Stránka 1 z 5

Japonské letectvo v wwII

Napsal: 19/3/2005, 22:44
od YAMATO
Je zajímavé,jak je Japonské letectvo opomíjené,zvláště v porovnání s Německým či Americkým.Zatímco u např.tanků je to vcelku pochopitelné,tak u letectva nikoli.Vždyť jak operačním nasazením,počty strojů,jejich kvalitou i kvalitou osádek se těm známějším plně vyrovnalo!Zatímco u Němců jsou je znám kdejaký prototyp,ba i projekt(!),tak známé japonské letouny spočítáte málem na jedné ruce,a to jsou většinou známé pod kódovými jmény spojenců:Zero,Betty,Val...Proto bych chtěl otevřít toto téma.Napíšu seznam Japonských bojových letadel a budu poté reagovat na zájem o jednotlivé typy.
1-IJN(Imperial Japanese Navy):A5M/A6M/B5N/B5M/B6N Tenzan/B7A Ryusei/D3A/D4YSuisen/E13A/E16A Zuiun/F1M/G3M/G4M+G6M/H6K/H8K/J1NGekko/J2M Raiden/N1K1-J+N1K2-JShiden/N1K Kyofu/A6M2-N/P1Y Ginga
2-IJA(Imperial Japanese Army):Ki-21/Ki-27/Ki-30/Ki-32/Ki-36/Ki-43 Hayabusa/Ki-44 Shoki/Ki-45 Torju/Ki-46IIIKai/Ki-48/Ki-49 Donrju/Ki-51/Ki-61 Hien/Ki-67 Hiryu/Ki-84 Hayate/Ki-100/Ki-102

Ki-84

Napsal: 19/3/2005, 22:53
od sa58
skvělé letadlo - ale příliš málo kusů a málo pilotů.....

Obrázek
Ki-84

Obrázek
Ki-84 (3D)

Napsal: 19/3/2005, 23:05
od YAMATO
Je to armádní stíhací letoun typ 5 neboli Ki-84I Hayate.Ve spojeneckém kódu "Frank".

Napsal: 19/3/2005, 23:08
od sa58
a co tohle - Ki-84 z USAAF - TAIU

Obrázek Obrázek

Napsal: 19/3/2005, 23:20
od YAMATO
Při těchto zkouškách zjistili,že je plně srovnatelný s P-51D!

Obrázek
Ki-84 (malba)

Napsal: 20/3/2005, 05:57
od Konadra
Souhlasím Japonci jsou neprávem opomíjeni, měli skvělé stroje, ale jejich průmysl byl slabší a nevyráběl je v masovém počtu. Rovněž pokud do války vstupovali s dobrou technikou tak časem se jim moc nedařilo letadla inovovat a závádět zcela nové typy nebo se mýlím?

Napsal: 20/3/2005, 08:22
od YAMATO
Je to tak.U mnoha typů se vývoj neůměrně protáhl a pak už bylo pozdě.Vznikly sice často skvělé stroje,plně srovnatelné se spojeneckými,ale proti jejich početní převaze už nic nezmohli.K tomu ještě málo dobře vycvičených pilotů,palivo,...Příklad:B6N Tenzan Byl pravěpodobně nejlepší velkosériový palubní torpédový letoun,vývoj začal na přelomu 39/40,ale ve větším množství byl ve výzbroji až v 44.

Obrázek
air-B6N-rys.

Napsal: 21/3/2005, 09:08
od Ringhofer
Ale jistě, japonské stroje rozhodně nebyly špatné, právě naopak. Již samotné Zero svými letovými vlastnostmi, rychlostí, mrštností snad až do nástupu Hellcata překonávalo všechno, co proti němu mohli spojenci nasadit. Jeho základní slabinou byla ovšem téměř naprostá absence jakékoliv pasivní ochrany. Chybělo pořádné pancéřování kabiny, samosvorné nádrže atd. Když už se Zero podařilo zasáhnout, bylo to pro něj víceméně smrtící. Americké stroje oproti tomu vydržely mnohem víc, četl jsem, že po šťastném návratu jednoho Wildcata na něm mechanici napočítali až přes sto zásahů. Rezervu ve výkonech se snažili američtí piloti nahradit taktikou spočínající v jejich týmové spolupráci.
Možná ještě větší problém, než nedostatek letadel byl nakonec pro Japonce nedostatek zkušených pilotů. Ti co vztupovali do války byli perfektně vycvičeni, mnozí měli i bojové zkušenosti, ovšem úmrtnost byla vysoká. Vzpomínám si v této souvislosti, jak Saburo Sakai ve své knize popisuje, že si často do letadel nebrali ani padák, ani ne tak proto, že by ho neměli, ale prostě to nějak nepovažovali za důležité(!).

Napsal: 21/3/2005, 10:20
od YAMATO
S tím souhlasím, piloti byli problém. Výcvik trval neůměrně dlouho. Piloti byly skvěle vycvičeni a s vysokou morálkou, ale bylo jich málo na to, aby nahradili ztráty. No a pak se, podobně jako v Německu, přešlo na masový a krátký výcvik. Výsledek - pilotů bylo dost, ale byli naprosto nezkušení.Jejich ztráty byly obrovské, jen minimum z nich mělo šanci získat v boji nějaké zkušenosti. Přitom kvalitní piloti často dosahovali výborných výsledků i na samém konci války.

Napsal: 21/3/2005, 10:55
od toltec
S tím vším naprostý souhlas, navíc se k této - řekli bychom až tristní situaci - z pohledu Japonců - přiřadil zoufalý nedostatek PHM. Jednak pro výcvik osádek letounů, jednak pro vlastní bojové nasazení. Kvalita paliva rapidně klesala (stejně jako množství) a proto kvality jinak výborných japonských letounů nemohly vyniknout.
Pro úplnost - japonské palivo obsahovalo na sklonku války až 45% alkoholu....
Jak byli překvapeni Američané při přelétání kořistní techniky, když nádrže letounů naplnili svým 100 oktanovým palivem - jejich Mustangy, Wildcaty a Hellcaty jen steží stačily dohnat Ki84 a N1Kx.....

Napsal: 21/3/2005, 14:33
od YAMATO
Přitom hlavním cílem války byly suroviny. Jenže nestačilo je pouze dobýt, což se povedlo, ale také dostat tam, kde jsou potřeba. A to se dařilo čím dál méně. Americkým ponorkám se povedlo to, co chteli Němci v bitvě o Atlantik. Británie i Japonsko byly (a jsou) závislé na dovoyu surovin. Británie dokázala zareagovat dostatečně rychle - konvoje, protiponorkové letouny, radary...Japonsko toto nebezpečí nejen podcenilo, ale jeho reakce na něj byly pomalé a neadekvátní

Napsal: 21/3/2005, 19:32
od toltec
Ale v možnostech improvizace a výroby zbraní až do posledních dnů války byli Japonci téměř nepřekonatelní. Z neúplné výkresové dokumentace a z několika poškozených částí letounu a motoru dokázali pravé divy.....

Obrázek
kikka2.

Napsal: 21/3/2005, 19:34
od toltec
beze slov....
Obrázek
Ohka

Napsal: 21/3/2005, 19:41
od toltec
.....Obrázek
shinden3.

Napsal: 21/3/2005, 19:42
od toltec
.....Obrázek
shuusui01.

Napsal: 21/3/2005, 19:49
od toltec
.....Obrázek
Ki94-1.

Napsal: 21/3/2005, 20:10
od YAMATO
Kde jsi sehnal tu Ki-94? Je i výkres? Ty fotky, co jsi sem dal, by si měli prohlídnout ti, co si myslí, že "superletadla" měli jen němci

Ki-94

Napsal: 21/3/2005, 21:19
od sa58
narazil jsem na foto KI-94 asi jiné verze. Je zajímavé že pod jedním číslem jsou označena naprosto rozdílná letadla - nebo je to poválečné označení?

Obrázek
tachikawa Ki-94

Obrázek

Napsal: 21/3/2005, 22:35
od YAMATO
Ki-94 II byla něco jako Me 209/II, stejné označení a přitom ůplně jiný stroj.

Obrázek

Napsal: 22/3/2005, 10:18
od toltec
Takže Tačikava (nebo Tachikawa) Ki 94 I. verze....

Obrázek