Stránka 1 z 1

Kjushu J7WI Shinden

Napsal: 21/3/2005, 10:10
od YAMATO
Ke konci roku 1942 začalo Japonské námořní letectvo vývoj stíhacího letounu dosti ojedinělé koncepce. Jednalo se o tzv. kachnu, čili letoun s vodorovnou příďovou plochou. Letouny této koncepce vznikaly i dříve, ale jen Japonsko dovedlo vývoj až na práh sériové výroby.

Výhody takto řešeného letounu byly značné: stroj byl bezpečný proti přetažení, do přídě šlo umístit silnou výzbroj bez omezení synchronizací, lepší byl i výhled. Vývoj takového stroje ovšem nebyl bez rizik, proto byl nejprve v námořním leteckém arsenálu v Jokosuce vyvinut zmenšený kluzák MXY6, řešený podobně jako budoucí stíhač.

V roce 1943 byly firmou Chigasaki Seizo K.K. vyrobeny 3 kusy. Zkoušky na podzim téhož roku prokázali dobré vlastnosti, jeden z kluzáků nakonec dostal malý motor Semi 11 (16kW) pro prověření tlačné vrtule. Na začátku roku 1944 bylo rozhodnuto o vývoji stíhače J7W1, přepadového stíhače pro pozemní základny námořního letectva. W znamenalo Watanabe, tato firma však byla v roce 1943 přejmenována na Kjushu Hikoki K.K., takže to bylo již jen tradiční označení. Kjushu neměla zkušenosti s vývoje stíhacích letounů, vybrána byla pro vyčerpání kapacit zkušenějších firem jinými projekty, proto byla posílena několika odborníky z Jokosuckého arsenálu, včetně kapitána Masaoki Tsurama, otce celého projektu.

Práce se rozběhli v červnu 1944 a v únoru 1945 byl hotový první prototyp. Poháněl ho hvězdicový osmnáctiválec Mitsubishi MK9D (Ha-43) se zvletovým výkonem 1566kW. Vrtule byla šestilistá, automatická, podvozek příďový. Výzbroj v přídi byla tvořena čtyřmi kanony vz.5 ráže 30mm. Při zkouškách dělalo problémy chlazení motoru a vibrace dlouhého hřídele vrtule, potíž byla také s reakčním momentem, který nebezpečně vychyloval stroj při vzletu.

Zalétání proběhlo na letišti Fukuoka až 3. srpna 1945, v kabině byl kapitán Tsuruma. Do konce války se uskutečnilo jen několik vzletů, celkem v trvání pouze cca 45 minut.Situace Japonska již byla kritická. Jen s obtížemi se povedlo dokončit druhý prototyp, přesto objednalo námořní letectvo velkosériovou výrobu, Kjushu měla dodávat 30 ks měsíčně, Nakajima, která připravovala licenční výrobu v Handě, 120. Konec války zabránil Tsurumovi v realizaci další verse, J7K2, montáží proudového motoru Ne-130 do zádě stroje.

Technické údaje:
rozpětí 11,11 m / délka 9,66 m / výška 3,92 m /
nosná plocha 20,5 m / hmotnost prázdného letounu 3645 kg /
vzletová hmotnost normální 4930 kg / max. 5230 kg /
max. rychlost (v 8700 m) 750 km/h / dostup 12000 m / dolet 900 km (výkony vypočtené)

Obrázek

Obrázek Obrázek
shinden

Napsal: 5/6/2008, 13:02
od Hektor
Existujú nejaké výpočty výkonov verzie K2? Teda tej prúdovej?

Tá predná podvozková noha mi pripadá dosť chatrná a riadiace plochy (zvislé)
by boli v sériovej verzii asi tiež väčšie.

Napsal: 5/6/2008, 13:41
od 1911
nemali velmi podobny stroj na konci vojny resp tesne po nej aj americania? alebo to bol ukoristeny Shinden s US znakmi??

Napsal: 5/6/2008, 16:44
od Tempik
Na jméno toho amerického si teď za boha nemůžu vzpomenout, ale měli také podobný stroj. Byl to jejich vlastní letoun, ale do sériové výroby se nedostal. Vznikl až ke konci války. Zkusím dohledat aspon jméno až se dostanu ke svým knihám.

Napsal: 5/6/2008, 17:10
od YAMATO
Počítám že jde o Curtiss XP-55 Ascender

Napsal: 5/6/2008, 17:29
od Tempik
Díky, to je on.