Stránka 1 z 2

Wild Weasels

Napsal: 23/5/2005, 20:55
od Haness
Wild weasel je přezdívka pro letadla speciálně upravená a vyzbrojená pro boj proti radarovým a raketovým stanovištím. Jejich úkolem je lětěm vepředu před celým bojovým svazem a ničit všechny nepřátelská pozemní stanoviště která mohou ohrozit nebo jen upozornit na blížící se letouny.Jsou vyzbrojeny hlavně raketami AGM-88 HARM - High speed anti-radar missile která může být zaměřena na cíl i z bezpečné vzdálenosti pro letoun nesoucí tuto zbrań.Po dosažení pásma kde je radar "přímo" aktivní se už navádí pomocí svojí soustavy sama a letoun už svůj cíl nemusí dále sledovat.Zapnutý radar si raketu k sobě sám navede.

Letouny Wild weasels musí splňovat několik kritérií:
-vysoká rychlost
-skvělá obratnost
-schopnost nést dostatečné množství zbraní,společně s pozdry pro zaměřování těchto protiradarových zbraní a hlavně palivových nádrží které se začali v poslední době používat i jako "poslední" záchrana v případě kdy je letadlo zaměřeno a "utíká" raketám.

Piloti těchto letadel tvoří jakousi elitu podobnou letcům z letadlových lodí,čí pilotům Marines.Musí perfektně ovládat všechny systémy v letadle (proto bývají letadla wild weasel zpravidla dvoumístná - není to však vždy tak) ale hlavně samotná letadlo jak ve velkých výškách kde se přibližujícím se střelám (v případě zaměření) uniká podstasně hůř než při hloubkovém letu. V hloubkovém letu jsou piloti školeni jak s letadlem přesně kopírovat krajinu za těch největších rychlostí aby co nejsnáze unikli zaměřeným střelám.

Hlavním protivníkem jsou protiletecké střely SAM - tento druh střely je používám už dlouhou dobu a je velmi rozšířen vzhledem k "dobré" dostupnosti. Tyto střely začal produkovat sovětský svaz a velmi rychle se rozšířily v monha verzích a provedeních (ruční střely,na podvozku BVP,na odpolovacích rampách)
Střely se tak rozčířily hlavně kvůli jejich hromadnému dodávání SSSR do ostatních "zpřátelených" států.
Letouny WW však nebojují jen proti raketovým zbraním protivníka ale i hlavňovým zbraním s radarovým naváděním které začínají být stále více oblíbené k obraně údolí a hornatých prvků.Zbraní tohoto typu je například 4 hlavňový AA kanon na podvozku ZPU, Shilka.

Taktika boje WW se začala poprvé používat ve válce ve Vietnamu kdy se Americké velení po stále větších ztrátách letadel rozhodlo vytvořit skupinu pilotů letadel kteří by byli určeni speciálně pro ničení PVO Vietnamců. Tato letka byla vytvořena a tehdy také vzniknul název/označení Wild weasel. Tato letka byla vyzbrojena jedněmi z tehdejších nejlepších stíhacích letadel McDonnell-Douglas F-4 Phantom a později i letouny A-6 Intruder.
Nutno podoknout že taktika boje byla tehdy velice odlišné vzhledem ke kvalitám zbraní - pilot musel odpalovat střelu přímo v pásmu radaru pže se střela naváděla jen na signál a záři radaru tzn. že pilot byl přímo v ohrožení!!Vietnaské obsluhy raketových stanovišť se navíc později naučili vypínat "včas" radary aby tím zmátli přilétající střely,avšak i přesto pokud byl radar vypnut a střela již byla v dostatečné blízkosti další navádění již nebylo potřebné.Tyto extrémně nebezpečné bojové akce si vyžádali mnoho padlých pilotů pže Vitnamská raketová stanoviště bývala uspořádaná do zhluků většinou do tvaru písmen X,V nebo H a piloti museli létat ve flightech a každý útočil na jedno z určených stanovišť.

Dnešní letouny WW mají tuto úlohu určenou vzhledem k vyspělosti zbraní lehčí - rakety HARM pracují na ten způsob že než dorazí do pásma radaru nevádí se jen pomocí zbytkové enregie vyzařované radarem na jeho přibližnou polohu.
Moderními letouny WW jsou např. F/A - 18 Hornet,Panavia Tornado ITECR a některé četné upraveniny F-16.
Moderní letouny WW však nepužívají jen HARMy,ale třeba střely Shrike či v posledním případě AGM-64 Maverick a v tom nejhoším případě samo že kanon ale to už je hodně milná představa:)
Přidávám i pár obrázku,ale předem se omlouvám za jejich "dokonalost" pže se velice blbě shání obrázky letadel ketré přímo vypadají jako WW takže Vám to bude připadat jak obrázky normálních letadel ale ten druhý hornet je skutečná kamufláž WW.


Obrázek

Napsal: 23/5/2005, 22:26
od Bruno
Vo Vietname sa na tieto účeli mimo F-4 používali aj F-105ky dokonca myslím že vo väčšej miere.

Napsal: 23/5/2005, 22:40
od Haness
Jo to je pravda ale prvotním letounem kterej na to byl určenej.Ty Super sabry ale v tom byly tak skvělé pže dosahovaly hodně velkých rychlostí.

Napsal: 23/5/2005, 23:01
od YAMATO
Ono teoreticky lze použít jakýkoli stroj s podvěšeným speciálním kontejnerem a protiradarovou výzbrojí. Samozřejmě takový stroj nemá takové možnosti jako speciál, nicméně je universální, což vzhledem k finanční náročnosti je stále více ceněno.

Napsal: 24/5/2005, 11:27
od Haness
Teoreticky,ale když se na to podíváš z praktické vize tak ta upravená letadla jsou podstatně dražší vzhledem k technice která v kalsických bojových verzích není - jenže tady toto a nejen to zvyšují šanci na úspěšný zásah a zajištění zbytku letadel a taky v neposlední řadě šance na přežití pilotů při zaměření.
Nové F-18 verze D (wild weasel úprava) jsou vybaveny navíc silnějšími rušiči, a taky výmetnicemi podstatně větších klamných cílů a taky lepšími motory a celkově zlepšenou kostrou...
Abych to neokecával - myslím že ty peníze ikdyž jsou to neskutečné částky jsou v tomhle ohledu dávány na správný účel.
Nebo myslíš že by bylo lepší vyzbrojit stíhací bombardéry ve svazu navíc ještě AR raketami?

Napsal: 24/5/2005, 12:51
od YAMATO
Ne, jde o to, že speciální WW jsou v podstatě jednoúčelové stroje, takže většina zemí si je nemůže dovolit, vzhledem k omezeným prostředkům. Máš pravdu, že speciály mají podstatně větší možnosti, i když vzhledem k pokroku v miniaturizaci již není tento rozdíl tak velký.

Napsal: 24/5/2005, 14:42
od Atlantis
Ono to stejně za pár let dopadne tak, že tam pošlou levnej bezpiloťák a až ho zaměří radar, tak po něm práskne laserová družice z kosmu a bude:-))

Napsal: 24/5/2005, 15:44
od Bruno
Hanes-mal som na mysli Thunderchief,nie super šablu.




F 105:
Obrázek

Napsal: 24/5/2005, 16:52
od YAMATO
F-105, pro mě jedna z nejhezčích rour. Neprávem zatracovaný...

Napsal: 24/5/2005, 18:54
od sa58
F-105 byl pěkné letadlo, měl ale jednu nevýhodu - byl pouze jednomotorový. Jakýkoliv zásah do motoru znamenal konec letadla. Pro "Wild Weasel" se používala verze F-105 F.

Jinak z 610 strojů verze "D" byla ve Vietnamu zničena více než polovina....

AGM-45A Shrike se už nepoužívá, byl nahrazen AGM-88A HARM. Shrike byla relativně pomalá raketa, což umožňovalo vypnout radarovou aparaturu. Rovněž odolnost proti rušen nebyla na výši.

ObrázekObrázek

Napsal: 25/5/2005, 12:10
od Návštěvník
Ale i u AGM 88A HARM je možnost vypnutí radarové soustavy pokud se jedná o radar s velkým rádiusem(ne však taková jako u podzvukových SHRIKE).

F-105 byl zase na druhou stranu daleko více obratný než třeba prvotní opužívaný Phantom a to i s maximální podvěšenou výzbrojí,palivovými nádržemi atd. Jenže zase je to pravda pže ve Vietnamu na letadla stříleli všichni a vším a ta pravděpodobnost sestřelení po zničení motoru (u F-105 primárního) byla daleko větší než u 2 motorových...

Napsal: 25/5/2005, 14:13
od Daver
tím že byla Shrike pomalá tam měli američani problém. Vietnamci zapnuly jeden radar, pak ho vypnuly, mezitím zapnuly další, ten znova vypnuly a pak zaply všechny a vystřelili AA raketu

Napsal: 25/5/2005, 20:43
od Haness
Nevím jaká byla úspěšnost žničení radaru po vystřelení rakety a jeho vypnutí:( ale docela by mne to zajímalo vzhledem k tomu jak vysoce nebezpečné byly tyto mise a taky že jediný způsob jak tyto radary efektivně ničit byla možnost se nechat zaměřit.

Napsal: 25/5/2005, 21:34
od Daver
ne. ono stačilo aby byl zapnitej ten radar, ne aby bylo zaměřeno letadlo. Stačilo aby radar monitoroval danej prosto, a letadlo přiletělo, vypustilo střelu a ta se navedla na vysílání radaru a když byl vypnut tak prostě střela ztratila navádění.

Napsal: 26/5/2005, 20:19
od Haness
Jo však jo to je jasný že raketa se nezaměčovala na "paprsek" kterým se zaměřovalo letadlo pro odpal rakety,jen že aby mohl pilot střílet musel se dostat do takové blízkosti aby se vietnamci začali bát né toho že jim zničí radar střelou ,ale třeba že je začne bombardovat a radar zapnuli aby ho mohli sestřelit (pokud byl vyplej).
A pokud už střela byla v dostatečném směru tak už pak radar mohli vypnout a střela se stejně více méně trefila,néé však pokud ho vypli hned po odpálení střely z letadla.

Napsal: 21/11/2005, 16:33
od Matrix
Jako první Wild Weasels létaly nad Vietnam F-100F, ale na doprovod F-105 byly pomalé - odtud vzniklo heslo Wild Weasels "První tam, poslední ven". V polovině roku 1966 je nahradily upravené F-105F (označované také jako EF-105F), k nim v roce 1968 přibyly F-105G. Nějaké upravené Phantomy F-4C snad ve Vietnamu (nebo spíše v Thajsku) také byly, ale do bojů zasáhly nejspíš až v roce 1972. Přestavěny byly také nějaké F-4D, ale specializovaná verze Phantomu Wild Weasels nese označení F-4G.
Jako Wild Weasels létaly u námořnictva A-6B, ale mise Iron Hand létaly i EA-6, A-4 a A-7.

Ve Vietnamu se nepoužívaly jen Shriky, ale (později) i AGM-78 Standard. Už snad Standard si "zapamatoval" pozici vypnutého radaru, nemusel být tedy naváděn radarovým paprskem SAMu. Ale stanoviště SAMů klidně ničily Wild Weasels i kontejnerovýma pumama.

Různé triky s vypínaním radaru byly oboustrané, Američané zase dělali, že se chystají odpálit raketu - sklonili nos letounu a tím donutili Vietnamce vypnout radar (pokud ti nebyli obvzlášť stateční). Ale když bylo v místě víc stanovišť SAMů a začaly si letoun předávat mezi sebou (tuším, že se tomu říkalo dr.Pepper), bylo asi Amíkům ouvej.

Napsal: 21/11/2005, 20:06
od Haness
j zase na druhou stranu nevím jak to bývalo,ale někde jsem četl že piloti stíhaček si vybírali zbraně sami a ty pumy moc v oblibě neměli vzhledem k tomu že nikdy s naprostou přesností nevěděli jaký počet SAMů bude v dané oblasti a proto když na nějaký útočili a pak museli fofrem zdrhnout tak byly pumy spíše přítěž a zbytečně pže je museli odhazovat aby byli lehcí

Napsal: 21/11/2005, 22:04
od sa58
Ono bombardování postavení SAMů je pěkné, ale pro Wild Weasel asi byl větším nepřítelem flak. Takový flak past řízená střeleckým radarem představuje obrovské nebezpečí pro jednomotorový letoun. A ve Vietnamu střílelo kde co, od lehkých kulometů po těžký flak....

Napsal: 22/11/2005, 06:10
od Haness
Proto se jako piloty WW vybírali jen ti nejlepší pže pokud létali vyčistit oblast před nějakým leteckým úkolem, měli to vyčistit tak aby nehrozilo žádné nebezpečí tak to museli udělat hodně dobře a pokud třeba kolem nějakého mostu bylo postavení hodně, tak bývalo obvyklé že bývala ještě další ochrana hlavňovými zbraněmi (ZSU SHilka), a to nemluvím o každém kdo měl cokoliv co střílelo ale oni to prostě museli zničit, za každou cenu.Proto ten název - divoká lasička...ti piloti také přesně ukazovali že ten název je ten pravý pže i letecké pasti, nebo koordinace falku a raket dokázali ničit

Napsal: 22/11/2005, 09:58
od Matrix
Kdysi se mi dostali do rukou časopisy Letectví + kosmonautika z té doby a matně si vzpomínám, že v jednom článečku psali o posádkách WW jako o zfetovaných sebevrazích :D. Buďto to byla účelové zkreslení, nebo opravdu nemohli pochopit, že by tyto mise létal někdo normální, že to byli skuteční profíci.
Druhý člen posádky - operátor systémů elektronického boje (EWO Electronic Warfare Officer), přezdívaný "Bear" - byl velmi dobrý radarový operátor, který vyhodnocoval přijímané radarové signály, určoval pozice cílů a naváděl pilota.
Ještě k tomu užití pum. Prý to bylo nutné, protože samotný Shrike zničil pouze radar, případně automobil s obsluhou, ale už ne rakety. Jejich odpalovací rampy stály kus od radaru.