VII. díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 57.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6832
Registrován: 28/10/2005, 13:43

VII. díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 57.

Příspěvek od michan »

VII.díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 57.

Mapa severního Norska, když na severu je Tromsö a jižněji Narvik.


Obrázek


Spojenečtí vojáci, ani velitelé, nemohli řádně vychutnat vítězné obsazení Narviku. Z Evropy chodily samé špatné zprávy. Ve Francii ustupující britské a francouzské jednotky prožívaly od 27. května 1940 peklo Dunkerque . No a z vyššího velení, ze štábu z Harstadu, začalo prosakovat, že to, co bylo tak pracně a s různými odklady dobyto, má být nyní nejen opuštěno, ale opuštěno má být celé Norsko.
Tajemství a kouřová clona vyklizení se už nemohla udržet, neboť lodě nakládaly děla a výzbroj, a i když bylo řečeno, že cílem je Tromsö, většina už věděla, že to tak asi nebude.
Britská Admiralita prováděla předběžné kroky k vyklizení Narviku. Těmi předběžnými kroky, jak již víme bylo to, že velké množství transportních a dopravních lodí, které po 1. červnu 1940 vyplouvaly z Anglie jednotlivě, nebo v malých skupinách, v Narviku nakládalo a odváželo vojenský materiál do Velké Británie.

Velká Británie a domovské přístavy zmiňované v textu – Rosyth a především Scapa Flow.

Obrázek


Většina těchto zásobovacích lodí mířila nejprve do Harstadu, ale několik jich již rovnou připlouvalo k nalodění do Tromsö. Když byly všechny tyto lodě v Tromsö dne 7. června 1940 naloženy, odpluly s eskortou trawlerů do Velké Británie.
Ten samý den se na moře vydal i konvoj zásobovacích a transportních lodí z Harstadu.

Obrázek


Konvoj z Harstadu se skládal z osmi obchodních lodí, k němu byla přidána eskorta deseti trawlerů a doplnit je měla protiletadlová šalupa a torpédoborec, až se tyto bojové lodě uvolní od úkolu převážet vojáky a poskytovat protiletadlovou obranu kotvištím. Tento konvoj z Harstadu se nazýval – „Pomalý konvoj“.
My již z předchozích popisů víme, že trawlery byly účinné jen proti ponorkám, ale byly zcela nedostatečné jako obrana proti leteckým útokům a nebo vůbec pro střetnutí s nepřátelskými hladinovými silami.
Bohužel, vzhledem k situaci v Evropě – nejen kvůli operaci „Dynamo“ (Dunkerque), ale stále probíhající evakuaci z Francie do Velké Británie, musela britská Admiralita riziko přijmout.
Pro všechny zúčastněné na vyklízení Narviku a Norska z toho plynulo nebezpečí. Lord z Corku a Orrery o nebezpečí věděl a již předtím žádal britskou Admiralitu o 15 torpédoborců jako doprovod.
Bohužel, z důvodu Francie je nedostal. Měl 3 torpédoborce, které byly přiděleny jako ochrana letadlové lodi „Ark Royal“, 2 torpédoborce pro letadlovou loď „Glorious“

Obrázek


a 6 torpédoborců, které sloužily k evakuaci z přístavišť na nákladní lodě a pro ochranu kotvišť.
Tak odplulo 15 transportních lodí na jedno ze dvou určených shromaždišť (z Tromsö a Narviku), která byla asi 180 mil od pobřeží. Byly tak vytvořeny 2 skupiny.
Na shromaždištích se s nimi setkal kontraadmirál Vivian na své vlajkové lodi lehkém křižníku „Coventry“ a předal jim instrukce.
Ta První skupina, která se skládala z velkých pasažérských lodí „Monarch of Bermuda“, „Batory“, „Sobieski“, „Franconia“, „Lancastria“ a „Georgic“ odplula nejdříve.
Předtím tyto lodě zakotvily v různých zátokách a menších fjordech před Andfjordem a torpédoborce k nim přivážely vojáky, kteří na ně přestoupili z “bafáků“, které je tam vozily. Nalodění trvalo několik nocí, které stejně nocemi nebyly, ale letadla Luftwaffe se zde objevovala jen zřídka ( jak uvidíme dál průzkumná letadla Luftwaffe tam byla). Oni zde totiž hlídkovaly stíhačky RAF (Royal Air Force) z Bardufossu – Hurricane a také Skuy z letadlové lodě „Ark Royal“ a také z letadlové lodě „Glorious“, když obě připluly do oblasti 2. června 1940. Na letadlové lodi „Glorious“ byl snížen počet letadel, aby mohly být odvezeny zbylé Gloster Gladiator Mk. I, II z 263. perutě.
Jak historici říkají, bylo s podivem, že německá branná moc vůbec netušila, že evakuace Narviku a Norska probíhá. Luftwaffe tyto lodě neotravovala a tak „První skupině“ trvalo naloďování do 6. června 1940, 3 noci, v nichž se nalodilo 15 000 vojáků. Dne 7. června 1940 ráno pak opustily shromaždiště v doprovodu dílenské lodě „Vindicitive“, kdy nabraly kurz domů – do Velké Británie.
Lord z Corku nejprve nechtěl tuto „První skupinu“ odeslat dřív, než by dokončila naloďování „Druhá skupina“, aby bylo možno poslat 4 torpédoborce k posílení málo ozbrojené dílenské lodi „Vindicitive“.
Ovšem Admiralita poslala výzvu k co nejrychlejšímu návratu transportních lodí, aby tyto lodě byly k dispozici pro další námořní operace, pokud by to bylo ještě třeba.
A tak ta „První skupina“, ale i ta „Druhá skupina“, která měla odplout za 2 dny (9. května 1940) byly bohatý a bezbranný cíl, jak pro nepřátelskou eskadru, tak pro případné letecké útoky.
Lord z Corku o bezbrannosti Skupin věděl a obrátil se na vrchního velitele Home Fleet admirála Forbese o pomoc. Zaslal depeši, kde po nějakých osloveních píše … že by, cituji:
„velice ocenil, kdyby konvoji mohla být poskytnuta nějaká ochrana. Nyní kdy 6 velkých pasažérských lodí pluje téměř bez ochrany žádám, aby byl vyslán krycí svaz a připojil se ke konvoji, kde to budete pokládat za vhodné. Všechny torpédoborce v oblasti jsou potřebné pro rychlé nalodění posledních částí.“
Na admirála Forbese přecházela odpovědnost za lodě, jakmile jakýkoliv konvoj opustil norské pobřeží. Velitel Home Fleet oprávněnost žádosti lorda z Corku uznal a jako ochranu určil bitevní lodě „Renown“ a „Repulse“ s příslušnou ochranou 4 torpédoborce a ještě další flotilu, flotilu jako blízký doprovod konvoje, což bylo 5 torpédoborců.
Němci v té době měli již některé své v dubnu poškozené lodě opraveny a vyslali bitevní loď „Gneisenau“

Obrázek


a „Scharnhorst“


Obrázek


http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1864
a těžký křižník „Admiral Hipper“

Obrázek


a 4 torpédoborce, aby zaútočily na Harstad. – operace „Juno“

Německá operace Juno původně směřovala proti Harstadu a následně Narviku.

Obrázek


(protože Němci nevěděli, že probíhá evakuace Norska).
Obě nepřátelské strany plánovaly námořní tahy, které je mohly ve stejnou chvíli a ve stejnou dobu přivést k námořní bitvě.
Brzy ráno 4. června 1940 totiž vyplul z německého přístavu Kiel velitel německého loďstva admirál Wilhelm Marschall ( zde z archivu Bundeswehru)

Obrázek


s výše popsaným svazem, když ze 4. na 5. června 1940 obeplul Skagen a zamířil do Severního moře. K večeru 5. června 1940 nezpozorován leteckým průzkumem prováděným RAF, mířil jeho svaz rychle k severu.
Že nedošlo k námořní bitvě, tak tomu zabránily některé okolnosti, které si popíšeme.
Totiž na britské straně dostal admirál Forbes dne 5. června 1940 hlášení o dvou neidentifikovaných válečných lodích, které zahlédla britská past na ponorky „Prunella“ na obzoru asi 200 mil severovýchodně od Faerských ostrovů. Tyto lodě prý mířily k průlivu mezi Islandem a Faerskými ostrovy. Pro britskou Home Fleet to znamenal stejné obavy - z možného průlomu Kriegsmarine do Atlantiku – úplně stejné obavy, jako měli Britové 8. dubna 1940, kdy tak nešťastně reagovali na vylodění Němců v Norsku.
Původ tohoto falešného hlášení nebyl ani v odborné veřejnosti námořnictva, ani v laické veřejnosti nikdy objasněn.
A opět velitel Home Fleet poslal silný svaz, který se skládal z bitevních lodí „Renown“ a „Repulse“, z těžkého křižníku „Sussex“, lehkého křižníku „Newcastle“ a 5 torpédoborců na honičku za přízrakem.
Tímto rozkazem byly rozptýlené transportní a dopravní lodě evakuační „narvické expedice“ vydány napospas nebezpečí, že budou napadeny.
Tah admirála Forbese byl špatný tah a mohl vést k hrozné katastrofě. My víme, že část té katastrofy se pak stane.
Admirál Forbes tím špatným tahem může poslat ke krytí velké části oceánu, přes kterou se vrací „narvická expedice“, vedle své vlajkové lodi bitevní lodi „Rodney“, ještě bitevní loď „Valiant“, což byly jediné velké bitevní jednotky, které měl v tu dobu k dispozici ve Scapa Flow. Bylo to v době, kdy se celá Velká Británie obávala německé invaze. Tato obava z invaze vyžadovala mít rezervu bitevních lodí pro případ nasazení na jihu.
Nejlepším řešením bylo, aby se bitevní loď „Valiant“ připojila k „První skupině“, což stalo se v 1 hodinu ráno dne 8. června 1940, kdy bitevní loď začala svaz doprovázet do bezpečí za Faerskými ostrovy, aby se pak vrátila dne 10. června 1940 pro „Druhou skupinu“. Všechno to znamenalo, že „První skupina“ zůstala celých prvních 24 hodin plavby, během níž jí její kurs zavedl necelých 100 mil od eskadry německého admirála Marschalla. A tak ta „První skupina“ byla v tu dobu - 24 hodin bez jakékoliv ochrany!
Operace „Juno“, na kterou se německý Marschallův svaz vydal, nepředpokládala po cestě za svým cílem žádné námořní střetnutí ( důvodem bylo po průzkumu vše utajit do poslední chvíle). Nejen německý námořní štáb (Kriegsmarine), ale ani skupina Západ, pod jejímž vedením admirál Marschall operoval, neměly vůbec žádné tušení, že probíhá evakuace severního Norska.
Přestože víme o vynikajících schopnostech odposlechové služby Němců, uměly rozluštit mnohé britské námořní depeše, věděli Němci jen něco. Německá odposlechová služba se přece jenom dozvěděla o shromaždišti konvojů lorda z Corku a přes letecký průzkum hlásila ráno dne 7. června 1940 jen něco o britské „První skupině“. Německý štáb, stejně jako admirál Marschall, si tyto informace dávali do souvislosti s posilováním jednotek Spojenců u Narviku.
Když přihlížíme k těmto informacím, které německé štáby měly, musíme ocenit, že Němci operaci „Juno“ – útok na spojenecké lodě u Harstadu – zvolili správně, odvážně a v pravý čas.
A tak se v noci z 6. na 7. června 1940 přiblížila německá eskadra severozápadně na zeměpisnou šířku Harstadu, tady se setkala s tankerem „Dithmarschen“, z něhož těžký křižník „Admiral Hipper“ a 4 torpédoborce doplnily palivo.
Německá eskadra byla připravena pro plánovaný útok na Harstad a admirál Marschall informoval podřízené důstojníky na svých lodích, že plánovaný útok bude proveden v noci 9. června 1940. Od jeho úmyslu ho neodradilo ani to, že časně ráno 7. června 1940 přišlo hlášení průzkumného letadla o britské „První skupině“, které říkalo, že se skládá ze 4 velkých a 3 eskortních lodí, které jsou asi 150 mil jihovýchodně od německého svazu a plují kurzem k jihu. To nebyl cíl pro německého admirála, neboť si myslel, že to jsou prázdné lodě, které se vracejí domů. Útokem na ně by prozradil jen svou přítomnost.
Admirál Marschall se ještě celý den 7. června 1940 stále zlobil kvůli nedostatečnému počtu hlášení leteckého průzkumu z oblasti Harstadu. Svědčil o tom jeho deník, kde podrážděn píše mimo jiné, cituji:
„Letecký průzkum severní oblasti není, stejně jako dříve, k dispozici.“
K Luftwaffe to však spravedlivé nebylo, neboť kolem poledne průzkumná letadla zpozorovala a také hlásila, že jedno německé letadlo ve vjezdu do Andfjordu spatřilo část britské „Druhé skupiny“, která když skončila naloďování, mířila v doprovodu lehkého křižníku „Coventry“ a 2 torpédoborců na oceánské shromaždiště. Další hlášení německých letadel udávalo pozice letadlových lodí „Ark Royal“ a „Glorious“, které manévrovaly před startem svých letadel o 45 mil severněji (mezi Tromsö a Harstadem).
Bohužel tato hlášení se dostala k německému admirálu Marschallovi až ve 20 hodin večer dne 7. června 1940, kdy svolal poradu svých velitelů na vlajkové lodi - bitevní loď „Gneisenau“.
Na rozdíl od svých nadřízených, generáladmirála Saalvächtera ze skupiny Západ, či samotného Velkoadmirála Raedera, velitele Kriegsmarine – měl admirál Marschall ihned na této poradě podezření, že všechna hlášení, která došla, mohou naznačoval britskou evakuaci Norska, a že bohužel ty předtím opovrhované cíle, ony domnělé prázdné lodě, byly nakonec velice cenným cílem. Podle doložených německých oficiálních hlášení, proto velkoadmirál Marschall zamířil na jih, aby je pronásledoval. Jenomže značně podcenil rychlost této „První skupiny“, která byla složena z rychlých osobních lodí, které se již ocitly daleko mimo jeho dosah.
Neštěstí se pro admirála Marschalla přesto proměnilo ve štěstí a jeho odklon k jihu mu přinesl neobyčejnou odměnu.
Naposledy upravil(a) michan dne 25/5/2009, 10:53, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6832
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

VII.díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 58.

Abychom pochopili jak k tragédii při evakuaci došlo, musíme se ještě na chvíli vrátit a podívat se na evakuaci samotnou.
Nakládání podle evakuačního plánu lorda z Corku probíhalo poměrně hladce. Složitá operace vyžadovala dodržování časového harmonogramu „bafáků“ i ostatních malých člunů, které nakládaly vojáky a výstroj na přibližně dvanácti menších naloďovacích místech, ze kterých je dovezly na torpédoborce, které je pak převážely na jednotlivé ukryté osobní lodě. To se dařilo.
Stejně tak se dařilo skryté a velice dobře provedené odpoutávání francouzských a polských jednotek z fronty – zadní voje neustále vyvíjely útočnou činnost směrem k Němcům. To umožňovalo norským vojákům ústup do týlových oblastí dříve, než začalo vyjednávání generála Rugeho o příměří a zároveň to skrývalo před Němci i rozsah evakuace, a to až do 8. června 1940 kdy generál Dietl vstoupil se svými jednotkami znovu do Narviku.
Celý tento evakuační proces perfektně zaštiťovaly svými akcemi ve vzduchu Gloster Gladiator Mk. I, II a Hawker Hurricane Mk. IA, kterým se dařilo maskovat nejen charakter operace, ale zároveň i chránit transportní lodě před vážnějším ohrožením. V celém průběhu evakuace pak letadla z letadlové lodi „Air Royal“ bombardovala německé jednotky a komunikace, čímž udržovala nepřítele v uctivé vzdálenosti.
Těmi kritickými dny pak byl 7. a 8. červen 1940!
My jsme si již řekli, že 7. června 1940 ta „První skupina“ opustila oceánské shromaždiště a řekli jsme si i názvy lodí. V tu dobu se začala nakládat „Druhá skupina“, což byly velké osobní lodě „Oronsay“, „Ormonde“, „Arandora Star“ a „Duchess of York“ a 3 poštovní parníky z Irského průlivu, kterými byly „Royal Ulsterman“, „Ulster Prince“ a „Ulster Monarch“. S touto „Druhou skupinou“ ještě připluly na oceánské shromaždiště 2 další lodě, pasažerská loď „Orama“ a ozbrojená blokádní loď „Vandyck“. Ty už nebyly třeba, neboť ty jmenované lodě „Druhé skupiny“ měly dostatek místa a když kontraadmirál Vivian zjistil, že 20 000 tunový parník „Orama“ má nedostatek nafty – chybělo mu 500 tun palivové nafty a 300 tun pitné vody, což se nedalo zajistit, nařídil oběma lodím, aby se vrátily domů do VB.
V souladu s tímto nařízením tedy parník „Orama“ odplul bez eskorty spolu s nemocniční lodí „Atlantis“ (je to důležité, neboť o nich bude ještě řeč). Ozbrojená blokádní loď „Vandyck“ měla zůstat na moři v blízkosti shromaždiště pro případ, že by jí bylo potřeba.
Dne 7. června 1940 došlo také k jinému velice důležitému odjezdu. To totiž z Tromsö odjížděl těžký křižník „Devonshire“, vlajková loď viceadmirála Johna Cunninghama, když odvážela norského krále, norskou vládu a všechny spojenecké velvyslance (včetně norského zlatého pokladu).

Další den, tedy 8. června 1940, pak měl zahájit generál Ruge vyjednávání s Němci o příměří. Proto bylo životně důležité, aby Němci nic nezjistili o tom, že poslední spojenecký voják opustil norský břeh, a že byla zničena všechna zanechaná výzbroj.
Ano, již několik dní – od 3. června 1940 probíhala akce jejíž cílem bylo znemožnit Němcům, aby mohli používat zanechanou výzbroj a vůbec vše co bylo v Norsku cenné (operace „Alphabet“ a operace „Paul“). Nakládací zařízení železné rudy v Narviku bylo zničeno tak důkladně, že spolu s více jak dvaceti všelijak rozházenými vraky, ležícími na dně moře, byl narvický přístav příštích 7 měsíců nepoužitelný. Mobilní námořní základna „Mashobra“ zasažená bombou 25. května a následně posazená na mělčinu, byla britskými ženisty vyhozena do vzduchu. Také cisternová loď „Oleander“, která byla poškozena blízkým zásahem pumy, byla potopena stejně tak, jako několik dalších zmrzačených britských trawlerů.
V té době také nepravidelná jednotka námořního kapitána sira Geoffreyho Congreva, která si říkala „HMS Raven“, dostala za úkol zničit nádrže nafty (aby nepadly Němcům do rukou) ve Solfolle, což je severně od města Bodö. Když je na základě tohoto rozkazu zapálila, narazila na německou korvetu, která byla mnohem silněji vyzbrojena, než Britové. Přesto se s ní „britští piráti“ s „HMS Raven“ pustili společně s jedním trawlerem - odvážně do boje. Boj byla podivná hra na schovávanou v úzkých průlivech a mezi norskými ostrovy. Sir Congreve se rychlejší německé korvetě nemohl dostat na kobylku a jeho jediné dalekonosné dělo, kterým byl armádní „bofors“, mělo už jen časovanou munici, musel vše nakonec vzdát, aby pak pokračoval v přerušené plavbě, po splnění úkolu, domů, do Velké Británie, do Scapa Flow.
Dne 7. června 1940 křižovaly pod ochranou Gloster Gladiatorů a Hurricanů torpédoborce a „bafáky“ sem a tam a nakládaly. Řekli jsme si, že zadní voj Spojenců v Harstadu, který tvořily francouzští horští střelci se na frontě velice staral, aby Němci nic nepoznali, a tak stále prováděl něco jako útok. Takováhle hra končila dne 8. června 1940 ráno, když se nalodila a odplula poslední skupina vojenské policie a ženistů, kteří měli na starosti přístaviště.
Vůbec posledními vojáky, kteří opustili norské břehy, byl pozemní personál na severu, na letišti v Bardufossu. Krátce před půlnocí 7. června 1940 odlétly poslední stíhačky a začalo ničení přistávací dráhy. Všechna spojenecká letadla měla přistát na palubě letadlové lodi „Glorious“. Pro Gloster Gladiatory, s jejich nízkou přistávací rychlostí to byla poměrně hračka. I když neměly žádná záchytná lana, zastavila letadla na omezeném prostoru. Tím, že letadlová loď „Glorious“ plula maximální rychlostí (okolo 30 uzlů – max. rychlost je 30,5 uzlu), vytvořil se na palubě letadlové lodě takový vítr, že postačoval na zkrácený dojezd. Ačkoliv žádný pilot z 263. perutě nikdy na letadlové lodi nepřistával, všichni přistáli bez problémů.
Horší to bylo s Hawker Hurricane Mk. IA z 46. perutě. Tyto mnohem rychlejší dolnokřídlé jednoplošníky, měly samozřejmě mnohem větší přistávací rychlost než dvojplošníky Gloster Gladiator a jejich štíhlý aerodynamický tvar pak způsoboval, že pro přistání potřebovaly mnohem delší dojezd. Původně Britové plánovali, že Hurricane budou po posledním operačním letu zničeny na zemi, ale když k tomu nastal čas, obrátili se piloti 46. perutě na nejstaršího důstojníka RAF u expedice, plukovníka M. M. Moora a poprosili jej, aby jim dovolil riskovat pokus o přistání na letadlové lodi „Glorious“.
Jako statečně bojovala 263. a 46. peruť v Norsku po celou dobu tažení, chtěli piloti statečně zvládnout i konec tažení.
Stejně jako statečně přistání, hodnotí historie odvahu plukovníka Moora, že jim vyhověl a riziko tohoto přistání na letadlové lodi vzal na sebe.
Námořní Swordfish pak letadla odvedl na moře, a na letadlové lodi „Glorious“ přistálo všech 10 zbylých Gloster Gladiator Mk. I, II a 8 Hawker Hurricanů Mk. IA a to obratně a bezpečně, což je v té době velice pozoruhodný technický úspěch. Úspěch to byl i morální, neboť v tehdejší době války byla každá stíhačka vzácná. Bohužel, a budeme o tom mluvit později, věci neměly dopadnout dobře.

Dne 8. června 1940 norské pobřeží opouští několik skupin lodí, když všechny skupiny směřovaly na jihozápad – domů – do Velké Británie. Do Velké Británie směřují vzácní političtí cestující na těžkém křižníku „Devonshire“. Do Velké Británie plují pomalé konvoje s cenným nákladem válečného materiálu doprovázené pouze trawlery. Do Velké Británie plují zásobovací lodě, naložené v Tromsö, a pluje tam také, a to vepředu, neeskortovaná pasažérská loď „Orama“ a nemocniční loď „Atlantis“. Do Velké Británie také pluje „Druhá skupina“ osobních lodí, která veze 10 000 vojáků. Všechny tyto lodě plují do oblasti, kde aniž o tom kdokoliv věděl, číhala velice silná německá eskadra admirála Marschalla.
„Druhá skupina“ měla ve své eskortě letadlovou loď „Ark Royal“, jejíž torpédonosná letadla jediná mohla na německou eskadru zaútočit. Horší to bylo s britskou bitevní lodí „Valiant“, která byla 24 let stará a ještě ke všemu byla daleko odtud na jihozápadě a měla se připojit teprve k „První skupině“, která byla ještě mimo dosah Marschallovy eskadry.
Celková námořní scéna byla připravena k tragédii velkého rozsahu.
K tragédii skutečně došlo, ale nesmírná odvaha velitele a posádky jednoho malého torpédoborce tragedii poněkud zmírnila.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6832
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

VII.díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 59.

V předchozím článku Č 58. jsme si popsali, jak se rodila příprava na tragédii při evakuaci Norska.
Byla polární noc ze 7. na 8. června 1940, když se lodě obou nepřátelských stran k sobě přibližovaly. Německá eskadra admirála Marschalla přerušila 7. června 1940 večer po poradě operaci „Juno“ a marně začala pronásledovat britskou „První evakuační skupinu“. Dne 8. června 1940 ve 3 hodiny ráno hlásil admirál Marschall na velitelství německé skupiny Západ své záměry. Ale ani německá skupina Západ, ani hlavní štáb Kriegsmarine v tu dobu ještě vůbec nechápaly všechna hlášení, která od svých průzkumů dostávaly (špatně vyhodnocovaly zprávy z leteckého i odposlechového průzkumu). Z těchto důvodů ve 4 hodiny 30 minut ráno dne 8. června 1940, nařídilo německé velitelství skupiny Západ admirálu Marschallovi, aby se nadále věnoval úkolu, který dostal – operaci „Juno“ – „Zničení námořních sil v oblasti Harstad, Narvik“. Německé velení jen povolilo, aby těžký křižník „Admiral Hipper“ a torpédoborce pronásledovaly ten takzvaný - pro Němce – „prázdný konvoj“. Ostatní - tj. bitevní lodě „Gneisenau“ a „Scharnhorst“ – se měly věnovat nadále operaci „Juno“.
Všechno nasvědčuje tomu (všechna hlášení a zápisy v operačních denících), že admirál Marschall už podle operace „Juno“ nepracoval. Byla mu totiž hlášena loď směrem k jihu. Admirál Marschall to vyhodnotil, že se jedná o nějakého opozdilce z „První skupiny“, a tak se jeho eskadra za touto lodí ještě větší rychlostí pustila. Po přiblížení Němci zjistili, že se jedná o spojeneckou cisternovou loď „Oil Pioneer“ se svou eskortou, kterou byl malý trawler „Juniper“ (spuštění na vodu 1939 – výtlak 530 tun – 1 x 76 mm, 2 x 13 mm – rychlost 11,5 uzlu), která vyplula z Tromsö dne 7. června 1940. Vlastně bezbranný konvojíček byl okamžitě rozdrcen přívalem nábojů ráže 280 mm, 203 mm z děl bitevních lodí a těžkého křižníku a to ještě dříve než mohla některá z lodí onoho konvojíčku vyslat radiové hlášení. Zachráněno bylo 25 trosečníků z tankeru a 4 z trawleru a Němci skoro bez přerušení pokračovali dál v hledání ohlášeného konvoje – „První skupiny“.
Bitevní loď „Scharnhorst“ (některé prameny také uvádějí bitevní křižník) a těžký křižník „Admiral Hipper“ poslaly do vzduchu svá průzkumná letadla (z katapultů), z nichž jedno letadlo letělo k severu a druhé k jihu. Německý pilot z „Admirala Hippera“, z důvodů, které se nikdy nevysvětlily, ohlásil neexistující křižník a obchodní loď na jihu ( patent na mylná hlášení neměli jen Britové). V severním směru - ze „Scharnhorsta“ - spatřil pilot z druhého letadla velkou osobní a nemocniční loď. Admirál Marschall okamžitě poslal těžký křižník „Admiral Hipper“, aby potopil onu loď na severu a sám pak vedl bitevní lodě „Gneisenau“ a „Scharnhorst“ na neúspěšné pátrání směrem na jih.
Obětí těžkého křižníku „Admiral Hipper“ se pak stala pasažérská (osobní) loď „Orama“, která stále plula ve společnosti nemocniční lodě „Atlantis“. Jakmile na osobní lodi „Orama“ námořníci zjistili německou hrozbu, vyslal její radista naléhavé volání SOS.
Ale!
Německá odposlechová a radiová služba byla na vše připravena a toto volání úspěšně rušila a Spojenci se nezvěděli nic. Na osobní loď „Orama“ pak v 11 hodin dne 8. černa 1940 dopadly 203 mm granáty z těžkého křižníku „Admiral Hipper“ a pošlou loď ke dnu.
Nemocniční loď „Atlantis“, v souladu s předpisy válečného práva, nevyslala žádné radiové signály a tím u Němců získala imunitu. Ne vždy tomu tak bylo, ale tentokrát Němci skutečně ctili předpisy o nemocniční lodi. Přestože admirál Marschall věděl, že tím přítomnost jeho eskadry nebude moci dlouho před Brity skrývat, povolil nemocniční lodi „Atlantis“, aby dál pokračovala v plavbě. Admirál totiž kalkuloval s tím, že britské lodě a letadla budou pročesávat moře, aby jej našly, když on bude už jinde. Jeho silné a rychlé bitevní lodě se nemusely ničeho obávat, ale „Admiral Hipper“ a torpédoborce s malým dosahem mohly jen stěží očekávat, že by si v dalších operacích v klidu natankovaly na moři. Také proto se admirál rozhodl, že dál již popluje jen se svými bitevními loděmi „Gneisenau“ a „Scharnhorst“ a „Admirala Hippera“ a torpédoborce poslal zpátky do Trondheimu.
A právě tady už je jasné, že admirál Marschall vůbec nechtěl pokračovat v operaci „Juno“ tak jak byla původně naplánována.
Protože stále nepřicházela žádná hlášení od Harstadu a Narviku (skoro celý den 8. června 1940), dospěl admirál k názoru, že také asi není odtud „co hlásit“.
To již měl hlášení, že se na severním směru pohybují cenné cíle – 2 letadlové lodě – nejcennější britské válečné lodě – a takovou válečnou kořist nechtěl admirál ignorovat!!!
Vzdal se proto marného hledání konvoje „První skupiny“ na jihu a obrátil všechnu pozornost (obou bitevních lodí) na severní kurs.
Bylo jasné, že vše nevěděl, neboť kdyby v odpolední dobu katapultoval průzkumné letadlo, uvidělo by toto průzkumné letadlo v 16 hodin, pouhých 80 mil severozápadně od německého svazu, osamělý těžký křižník „Devonshire“ (norský král, norská vláda, velvyslanci a zlatý poklad). Jak vše dnes hodnotí historici – „Zničení takového cíle, by zřejmě vedlo k smrti, nebo zajetí norského krále a celé jeho vlády, což by mělo politické důsledky, jež si lze vůbec těžko představit a které by bezpochyby zasadily zdrcující ránu reputaci celé Royal Navy v očích zbytku světa“.
Dnes již všichni víme, že k tomu nedošlo, že při norském králi, při těžkém křižníku „Devonshire“ stál Bůh, nebo alespoň „Sudičky“, kteří zařídili úplně jiné setkání. Sice také tragické a hrůzné, ale bez oněch těžkých politických důsledků – Royal Navy pochroumána žila dál.
Ve hře, tragické hře, byly nyní jiné konvoje.
„Druhá skupina“ se svou poslední evakuační částí lorda z Corku, odplula, jak víme, od norského pobřeží během dne 8. června 1940 v doprovodu letadlové lodi „Ark Royal“, jehož průzkumná letadla hlídkovala vpředu a stíhačky poskytovaly ochranu seshora. V doprovodu byl i lehký křižník „Soupthampton“, který vezl lorda z Corku a generály Auchinlecka a Bethouarta. Byl tam také lehký křižník „Coventry“ a 5 torpédoborců. Tento konvoj byl tedy poměrně dobře zaštítěn – relativně ( aspoň letadla mohla startovat a „semo tamo“ nějaké dělo střílet).
Horší to bylo s letadlovou lodí „Glorious“, která jak jsme si řekli, nalodila Gloster Gladiatory Mk. I, II a Hawker Hurricany Mk. IA a nebyla úplně schopna všech letových operací. V hangárech totiž byly vedle jejich letadel, pro letadlovou loď, ještě právě tyto Hurricany a Gladiatory, jejichž křídla – na rozdíl od letadel námořního letectva – nebyla skládací. No a když pak ještě velitel letadlové lodě „Glorious“ zahlásil, že má příliš málo paliva pro plavbu velkou rychlostí. Velké rychlosti, která byla potřebná pro startování a přistávání letadel, byl malér na světě. Britské velení totiž rozhodlo, že „Glorious“ poplave domů samostatně, a to jen v doprovodu torpédoborců „Ardent“ a „Acasta“ ( na obrázku torpédoborec „HMS Acasta“, který sehraje významnou roli v posledním dějství a odvrátí svým hrdinstvím mnohem horší katastrofu, než kterou si příště popíšeme)

Obrázek

.

A byl tady malér, o kterém bude poslední pokračování hovořit, stejně jako o ukončení celého norského tažení – to vše v posledním pokračování příští týden.


Použité materiály:


Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.


Debata - slibovaná debata pro zájemce - bude příští pondělí 1.června 2009 – po skončení VII. díl.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta 1939-1945“