Stránka 1 z 2

Curtis P-40

Napsal: 13/6/2005, 23:01
od Haness
*** Diskuse byla uzamčena. Aktualizovaná verze článku je k dispozici ZDE ***

P-40 snad nejznámější letoun který působil v pacifiku se stal jakýmsi symbolem letectva USA na tomto bojišti WW2,stejně jako se třeba A-6M "zero" se stalo jakýmsi pomyslným symbolem ze strany Japonska.

Je nutno podotknout že ačkoliv je P-40 "proslulou" stíhačkou tak její výkony co se týče letových vlastností nebyly v době jejího použití vůbec nějaké oslnivé a v mnoha soubojích se to také ukázalo kdy proti vynikajícím Zerům hodně zaostávali co se týče obratnosti a výzbroje, jediným plusem pro P-40 byla jejich rychlost která byla větší než u Zer.

Na začátku války byly P-40 hlavní stíhačkou USA a byly jí vyzbojeny takřka všechny stíhací jednotky na všech základnách v USA i mimo ně - - Pearl Harbor, Midway...
P-40 byly exportovány i do Veké Británie kde sloužili v RAF v době její krize kdy byl nedostatek letounů pro cvičení nových pilotů, jenže tady se moc neosvědčily a tak je britové pod novým označením Tomahawk poslali do Afriky.Tady se osvědčili v protipozemním boji,ale jako proti Zerům zde utrpěli těžké ztráty když museli bojovat ve větších výškách (ale i mimo ně) s o mnoho lepšími Me-109E.

Po té co se zjistilo že P-40 v boji s japonskými stíhačkami zaostávají začal být vymýšlen nový typ stíhačky který my ji mohl nahradit, bylo přemýšleno nad několika typy ze kterých zvítězil bezpochyby typ Vought F-4U Corsair který byl používán hodně äť už jako palubní letoun. Jako náhrada za P-40 které létaly z "pevných" letiš´t byl vybrán hlavně letoun F-6F Hellcat a později "nově příchozí" P-51 Mustang:)

Avšak P-40ky se nakonec osvědčily v boji proti zerům a to v roce 1941.Kdy byla známá skupina Flying Tigers velice úspěšná v bojích se zery a stala se postrachem japonských letců!

Technické údaje:P-40B:
-pohon-motor Allison V-1710-33 (výkon 776 kW)
-max.rychlost-566 km/h
-dolet-1 175 km
-dostup-9 200 m

- výzbroj:2x 12,7mm kulomet na přídi
4x 12,7mm kulomet v křídlech (u RAF byly tyto zbraně nahrazeny 6ti kulomety 7,7mm)

-Rozpětí-11,38 m
-Délka-9,68 m
-Výška-3,77 m
-Nosná plocha- 21,95 m2

Samotný letoun P-40 byl hodně modifikován a přejmenováván podle těchto modifikací a to na:

Tomahawk:klasické P-40 přejaté pro RAF a vyzbrojeny částečně jinými zbraněmi.

Kittyhawk:pozdější P-40 s výkonějšími motory (např. Rolls-Royce Merlin)

Warhawk:poslední řada P-40 které měly podstatně lepší výzbroj a motor než první verze B,mphla nést i palivovou nádrž nebo pumu pod trupem.

P-40 byly velmi odolné letouny které toho hodně snesly což byla tehdy vlastnost letadla která se asi nejvíc cenila.Pilot byl dobře chráněn panceřováním které bylo hodně učíné vzhledem ke způsobu výroby japonských kulek a leteckých nábojů které byly hodně "měkké" (část cínu) která jim udávala vysokou rychlost a přesnost ale malou průraznost třeba u pancéřování...

P-40 byly poslány i do Ruska kde sváděli velice malou část bojů s Luftwaffe,"zastínily" je Aircobry a další ruská letadla...

Jaký je váš názor na působení tohoto letadla a celkově letadlo samotné?

Obrázek
Na "zádech" - jde dobře vidět typicky zatažený podvozek.

Obrázek
P-40 u RAF (v jeho barvách a označení)

Obrázek
Za letu...

Napsal: 14/6/2005, 09:13
od Elvis
Hannes píše:P-40 snad nejznámější letoun který působil v pacifiku se stal jakýmsi symbolem letectva USA na tomto bojišti WW2,stejně jako se třeba A-6M "zero" se stalo jakýmsi pomyslným symbolem ze strany Japonska.
Podľa mňa bola v Pacifiku najznámejším lietadlom niektorá zo stíhačiek námorníctva, napríklad Grumman F4F Wildcat alebo jeho nástupca F6F Hellcat, ktoré slúžili počas celej vojny, kým P-40-ky iba na začiatku, neskôr boli nahradzované lepšími strojmi. P-40-ky možno boli najznámejšou armádnou stíhačkou v Pacifiku, ale stíhačky námorníctva boli asi známejšie.
Hannes píše:P-40 byly poslány i do Ruska kde sváděli velice malou část bojů s Luftwaffe,"zastínily" je Aircobry a další ruská letadla...
Airacobra bola ruské lietadlo?

Napsal: 14/6/2005, 20:51
od Haness
To ano že byly tím symbolem třeba ty Wildcaty pokud se jedná o námořnictvo, ale těchto letadel může být ještě hafo dalších třeba SBD Dauntless, nebo Catalina a jiné...ale pokud se podíváš na letadla co začínala ze základen tak se mi hned jako první vybaví P-40 - a tak je to zobrazováno i v hodně filmech které popisují tuhle dobu...

Ne Aircobry nebyly ruské letadla!!To sorry já to blbě napsal takže to tak vypadá - myslel sem to z hlediska dalších amerických letadel které působily na téhle frontě že P-40 zastínily/ (bojovaly za Rusy).

Napsal: 14/6/2005, 21:02
od Nelson
Jedním z nejúspěšnějších období tohoto letounu bylo jeho použití u legendární dobrovolnické jednotky Flying Tigers Claira Chennaulta v Číně.V období od 20.12 1941 do 4.7.1942 zaznamenala při vlastní ztrátě 50 letadel a pouze 9 pilotů velké množství sestřelů ( odhady se pohybují od 100 do asi 300 vítěztví).
Tato jednotka používala P-40 ve verzi H81-3A Tomahawk II B, což byl letoun modifikovaný na základě britské objednávky pro evropské bojiště. Nebyl zde však úspěšný a tak bylo přibližně 100 kusů dodáno do Číny kde s nimi létali hlavně Tygři.

Napsal: 14/6/2005, 21:08
od YAMATO
Ono hodně záleželo na taktice nasazení, viz právě úspěchy Flying Tigers. Využity byly ty vlastnosti P-40, kterými překonával soupeře (A6M, K-43,...), tedy v rychlosti zvláště v letu střemhlav a palebné síle. Jakmile se P-40 zamotala do manévrových soubojů, měla veliký problém. Ostatně proti A6M a Ki-43 většina stíhaček to samé...

Napsal: 14/6/2005, 22:02
od Nelson
Jistě. Proto je ani Chennault nehonil do těsných leteckých soubojů. Jako bývalý akrobatický pilot věděl, že P-40 je v těsném souboju líný a tak vše podřídil jediné taktice. Úder z převýšení, pokud možno ze slunce a rychlý ústup.

Napsal: 14/6/2005, 22:03
od Haness
Dalo by se říct že to bylo snad takřka jediným pořádným úspěšným nasazením P-40 (Flying Tigers), ale taktika to byla hodně dobře vymyšlená to se musí uznat! a taky hodně dobře fungovala. O ten ústup se moc nejednalo, hlavně proto že pokud 1ka zaměstnávala zero a druhý který se chytal zero "dodělat" mohl buďto sestřelit to dané zero (což se samo že očekávalo :D ale taky mohl v případě ohrožení 1ho stroje z vrchu zaútočit na nebezpečného útočníka.

Zase třeba takový Corsair nějak moc nezaostával v obratnosti za zerem a myslím že i takový Wildcat který byl malý a obratný moc ne.

Napsal: 15/6/2005, 12:27
od Elvis
Ináč pre zaujímavosť Chennault už pred napadnutím Pearl Harboru preskúmal v Číne vrak Zera a v správe, ktorú napísal a poslal do USA, upozorňoval, že Japonsko vyvinulo novú stíhačku, ktorá prekonáva americké stroje, ale v USA tomu nikto nevenoval patričnú pozornosť.

Napsal: 15/6/2005, 21:05
od Haness
To by se dalo spojit s podobností na útok na Pearl Harbor, pár lidí vědělo jak je nebezpečí vyskoé a nikdo je nevyslyšel a tady něco podobného, Chenault upozorňoval na nebezpečnost Zera a nikdo nic neudělal a to japoncům vyneslo dlouhou dobu vzdušné převahy.Vlastně do nasazení modernějších letounů (Corsair,Wildcat a později i Mustang).

Napsal: 16/6/2005, 21:24
od Nelson
Haness píše: O ten ústup se moc nejednalo, hlavně proto že pokud 1ka zaměstnávala zero a druhý který se chytal zero "dodělat" mohl buďto sestřelit to dané zero (což se samo že očekávalo :D ale taky mohl v případě ohrožení 1ho stroje z vrchu zaútočit na nebezpečného útočníka.
To zdržování se na bojišti bych moc neriskoval. Podle organizačních směrnic pro japonské letectvo byla nejmenší jednotka šotai-roj a tvořily ji tři stroje. A tři Reiseny nablízku P-40 byla pro Američany dost nebezpečná situace. To smrdělo manévrovým soubojem a více než pravděpodobným sestřelením.Navíc Japonci létali nejčastěji v čutai-letka v počtu 9 - 12 strojů.
Opravdu jediné v čem Tomahawky překonávaly Reiseny byla rychlost v horizontálním letu a díky pevnosti draku let střemhlav. A právě proto si myslím, že jedinou jejich záchranou po provedeném útoku bylo rychle se spakovat a zmizet.

Napsal: 16/6/2005, 21:29
od Haness
tak jak do sebe nalétly a rozdělily se tak už si musel střílet nebo pokud by jsi začal hromadně celkově ustupovat tak by s nima byl konec - tak jak to bylo vidět všude (Bitva o Británii,boje na vých. frontě)

Napsal: 16/6/2005, 21:35
od sa58
P-40 musel být "skvělý" letoun, když britové raději převzaté letouny z francouzké dodávky poslali do Afriky - bojová hodnota proti Luftwaffe nulová. Pancéřování a ochrana nádrží téměř žádné (byla to první verze P-40A)

Napsal: 16/6/2005, 21:40
od Daver
Aspoň je někam poslali. A dokonce i použili, a myslim že vcelku úspěšně. Například jako stíhací bombardér

Haness>s tim Wildcatem moc nesouhlasim. byl sice dobře vyzbrojený a celkem i spolehlivý, ale Zera ho vlastnostmi předčila. Myslim že jako protiváha Zerům přišel až Hellcat a Corsair

Napsal: 16/6/2005, 22:05
od Haness
No to byl,hlavně ty první verze A které už zaostávaly při svém zavádění do jednotek. Nikdo je nechtěl:)

Zase ale za Zerama tak nezaostával, myslím tím že třeba obratnostně, nebo rychlostí.

Napsal: 16/6/2005, 22:06
od Daver
heh...tu obobratnost jsem tam zapoměl napsat :wink:

Napsal: 17/6/2005, 00:34
od YAMATO
P-40 a obratnost, Ve srovnání s A6M??? No to snad ne???

Napsal: 17/6/2005, 17:30
od Nelson
Taky si myslím, že srovnávat obratnost P-40 a A6M je jako srovnávat rychlost volského potahu a Lamborghini.

Ani Wildcat nebyl pro Reiseny vyrovnaný soupeř, ale na rozdíl od něj snesl obrovské bojové poškození.

Napsal: 20/6/2005, 14:54
od Haness
Ne!Wildcat v obratnostním srovnání s A6M.

Napsal: 16/12/2005, 01:10
od Fatale
Divokocka byla udajne na horizontale lepsi nez vsehny typy P40, na druhou stranu byla o peknych par desitek mph pomalejsi...

btw: nekde tu zaznelo, ze p40 byla rychlejsi nez ki43, fakt si za tim stojite? p40b byla imho podstatne pomalejsi nez ki43, p40e asi mirne taky, xyzHawky nebyly zadny rychlostni dela, Ki43 oproti tomu jo (na japonsky pomery)

Napsal: 16/12/2005, 04:50
od YAMATO
No Ki-43 byla vysloveně šnek, posuď sám. Model 1, nejlepší armádní stíhačka v období 1941-42, měl maximální rychlost pouze 495 km/h! Model 2a, zaváděný od přelomu let 1942/43 měla 530 km/h. Nejrychlejší model 3a byl zaveden od poloviny roku 1944 s 575 km/h.

Čili v rychlosti byla P-40 (minimálně do cca 4000 m) lepší, o tom není pochyb. Vlastně naprostá většina stíhaček byla rychlejší.

Ki-43 mám v plánu pro větší článek, ale až po Vánocích :wink: