Napsal: 27/3/2011, 11:16
Výborné shrnutí. Neměl bys jen tak pro zajímavost po ruce srovnání cestovních vs. bojových otáček nejen pro ty britské motory, ale i pro německé a sovětské?
Zdravím. Jen krátce… Není to žádná „forsáž“. Těch 2600 ot/min. jsou jen otáčky, na které lze motor (více-méně bezpečně) krátkodobě „přetočit“. Třeba ve střemhlavém letu…jersey.se píše:Po dobu 30s mohly maximální otáčky dosáhnout 2600 ot/min, to byla tedy "forsáž".
Já sem žil v domnění, že motor AŠ-82FN právě má odstraněnou forsáž, respektive její použití je označeno za max. režim motoru a časově neomezeno.jersey.se píše:Ne, ale našel jsem údaje k motoru AŠ-82FN.
Po dobu 30s mohly maximální otáčky dosáhnout 2600 ot/min, to byla tedy "forsáž". "F" v názvu znamená právě tuto schopnost.
Mimochodem, pro kterou verzi motoru Allison je ta hmotnost? (Či kterou verzi Lightningu uvažuješ?)Tempik píše:Váha pro Allison V-1710 633 kg
Váha pro Merlin 65 744 kg
Ve výsledku je to pak něco přes 200 kilo.
Váhy suchého motoru bez chladičů a provozních kapalin.
Čili mne skutečně docela dost zajímají ty „stovky kilogramů“ (a to dokonce i „vzadu“).Tempik píše:Vlastně by se si zabudováním merlinů letadlo dost zhoršilo. Vyvážení P-38 by bylo narušeno a muselo by proběhnout hrozně moc úprav. Přece jen Allison bez klasického kompresoru byl o dost lehčí, než Merlin. Vepředu letadla bys na motorech přidal pár set kilo a odebráním turbokompresorů ze zadní části letounu bys naopak pár set kilo zezadu odlehčil.
Kolik váží, kde jsou (či také — kde by i mohly být), třeba u Allisonu instalovaného na Lightning, turbokompresor, mezichladič stlačeného vzduchu mezi ním a motorem, množství (čili váha) a umístění oleje v nádrži, umístění chladičů oleje a kapaliny…Tempik píše:Váhy suchého motoru bez chladičů a provozních kapalin.
Mám snad do konce ten pocit (?), že ani já nepíšu, že Ty bys napsal… Nebo jo? (Zcela na okraj napíšu, že „někdo“ - nevím kdo, ale tvrdil, že je odsud - cosi „u nás vedle“ nakousl… Na dotaz kolegy, který dozajista četl /aneb byl tam ještě přihlášen později, poté, co byl dotaz položen/ ovšem už neodpověděl. Hmm - v únoru to byly už dva roky, co jsme se stále ještě oné odpovědi nedočkali.) No jo, posunula… Ale jak Ty sám píšeš, Merliny byly vestavěny, kupř., i do předtím „Allisonovských“ P-40 a P-51. (Tedy - že by šlo o problémy neřešitelné, či vůbec byly-li závažné, je otázkou.)Nikdy jsem nepsal, že by byla zástavba merlinu nemožná, ale těžiště letounu by se jen zástavbou jiné pohonné jednotky zcela jistě posunulo dopředu.
Triviální poznámka: vraťme se k základům fyziky z devítiletky. Závaží na nějak dlouhé páce a z druhé strany (jinak dlouhé) jiné závaží. Hmotnosti nutné k dosažení rovnováhy (pro různě dlouhé rameno „protistrany“) spíše asi (…) nebudou stejné? (Viz i moje poznámka výše — „co kde bylo či mohlo být“, a také — jak vyjde instalace jiného motoru d-l-o-u-h-á, čili jak dlouhá bude páka k těžišti stroje. Resp., přesněji řečeno, jak se nám posune těžiště stroje vůči N.B.)Váha kompresorů u P-38 umístěných v zadní části trupu mi známá není. Myslím si ale, že bude dost velká na to, aby měla vliv na vyvážení letounu.
(A - už jsi viděl Merlin 65 bez kompresoru? Popřípadě - na které letouny se zrovna ten Merlin 65 montoval?)Model Merlinu jsem již uvedl a jedná se o Merlin 65 včetně kompresoru. Váha pro něj se motá kolem 745 kg (+- 1-2kg dle různých zdrojů).
- byť je otázka, pro které verze motorů (v obou případech) to platí.
K oné obratnosti - se alespoň nyní rozepisovat nebudu (tím méně k „aerodynamickému problému P-38“ - zajímavé, jak se oceňuje tato, řekněme že zajímavost; ale napíšu, že mne skoro snad zajímá, v co se tahle „věc“ ještě vyvine, řekněme za dalších 10-20 let, ale pochybuji, že v té době se už /alespoň podle internetových diskusí/ Lightning nejspíše ani nedokáže odlepit od země).Pokud vemu jako příklad americké stroje P-40 a P-51, tak ty zástavbou Merlinu ztěžkly na čumák a ztratily část své obratnosti.
(…)
Do P-40 i P-51 byl merlin zabudován hlavně díky lepší výškovosti motoru.
(…)
která má navíc nekonvenčně (oproti P-40 a P-51) umístěný kompresor pro motor Allison v zadní části trupu a tím ještě letoun dovyvažuje na záď.
Což o to. Taky netvrdím, že by to bylo nutné. Spíš mne poněkud překvapilo to Tvé vyjádření „vedle“. Které, promiň, ale považuji za poněkud „střelené od oka“.Do P-40 i P-51 byl merlin zabudován hlavně díky lepší výškovosti motoru.
(…)
Proto jsem považoval (a považuji) zástavbu motoru Merlin do P-38 zbytečnou.
Neomluvej se, není důvodu. Ostatně, jevila-li by se mi diskuse s Tebou zcela zbytečnou ztrátou času, vůbec bych sem nic znovu (po letité přestávce) nenapsal. (Budiž Ti za mé „týrání“ útěchou informace, že s tím, jak Britové měří a „vyjadřují“ plnicí tlak, máš pravdu.)Za těch párset kilo odlehčení zezadu na kompresorech se tedy omlouvám, nastřelil jsem váhu od oka. Kolik takový kompresor mohl vážit nedokážu přesně říct.
Sice mi poněkud nesedí ta druhá hmotnost, ale budiž.Popravdě nevím kolik vážili přesně různé subverze motoru V-1710. Našel jsem jen
V-1710-39 (V-1710-F3R) vážil 594 kg
V-1710-81 (V-1710-F20R) vážil 610 kg
Nejsou to ale zrovna přesně modely pro P-38 a jsou to verze s mechanickým kompresorem, tedy váha motoru + kompresor.
Jak bych to jenom řekl…jersey.se píše:Algernon: Nikoliv, jedná se o otáčky nouzového výkonu, ledaže by se zdroj (http://www.airpages.ru/ru/as82.shtml) mýlil.
Tady:
(http://www.airpages.ru/ru/la7_10.shtml) je toho o švecovovi víc. Během pár dní bych to mohl přeložit, ale teď se mi fakt a opravdu nechce :D
To samé bych rád ocenil z Tvé strany. Leč dostalo se mi toho snad?Algernon píše:
Spíše než smajlíky ovšem ocením argumenty, a úvahy stojící na znalostech. (V opačném případě ale samozřejmě jakékoli příspěvky směřované na mně vkládáš úplně zbytečně.)
Aneb zcela zbytečně maříš čas svůj - a co hůř, i můj… Aneb považuji účelné diskutovat s kýmkoli, pokud to má nějaký přínos. Pouhé samotné myšlení, neopírající se o informace, je poněkud přepychem. To si snad lze dovolit v nějakých filosofických disputacích, ovšem v debatách kolem techniky jde jen o ztrátu energie.jersey.se píše:To samé bych rád ocenil z Tvé strany. Leč dostalo se mi toho snad?Algernon píše:
Spíše než smajlíky ovšem ocením argumenty, a úvahy stojící na znalostech. (V opačném případě ale samozřejmě jakékoli příspěvky směřované na mně vkládáš úplně zbytečně.)