonáže (bez ohledu na to, jestli cestou leteckou, nebo námořní). Tady znovu poukazuju na cca 9 denní úspechy Němců při evakuaci Dunkerque, kdy se podařilo potopit cca 25% tonáže. V případě invaze by to bylo zcela jistě více, protože kromě cca 1000 stíhačů RAF by bylo do boje nasazena i RN z které by zcela jistě část do Kanálu pronikla. Možná to není nejlepší příklad, ale když Němci při operaci CERBERUS prchali Kanálem, tak se je mnohem silnějším jednotkám nepodařilo zastavit. Opačně, v době kdy mnohem silnější loďstvo si chce vynutit proti slabým jednotkám vstup do Kanálu, pochybuju, že by se scénář měnil. Prostě Němci neměli šanci ani na minách, ponorkách, pobřežním dělostřelecku a letectvu zastavit celou RN. Jak říkám, došlo by k velkým ztrátám, ale průnik by se konal. Otázkou je, jak velké jednotky by pronikly a jak úspěšně zasáhly. To ve skutečnosti vidím jako kritické. Pár německých divizí na britském území by tak zůstalo dříznuto od zásobování, což by znamenalo jejich konec, dříve či později.

Rozhodně se ale necítím povolanej na to, abych hodnotil, jak velká šance na úspěch invaze by tu byla. Pro Němce byla smůla, že s Británii jakou protivníkem začali počítat až v létě 1938. Tím pádem nebyl čas vše pro případnou invazi zařídit, ani X let předtím postavit vhodná plavidla.

PS: Někdo se tu ptal na ty podklady. Myslím, že už zazněly všechny, tj. počet invazních plavidel, dislokace RN, síla RAF, místo vylodění, intenzita vylodění, rychlost plavby, možnost ponorek i minových operací atd. Co tu ale ještě nezaznělo, kolik měla RAF vedle stíhačů k dispozici bombardérů a dalších leteckých sil k útokům na invazní vojsko. Dále pak pro informaci Němci počítali nasadit 929 stíhačů a 1191 bombardérů. Tyto síly měla ale Luftwaffe k dispozici až během BoB. Nevím, jak na tom byli v červnu/červenci, kdy byla největší šance na úspěch invaze.
ObrázekObrázekObrázek
kublaj-chan
četař
četař
Příspěvky: 75
Registrován: 23/5/2012, 23:03

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od kublaj-chan »

Post-war wargaming of the plan

In the 1974 wargame conducted at the Royal Military Academy Sandhurst, which assumed the Luftwaffe had not yet won air supremacy, the Germans were able to establish a beachhead in England by using a minefield screen in the English Channel to protect the initial assault. However, the German ground forces were delayed at the "Stop Lines" (e.g. the GHQ Line), a layered series of defensive positions that had been built, each a combination of Home Guard troops and physical barriers. At the same time, the regular troops of the British Army were forming up. After only a few days, the Royal Navy was able to reach the Channel from Scapa Flow, cutting off supplies and blocking further reinforcement. Isolated and facing regular troops with armour and artillery, the invasion force was forced to surrender.

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Sea_Lion

Obrázek
"Stop Lines" GHQ Line
Naposledy upravil(a) kublaj-chan dne 27/10/2012, 01:46, celkem upraveno 1 x.
Odpovědět

Zpět na „Pozemní boje 1939 - 1944“