•   Portál
      Obsah fóra
      Album
      Wiki




  •   OZNÁMENÍ A JINÉ
      Náměty
      Filmy, knihy
      Fikce, dohady
      Hospoda
      Vtipy, citáty


      LIDÉ, MILITÁRIE
      Osobnosti, příběhy
      Vyznamenání
      Uniformy
      Zločiny, Holocaust
      Ostatní
      BOJIŠTĚ WW2
      Západní fronta
      Východní fronta
      Středomoří
      Dálný Východ
      Komplexně


      EPOCHY
      Starověk
      Středověk
      Novověk
      WW1
      Po roce 1945
      ARMÁDY 1918-1945
      Německo   Británie
      USA   SSSR
      Itálie   Francie
      Japonsko
      Československo
      Ostatní

      ZÁBAVA, AKCE
      Bazar
      Spolky, akce
      Hry
      Modelařina
    TOPlist
      ARMÁDY 1945-200?
      SSSR-Rusko
      USA   NATO
      Varšavská smlouva
      ČSSR, ČSR
      Jaderné zbraně
      Ostatní




  •   LETECTVO
      Luftwaffe
      RAF
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Československo
      NATO
      Švédsko
      Válka ve vzduchu
      NÁMOŘNICTVO
      Kriegsmarine
      Royal Navy
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Ostatní, ponorky
      Válka v Atlantiku
      Válka ve Středomoří
      Válka v Pacifiku
      Válka v Ind. oceánu
      TANKY, VOJSKO
      Německo   Tanky
      Zbraně   Pušky
      Waffen SS
      Velká Británie
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      ČSR   poválečné
      Ostatní   NATO
      Varšavská smlouva
      SPECIÁLNÍ ZBRANĚ
      Wunderwaffen
      Tajné zbraně
      Rusko - PVOS
      Rakety, jaderné
      a kosmické zbraně




  •   Wiki




  •   Album
      Galerie
      Forumfoto



  • Portál     Obsah fóra     Články     Album     Forumfoto     Galerie     Chat     Nová témata     Nepřečtené     Bez odpovědí     Aktivní témata     RSS    
  • Dolů
  • Obsah fóra ‹ ARMÁDY A UDÁLOSTI PO ROCE 1945 ‹ Ostatní ‹ Švédsko
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk
  • Novinky
  • FAQ
  • Chat
  • Registrovat
  • Přihlásit se

Tank Stridsvagn 103

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Napsat komentář
Příspěvků: 24 • Stránka 1 z 2 • 1, 2

Tank Stridsvagn 103

Příspěvekod Lord » 21/5/2005, 20:57


Střední stíhač tanků Strv 103 se vymyká všem zavedeným pravidlům a svou konstrukcí je dodnes zcela výjimečný. Ovšem již za druhé světové války zaváděli Němci a Rusové stíhače tanků. Koncem 50. let se mezi odborníky začaly šířit zprávy o tom, že inženýři ve švédské zbrojovce Bofors AB pracují na čemsi velmi neobvyklém. Strv 103 (Strv je zkratkou slova Stridsvagn, což švédsky znamená „bojové vozidlo“) je tank, jehož kanón není uložen v otočné věži. Bylo použito tzv. kasematové uspořádání, což znamená že zbraň je pevně vsazena přímo do korby vozidla. Tato svérázná koncepce přináší jak velké přednosti, tak značné nevýhody.

Tank vyniká mimořádně nízkou siluetou (výška pouhých 190cm), která znesnadňuje objevení nebo zasažení vozidla. Díky absenci těžce pancéřované věže je také výrazně lehčí. Se svou hmotností pod 40 tun se řadí k nejlehčím západním tankům, což mu umožňuje plavat, zatímco všechny ostatní typy se musejí brodit. Základním problémem bezvěžového tanku je ovšem neschopnost mířené palby za jízdy. Otočení děla do požadovaného směru musí být provedeno natočením celého tanku. Uvádí se, že otočení o 90° trvá dvě až tři sekundy, což se v 60. letech považovalo za dostačující (rotační mechanismy věží tehdejších tanků nebyly o mnoho rychlejší).

Sériová výroba tohoto tanku probíhala od roku 1966 až do roku 1971, byla vyrobeno přes 300 vozidel. Tank nebyl nikdy vyvezen, přestože několik zemí o něj zájem projevilo. V současnosti je Strv 103 ve švédské armádě plně nahrazen německým Leopard 2.

Vodotěsná korba má šikmý čelní horní pancíř a podseknuté čelo s radlicí, která slouží i jako vlnolam, boky jsou kolmé a záď rovněž podseknutá. Na zádi jsou umístěny dvě schránky na pomocné vybavení. Uprostřed horního čelního pancíře je lafetován kanón. V přídi se nachází motor a převodovka oddělený od osádky přepážkou. Střecha korby je vodorovná, s velitelskou věžičkou v její pravé části a průlezem s periskopy v levé. Pro zvětšení výtlaku jsou používány nylonové plováky složené podél střechy korby. Osádka je tříčlenná, velitel sedí v pravé části, řidič-střelec v levé a za ním je radista. V případě nouze je tank schopen ovládat jediný muž, protože všechny důležité systémy jsou zdvojené. Za osádkou se nachází prostor s municí.

Pohybové ústrojí je tvořeno po každé straně čtyřmi pojezdovými koly, hnacím kolem vpředu a napínacím vzadu. Pásy jsou podpírány dvěma nosnými kladkami.Další prvenství Strv 103 spočívalo v použití hydropneumatického odpružení podvozku. Celý systém je ovládán pomocí servomotorů, díky nimž je možné naklápění korby.

Hlavní výzbroj tvoří 105mm kanón L74 s drážkovaným vývrtem hlavně, což je upravený britský L7, schopný odpalovat střely APDS, APFSDS, HE a zadýmovací střely. Odměr je udělován otáčením celého vozidla a náměr v rozsahu -10° až +12° výše zmiňovaným naklápěním korby. Kanón je vybaven automatickým nabíjecím systémem, což umožnilo zredukovat osádku, prázdné nábojnice jsou automaticky vyhazovány otvorem v zádi korby. Pro kanón je vezena zásoba 50 kusů munice. S kanónem jsou spraženy dva 7,62mm kulomety, další 7,62mm kulomet je lafetován u velitelské věžičky, po jejíž bocích jsou dvě čtyřnásobné výmetnice zadýmovacích granátů. Zásoba munice pro 7,62mm kulomety je 2 750 nábojů.

Pohled do budoucnosti

Perspektivně se o bezvěžové koncepci uvažuje pro lehké průzkumné tanky. Na druhou stranu je ale třeba říci, že klasická věž už se pokládá za překonanou. Pro tanky budoucnosti se počítá s přesunem celé osádky do korby. Moderní elektronika má zajistit dostatečnou kvalitu přenosu informací ze senzorů ve věži. Na uspořádání samotné věže pak panují dva názory. První možností je ponechání menší bezosádkové pancéřované věže. Druhou cestou je tzv. polověžový tank, jehož „věž“ je tvořena jen pohyblivě lafetovaným kanónem.

Americký náčelník štábu pozemních sil USA generál Eric Shinseki vyhlásil ihned po nástupu do funkce v červnu 1999 jako prioritu svého funkčního období reformu U.S. Army. Usoudil, že pásová obrněná technika není příliš vhodná pro jízdu po nekvalitních komunikacích. Generál Shinseki označil za hlavní problém U.S. Army skutečnost, že její prostředky jsou buď těžké, což komplikuje jejich strategickou přepravitelnost, nebo naopak lehké bez dostatečné palebné síly a proto vyhlásil záměr vybudovat „středně těžké síly“, které budou prozatímním řešením. Hlavní výzbrojí těchto sil budou bojová vozidla Stryker v různých verzích.

Obrázek
Tank Stridsvagn 103
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
 
Příspěvky: 9500
Registrován: 24/8/2004, 01:48
Nahoru

Příspěvekod Lord » 21/5/2005, 21:00


... přílohy naklopení korby a optika tanku

Obrázek
naklopení korby

Obrázek
optika tanku
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
 
Příspěvky: 9500
Registrován: 24/8/2004, 01:48
Nahoru

Příspěvekod Lord » 21/5/2005, 21:02


americké vozidlo Stryker s instalovaným kanonem

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
 
Příspěvky: 9500
Registrován: 24/8/2004, 01:48
Nahoru

Příspěvekod skelet » 9/12/2008, 19:10


http://www.youtube.com/watch?v=NT-8X2JOcAc
http://www.youtube.com/watch?v=Vsz1rSQTAfA
nemá k tomuhle atypickému tanku nějaké poznatky?
ObrázekObrázekObrázek

Palba.cz jiz nadale nemoderuji. Obracejte se jinam
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
 
Příspěvky: 12943
Registrován: 26/1/2008, 15:48
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

Příspěvekod Pátrač » 10/12/2008, 07:10


Myslím, že hned první článek dává základní poznatky o tomto prostředku. A jinak? Třeba tady:

http://lvisingr.czweb.org/stazeni/atm/strv_103.rtf
Naposledy upravil Pátrač dne 10/12/2008, 07:59, celkově upraveno 1
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
 
Příspěvky: 7847
Registrován: 14/8/2008, 05:44
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Příspěvekod Mantra » 10/12/2008, 07:40


Lord: "které budou prozatímním řešením"

Já myslím, že jim Strykery zůstanou, už mají celou brigádu a od nového roku začnou s SBCT. Oni jinak nic kolového nemají, aspoň co vím, myslím takovouhle jednotku.

Jinak tenhle tank je opravdu hodně zvláštní. Kdy ho švédové začali vyměňovat za Lea? Koncem 80.let?

Myslím že by bylo hodně těžké se do něj trefovat.

Další otázkou je co mohlo způsobit, sice zájem o tank ale žádný se neprodal?

Politika Švédska nebo byl technicky náročný a jeho provoz byl náročný?
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
 
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan
Nahoru

Příspěvekod Sgt.Pierro » 10/12/2008, 10:03


kde by bylo možné se o tomhle vikingovi na pásech dočíst více?? Jedná se o velice zajímavou konstrukci, která by zasloužila i podrobný článek...
Veni, vidi, vici...
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
 
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 11:17
Bydliště: Praha
Nahoru

Příspěvekod Pátrač » 10/12/2008, 10:18


Ten odkaz je poměrně podrobný ale článek by to asi chtělo. Ale to musí nějaký místní tankový velitel. Já se necítím povolán a navíc se trápím s vojenskou doktrínou naší země v roce 1938.

A ty videa jsou velmi pěkná- je na co koukat.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
 
Příspěvky: 7847
Registrován: 14/8/2008, 05:44
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Příspěvekod Sgt.Pierro » 10/12/2008, 10:20


Pátrači co dáváš dohromady v souvislosti s osmatřicátým?? Tak mě napadlo, že bych se tady na palbě mohl trochu věnovat čs. opevněním..
Veni, vidi, vici...
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
 
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 11:17
Bydliště: Praha
Nahoru

Příspěvekod Mantra » 10/12/2008, 10:27


Stačí nagůglovat Stridsvagn 103 a vyběhne toho víc než dost. Sice v ciyích jazycích ale i tak.
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
 
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan
Nahoru

Příspěvekod asija » 21/10/2010, 19:37


nakolik je dnes vlastne pomalejsi otoceni tanku nez otoceni veze? Za wwII to bylo pry skoro srovnatelne, dnes asi ne.

prijde mi ze najky moderni remake tohodle tanku se stabilizovanym kanonem (tj. kanon by nebyl pevne spojen s trupem ale mohl by se pohybovat tak +/- 10° v obou osach) by mohl byt dost super.

Mohl by takovy tank treba sestrelovat vrtulniky kanonem jak to maji umet moderni tanky s vezi?
Uživatelský avatar
asija
poručík
poručík
 
Příspěvky: 782
Registrován: 16/9/2009, 11:00
Nahoru

Příspěvekod knezdub » 21/10/2010, 21:18


Pokud jsi v okopu, jsi chráněný a točíš jen věží. Na otočení tanku na místě potřebuješ plný výkon motoru, což Tě demaskuje. Neznám rychlosti otáčení, ale věž bude určitě rychlejší, zvlášť pokud započítáš čas na uklidnění podvozku abys mohl mířit.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
 
Příspěvky: 817
Registrován: 13/10/2009, 18:54
Bydliště: Blatnička
Nahoru

Příspěvekod Ionor » 21/10/2010, 21:23


knezdub: moderné veže sú stavané aby boli ich veže rýchlejšie než točenie podvozku inak by nemohly mieriť pri náročnom manévrovaní. Takže pokiaľ si nájdeš rýchlosť točenia tanku, pridaj si pár stupňov za sekundu a máš rýchlosť veže.
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
 
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 02:56
  • WWW
Nahoru

Příspěvekod asija » 21/10/2010, 22:04


knezdub > Jo, ten "cas na uklidneni" podvozku mi prisel taky jako zasadni problem, proto sem mluvil o tom ze by bylo potreba mit volne uchyceny kanon stabilizovany v obou osach alespon o maly rozsah uhlu ( treba 5°) prave jen na dosazeni kratkodobeho "uklidneni" pro okamzik vystrelu. Hlasitost dost snizuje hybridni pohon, i kdyz by byl motor nehlucny porad bude hlucny pojezd a hrnouci se hlina.

Ionor > no dotaz zni prave ze o kolik :)
Uživatelský avatar
asija
poručík
poručík
 
Příspěvky: 782
Registrován: 16/9/2009, 11:00
Nahoru

Příspěvekod knezdub » 22/10/2010, 04:21


Na otočení tanku na místě, zvlášt v terénu, potřebuješ hodně výkonu a pochybuju, že nějaký hybrid bude mít elektromotory dimenzované na rychlé otáčení na místě. A pokud se budeš chtít otočit se spalovacím motorem, musíš připočíst i čas na nastartování+roztočení motoru. Na druhou stranu: jak často asi budeš potřebovat náhlý obrat o 180° kvůli míření, tzn s motorem v klidu? za jízdy máš všechno připraveno, takže není problém
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
 
Příspěvky: 817
Registrován: 13/10/2009, 18:54
Bydliště: Blatnička
Nahoru

Příspěvekod Ionor » 22/10/2010, 11:53


asija: nemá vôbec zmysel to porovnávať vzhľadom na fakt, že vežové budú vždy minimálne 2x rýchlejšie keďže môžu točiť trupom aj vežou naraz. To znamná, že sa mu bezvežová koncepcia nikdy nevyrovná v univerzálnosti použitia a jednoúčelové stroje pri narastajúcich cenách techniky už vyšli z módy.
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
 
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 02:56
  • WWW
Nahoru

Příspěvekod asija » 22/10/2010, 14:18


knezdub > Ja sem prave myslel ze elektromotory maji nepomerne lepsi power-to-weight ratio nez spalovaci motor. (aspon tim tu vetsina lidi argumentuje pro hibrid)

Ionor > tak zalezi jaka rychlsot je dostatecna. 2x rychlejsi nemusi byt az takova vyhoda (aby to vyvazilo problemy), 5x uz asi ano.
Uživatelský avatar
asija
poručík
poručík
 
Příspěvky: 782
Registrován: 16/9/2009, 11:00
Nahoru

Příspěvekod knezdub » 22/10/2010, 16:28


Pánové, zkuste do svých úvah vzít i fakt, že několikatunová věž má i nějakou setrvačnost, takže je nutné ji rozhýbat a pak zase zastavit, pokud možno v daném bodě. O pohybu podvozku platí totéž, jen ve větším.
Řekl bych, že poměr výkon/hmotnost u vyšších výkonů bude klesat a navíc nastane problém s proudovou zátěží (kde vzít takový proud a jak dlouho). Takže elektromotory, které dají dohromady cca 300kW na rychlé manévrování, budou už dobrý oříšek
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
 
Příspěvky: 817
Registrován: 13/10/2009, 18:54
Bydliště: Blatnička
Nahoru

Re: Tank Stridsvagn 103

Příspěvekod skelet » 9/11/2013, 20:51


ObrázekObrázekObrázek

Palba.cz jiz nadale nemoderuji. Obracejte se jinam
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
 
Příspěvky: 12943
Registrován: 26/1/2008, 15:48
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

Re: Tank Stridsvagn 103

Příspěvekod Barrymore » 9/11/2013, 23:02


skelet píše:

Zajímavé video. Zarazil mě ten systém změny tanku na plátěné necky s pancéřovým dnem (čas 14:00). Co mám povědomí, tak tohle používali spojenci při vylodění, pak jsem o tom nikde neslyšel. Nevíte někdo, jestli se tohle řešení používalo i u jiných tanků, než u Shermanů?
Co si myslíte o přesnosti střelby, když se mířilo celou mašinou?
A Mistr Sun pravil: "Pokud nebyly povely dosti jasné, rozkazy dosti srozumitelné, pak je to chyba hlavního velitele."
Uživatelský avatar
Barrymore
praporčík
praporčík
 
Příspěvky: 353
Registrován: 11/4/2006, 16:33
Nahoru

Další

Napsat komentář
Příspěvků: 24 • Stránka 1 z 2 • 1, 2

Zpět na Švédsko

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

  • Nahoru
  • Portál » Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra • Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
Portal by phpBB3 Portal © phpBB Türkiye