AVISA (Avíza) - pomocné lodě
Napsal: 5/1/2009, 09:21
AVISA (Avíza)
Pod názvem Avisa (z francouzského patache d´avis, advice boat) byla do devadesátých let 19.století označovaná malá pomocná válečná plavidla malých rozměrů. Jejich prioritním úkolem bylo předávání zpráv v rámci námořních válečných složek (flotil, eskader…atd.), doručování důležitých depeší, doručování diplomatické pošty a provádění výzvědné služby. Občas byla tato plavidla využívaná i jako torpédoborce nebo dělové čluny (například ve Francii pod názvem avisotorpilleur, aviso colonial, aviso de Ie – IIIe classe).
Rozpoznávací znaky pro tato plavidla, byl jejich malý výtlak, velká rychlost, velmi dobré manévrovací schopnosti a vyšší boky, které plavidlo dokázaly zajistit dobré nautické schopnosti. Často u těchto plavidel zůstala zachována i jejich takeláž. Standardní posádka byla tvořena 80 až 120 muži.. Jako válečné plavidlo měla Avisa i určitou výzbroj, i když převážně lehkou tvořenou děly ráže 37mm až 140mm.
Avisa se nejvíce rozšířila v 80-tých a 90-tých letech 19.století a do svých flotil je zařazovaly všechny námořní velmoci včetně právě se prudce rozvíjejícího císařského Německa. To v roce 1895 spustilo na vodu poslední ze svých avis a to loď Hela. Avisa byla mnohdy používaná i v bitvách, i když s různým výsledkem. Jedním příkladem za všechny byla námořní bitva ze Španělsko-Americké války, u Cavite 1.května 1898. Zde mělo španělské loďstvo k dispozici ve své eskadře hned tři avisa. Ovšem jejich zbraně nic nezmohli proti americkým pancéřovaným lodím. Všechna avisa v této bitvě šla ke dnu. Kariéra tohoto typu plavidel neměla dlouhého trvání. Brzy jejich úkoly převzaly menší chráněné a lehké křižníky a torpédoborce.
Alacrity (1885)
Velká Británie
Nejvíce těchto plavidel postavila tradiční námořní velmoc, Velká Británie, jejíž avisa dokonce měla standardně i nejsilnější výzbroj. Typickým avisem bylo Britské plavidlo Alacrity spuštěné na vodu roku 1885. Jeho výtlak činil 1.727 t. Výzbroj byla tvořena 10 děly ráže 57mm. Sestreskou lodí byla HMS Surprise.
TTD – HMS Alacrity
--------------------------------------------------------------------
* Délka: 76,2 m
* Šířka: 9,9 m
* Ponor: 4,3 m
* Výtlak (standardní): 1.727 t
* Výzbroj: 10 x 57 mm
* Výkon pohonné jednotky: 2.333 kW (3.173 k)
* Rychlost: 17,9 uzlů (32,2 km/h)
* Posádka: 114 mužů
Kersaint (1897)
Francie
Ve Francii byl typickým představitelem avis, plavidlo Kersaint, který byl spuštěn na vodu roku 1897. Jednalo se plavidlo o velmi malém výtlaku, pouhých 1.297 t a rychlostí 19 uzlů. Co se výzbroje týče, tak pro boj proti těžším plavidlům měl jedno dělo ráže 139mm a dalších 5 děl ráže 100mm a 7 rychlopalných děl ráže 37mm.
TTD – Kersaint
--------------------------------------------------------------------
* Délka: 68,7 m
* Šířka: 10,5 m
* Ponor: 4,6 m
* Výtlak (standardní): 1.297 t
* Výzbroj: 1 x 139 mm, 5 x 100, 7 x 37 mm
* Výkon pohonné jednotky: 1.470 kW (2.000 k)
* Rychlost: 19 uzlů (35,2 km/h)
* Posádka: 146 mužů
Zdroje:
Válečné lodě (2) – Hynek, Klučina – 1986
Pod názvem Avisa (z francouzského patache d´avis, advice boat) byla do devadesátých let 19.století označovaná malá pomocná válečná plavidla malých rozměrů. Jejich prioritním úkolem bylo předávání zpráv v rámci námořních válečných složek (flotil, eskader…atd.), doručování důležitých depeší, doručování diplomatické pošty a provádění výzvědné služby. Občas byla tato plavidla využívaná i jako torpédoborce nebo dělové čluny (například ve Francii pod názvem avisotorpilleur, aviso colonial, aviso de Ie – IIIe classe).
Rozpoznávací znaky pro tato plavidla, byl jejich malý výtlak, velká rychlost, velmi dobré manévrovací schopnosti a vyšší boky, které plavidlo dokázaly zajistit dobré nautické schopnosti. Často u těchto plavidel zůstala zachována i jejich takeláž. Standardní posádka byla tvořena 80 až 120 muži.. Jako válečné plavidlo měla Avisa i určitou výzbroj, i když převážně lehkou tvořenou děly ráže 37mm až 140mm.
Avisa se nejvíce rozšířila v 80-tých a 90-tých letech 19.století a do svých flotil je zařazovaly všechny námořní velmoci včetně právě se prudce rozvíjejícího císařského Německa. To v roce 1895 spustilo na vodu poslední ze svých avis a to loď Hela. Avisa byla mnohdy používaná i v bitvách, i když s různým výsledkem. Jedním příkladem za všechny byla námořní bitva ze Španělsko-Americké války, u Cavite 1.května 1898. Zde mělo španělské loďstvo k dispozici ve své eskadře hned tři avisa. Ovšem jejich zbraně nic nezmohli proti americkým pancéřovaným lodím. Všechna avisa v této bitvě šla ke dnu. Kariéra tohoto typu plavidel neměla dlouhého trvání. Brzy jejich úkoly převzaly menší chráněné a lehké křižníky a torpédoborce.
Alacrity (1885)
Velká Británie
Nejvíce těchto plavidel postavila tradiční námořní velmoc, Velká Británie, jejíž avisa dokonce měla standardně i nejsilnější výzbroj. Typickým avisem bylo Britské plavidlo Alacrity spuštěné na vodu roku 1885. Jeho výtlak činil 1.727 t. Výzbroj byla tvořena 10 děly ráže 57mm. Sestreskou lodí byla HMS Surprise.
TTD – HMS Alacrity
--------------------------------------------------------------------
* Délka: 76,2 m
* Šířka: 9,9 m
* Ponor: 4,3 m
* Výtlak (standardní): 1.727 t
* Výzbroj: 10 x 57 mm
* Výkon pohonné jednotky: 2.333 kW (3.173 k)
* Rychlost: 17,9 uzlů (32,2 km/h)
* Posádka: 114 mužů
Kersaint (1897)
Francie
Ve Francii byl typickým představitelem avis, plavidlo Kersaint, který byl spuštěn na vodu roku 1897. Jednalo se plavidlo o velmi malém výtlaku, pouhých 1.297 t a rychlostí 19 uzlů. Co se výzbroje týče, tak pro boj proti těžším plavidlům měl jedno dělo ráže 139mm a dalších 5 děl ráže 100mm a 7 rychlopalných děl ráže 37mm.
TTD – Kersaint
--------------------------------------------------------------------
* Délka: 68,7 m
* Šířka: 10,5 m
* Ponor: 4,6 m
* Výtlak (standardní): 1.297 t
* Výzbroj: 1 x 139 mm, 5 x 100, 7 x 37 mm
* Výkon pohonné jednotky: 1.470 kW (2.000 k)
* Rychlost: 19 uzlů (35,2 km/h)
* Posádka: 146 mužů
Zdroje:
Válečné lodě (2) – Hynek, Klučina – 1986