Peruánské námořnictvo mezi Tichomořskou a První světovou válkou
Po porážce v Tichomořské válce byl na dlouhou dobu jediným opravdovým válečným plavidlem peruánského námořnictva křižník LIMA, který postavila loděnice v německém Kielu. Původně se jmenoval SOCRATES a měl ještě jedno sesterské plavidlo, jež se jmenovalo DIOGÉNES. Obě lodě zabavila Velká Británie, která DIOGÉNES prodala do USA kde sloužil jako dělový člun TOPEKA. SOCRATES byl Peruáncům navrácen až v roce 1889 a stal se pod jménem LIMA novou vlajkovou lodí jejich námořnictva.
Technické parametry:
Délka: 76,2 m
Šířka: 10,67m.
Ponor: 4,57m.
Výtlak: 1700 tun standard, plný 2372 tun.
Výkon strojů: 2200 koňských sil.
Rychlost: 16 uzlů.
Výzbroj: 2 x 152 mm, 3 x 47 mm.
Posádka: 152 mužů.
Křižník Lima
Kromě křižníku LIMA provozovali Peruánci ještě několik pomocných lodí využívaných nejenom jako transportní plavidla, ale i jako školní lodě. Nejvýznamnější z těchto lodí se jmenovaly IQUITOS a CONSTITUCIÓN.
V letech 1906 a 1907 vstoupily do služby moderní předzvědné křižníky ALMIRANTE GRAU a CORONEL BOLOGNESI, jimiž začala obnova zdejšího loďstva, jenž se postupně znovu stávalo bojeschopnou silou. Postavila je loděnice Armstrong.
Technické parametry:
Délka: 115,8 m
Šířka: 12,3 m
Ponor: 4,3 m
Výtlak: 3200 tun.
Výkon strojů: 14 000 koňských sil.
Rychlost: 24 uzle.
Pancéřování:
Paluba: 38 mm.
Velitelská věž: 76 mm.
Štíty děl: 76 mm.
Výzbroj: 2 x 152 mm, 8 x 76 mm, 6 x 57 mm, 2 x 37 m, 2 x torpédomet.
Posádka: 320 mužů.
Křižník Almirante Grau
V roce 1914 získalo peruánské námořnictvo svůj první torpédoborec postavený ve Francii, který se jmenoval TENIENTE RODRIGUEZ.
Technické parametry:
Délka: 67,6 m.
Šířka: 6,8 m m.
Ponor: 3,1 m.
Výtlak: 500 tun.
Výkon strojů: 8600 koňských sil.
Rychlost: 28,5 uzle.
Výzbroj: 6 x 65 mm, 3 x torpédomet o průměru 450 mm.
Posádka: 60 mužů.
Torpédoborec Teniente Rodriguez
I další objednávka na nová plavidla směřovala do Francie odkud Peru v letech 1912 až 1913 získalo dvě ponorky, které se obvykle nazývají FERRE a PALACIOS, ale jejich celé názvy pravděpodobně zněly TENIENTE FERRE a TENIENTE PALACIOS. Jednalo se o typ Laubeuf a postavila je loděnice Schneider.
Technické parametry:
Délka: 69 m (?).
Šířka: 4,8 m.
Výtlak: 290 tun na hladině; 450 pod hladinou.
Výkon strojů: 720 koňských sil diesely; 320 koňských sil elektromotory.
Rychlost: 13 uzlů na hladině; 8 uzlů (?) pod hladinou.
Výzbroj: 4 x torpédomet o průměru 450 mm.
Posádka: 21 mužů.
Jedna z peruánských ponorek
Jako určitou perličku uvádím skutečnost že Peruánci si ve Francii před První světovou na krátký čas zapůjčili i pancéřový křižník DUPUY DE LOME, jenž tu sloužil pod jménem COMMANDANT ELIAS AGUIRRE.