Stránka 1 z 1

Mil Mi-2

Napsal: 31/8/2009, 15:02
od Abakan An-94
Mil Mi 2

Stroj Mi 2 je maličký vrtulník určený primárně pro přepravu osob (6-8 , tedy pro přepravu důležitých VIP) , někdy se používá i k evakuaci raněních nebo k přepravě neoběmného materialu ( s vymontovanými sedačkami). Je přímím ptomkem stroje společnosti Michail Mil Mi-1. Mi-2 byl oproti mi-1 vybaven novým turbohřídelný motorem GTD350. Prvenstvý v montování turbohřídelných motorů na vrtulníky však patří USA.

Obrázek
Polský Mi-2 náležíci námořnictvu

Mi-2 byl navržen v SSSR ale po dohodě v roce 1964 byla výroba přenechána Polské Lidové Republicev závodu WSK-Świdnik v Letech 1965-85 ( první prototyp vzlét na podzim 1961 )

Mohl nést doplňující výzbroj , standartně nosice 57mm Raket. V dobách kdy ještě neexistovali bitevní vrtulníky jako je Mi-24, zastával taky roli bojového vrtulníky vybaveného PTŘS střelami 9M14M Maljutka.

Obrázek
Nemalé množstvý vrtulníků sloužilo také v NDR , po jeho pádu se uplatnili jak v Buneswehru tak i u Policie

Mil-2 je doposud ve službě Armády Ruské Federace ( bude sloužit do roku 2015) , Polska , ČR , SR , Maďarska , Bulharska , Lybie ,Iráku, Mexika ,Severní Korei a v malé míře i Rumunska, Albánie,Arménie , Kuby i Sýrie. Ukrajina nemálo svých Mi-2 prodala
do Džibutska.

Obrázek
Interiér Stroje

TTD
Osádka : 2 ( Pilot + Možný Střelec)
Nostnost 700-850kg ( obvyklá zátěž ) 1170kg ( Maximum)
Hmotnost : 2380kg
Pohoná Jednotka : 2xTurbohřídelný PZL GTD350 ( jeden o výkonu 294kW )
Maximální Rychlost : 204 km/h ( s 200kg zátěží)
Stoupavost : 4,9m/s
Dolet:400-450km
Výzbroj : Zádná
Dodatečná Výzbroj: 57mm S-5K , či 9M14 Maljutka (At-3 Sagger)

Obrázek
"Zaparkované" Mi-2 u města Borovaja

Lehký neúplný výčet odvozených verzí Mi-2:

Mi-2B : exporní model pro střední východ
Mi-2Ch : Chemický průzkum
Mi-2D : Velitelstvý Stroj s vylepšenými komunikačními systémi
Mi-2RL : Létající Ambulance
Mi-2RM : Námorní záchraná služba
Mi-2Ro : průzkumná verze
Mi-2S : vylepšená verze pro záchranu osob z "horkého prostoru)

K tomuto stroji mám silný vztah , měl jsem možnost se vněm za svůj (poměrně krátký) život proletět.

[článek berte s rezervou , je to můj první therad na palbě , pokud mě upozorníte případné chybi se vynasnažím odstranit)

Polský Upgrade

Napsal: 31/8/2009, 15:11
od Abakan An-94
Aneb co má a nemá Mil Mi 2 a W-3 Sokol společného

Obrázek
Polský W-3 Sokol (ve službách Českého letectva)

Napsal: 31/8/2009, 16:20
od skelet
No škoda, o Mi-2 by se dalo psát a psát. Maličký stroj to zrovna není, je to vcelku velká kráva. A o přímé línii z Milu-1 se dá dosti pochybovat. Mil se sice snažil využít maximum komponent z jedničky, ale zůstalo pouze u té snahy. Je to stejné jako tvrdit, že z Felicie byla vyvinuta Octavie.
Za další vyvinut byl u Mila, ale dotažení vývoje do výroby bylo přenecháno PZL.

Napsal: 31/8/2009, 17:59
od Pátrač
Tyhle éra jsem si za své služby hlavně v Bechyni u letky a odřadů velmi oblíbil. Inženýři se v názorech na ně maličko lišili.

Inženýr od letky je nazýval termínem: "ten krám ve druhé stojánce" a podobně.

Inženýr od odřadů je měl raději a byly pro něj " potratem s vrtulí"

Jinak pro autora - udělej něco s fotkama - nevlezou mi na monitor.

EDIT - pro autora II: Asi by to ale chtělo tento článek trochu propracovat. Podívat se na jiné zdejší práce o letadlech a tak nějak by to mohlo vypadat.

Napsal: 4/7/2012, 08:17
od p3tris
V československém letectvu byly prý zkoušeny Mi-2 vyzbrojené protitankovými raketami 3M11 Falanga. Bohužel jsem o tom nenašel žádné záznamy a už vůbec né fotografie. Neměl by je někdo z vás?

Napsal: 4/7/2012, 18:41
od Polarfox
V československém letectvu byly prý zkoušeny Mi-2 vyzbrojené protitankovými raketami 3M11 Falanga. Bohužel jsem o tom nenašel žádné záznamy a už vůbec né fotografie. Neměl by je někdo z vás?
Smolím článek o ozbrojených vtrulnících, tak mrknu...a pokud nemám, tak zkusím do uveřejnění sehnat :) Je to určitě Mi-2 a ne třeba Mi-4?

Napsal: 4/7/2012, 19:25
od Alchymista
Maljutku (tú skúšali aj poliaci), i Fagot/Konkurz, by som bral, ale falangu moc nie - potrebné bloky, hlavne rádioaparatúry, sa až tak ľahko zabudovať nedajú, vážia celkom dosť a hlavne - sú dosť drahé, značne drahšie než systém z Maljutky alebo Fagotu/Konkurzu. Navyše, kým aparatúra z Maljutky sa robila aj u nás (Fagot/konkurz neviem), Falanga bola dovozová.

Napsal: 4/7/2012, 19:44
od p3tris
No právě že to měli být opravdu Falangy na Mi-2. Brácha to scháněl různě po modelářských fórech, ale nic nesehnal. Dokonce se prý ptal i nějaký bývalý vysoký šajby od vrtulníkářů. Prý to zkoušeli, ale fotky nikdo nemá. Možná ve VHÚ. Tak jsem mu slíbil, že to zkusím tady.

Napsal: 4/7/2012, 20:17
od skelet
Mám za to, že bitevní protitanková verze k nám byla zapůjčena z Polska a pro velký úspěch vrácena. Ale jakou verzi PTŘS nesla si už nepamatuji

Napsal: 4/7/2012, 20:32
od Sup
p3tris píše:V československém letectvu byly prý zkoušeny Mi-2 vyzbrojené protitankovými raketami 3M11 Falanga. Bohužel jsem o tom nenašel žádné záznamy a už vůbec né fotografie. Neměl by je někdo z vás?
Nezdá se mi to příliš pravděpodobné. Verze Mi-2URP (uzbrojony w rakety przeciwpancierne), která byla pro použití Falang přímo určena, nebyla ve výzbroji ČSLA. Ostatně ani nikde jinde, mimo Polsko. Nosič raket montovaný na Sovětskou verzi B-2B (V-2V) byl pro změnu zase jen zkušební...

Nicméně pár fotek je na ruských webech:

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Napsal: 5/7/2012, 10:31
od Polarfox
Verze Mi-2URP (uzbrojony w rakety przeciwpancierne), která byla pro použití Falang přímo určena, nebyla ve výzbroji ČSLA.
A nejde spíše o Maljutky?

Napsal: 5/7/2012, 13:56
od Sup
Polarfox píše:
Verze Mi-2URP (uzbrojony w rakety przeciwpancierne), která byla pro použití Falang přímo určena, nebyla ve výzbroji ČSLA.
A nejde spíše o Maljutky?
Díky za upozornění. Nejspíše je to tak.
Komplex "Falanga" byl dle popisu u fotek 1+2 asi jen na B-2B - Опытный вооруженный вертолет В-2В с ПТУР комплекса "Фаланга"
a
verze URP byla vyzbrojeny "Maljutkami" - Мi-2URP - противотанковый. Вооружён пушкой НС-23, 2 пулемётами ПК и 4 противотанковыми ракетами 9М14М "Малютка".

Napsal: 5/7/2012, 17:12
od Polarfox
Alespoň tak jsem to pochytil při studiu materiálů. Když použiju hrubé poznámky pro článek, tak v Polsku by se to mělo s verzemi mít takto:

Mi-2US (Uzbrojenie Strzeleckie) – 31 ks v letech 1969 až 1973, Polsko
Mi-2US exportní – bez NS-23, od 1972
Mi-2URN (Uzbrojenie Rakietowe Niekierowane) – 8 ks v letech 1972 až 1974, NS-23 a 2x Mars 2 (16x 57mm S-5)
Mi-2URN exportní – bez NS-23, od 1972
Mi-2URP (Uzbrojenie Rakietowe Przeciwpancerne) – 41 ks v letech 1974 až 1983, NS-23 a 4x 9M14M
Mi-2URP exportní – bez NS-23, od 1972
Mi-2URS (Uzbrojenie Rakietowe Samonaprowadzające) – 1 ks v roce 1982, NS-23 a 4x 9M32M
Mi-2URP-G (Uzbrojenie Rakietowe Przeciwpancerne z Gad) – 3 ks v roce 1984, NS-23, 4x 9M14M a 4x 9M32M
Mi-2URP (NVG) – 2 ks v roce 2008, uzpůsobeny pro vedení bojové činnosti v noci
Mi-2URP-G (NVG) – 12 ks v roce 2008 (?), uzpůsobeny pro vedení bojové činnosti v noci

Napsal: 5/7/2012, 17:30
od skelet
O tom, že se zde zkoušely bitevní verze Mi-2 jsem četl na více zdrojích, a všechny skončily tím, že byly následně vráceny do Polska kvůli nedostatečné výkonové rezervy.

Napsal: 5/7/2012, 18:38
od Sup
Polarfox píše:Alespoň tak jsem to pochytil při studiu materiálů. Když použiju hrubé poznámky pro článek, tak v Polsku by se to mělo s verzemi mít takto:...
Ono těch verzí a konverzí s různou výzbrojí a vybavením bylo dokupy o dost víc v součtu SSSR a Polsko by to mohlo být jako na vloženém obrázku. Jsou tam zahrnuty i modifikace vyrobené třeba jen v jenom kusu.
Omlouvám se za vložení originálu v ruštině. Až najdu víc času, přeložím a upravím příspěvek.

@ skelet: to bude rozhodně pravda. Já jsem měl na mysli, že Mi-2 s raketovou výzbrojí nebyly ve stavu letectva ČSLA. Předváděčky a zkoušky vrtulníků, jenž byly majetkem výrobního závodu, nebo polské armády jsou hodně pravděpodobné.

Obrázek

Re: Mil Mi-2

Napsal: 9/8/2012, 07:52
od Flogger G
S vrtulníkem Mi-2 jsem získal osobní zkušenost (jako cestující) ke konci 80. let, kdy jsme převáželi dokumentaci letounu do opraven. Oproti svému předchůdci Mi-1/1A byl rychlejší a především naši skupinu odvezl celou při jednom letu i se všemi zavazadly, v případě Mi-1 by musel vrtulník letět minimálně dvakrát. V roli spojovacího prostředku určitě stroj na svém místě a rozhodně byl schopný i ve funkci létající sanitky.
Co si jedinec odnesl jako zvláštnost z letu tímto aparátem? Pilot neustále srovnával vrtulník do směru, i když bylo bezvětří nebo vítr vál ve směru 0°/180°vůči kurzu letu. Vrtulník byl značně směrově nestabilní, což z jiných strojů OKB Mil neznám, případně tato vlastnost nebyla tak markantní, jako na Mi-2.

Re: Mil Mi-2

Napsal: 18/8/2012, 15:55
od lamada
Ahoj přátelé létajících aparátů.
Možná , že se budu plést ale pokud si pamatuji tak Mi -2 sloužili v našem letectu někdy od roku (+,-) 1985. V Bechyni u vrtulníkového odřadu nahradili stroje Mi 4, další jednotkou která je měla byl vrtulníkový odřad v Plzni - Líních. U tohoto odřadu sloužil npor Komárek a por. Goril kteří s Mi 2 nedaleko obce Staňkov ohlásili závadu a poté ostře točili jihozápad. Za cca.3 hod již byla vidět na ARD Mi 2 s našimi znaky jak sedí v poli nedaleko jakéhosi Německého městečka - palivo jim až do Regensburgu nestačilo. :roll:
Další jednotkou kde se používali tyto stroje ve větším množství již byl jen školní pluk v Piešťanech kde sloužili pro výcvik vrtulníkových osádek.