Stránka 1 z 1

PzKpfw VII Löwe

Napsal: 20/3/2005, 08:04
od Lord
Němci na východní frontě zažili nepříjemné překvapení, když se začali střetávat s ruskými těžkými tanky KV-1, KV-2 a T-34. Sami neměli k dispozici žádný podobný tank, museli ho tedy vyvinout. Vzniklo několik projektů, ale jen některé se dočkaly sériové výroby. Podle požadavků zbrojního úřadu z konce roku 1941 měl mít nový stroj čelní pancíř o síle 140 mm a boční o síle 100 mm. Posádku mělo tvořit pět mužů - tři uvnitř trupu a dva ve věži. Tank měl být poháněn lodním motorem Daimler-Benz o výkonu 1000 koní. Jeho hmotnost neměla překročit 90 tun. Nutno říci, že požadavky byly poněkud přemrštěné. Je možné, že to bylo z obav o příchod ještě těžších nepřátelských tanků či prostě chtěli Němci mít eso v rukávu. Nelze opominout ani skutečnost, že Adolf Hitler trpěl gigantománií a vývoj tak těžkých strojů vehementně podporoval.

V prvních měsících roku 1942 obdržela firma Krupp oficiální objednávku na vývoj tohoto tanku pod označením PzKpfw VII - Löwe (Lev). Tento kolos měl být vyzbrojen buďto kanónem ráže 105 nebo 150 mm. Technici, kteří se podíleli na vývoji, vypracovali návrhy dvou verzí tanku - lehčí (leichte) a těžší (schwere) variantu. První z nich měla mít čelní pancíř silný 100 mm, váhu 76 tun a maximální rychlost 27 km/h zatímco druhá měla mít 120-ti milimetrový pancíř, hmotnost 90 tun a měla dosahovat maximální rychlosti pouhých 23 km/h.

Lehčí verze měla podle návrhu věž umístěnou vzadu zatímco těžší verze ji měla uprostřed trupu a celkovým rozvržením a vzhledem připomínala, v té době ještě neexistující, tank Königstiger. Obě verze potom měly být vyzbrojeny kanónem ráže 105 mm.

Adolf Hitler sám rozhodl o opuštění konceptu lehké verze ve prospěch těžkého obra, přičemž trval na zesílení čelního pancíře na původně uvažovaných 140 mm a osazení kanónem ráže 150 mm. V roce 1942 bylo ale od dalšího vývoje tanku Löwe upuštěno ve prospěch vývoje ještě těžšího tanku Maus. Lev se tak nedočkal nikdy ani výroby prototypu.

Obrázek

Obrázek

Napsal: 20/3/2005, 08:48
od YAMATO
Podle mě žádné označení PzVII neexistovalo,to přece dostávali až stroje v sérii,ne?

Napsal: 20/3/2005, 08:54
od Lord
Ano máš pravdu, ale je to jakoby hypoteticky. Kdyby byl tank sériově vyráběn dostal by právě toto označení.

Zajímavé jsou nakonec i neúspěšné Porsheho prototypy, hlavním důvodem jejich zamítnutí byla koncepce pohonu. Ta spočívala v tom, že dva spalovací motory poháněly generátory, které vytvářely elektrický proud pro elektromotory, které tank poháněly. Elektromotory by sice dokázaly tak těžký tank snáze rozpohybovat, ale nevýhodou byly energetické ztráty, větší zástavba prostoru a v neposlední řadě větší finanční náklady.

Na podvozku jeho návrhu jakoby budoucího Tigeru I vznikly alespoň těžké stíhače tanku Ferdinand a z jeho neúspěšného návrhu Tigera II byly použity na některé modely alespoň věže, neboť je měl Porsche už vyrobené.

Někdo snad časem dodá odbornější údaje, označení vývojových typů, apod.

Obrázek

Obrázek

Napsal: 20/3/2005, 09:37
od YAMATO
Ten projekt s věží vzadu byl dost dobrej!

Napsal: 20/3/2005, 09:47
od Lord
Zajímavý je kde to mohlo mít ten pohonný systém zdá se, že byl umístěn asi uprostřed tanku, jak je z modelu vidět, tam vepředu byl kulásek a řidič, vzadu zase věž, jediná možnost je tedy střed? No byla to určitě zajímavá koncepce, z modelu je vidět, že Porsche nepoužíval ani prokládaná kola, tank však byl tím pádem delší. Porsche holt nebyl žádnej troškař což ukázal také u Mause!

Napsal: 20/3/2005, 09:51
od Daver
Maus byl podle mě jen ztráta surovin a průmyslových kapacit. Němci se měli věnovat už zavedeným tanků a ne nějakým zbytečným pevnostem na pásech(maus, E-100)

Napsal: 20/3/2005, 10:02
od Lord
Výroba dvou prototypů je nemohla snad nějak významně ohrozit, jasně že sériovka by byla na pytel, ale na stavbě prototypů, nevím ... každopádně to schvaloval vždy Hitler a ten byl supertěžkými tanky posedlý ... byl vůbec posedlej dobýt celý svět :wink:

Obrázek

Napsal: 20/3/2005, 10:07
od Daver
přece jen ale něco zabírali, a kolik by se místo nějakejch prototypů vyrobilo tanků Panzer IV nebo Panther, které by trochu odlehčili aspoň místní situaci na frontě

Porsche

Napsal: 20/3/2005, 10:22
od sa58
Porsche trvale užíval ve svých konstrukcích benzinoelektrický pohon, jenž rozhodně nějaké kila či tuny na váze vozidla neušetřil. Navíc byl pro polní podnímky příliš složitý a asi i poruchový. Ono mítv tanku spalovací motor - dynamo - stejnosměrný motor je trochu moc. Jediná výhoda je jednoduchá regulace otáček

MAUS

Napsal: 20/3/2005, 10:42
od sa58
Když už se tu nakousl MAUS, tady jsou nějaké obrázky

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Napsal: 21/3/2005, 03:45
od Lord
Granátník píše:S tim Mausem ... jak jste rekli ... poruchovost velka a zabira vyrobni kapacity ... a pritom by podle me vsechny tanky typu MAUS a E-100 skoncili jako ty dve jedine mysi ... pokud si pamatuju, jedne zlobil motor a tak ji posadka opustila a ta druha byla znicena .. snad letectvem, ted nevim :D
Jen napíšu, že to byly projekty na kterých se mimo jiné zkoušeli specifické postupy, vývoj Mause a jiných těžkých tanků (E-100). Někteří argumentují, že zabíraly zbytečně výrobní kapacity – já si to ovšem nemyslím, že by výroba pouhých prototypů zabírala nějak fatálně výrobní kapacity. Ty dva prototypy Mause se nakonec nějakým způsobem pošily. Až sériová výroba o dejme tomu deseti kusech měsíčně by bylo zbytečné mrhání. Nejhorší etapou by bylo pro Němce zavádět zcela nový typ do válečné výroby – naučit lidí s tím pracovat, vybavit stroji výrobní haly atd.

V květnu 1942 byl zastaven teoretický projekt vývoje tanku Löwe jehož konstruktéři z firmy Krupp se spojili s Porschem a začali společně pracovat na tanku Maus (zpočátku znělo krycí jméno Mamut). V podstatě to znamenalo, že několik desítek konstruktéru vyhotovilo technické výkresy a už od června 1942 se začaly vyrábět první komponenty pro prototyp. Komponenty přitom vyráběla řada firem - korba a věž byla od firmy Krupp, motor dodal Daimler-Benz, elektromotory a generátor firma Siemens, podvozek firma Škoda Plzeň a konečnou kompletaci měla na starost firma Alkett. Až v prosinci 1943 byl tímto způsobem dokončen první prototyp.
Vývoj věže se opozdil a ta byla namontována až v červnu 1944, testy stroje probíhaly mezitím alespoň s 55 tun těžkým závažím místo plánované věže.

Nakonec byly vyrobeny dva prototypy, které se testovaly v Kummersdorfu. Zde je nakonec poškodili sami technici, aby se nestaly kořistí Rudé armády v použitelném stavu.

Rovněž práce na prototypu supertěžkého tanku E-100 se vlekly od konce roku 1943 až do konce války. Do té doby byla dokončena pouze korba, instalován motor a osazena pojezdová kola. Věž chyběla, pásy byly rozpracovány.

sa58 - pěkné řezy Mausem - to mě vždycky zajímalo jak to bylo uspořádáno. Jinak v Kubince je Maus složený ze dvou prototypů ... Rusáci si je odvezli domů, kde je zkoumali.

Napsal: 21/3/2005, 17:15
od xradar
umístění motoru veprostřed u PVII není asi pro posádku moc pohodlné. Muselo tam být vedro a navíc jak spolu komunikovali př poruše interkomu??

Napsal: 21/3/2005, 19:55
od YAMATO
No jo, to je fakt, zvlášť ta komunikace. Merkava je řešená podobně, ale řidič je hned před věží, kdežto tady jsou úplně odděleni.

Napsal: 21/3/2005, 19:58
od Bruno
Možno tam montovali "intercom" jak mala V3S :wink: a sice gumené hadice s náhubkom...

Napsal: 21/3/2005, 20:04
od YAMATO
Teda jestli něco takového, tak to bych v tom tanku být nechtěl. Tak jsem koukal, že to tak bylo i u Mausu. Ale to už je jen detail na tomhle nesmyslu. Technicky to byl nádherný stroj, ale těžko si představit nasazení.

Napsal: 28/5/2008, 14:11
od kacermiroslav
Přesně tak, nasazení by stálo asi za prd. Neustále přetížený podvozek a slabý motor by měl co dělat, aby takové monstrum rozpohybovalo. Ono teoreticky vypočtený výkon motoru většinou pak v praxi trošku zaostává. Takže by trpěl řadou dětských nemocí a poruch podvozku. Sice jeho pancéřování a výzbroj by byla impozantní, ale nakonec by se z těch pár strojů vyrobených do měsíce (četl jsem někde že max 15 strojů za měsíc) staly jen statické pevnůstky, které by byly zničeny letectvem a pěšáky s dostatečným množstvím výbušnin.
Osobně si mylsím, že se měli Němci spíše zaměřit na Panther II s 88mm kanónem a pak hlavně na stihače třídy E-10 a E-25.