Anatra DS Anasal (DSS)
Ruské průzkumné letadlo
nasazeno 1917 - 1918
WW1
VÝVOJ
Ruská říše, jakožto hlavní spojenec Velké Británie a Francie proti Centrálním mocnostem (Německo, Rakousko-Uhersko a Turecko), potřebovala na svých dálavách provádět hloubkový průzkum, který by včas odhalil pohyb a úmysly nepřítele. Jelikož se carské Rusko nemohlo spoléhat na dodávky zbraní a letadel ze západu, zadalo v roce 1916 požadavek na stavbu nového průzkumného stroje, který by nahradil zastarávající a pomalé stroje Anatra D Anade.
Jelikož firma Anatra z Oděsy (před válkou 2.500 zaměstnanců) měla již zkušenosti se stavbou předchozího modelu, zhostila se úkolu znovu. Vycházela přitom ze svého stroje Anatra D Anade, kde ale nechala nahradit jeho slabý 100 k motor novou pohonnou jednotkou a provedla i další konstrukční změny. V Oděse tak sestrojili dvousedadlový průzkumný dvouplošník s licenčním rotačním motorem Salmson o výkonu 150 k (112 kW). Podle názvu továrny a motoru vzniklo i jméno nového stroje Anasal (Anatra Salmson). První vzlet prototypu se uskutečnil 7.srpna 1916 (podle starého ruského kalendáře se tak stalo 25.července). Zkoušky nového stroje se vlekly dlouho a tak sériová výroba byla zahájena až v létě revolučního roku 1917 (objednávka byla vystavena na 300 letounů). Tou dobou ale již byl svržen car a u kormidla státu byla prozatímní vláda a vše se pomalu chýlilo k bolševické revoluci v říjnu 1917. Pravděpodobně i z těchto důvodů bylo do listopadu 1917 postaveno pouze 60-70 strojů, které se ještě navíc od sebe dost často lišily.
Kromě průzkumné a pozorovací služby se od těchto typů strojů očekávalo, že se budou schopny ubránit leteckému útoku, případně podpořit pozemní jednotky. Z toho důvodu měl Anatra DS Anasal jeden příďový synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7,7mm a zadní pozorovatel obsluhoval otočný kulomet Lewis stejné ráže.
Poté co v prosinci 1917 uzavřela Leninova vláda příměří s Centrálními mocnostmi, otevřela se Německu a Rakousku-Uhersku cesta do nitra Ruska. Do doby než bolševici v Brestu-Litevském přistoupili v březnu 1918 na mír, byla německými a rakousko-uherskými jednotkami obsazena další velká část hroutící se ruské říše. Rakousko-Uherská vojska v březnu 1918 obsadila i továrnu Anatra v Oděse a donutila vedení závodu k výrobě dalších strojů, ale již pro svou potřebu. Rakousko-Uhersko si objednalo 200 těchto letounů pro výcvik a průzkum. V Rakousko-Uherském letectvu měl stroj označení Anatra C.I. Anatra tak vyráběla pro svého někdejšího nepřítele tento model až do září 1918. Pod rakousko-uherským dohledem tak bylo vyrobeno a dodáno do podunajského mocnářství celkem 114 strojů (10.července.1918 – 42 ks, v srpnu 51 ks), přičemž po rozpadu Rakousko-Uherska v říjnu 1918 jich 23 zůstalo na území nově vzniklého Československa. Další stroje obdrželo Maďarsko (8 ks) a Polsko (5 ks).
ruská kamufláž
DALŠÍ VARIANTY
Anatra Anasal DSS – oproti původní verzi DS bylo sestrojeno několik málo letounů se silnějším motorem Salmson o výkonu 160 k. Určitých změn doznala i konstrukce trupu a křídel, která byla nyní o 85 cm delší (křídla o 90 cm). Vzhledem k tomu, že byla použita užší křídla se celková plocha zmenšila z 37m2 na 35m2. Nová verze také byla o pár kilogramů lehčí (6 kg při prázdné hmotnosti a o 4 kg při plné). Díky silnějšímu motoru byla maximální rychlost 153 km/h a dostup 4.400 m. Na druhou stranu se zhoršila stoupavost a vytrvalost v letu (stoupavost 6,3 min do 1.000 m oproti verzi DS, která stoupala do stejné výšky za 5,5 min). Vytrvalost v letu pak klesla na 3 hodiny. Výzbroj zůstala zachována.
Anatra Anadis – stíhací verze odvozena od Anatry Anasal
BOJOVÉ NASAZENÍ
V listopadu 1917 bylo u ruských jednotek k dispozici mezi 60-70 letouny, které se podílely na průzkumné činnosti a se kterými se obsluha zatím spíše učila létat. Od říjnové revoluce pak válečné akce na východní frontě proti Německu a Rakousko-Uhersku výrazně upadaly a tak stroje stály většinou na zemi, než by se zúčastňovaly válečných operací. V březnu 1918 se pak firmy zmocnila rakousko-uherské vojska a výroba tak šla jinam, než k ruským jednotkám, mezi kterými navíc propukla bratrovražedná občanská válka. V rakousko-uherském letectvu se ruský stroj netěšil dobré pověsti a byl považován za nebezpečný stroj, kterému se údajně často za letu vzněcoval motor. Proto nebyl běžně používán v bojových útvarech, ale převážně k výcviku.
rakouská kamufláž
Služba v Československu
Jak už bylo uvedeno, po rozpadu mocnářství v říjnu 1918 zůstalo na území nově vzniklého Československa 23 letounů Anatra DS Anasal, které byly uskladněny v Plané u Plzně. Jelikož byla nově vzniklá republika v permanentním ohrožení, bylo všech 23 strojů i přes jejich nelichotivou pověst zařazeno k bojovým útvarům. Vzhledem k problémům se vzněcováním motoru u nich došlo k rekonstrukci palivové soustavy a v létě 1920 byly přiděleny jako školní stroje Vojenskému leteckému učilišti v Chebu. V této funkci vydržely až do roku 1924. Dva stroje byly odprodány Západočeskému aeroklubu v Plzni. Ve druhé polovině 20.let 20.století se materiální situace Československé republiky změnila natolik, že nespolehlivé stroje byly vyřazeny a nahrazeny modernějšími konstrukcemi.
Barevné provedení - letouny měly standartně nátěr původní šedozelenou barvou na všech plochách. Na křídlech, trupu a SOP kokardy, později na standartních místech praporové znaky. To však již dosluhovalo posledních pár strojů. Stroje odprodané aeroklubům dostaly na trup doplněný alfanumerický kód.
O obavách technického stavu vypovídá i řeč senátora Jokla na 43.schůzi senátu Národního shromáždění republiky Československé v Praze ve čtvrtek 21.října 1926.
„Lidé se tedy posazují do letadel, o kterých se s 50% můžeme domnívati, že již nejsou k potřebě, že dlužno očekávati neštěstí, a tu mám za to, že není přeháněním tvrzení, že se zde provádí zřejmá hra s lidskými životy. Ve skutečnosti používá naše vojenská správa starých, dávno vyřazených, životu nebezpečných letadel jakožto letadel školních. Obzvláště nebezpečný je typ Anatra.… Kolik letadel typu Anatra se u nás ještě používá? Žádáme s veškerým důrazem vyřazení těchto nebezpečných letadel“.
Jeden z Československých strojů se dochoval do dnešních dnů a je vystaven v leteckém muzeu v Praze-Kbely.
československá kamufláž
Anatra DS v civilním označení plzeňského aeroklubu
TTD – Anatra DS Anasal
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 2
* Rozpětí: 11,4 m
* Délka: 8,2 m
* Výška: 3,2 m
* Nosná plocha: 37,0 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 814 kg
* Vzletová hmotnost: 1.164 kg
* Maximální rychlost: 144 km/h
* Výzbroj: 1x synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7,7 mm
1x otočný kulomet Lewis ráže 7,7 mm pro pozorovatele
* Dostup: 4.300 m
* Stoupavost: 3 m/s (1.000 m / 5,5 min)
* Vytrvalost: 3,5 hod
* Motor / Výkon: 1x Salmson / 112 kW (150 k)
* Vyrobeno kusů: 184 ks
* Uživatelé: Rusko, Rakousko-Uhersko, Československo, Polsko, Maďarsko
Zdroje:
Vojenská letadla 1 – Václav Němeček – 1989
www.theaerodrome.com
www.wwiaviation.com
www.wikipedia.org
www.ctrl-c.liu.se
www.airwar.ru
www.ntm.cz
Poděkování Martanovi za kontrolu pravopisu
Anatra DS Anasal (DSS)
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Přejít na
- OZNÁMENÍ & JINÉ
- ↳ Redakční plán - rezervace článků
- ↳ Náměty & komentáře
- ↳ Vzkazy od vedení Palby
- ↳ Dotazy od uživatelů
- ↳ Oznamy, vzkazy a odkazy
- ↳ Financování a propagace Palby
- ↳ Srazy a setkání Palba
- ↳ Sváteční okénko Palby
- ↳ Filmy, dokumenty, knihy
- ↳ Fikce, dohady, dotazy
- ↳ Fotografie, vtipy, citáty
- ↳ Návody aneb jak na Palbu
- ↳ Aktuality
- BOJIŠTĚ 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
- ↳ Knihy, recenze knih
- ↳ Západní fronta
- ↳ Pozemní boje 1939 - 1944
- ↳ Pozemní boje 1944 - 1945
- ↳ Válka v Atlantiku
- ↳ Válka ve vzduchu
- ↳ Západní fronta 1939-1945
- ↳ Příčiny a události vzniku 2.sv války
- ↳ Východní fronta
- ↳ Od Bagrationu do Berlína
- ↳ Bagration a souvislosti s největší bitvou ww2
- ↳ Od Stalingradu po Kursk
- ↳ Od Kurska po Bagration
- ↳ Stalingrad
- ↳ Východní fronta - operace na jihu
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Sever
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Střed
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Jih
- ↳ Finsko-Ruský konflikt
- ↳ Válka ve Středomoří
- ↳ Boje v Severní Africe
- ↳ Jižní Evropa a Balkán
- ↳ Námořní a vzdušné operace ve Středomoří
- ↳ Dálný Východ
- ↳ Boje na kontinentu
- ↳ Námořní válka v Pacifiku
- ↳ Boje v Indickém Oceánu
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931-1945 (2)
- ↳ Komplexní témata a různé
- STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945
- ↳ NĚMECKO
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Německá obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky a stíhače tanků
- ↳ Luftwaffe
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Kriegsmarine
- ↳ Wehrmacht
- ↳ Uniformy
- ↳ Waffen SS
- ↳ Osobnosti, organizace, vojáci
- ↳ Pohlaváři
- ↳ Organizace
- ↳ Vojáci
- ↳ Příběhy
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Wunderwaffen
- ↳ Architektura & mystika
- ↳ Právní a filozofické aspekty nacizmu
- ↳ Ostatní
- ↳ VELKÁ BRITÁNIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Royal Navy
- ↳ Letectvo (RAF, FAA)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Ostatní
- ↳ USA
- ↳ Armáda (US Army)
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo (USAAF, USMC, USN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Námořnictvo (USN, USMC)
- ↳ Ostatní
- ↳ SSSR
- ↳ Rudá armáda, pěchotní výzbroj
- ↳ Ruská obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky
- ↳ Obrněné automobily
- ↳ Ruské letectvo
- ↳ Ruské námořní síly
- ↳ Ostatní
- ↳ Vyznamenání
- ↳ ITÁLIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Ostatní
- ↳ FRANCIE
- ↳ Pozemní vojsko a Cizinecká legie
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Opevnění & bunkry
- ↳ Ostatní
- ↳ JAPONSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Letectvo (IJA, IJN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Různé
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Ostatní
- ↳ ČESKOSLOVENSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Útočná vozba
- ↳ Letectvo
- ↳ Československá Republika
- ↳ čs. osobnosti, vojáci, lidé
- ↳ čs. opevnění
- ↳ Vyznamenání
- ↳ OSTATNÍ
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ARMÁDY A UDÁLOSTI PO ROCE 1945
- ↳ SSSR - Rusko
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Státy NATO mimo USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Doktrína, strategie, taktika a organizace NATO
- ↳ Speciální jednotky
- ↳ Státy Varšavské smlouvy mimo SSSR a ČSSR
- ↳ ČSSR, ČR, SR
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Obrněná technika a dělostřelectvo
- ↳ Letecká technika
- ↳ Organizace armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Zbrojní průmysl
- ↳ Jaderné a kosmické zbraně
- ↳ Katalog balistických raket
- ↳ Ostatní
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Letecká technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Švédsko
- ↳ Čína (ČLR)
- ↳ Ukrajina
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Dělostřelectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Události a konflikty po roce 1945
- ↳ Válka v Afganistánu
- ↳ Vietnam
- ↳ Blízký a střední východ
- ↳ Korea
- ↳ Čečensko
- PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA
- ↳ Bojiště
- ↳ Námořní bitvy
- ↳ Západní fronta
- ↳ Východní fronta
- ↳ Ostatní bojiště
- ↳ Technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Námořnictvo Německa
- ↳ Námořnictvo Velké Británie
- ↳ Námořnictvo Francie
- ↳ Námořnictvo Ruska
- ↳ Námořnictvo Rakouska-Uherska
- ↳ Námořnictvo Itálie
- ↳ Námořnictvo USA
- ↳ Námořnictvo Japonska
- ↳ Námořnictvo ostatních států
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letectvo Německa
- ↳ Letectvo Velké Británie
- ↳ Letectvo Francie
- ↳ Letectvo Ruska
- ↳ Letectvo Rakouska-Uherska
- ↳ Letectvo Itálie
- ↳ Letectvo USA
- ↳ Letectvo Japonska
- ↳ Letectvo ostatních států
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pěchotní výstroj
- ↳ Osobnosti
- ↳ Státy a národy zúčastněné ve WW1
- LIDÉ, MILITÁRIE, VĚDA, KULTURA
- ↳ Osobnosti, vojáci, příběhy
- ↳ Příběhy
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní
- ↳ Československo
- ↳ Německo
- ↳ Dějiny kultury a vědy
- ↳ Umění v historických souvislostech
- ↳ Společenské změny v historické perspektivě
- ↳ Písemné, filmové a jiné dokumenty
- ↳ Astronomie a Fyzika
- ↳ Válečné zločiny & Holocaust
- ↳ Uniformy a vyznamenání
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Uniformy
- ↳ Ostatní
- STAROVĚK, STŘEDOVĚK, NOVOVĚK DO ROKU 1914
- ↳ Starověk
- ↳ Řím
- ↳ Řecko
- ↳ Ostatní národy
- ↳ Středověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Země Koruny české
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ fortifikace (technika)
- ↳ ostatní
- ↳ Středověké fortifikace
- ↳ Výzbroj, technika, taktika, armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Novověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Rakousko – Uherská monarchie a Země Koruny české
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Technika a velení
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Německo
- ↳ Velká Británie
- ↳ Francie
- ↳ Rusko
- ↳ Rakousko-Uhersko
- ↳ Itálie
- ↳ Spojené státy americké
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní státy a země
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pevnostní systémy
- ↳ Armádní strategie a taktika
- ↳ Ostatní
- BAZAR, MUZEA, HRY, MODELAŘINA
- ↳ Bazar
- ↳ Vojenské spolky, akce, muzea
- ↳ Počítačové a deskové hry
- ↳ Deskové hry
- ↳ Modelařina
- ↳ Hotové modely
- ↳ Plastikové modely
- ↳ Návody, postupy a diorámy
- ↳ Modelařina, to ostatní...