Myslím že baviť sa o "čistom elektromobile" teraz ešte nemá význam.V úvahu pre diskusiu pripadá zatiaľ len varianta hybridu.A je to o tom,aké sú výhody hybridu voči klasickým mechanickým prevodom.knezdub píše:Pořád je tu problém (alespoň pro potřeby armády) se "skladováním" energie. Vozidlo na baterie je potřeba dobíjet a v terénu toto je obtížné, ne-li nemožné, na rozdíl od doplnění paliva ve formě nafty/benzínu. Hmotnost baterií není ani v případě tanku zanedbatelná, nehledě na nároky na prostor.
Osobně si myslím, že v tomto případě (pokud nedojde k nějakému prakticky použitelnému objevu) bude postup technologií opačný než obvykle: Z civilní sféry do armády. Armády zatím nemají důvod utápět ve vývoji elektropohonu (demonstrátory nepočítám) finance.
1.Aká je hmotnosť a rozmery mechanických prevodov voči el.generátoru ,káblom,riadiacej elektronike a motorom,batériám(superkondenzátorom)
2.Mechanická varianta nie je preťažiteľná ani krátkodobo,el.varianta sa dá preťažovať v rádoch desiatok sekúnd.(osobná skúsenosť-600kW striedavý el.motor bolo možné na 20 sekund preťažiť na 1200kW-ovplyvňovali sme tak rozhodnutia kuchára "Kuřátka" v jednom seriály,pretože tie motory boli tri )
Takže diesel motor by mohol byť menší a na rozjazd alebo podobné krátkodobé záťaže(výstrel z elektromagnetického dela) by sa využili superkondenzátory.
Len tak pre zaujímavosť,u bežného osobného auta pre jazdu ustálenou rýchlosťou 90km/h keby by ste mali spotrebu cca 5L/100km to predstavuje výkon na spojke cca 20kW,(4kW/L).V závodoch F1 už teraz používajú system KERS http://sk.wikipedia.org/wiki/KERS .
3.O tom či by to hnal piestový motor alebo spalovacia turbína zase rozhodnú faktory ako merná spotreba(rozdiel až 30% v neprospech turbíny-viď Abrams alebo T80 v oboch prípadoch došlo aj na variantu s piestovým motorom).Rozmery samotnej turbíny sú možno menšie,ale keď si pozriete celú hnaciu jednotku,tak vlastne ani nič neušetríte a musíte častejšie dotankovávať.A zásobovať tieto tanky v bojových operáciách palivom je veľký problém(Cenu nafty pre Afganistán vypočítali až na 2000Kč/L)
Samozrejme keďže sa jedná o obrnené vozidlo budúcnosti,tak by sa dalo počítať s určitou víziou technologických zlepšení, ale aj na to sa musí urobiť kvalifikovaný odhad.A baterie s 10x väčšou kapacitou nám slubujú už dlhé roky a stále nič.
Osobne si myslím že američania by sa veľmi radi zbavili tých turbín v Abramsoch, ktoré tam v rámci zlej vízie namontovali, ale bolo by to teraz už drahé, tak radšej vozia naftu.