Stránka 1 z 2

Italské letectvo - doporučená literatura.

Napsal: 25/4/2010, 12:52
od glock
Abych nebyl za chytráka napíšu všem kterří by chtěli o italech vědět trošku více malý seznam "doporučené" literatury.

Pro jednotlivé typy letadel je tu řada sešitů Ali D Italia a Ali D italia Mini (celkem 38 sešitů)

Pro kamufláže (pro určitý typ letadel) - Ali E Colori (6 sešitů)

O letadlech zahraničních ve výzbroji RA, ANR i COBAF Ali Straniere (6 sešitů)

Také existuje Edice Libri vydavatelství IBN kde vyšly sešity na Mc 200,
Mc 202, P-39, Ju-87, Re 2000 a Fi-156

Kniha zaměřená na kamufláže a nasazení ANR je Camouflage and Markings of the Aeronautica Nazionale Republicana - DOPORUČUJI

3 dílná kniha Aeronautica Italina - Caccia & Assalto mapující kamufláže stíhačů a bitevníků v letech 39-45. - DOPORUČUJI

Nebo nedávno reedicovaní kniha Courage Alone (od Hikkoki publ.)

Dobrá faktografie je AIR WAR Italy od tria Beale D'Amico a Valentini (poslední rok ANR)

Na 109 existuje kniha Messerschmitt 109 in Italian service 1943-1945 od
D' Amica a Valentiniho

Na Macchi 200/205/205 l je tu japonský Aerodetail No15 200 a kniha od Nicoly Malazii vydavatelství IBN Editorie
"Aermachhi".

Samozřejmě jsou tu sešity od vydavatelství Sqadron nebo Militaria. A také různé francouzské publikace (třeba AIRMagazine na Mc 200 nebo Cr-25 nebo na nasazení italů v Rusku)

Tak polovina toho všeho se dá běžně sehnat, zbytek antíky a ebaj.

Napsal: 25/4/2010, 14:15
od glock
A ještě info o českých "materiálech".

V REVI 70 a 71 vyšel čláenk Pavla Šofera o nasazení CR.42 v BoB.

Do REVI 79 a 80 se připravuje pokračování - o BR.20 v BOB

V číslech 68 a 69 byl článek o Enio Tarantolovi

A před delší dobou tam byl třídilný článek o Fiatech G-55 na italském nebi.

A někdy v počátcích tam byl článek o Fiatech G.50 ve Finsku.

Napsal: 25/4/2010, 19:26
od Suvorov
Doporučujem staršiu knihu:
Sám vojak v poli
alebo novšiu:
Samovražedné akcie v 2.sv. vojne

Napsal: 25/4/2010, 19:30
od glock
Suvorov píše:Doporučujem staršiu knihu:
Sám vojak v poli
alebo novšiu:
Samovražedné akcie v 2.sv. vojne
a co tam z toho je o italských letcích respekltive o čem to je?

Napsal: 3/5/2010, 22:17
od karaya1
Glocku, nevíš prosím, kde by se dalo sehnat něco o SM.55 u špageťáků? Všechny monografie, které jsem kdy viděl, začínaly nejdřív u SM.79 a italsky neumím…

Napsal: 3/5/2010, 22:21
od glock
karaya1 píše:Glocku, nevíš prosím, kde by se dalo sehnat něco o SM.55 u špageťáků? Všechny monografie, které jsem kdy viděl, začínaly nejdřív u SM.79 a italsky neumím…
Tak na tohohle ptáčka sem nic anglicky neviděl. :( Italsky něco určo je ale taky neznam všechno. Dělám do období 39-45 takže to de trochu bokem no.

Napsal: 3/5/2010, 22:25
od karaya1
Hm, čili nebylo to tím, že bych neuměl hledat. Někde jsem totiž „zaslechl“, že měl na začátku války ještě sloužit u námořnictva jako průzkumák a nedaří se mi to nikde potvrdit/vyvrátit/najít podrobnosti. I tak díky.

Napsal: 4/5/2010, 07:52
od glock
Ahoj,

tak to je divný. Nenašel jsem o tomto žádné info. A to je v jedné knize popsaný stav bojových jednotek RA při vstupu do války.

Možná jde o toto: (výňatek z wiki)

but by World War II, the last 13 S.55s were no longer servicable and were kept in reserve.

Čili byly někde v "uloženkách" ale nepoužívali se...

Napsal: 8/5/2010, 10:23
od karaya1
Když je něco na wiki, jako by to nebylo… :o))) I tak díky. Budu hledat dál.

Napsal: 8/5/2010, 10:35
od glock
karaya1 píše:Když je něco na wiki, jako by to nebylo… :o))) I tak díky. Budu hledat dál.
Nnei to jen na wiki podívej se sem...

http://www.finn.it/regia/html/fra_le_due_guerre.htm

Napsal: 8/5/2010, 10:57
od karaya1
Nojo, (sice pěkná, ale) internetová stránka bez zdrojů.

Ale už se mi povedlo třemi oklikami najít něco snad relevantního, papírového a celkem důvěryhodného, tak su zvědav, co tam bude, až se k tomu dostanu.

Napsal: 9/5/2010, 11:54
od karaya1
Ha, tak klasika: enwiki i odkazovaná stránka v oné pasáži opisuje (skoro doslova a hlavně blbě) ze 47 let staré knížky. Ale to už su OT.

Napsal: 9/5/2010, 13:04
od glock
karaya1 píše:Ha, tak klasika: enwiki i odkazovaná stránka v oné pasáži opisuje (skoro doslova a hlavně blbě) ze 47 let staré knížky. Ale to už su OT.
a cos cekal :D vetsinou to tak je takovehle info nekdo nekdy napsal a pak se to dal prepisujue

jinak zkus kluky na serveru STORMO obcas z nich neco vypadne

Napsal: 10/5/2010, 08:36
od karaya1
Čekal bych aspoň, že opíšou aspoň novou knížku (nebo novou, už má taky víc než deset let, ale furt je řádově novější :o) ).

Ono to vůbec je takové srandovní, když říkají, že byly ještě před válkou vyřazeny a vesele tam trůní německá fotka z roku 1943… Wiki olé.

Napsal: 10/5/2010, 09:40
od glock
karaya1 píše:Čekal bych aspoň, že opíšou aspoň novou knížku (nebo novou, už má taky víc než deset let, ale furt je řádově novější :o) ).

Ono to vůbec je takové srandovní, když říkají, že byly ještě před válkou vyřazeny a vesele tam trůní německá fotka z roku 1943… Wiki olé.
No ze kdy je ta fotka na wiki tezko rcit. Jiste je (dle knihy Courage Alone) ze zadna "55" nebyla ve vyzbroji jedine jednotky ke dni 10.6.1940 (vstup do valky). Vsechny hydroplany byly Z501 nebo 506 u jmenovach jednotek urceni RM (namorni pruzkum a zachrana sluzba). V provnani s nima (zvlast s 506) to byla "sracka" a 506 byla posleze nehrazovana RS-14. Ani v dobe kapitualce jsem nenasel zadnou zminku o "55". A nemci je mohli z nejakeho skladu koneckoncu vytahnout...Hledas asi "bileho jednorozce"

Napsal: 10/5/2010, 12:29
od Hektor
12 ks S55 dostalo ešte pred vojnou Rumunské letectvo.
Taliansko, čo viem 16 ks bolo v sklade 10.6.1940
Či ich oprášili netuším.
Gabiano Z-501 je obdoba Do-18 celkom spoľahliví stroj (tiež ich kúpilo Rumunsko a tiež 12 ks)
Z-506 priznávam moc toho o nom neviem ale nieje to Alcione s plavákmi? :D
Neviem čo sa dá kritizovať na trojmotorovom stroji určenom k záchrane a pátraniu nad morom.

Napsal: 10/5/2010, 13:05
od glock
Hektor píše:12 ks S55 dostalo ešte pred vojnou Rumunské letectvo.
Taliansko, čo viem 16 ks bolo v sklade 10.6.1940
Či ich oprášili netuším.
Gabiano Z-501 je obdoba Do-18 celkom spoľahliví stroj (tiež ich kúpilo Rumunsko a tiež 12 ks)
Z-506 priznávam moc toho o nom neviem ale nieje to Alcione s plavákmi? :D
Neviem čo sa dá kritizovať na trojmotorovom stroji určenom k záchrane a pátraniu nad morom.
506 byl puvodne udelana jako "morsky" bombarder ale nakonec slouzila pro namorni pruzkum a zachranu pilotu (efektni zbarveni bila + cervene krize)

viz http://www.finn.it/regia/immagini/cantz/cantz506s.jpg

http://www.finn.it/regia/immagini/cantz ... maritt.jpg

ps prvni kusy 506 slouzili i ve spnelske obcanske valce

http://www.finn.it/regia/immagini/cantz ... a_1939.jpg

ty "55" sem proste nenasel v zadnem zaznamu o pouzit ve vyse zminene knize jsou uvadney i typy ktere byla nasazaney az do roku 1943 a nikde nic

Napsal: 10/5/2010, 21:19
od karaya1
12 kusů před válkou do Rumunska? To by možná mohlo sedět, i když to určitě není celkový počet SM.55, který Rumunsku byl dodán. Každopádně „před válkou“ by znamenalo nejpozději v roce 1937.

Já našel jen jednu malinkou zmínku o Italech nad Středozemním mořem (možná mylnou), snažím se to určit blíž.

Napsal: 11/5/2010, 07:09
od glock
Prohledal jsem i nějaké italské časopisy a ani v článku kde se specializovali na typy které skonfiskovali němci po kapitulaci ve 43 info i "55" nebylo. Ani se nedivim. Morálně i technicky se jednalo o zastaralé letadlo. A provozovat ho v době kdy se fofrem snažili nahradit Z.506 (poměrně dobrý letoun, prudce zastarávající po roce 1941) Fiatem RS-14, bych se použítí "55" divil. Do toho by sed jedině sebevrah .-)

Napsal: 17/8/2010, 14:58
od karaya1
Nochmal to tu trochu otevřu: už si su skoro jistý, že mám nejpravděpodobnější verzi osudu SM.55, ale stejně: Hektore, odkud máš 12 ks do Rumunska (a kdy měly být dodané)?

Dvanáct objednaných Z.501 sedí, akorát jeden havaroval při přeletu a druhý týden po předání :o)

Operace pod italskými výsostnými znaky se mi nikde potvrdit nepodařilo (přestože jeden zdroj tomu nepřímo nasvědčuje), takže jde nejspíš o šum. Naopak za Rumuny si tahle krásná éra zabojovala.