Stránka 1 z 19

Izraelský tank Merkava

Napsal: 18/3/2005, 13:59
od xradar
Obrázek

Izraelský tank Merkava

Merkava Mk.1
První prototyp této verze byl dokončen v prosinci 1974 na základě prvků tanku Centurion a následovalo několik dalších zkušebních exemplářů. Pohonnou jednotku Merkavy Mk.1 tvoří americký vznětový dvanáctiválec Teledyne-Continental AVDS-1790-6A o výkonu 671 kW (900 k) s převodovkou Allison. Hlavní výzbroj Merkavy Mk.1 tvořil taktéž americký kanon M68 ráže 105 mm s drážkovaným vývrtem, který v licenci vyráběla izraelská firma IMI. Standardní zásoba munice pro kanon je 62 nábojů. Náboje jsou přepravovány ve schránkách pod úrovní věnce věže, kvůli snížení možnosti exploze.Další výzbroj Merkavy Mk.1 představují kulomety FN-MAG ráže 7,62 mm (jeden spřažený s kanonem a dva na oběžných kruzích u poklopů velitele a nabíječe). Palebný průměr pro kulomety je až 10 000 nábojů. K zaměřování ve dvou rovinách stabilizovaného kanonu M68 slouží počítačový systém řízení palby Elbit Matador Mk.1, který mimo střeleckého počítače zahrnuje i laserový dálkoměr a systém nočního vidění.

Merkava Mk.2
Příď korby i věž tanku byly opatřeny přídavným pancéřováním, které částečně změnily i tvar věže. . Motor dostal novou převodovku, byly mírně zvětšeny palivové nádrže. Systém řízení palby byl vybaven výkonnějším počítačem a novým laserovým dálkoměrem. Menší změny zasáhly také podvozek.

Merkava Mk.3
Tank dostal kulomet M2 ráže 12,7 mm. Výroba této verze začala po skončení produkce Merkavy Mk.2 v dubnu 1990. Korba tanku prodloužena o 0,5 m a věž o 0,2 m. Změnou proti předchozím verzím je použití zcela nového modulového vrstveného pancéřování. Nově je montován izraelský kanon IMI MG251 ráže 120 mm s hladkým vývrtem. Palebný průměr munice kompatibilní s tanky M1 Abrams a Leopard 2 klesl na 50 nábojů. Čtyři z nich jsou umístěny v zásobníku automatického nabíjecího mechanismu v pohotovostní poloze. Systém řízení palby je typu Knight Mk.3 s výkonným střeleckým počítačem a termovizním systémem nočního vidění. Velitel tanku je vybaven nezávislým optickým zaměřovacím systémem.Byl použit výkonnější motor AVDS-1790-9AR o výkonu 883 kW a elektronicky řízená automatická převodovka.

Merkava Mk.4
Pohon nyní zabezpečuje nový vznětový motor General Dynamics GD883 s přímým vstřikováním o výkonu až 1100 kW s novou automatickou elektronicky řízenou převodovkou. Kanon je vybaven pokročilým elektronickým systémem řízení palby. Nabíjení kanonu zabezpečuje nový automatický mechanismus s kapacitou 10 nábojů. Mimořádná pozornost je u Merkavy Mk.4 věnována elektronickým výstražným systémům, které mají tank chránit před zaměřením nepřátelskými bojovými prostředky (zejména detekce laserového a infračerveného paprsku). Pro Merkavu Mk.4 byly také vyvinuty protitankové rakety LAHAT ráže 120 mm, které se vypouštějí z kanonu

Merkava Mk.4 "Barak"
Verze Mk.IV "Barak" již mají mít osazené technologie, pro výrazné zlepšení situačního povědomí osádky. první změnou je speciální software využívající prvky umělé inteligence, která má na starost analýzu, třídění a předávání dat, získaných senzory vlastními ale rovněž externími (jiné tanky, drony atd.). Informace jsou předány operátorům na základě urgentnosti a v graficky přehledné podobě. Systémy dokáží automaticky rozpoznat cíl, určit jeho pozici a může rovněž řídit i vlastní systémy ochrany (aktivní i pasivní), případně zajistit automatické natočení a zacílení zbraní, včetně volby příslušné munice. Kromě zlepšení situačního povědomí, tyto prvky umožní výrazně snížit bojovou zátěž posádky, která tak vydří až o 30 % delší dobu plnit bojové úkoly. Druhým klíčovým vylepšením je zavedení systému Iron Vision od Elbit Systems. Základem je přilba s pohybovými senzory a průhledovým displejem, obdobná jako u letounů F-35. Osádka tak může doslova vidět skrz pancíř, přičemž jsou ale zachovány kontury vnitřního prostoru vozidla. Takto je možné pozorovat cíle na vzdálenost až 300 m. Na delší vzdálenost slouží klasická termovizní kamera v hlavním pozorovacím pouzdru. Hlavní výhodou tohoto systému je, že velitel nemusí pozorovat okolí tanku vně vozidla, případně komplikovaně přes průzory a podobně. Velkou výhodou je v městském boji nebo výcviku, kdy je do přilby promítán obaz virtuálního bojiště. Krom těchto vychytávek, verze "Barak" získá rovněž APS Trophy druhé generace, protitankové řízené střely LAHAT odpalované z kanónu, nebo vylepšený systém C4I pro propojení vozidla do celé sítě. První zmínky o modernizaci "Barak" se objevily v roce 2017 a se zavedením tanků do výzbroje se počítá v roce 2020. Současně s touto modernizací, budou vyřazovány tanky Merkava Mk.II (cca 700) a část z nich zbavena věže a přestavěna na podpůrná, evakuační a velitelská vozidla.

TTD:
----------------------------- MK1 ---- Mk3 ---- Mk4
Osádka ---------------------- 4 ------ 4 -------- 4
Hmotnost ------------------ 60t ----- 65t ------ 65t
Délka s kanonem --------- 8,63 --- 9,04 ---- 9,04
Šířka ------------------------- 3,7 ---- 3,7 ------ 3,7
Výška ------------------------ 2,64 --- 2,66 ---- 2,66
Výkon motoru (kW) -------- 662 ---- 883 --- 1100
Max. rychlost na silnici ------ 45 ----- 60 ------- 65
Dojezd ------------------------ 400 --- 500 ---- 500
Kanon ------------------------- 105 ---- 120 ---- 120

A ještě návrh na diskuzi: Jaký je podle vás nejlepší MBT dneška a proč??

Black Eangle mi připomíná Merkavu ale je nižší, ale myslím že to není krok správným směrem tedy ne až takový.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Napsal: 18/3/2005, 14:50
od Lord
Z Merkavy se mi líbí nejvíc verze Mk.3, verze Mk.4 vidím spíš jako krok zpět, předchozí verze měla krásně tvarovanou věž. Libí se mi obrázek nabíjecího automatu. Jinak Black Eangle je podle mě nejlepší tank, i když nevím jaké jsou parametry kanónu, ale Rusové používají do něj i řízené střely.

Napsal: 18/3/2005, 16:43
od xradar
black eagle, zatím pod označením objekt 640 používá známý kanon 125mm kanón série 2A46M, který je i u T-72 , T-80 a T-90. V dnešní době všechny moderní tanky umí odpalovat řízené střely.

Napsal: 18/3/2005, 19:10
od Bruno
Black Eagle

Obrázek Obrázek Obrázek

merkava

Napsal: 18/3/2005, 20:46
od sa58
Merkava je asi jediný tank s motorem vpředu a má i pohon předních kol jako skoda-wagen :D

Neprodali licenci toho 105mm kanónu Izraelci Číně?

Napsal: 18/3/2005, 21:14
od xradar
Ano o žádném jiném nevím, mysll jsem že ten černý orel má stejné uspořádání, ale jsem zklamán

Obrázek

Napsal: 19/3/2005, 06:38
od Lord
Nemáš někde řez Merkavou? Je zajímavý, že na tom řezu černým orlem je jen šest kol, ve skutečnosti jich má sedm (plus krajní). Jinak Rusové považují uspořádání motor a převodovka vzadu za osvědčenou koncepci. Z řezu je vidět, že pancéřování přední části korby je beztak masivní.

Napsal: 19/3/2005, 15:09
od xradar
zkusim ho najit, nezapomeň že projekt 640 je jenom projekt a experimentuje se ze vším, možná je toto starší prototyp

Napsal: 22/3/2005, 17:14
od YAMATO
Lord píše:Z Merkavy se mi líbí nejvíc verze Mk.3, verze Mk.4 vidím spíš jako krok zpět, předchozí verze měla krásně tvarovanou věž.
Ovšem z funkčního hlediska je věž 4ky evidentně lepší, balisticky lépe řešenou věž snad ani neznám

Obrázek Obrázek

Napsal: 22/3/2005, 17:34
od Lord
Tu věž u Merkavy Mk4 museli konstruktéři asi zvětšit kvůli novému kanonu. Nabíjení kanonu zabezpečuje automatický mechanismus s kapacitou 10 nábojů. Kanón umožnuje vypouštět protitankové rakety LAHAT, atd. Přesto si všimněte jak se snažili židé tvarovat zajímavě věž, myslím že je dobře chráněná proti útoku protitankové střely z horní části. Možná to uveze i více munice atd.

Židé se stále cítí ohrožovány arabáky, byly zde egyptské války atd., nyní ovšem nevím zda budou mít nějakého dalšího nepřítele ... pro boj s Palestinci v ulicích se Merkava asi zrovna moc nehodí.

Napsal: 22/3/2005, 17:48
od xradar
nehodí, to je fakt, ale Izraelci jsou machři na přestavbu, dávám za příklad vozidlo Puma, které vzniklo přestavbou tanků Centurion a jiné další, nemyslím že by Merkavy, stály jen tak ladem a někdo se nevrhl do jejich přestavby, pokud už to neudělal

Napsal: 22/3/2005, 21:15
od YAMATO
Hlavně nemůžou riskovat. Např. se Sýrií jsou oficiálně ve válečném stavu. A nemají kam ustoupit. Přestavby: chtějí přestavět všechny M60 a Merkavy Mk.1 na obrněné transportéry.

Napsal: 22/3/2005, 21:53
od YAMATO
Úspěšné Izraelské přestavby. Puma na podvozku Centurion a Achzarit na podvozku T-54/55

Obrázek
puma5.

Obrázek
achzarit6.

Napsal: 22/3/2005, 22:13
od YAMATO
Namera na podvozku Merkava Mk.1

Obrázek

Napsal: 22/3/2005, 22:25
od sa58
YAMATO, to jsou klasická OT pro převoz pěchoty nebo něco speciálního na boření domů palestinských teroristů?

Napsal: 22/3/2005, 22:40
od YAMATO
Jsou to OT. Ale hlavně na podvozku Centuriona vznikly hodně podivný mašiny

Napsal: 22/3/2005, 22:52
od YAMATO
A tady jsou: Nakpadon, Nagmachon, Nagmashot. Ty to Palestincům válcujou

Obrázek
nagmashot

Obrázek
nagmachon

Obrázek
nakpadon

Napsal: 23/3/2005, 07:53
od Daver
centuriony byli u izraelců velice oblíbené, a popravdě řečeno ani se jim nedivím

Napsal: 23/3/2005, 09:18
od YAMATO
Jo, ten se Britům povedl. Začel vznikat ještě za WWII a slouží dodnes

Napsal: 23/3/2005, 18:21
od xradar
Přesně tak, když už nevyhovoval proti technologicky vyspělejším tankům, tak ho přestavěli na OT či něco podobného, nebo vzvznuli "nový" tank (M60 - Magach)