Stránka 1 z 7

Letecké boje na východní frontě

Napsal: 11/5/2005, 21:12
od Haness
Jaký je váš názor na letecké boje na Ruské frontě?
Na začátku operace Barbarossa bylo sovětské letectvo velmi překvapeno a velká část letadel zničena ještě na zemi.Ta co se dostala do vzduchu takřka neměla šanci vzhledem ke svojí technické kvalitě a taky vzhledem k vycvičenosti pilotů.Tyto dva aspekty byly ty hlavní které "nahrávaly"dobře vycvičeným pilotům Luftwafe na špičkových strojích tehdejší doby.Tato situace se ale měnila s postupem času a fronty.Němci si začali uvědomovat že proti početní převaze přestává být i technika platná.Avšak i tak se tato fronta co se týče vzdušných bojů velmi lyšila a to počtem sestřelů jednotlivých letců kteří meli opravdu neuvěřitelné počty dosažených úspěchů-a to předevšim na německé straně.
Ke konci války se už německé letectvo na východní frontě "vezlo" z kopce a jeho činnost byla značně postižena činností sovětů.Ti už se nepotýkali ani s problémy technické kvality letadel a kvalit svých pilotů.

Napsal: 11/5/2005, 21:15
od Atlantis
No, nevím jak na které straně je počet, ale myslím že u nejúspěšnějších je to tak cca 70:340 což o něčem napovídá:-))

Napsal: 11/5/2005, 21:45
od Haness
Což je docela drsnej poměr.(Hartmann-352)

Napsal: 12/5/2005, 08:20
od Atlantis
Jo, to bylo ono. Myslím že versus Pokrištin. Zábavné je, na jakých letounech to dosahovali. Samozřejmě že v závěru si to již Rusové hasily na La-7, na které ani Fw-190 co se týče obratnosti těžce nestačily, ale jinak...

Napsal: 12/5/2005, 09:08
od Haness
No právě ale to bylo spíš ke konci,tím klíčem byla určitě ta početní převaha pže kdy ne 1 např. Me-109 letí třeba 7 (nebo víc)nepřátel i snad v Polikarpovech I-15 tak to bohatě stačí a nepřítel může sestřelovat ale ti někteří jsou na něm zavěšení a pomaluho ho oťukávají až ho dodělají úplně.

Napsal: 12/5/2005, 11:01
od Radola Gajda
Myslím,že sestřely LW jsou dost nadsazené...

Napsal: 12/5/2005, 11:54
od Elvis
Atlantis píše:Jo, to bylo ono. Myslím že versus Pokrištin. Zábavné je, na jakých letounech to dosahovali. Samozřejmě že v závěru si to již Rusové hasily na La-7, na které ani Fw-190 co se týče obratnosti těžce nestačily, ale jinak...
Pokryškin, keď sa už o ňom bavíme, mal asi 59 zostrelov a lietal na Airacobre. A najviac zostrelov spomedzi sovietskych stíhačov mal Kožedub, on lietal na Lavočkine.

Ináč sovietske stíhacie lietadlá by som až tak neodpisoval, pre boj v nízkych výškach (väčšina vzdušných bojov na východnom fronte sa odohrávala vo výškach pod 5-6000 metrov) boli veľmi dobré, boli ľahké a obratné, okrem Lavočkinov La-7 neboli zlé ani staršie La-5-ky a dobré boli aj Jakovlevy, hlavne neskoršie Jak-3 a Jak-9.

Napsal: 12/5/2005, 14:01
od YAMATO
Docela mě baví neustálé upozorňování na obratnost sovětských stíhaček. Jenže ta Němcům zas tak moc nevadila, neboť jejich taktika byla odlišná. Němci preferovali boj ve vertikále, rychlý útok, sestřel a pryč, proti čemuž byla obratnost v horizontále málo platná. Podobně i Japonci, jejich Ki-43 a A6M byly co do obratnosti po celou válku lepší než letouny spojenců, ale nebylo jim to moc platné.

Napsal: 12/5/2005, 14:09
od Atlantis
Hlavní, na co se stejně Němci museli velmi záhy zaměřit byly Il-2, které jim dělaly pěknou paseku v tamnkových svazcích. A ty rozhodně v 5km moc rádi nelétaly. Další, co se Němcům nelíbilo byly takové ty malé Po-2. Ono to sice letělo jen tak 200km/h, ale tak nízko, že by dnes mohly závidět pomalu i helikoptéry.:-)) A pak si to sestřelujte.

Napsal: 12/5/2005, 14:22
od YAMATO
Nechci vypadat jako zapřísáhlý odpůrce techniky VVS, ale Il-2 a paseka v tankových svazech? Proti tankům zrovna moc účinný nebyl...spíš proti pěchotě atp. Vcelku vzato to byl velice špatný letoun a nebezpečný byl především svými počty. Ostatně to platí pro většinu letadel SSSR v WWII. Je zajímavé, že např. v obrněné technice byl SSSR na vysoké úrovni a ke konci války měl již i solidní taktiku jejich nasazení, kdežto v letectvu to byla bída.

Napsal: 12/5/2005, 17:55
od Atlantis
No, já nevím. Celkem se vyvíjely. Od roku 1943 se začaly používat klasické dvojice (velitel+wingman) místo trojic a i bombardovací technika (hlavně na čáře dotyku vojsk) byla poměrně slušná.
Il-2 rozhodně zas až tak špatný nebyl, oni 30mm kanóny přeci jen něco dokáží:-))

Elvis:Soráč, jasně že Kožedub. Oni oba dva dostaly třikrát Hrdina SSSR, tak se mi lehce pletou. Ale mám dojem, že i Pokrištin jednu dobu právě La-7 skoušel. I když je krásná ironie, že jeden z nejúspěšnějších sovětských stíhačů létal na "imperialistickém" stroji:-))

Napsal: 12/5/2005, 20:50
od Haness
Podle mě taky nebyly Il-2 tak špatné stroje,hodně obrazně vzato všechny stíhací-bombardovací stroje ničily svým počtem.

Rudola:nevim jak to myslíš,jestli jako celkově všechny sestřely sečtený nebo jako záznamy jednotlivých pilotů.U toho celkovýho bych to možná i bral ale u těch zíznamů jednmotlivých pilotů protože počty jejich sestřelů ukazovaly sice jak jsou dobří ale žádný pilot (hlavně v LW) by si nepřidal nějaký sestřel navíc a to z dvou důvodů protože ty sestřely jim určovaly a zapisovali až po vyhodnocení záběrů z fotokulometů.A ty počty jako by ukazovaly jejich čestnost?prostě to bylo morálně nepřípustné si dopisovat sestřely.

Napsal: 12/5/2005, 21:28
od Daver
Němci byli v ohledu zapisování sestřelených letounů docela puntičkáři. A když nebyl na sestřel ani jeden svědek, tak se prostě zapsaní nekonalo

Napsal: 13/5/2005, 10:14
od Atlantis
Takže tak cca 5% ztrát RA v letectvu na německé straně prostě nemá "protějšek" v papírech???

Napsal: 13/5/2005, 14:11
od Daver
je to možné. i když 5% procent se mi zdá hodně, ale určitě se stalo, že německý pilot neměl potrzený sestřel

Napsal: 13/5/2005, 20:02
od sa58
ničení tanků ze vzduchu - v průběhu války na východě byla jen velmi malá část německých tanků zničena ze vzduchu - hlavní část ztrát byla způsobena dělostřeleckou palbou - tanky, pt kanóny, dělostřelectvo. IL-2 byl bitevník, ne lovec tanků, nahrazoval spíš taktické letectvo.

Na západě byla situace úplně jiná, tam by bez letectva neudělali spojenci žádný větší průlom

Napsal: 14/5/2005, 02:02
od Ringhofer
Ale samozřejmě, pokud budeš srovnávat tanky zničené dělostřeleckou palbou a tanky zničené ILama, tak ta děla z toho logicky vyjdou mnohem lépe. Ono taky trefit za letu tank není úplně až tak jednoduché.Navíc Rusové standartně oproti Němcům používali menší pumy, tak to většinou nešlo jen fláknout někam poblíž, chtělo to přímý zásah. Přes to si troufám tvrdit, že šturmovik mohl být proti tankům poměrně účinný. Mimochodem, sapíku, co podle tebe mělo za úkoly taktické letectvo? Podle mne právě mimo jiné i louskat tanky. Byla to vlastně taková vzdušná altilerie. K podobným účelům se na něm. straně používaly třeba Stuky(i když to byly vyloženě střemhlavé bombardéry), nebo třeba Fokáče v JABO verzích.

Ohledně těch německých sestřelů, věřím tomu, že se toho na ruské frontě dalo dosáhnout.

Trochu bych polemizoval s tvrzením, že třeba I-16, nebo I-153 mohly ve větším množství vůči německým strojům obecně dosáhnout nějakých výraznějších úspěchů. Tyhle ruské stroje byly sice neskutečně obratné, což jim v manévrovém boji dávalo slušnou šanci na přežití, I -16 měl i celkem obstojné zrychlení, ale rychlostí německým strojů oba typy nemohly konkurovat. Pokud se jimi německý pilot cítil ohrožen, mohl kdykoliv souboj přerušit a prostě uletět.šlo jen o to, aby rychlost německého stroje neklesla pod nějakých 350-380km/h kvůli již zmiňované slušné akceleraci I-16.

Napsal: 14/5/2005, 09:16
od Dzin
Ohledně sestřelů Němců na východě, oni nárokují 45000 sestřelů ve vzdušných soubojích. Sověti ve vzdušných soubojích ztratili asi 30000 letadel (podle posledního údaje, co jsem četl, možná se to časem ještě reviduje). Pokud tedy započteme i nároky spojenců německa na východě, tak odchylka od nároků Němců je asi 40 procent.
Ohledně jednotlivých akcí, tam je to různé, ale známější jsou samozřejmě ty, kdy Němci nadsazovali, obvykle poměrně značně.

Napsal: 14/5/2005, 10:54
od Haness
Sa58:Ber to tak že tam kde nemohlo zasáhnout dělostřelectvo třeba z důvodu vzdálenosti byly nasazeny Il-2ky.Samozřejmě že ničení tanků byl jen jeden z mnoha jejich úkolů v rámci a taktického letectva (přímé podpory pozemních jednotek).Při sovětských mohutných pozemních útocích je jen "jistili" ze vzduchu a když se objevila nějaká větší překážka která by mohla jejich postup nějak zastavit apod.,ale tak to bylo asi všude....

Já to s těma I-15 apod. nemyslel tak jako že se na ně zavěsí a pálí do nich do té doby něž je nesestřelí (to by vzhledem k tomu co už jsi napsal nešlo a taky srovnávej další aspekty-palebnou sílu a srovnání I-15/Me-109 :) )Jako že je udolávaly tím způsobem že hned když se naskytla na třeba jen pár vteřin vhodná možnost ke střelbě tak stříleli (což je naprosto pochopitelné) a když se jich několik vystřídalo nebo náhodně trefili nějakou důležitou část letadla tak...

Napsal: 14/5/2005, 13:31
od sa58
Ringo, ruské taktické bombardéry byly asi Pe-2 a Tu-2, rusové měli vždy specifickou terminologii. Kategorii "Bitevní letadla" západní spojenci nějak nazaváděli, viděl jsem jen pár US prototypů.
Samozřejmě bitevníka může dělat skoro každé letadlo, záleží pouze na vybavení. Létající tanky měli jen rusové a němci (Henschel Hs-129), i když ten německý "otvírač konzerv" se mi líbí víc. Ono mít upravený PaK 40 75mm v tetadle není na závadu