Stránka 1 z 65

PAK FA (Su-57)

Napsal: 28/1/2010, 15:35
od absik
Je to potvrdené, prvý let sa uskutoční zajtra, pôvodne bol nachystaný na dnes ale bol z neznámych príčin posunutý o deň:

http://forum.valka.cz/viewtopic.php/tit ... 853#343853

Napsal: 29/1/2010, 07:03
od absik
PAK FA dnes ráno cca o 04.00 moskovského času vyroloval na svoj prvý let. Let trval 45 minút a prebehol podľa plánovaného režimu.
Let vykonal prvý prototyp T-50-1 z KnAAPO Komsomoľsk na Amure.

http://forum.valka.cz/viewtopic.php/tit ... ne/t/91990
http://rian.ru/defense_safety/20100129/206754474.html


a oficiálne fotografie z verejne dostupných zdrojov dosiaľ nie sú...

správy a sprievodný obrázok je na TV: Россия 24

Подробнее: http://news.mail.ru/politics/3309519/

Napsal: 29/1/2010, 09:59
od absik
Tak už sú aj prvé fotografie aj zábery, ale zatiaľ len s pozemných skúšok:

http://www.youtube.com/watch?v=mp0yd6no7B4

http://sukhoi.org/news/company/?id=3142

To "lietadlo" skutočne pripomína YF-23 ako písali ruskí experti...

Napsal: 29/1/2010, 10:04
od absik
Včera (po prerušenom prvom vzlete) aj dnes pilotoval T-50-1 skúšobný pilot S. Bogdan. Takto sa vyjadril o dnešnom, prvom lete:
"Počas letu boli preverené ovládani lietadla, motorov a hlavných systémov, skúšky podvozku. Lietadlo sa správalo podľa naplánovaného režimu. Ľahko a pohldlne sa ovláda".

(Read more: http://forum.valka.cz/viewtopic.php/tit ... z0dzSuJVju)

Napsal: 29/1/2010, 11:25
od skelet
http://www.youtube.com/watch?v=mp0yd6no7B4
krom YF-23 mi to dost připomíná MiG-31 z filmu Firefox, kde hrál Clint Eastwood :lol:

ObrázekObrázekObrázek
Obrázek

Napsal: 29/1/2010, 12:21
od Rosomak
Ještě dodej, že je to ten poslední...
Ale představa to nebyla špatná:

Obrázek

Napsal: 29/1/2010, 12:41
od cover72
Nedá mi to, abych si nerýpnul - pokud má F-22 tak strašně mizernou aerodynamiku a vůbec neumí manévrovat, pokud jsou americké projekty z ADF k ničemu a aerodynamicky 20 let za rusy, pokud Raptor prohraje i proti Su-27 a pokud je stealth k ničemu... Tak proč si potom PAK-FA bere to nejlepší z těch zjevně strašlivě nepodařených amerických konstrukcí? Rusové jsou asi blázni... :twisted: :raf:

Napsal: 29/1/2010, 13:03
od Hans S.
Oni jsou prostě nepoučitelní :)

Btw: mají už Rusové něco na způsob AWACS? myslím v odpovídající kvalitě :)

Napsal: 29/1/2010, 13:08
od skelet
Jasně, že mají .. Jmenuje se to Berjev A-50 a slouží to od roku 1984. http://en.wikipedia.org/wiki/Beriev_A-50
Předtím měli Tu-126 (1967?-1984), a ten měl taky odpovídající kvalitu.
Navíc pokud je mi známo, tak Su-27PU (Su-30) a MiG-31 mohou působit jako miniAwacsy (když tak mě opravte)

Ta podoba s ...

Napsal: 29/1/2010, 16:11
od Kutuzov
... YF-23 je opravdu jen vzdálená, jak naznačují tyto snímky. Ovšem použité konstrukční řešení s dvěma motory posazenými poměrně daleko od sebe (narozdíl od F-22) umožňuje vytvoření relativně objemné "pumovnice" pro rozličnou výzbroj popřípadě i umístění sekundární přídavné nádrže. Prototyp PAK-FA zřejmě zatím používá standardní motor AL-31F nebo jeho derivát, tipnul bych si, že sériové stroje budou vypadat trochu jinak.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Napsal: 29/1/2010, 16:24
od Rosomak
Srovnejme MIG-25 a F-15. Stroje hodně podobné a přesto tak rozdílné.
Aerodynamické a fyzikální zákony platí všude. Proto se může zdát, že obrysy jsou si tak podobné, ale každý na to přijde svou cestou (či vyzkouší špionážní poznatky a upraví je k obrazu svému).
Např. kdo začal první používat dvojitou směrovku? SSSR, nebo USA?

Napsal: 29/1/2010, 16:36
od skelet
já tím přirovnáním k YF-23 ani omylem nechtěl říci, že je to kopírka tohoto letounu. Ale fyzika prostě funguje stejně a Rusům vyšlo řešení bližší YF-23 než k F-22. Otázkou je proč? Jaké měla YF-23 výhody oproti YF-22... lepší stealth?

edit: prosím ať se to tu nezvrhne v debatu stylu: "kdo ho má většího". Otázky typu kdo měl první xyz ukončete prosím poznamenáním, že první ve vzduchu byla včelka Mája

Napsal: 29/1/2010, 16:57
od Julesak
Ak sa nemýlim YF-23 mal lepší stelath a lepší "supercruise", YF-22 mal lepšie manévrovacie schopnosti a vyhral aj kvôli ekonomickým dôvodom.
Inak tie motory zaujali aj mňa, zdá sa že prototyp aspoň zatia nemá vektorovateľné trysky. Alebo sa mýlim?

Napsal: 29/1/2010, 22:21
od absik
Nemýliš, sú tam ešte pevné trysky, totiž video je ešte z pozemných skúšok. Ako vyzeralo lietadlo dnes a s akými motormi letelo vedia len v KnAAPO. Niekto tu písal o derivátoch AL-31F, tak "pojížděčky" sa robili ešte s motormi 117S čo je (aj keď vzdialený) derivát Al-31. To s tou podobou na YF-23 ste zobrali moc doslova, ruskí experti sa tak vyjadrili pre tlač aby evokovali nejakú predstavu keďže ešte neboli uvolnené snímky. Avšak už vtedy sa vyjadrili že sa odlišuje usporiadaním motorov. YF-23 ich má rovnobežne ďaleko od seba, PAK FA ich má v tvare obráteného Y,t.j. trysky sú ďalej od seba ako vstupy. Má to 2 aerodynamické výhody:
a, pri výpadku jedného motora je lietadlo smerovo stabilnejšie ako lietadlo s rovnobežnými motormi, ďaleko od seba
b, pri akcelerizácii je lietadlo smerovo stabilizované, akoby ťahané lebo priesečník osí motorov je pred ťažiskom. Pri rovnobežných motoroch je priesečník nekonečno a lietadlo je tlačené, teda pri zmene rýchlosti(ťahu) má snahu vychýliť sa od pozdĺžnej osi.(prepáčte mi t ú obsiahlu lekciu)
K F-22:
Nikto(normálny) nepíše že je to šmejd, je to najlepšie sériové (americké) lietadlo čo sa týka manévrovateľnosti a druhé najlepšie STEALTH, ale to len preto aby sa našla rovnováha medzi Stealth vlastnosťami a schopnosťou lietať/manévrovať.

Napsal: 29/1/2010, 22:52
od Hans S.
Moment, ta stíhačka má motory směrované od středu, tzn svírají. spolu nějaký úhel? Není to nějaká blbost? Nejen že by tak hůře využily svůj potenciál tahu, ale znamenalo by to větší zatížení i pro samotnou konstrukci..

Napsal: 29/1/2010, 22:57
od Hans S.
Rosomak píše:Např. kdo začal první používat dvojitou směrovku? SSSR, nebo USA?
Mám za to, že na dvoumotorové stíhačce to ve velké sérii poprvé použil Messerschmitt :)

Napsal: 29/1/2010, 23:24
od absik
Nejen že by tak hůře využily svůj potenciál tahu, ale znamenalo by to větší zatížení i pro samotnou konstrukci..
To zvýšené zaťaženie trupu je nezaujímavé pretože vzniká bočná tlaková zložka vektorov ťahu a každá konštrukcia je až rádovo pevnejšia na tlak ako na iný spôsob namáhania.
Samozrejme úbytok ťahu v pozdĺžnom smere tu je ale výhody prevažujú.
Napr. pri hĺbkovom útoku možnosť priečneho plochého sklzu bez zmeny náklonu a smeru lietadla púhym zvýšením(znížením) ťahu jedného z motorov. Alebo možnosť dlhodobého stabilného letu pri poruche jedného z motorov.

Napsal: 30/1/2010, 00:10
od jersey.se
Hans S. píše:Moment, ta stíhačka má motory směrované od středu, tzn svírají. spolu nějaký úhel? Není to nějaká blbost? Nejen že by tak hůře využily svůj potenciál tahu, ale znamenalo by to větší zatížení i pro samotnou konstrukci..
Když ony svírají jistý úhel od sebe i trysky u MiG-29. Hlavní výhodou je snížení negativního vlivu na letové vlastnosti při rozdílu tahu (nebo selhání jednoho motoru - jak teď vidím, že už napsal Absík :) ). Jistě se to hodilo tuhle tenkrát Vencovi Vaškovi v Anglii, když mu na přehlídce nechtěla pálit forsáž na jednom motoru a rozhodl se to nevzdat (byla to snad soutěž).

Napsal: 30/1/2010, 00:43
od Hans S.
Americká letadla to ale (předpokládám) nemají, ne? :) Jaký význam to má ve chvíli, kdy by byla nasazena tryska s vektorováním tahu ve dvou rovinách? PAK-FA bude mít vektorování jen v jedné, podobně jako F-22?

Napsal: 30/1/2010, 01:16
od cernakus
Hans:

zcela určitě tam bude maximálně 2D tryska (v základu, zejména exportním tam nebude vektorová tryska nejspíše vůbec), 3D si v současné konstrukci draku neumím dost dobře představit.