Japonská letadlová loď Taihó

Japonské lodě, ponorky

Moderátor: jarl

Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11611
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Zemakt »

Tož jsem názoru že někdo tady šňupe a já to rozhodně nejsem 8-) . Nicméně Lorde v krátkosti, bo v tom máš takový bordel, že jsem se chytil pouze jedné z posledních několika vět.
Taihó je často popisována jako o pancéřovou letovou palubu vylepšená loď třídy Šókaku.
A zde je otázka, kdy toto řešení bylo přijato, proč a jaký mohlo mít význam k doktríně?
Žádný, protože Taihó byla japonskou evolucí velké, rychlé a výkonné letadlové lodě. Něco jako Essex. Jen s tím rozdílem, že na produkci rovnající se Američanům neměli Japonci ekonomickou a materiální sílu. Je to tak trapně jednoduché. A v podstatě tomu i odpovídá průběh bojů na moři. Toť vše. Nicméně tvá hledání a myšlenkové pochody jsou obdivuhodné :D
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: Vývoj japonské doktríny a lodí

Příspěvek od Saburo »

Lord píše: 28/8/2023, 18:55 Japonci měli pouze dva výtahy, což admirála Naguma paralyzovalo přitom, jak rychle má skupiny letadel organizovat.
No nevím, ale ty dvě menší Japonské letadlové lodě u Midway měly tři výtahy.
A mám pocit, že Akagi a Kaga na tom byly stejně.

Dva výtahy adm. Naguma určitě neparalyzovaly.
Obrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Lord »

Zemakte, to nejsou moje myšlenkový pochody, fakt ne :) Jde o širší problematiku, není to jen o Taihó. To bychom mohli mlátit prázdnou slámu furt.
Snažil jsem se jen přijít na to, proč to autor takto uvedl? Co ho k tomu přivedlo? Snad si to jen tak nevymyslel :idea:

Z dalších zdrojů jsou výtahy. A někdy tam jsou i přímo válečný reporty, jaký na to měli tehdy činovníci názor. Problém je, že to je trošku smíchané dohromady, ale zase to jsou někdy primární zdroje. Ovšem je klidně možné, že v nich jsou určité nedostatky. Nezkoumal jsem a NEOVĚŘOVAL slovo od slova. Kdo ten web vytvořil, ale google ho indexuje velice dobře.

Takže je ledacos asi k diskusi, protože i na základě toho se může člověk něco dozvědět.
Ale nepovažuji se za experta, protože tohle jsou složitější věci, jak co a proč fungovalo, a jak tomu byly/ nebo nebyly letadlové lodě uzpůsobené.
Tady na Palbě se kolem toho vedly spíše řeči v obecné rovině, než aby se ukázaly konkrétní detaily, a hlubší analýzy bitev to už vůbec.

A pak japonské archivy byly z části zničené. To co dnes víme je spíše od různých amerických komisí, které to vyšetřovaly.
V posledních letech se to ale lepší, a píšou se docela zajímavé články.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11577
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Vývoj japonské doktríny a lodí

Příspěvek od Dzin »

Saburo píše: 28/8/2023, 19:31 A mám pocit, že Akagi a Kaga na tom byly stejně.
Samozřejmě. 2 výtahy měly dle původní konstrukce, v rámci přestavby byl jejich počet zvýšen na 3.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 397
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Vývoj japonské doktríny a lodí

Příspěvek od Raiden »

Saburo píše: 28/8/2023, 19:31
Lord píše: 28/8/2023, 18:55 Japonci měli pouze dva výtahy, což admirála Naguma paralyzovalo přitom, jak rychle má skupiny letadel organizovat.
No nevím, ale ty dvě menší Japonské letadlové lodě u Midway měly tři výtahy.
A mám pocit, že Akagi a Kaga na tom byly stejně.

Dva výtahy adm. Naguma určitě neparalyzovaly.
Dzin píše: 28/8/2023, 20:37
Saburo píše: 28/8/2023, 19:31 A mám pocit, že Akagi a Kaga na tom byly stejně.
Samozřejmě. 2 výtahy měly dle původní konstrukce, v rámci přestavby byl jejich počet zvýšen na 3.
Ano, všechny čtyři japonské letadlové lodě Nagumova svazu (přítomné v bitvě o Midway) měly tři výtahy.
雷電
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Lord »

Bude to asi chyba překladu, autor to srovnává s Taihó, která měla jen dva výtahy. Podobně Šinano měla taky jen dva výtahy.
Což by šlo vnímat jako krok zpět, vzhledem k bitvě u Midway a rychlosti odbavení letadel, asi měl na mysli výtah double deck.
Tam se hrála nějaká jiná hra, ale nerozklíčoval to více.
Jenže to mělo význam pro dvoupatrové hangáry. Taiho měla dva hangáry, Šinano jen jeden myslím.

Na druhou stranu tím konstruktéři chtěli zřejmě dosáhnout větší integrity, ochrany paluby a hangárů.
Taiho se takhle zřítit neměla, protože nosič byl navržen tak, aby byl více pancéřovaný a chráněný než její předchůdci.

Fascinující a velmi podrobný pohled na stavbu Taiho je k dispozici v projektu „Armored Aircraft Carriers in World War II“.
Podrobnosti jsou důležité, protože důvod zkázy spočívá v detailech.
Je to na netu docela odkazovaný článek, což se promítá do hodnocení SEO.

https://nationalinterest.org/blog/buzz/ ... rier-98267

Něco v tom smyslu, volný překlad... asi to vysvětlíte lépe.
Podle Maru na nosičích Hosho, Ryujo, Akagi a Kaga byl zadní největší výtah Kaga "double decked", takže letadla ze dvou úrovní paluby mohla být přemístěna najednou. Proto, když je spodní úroveň výtahu v jedné rovině s letovou palubou, bude horní úroveň výrazně vyšší než letová paluba, což dává efekt "brankové tyče" :?:
Nepodařilo se mi najít žádné informace, zda byla tato funkce vidět na jiných výtazích lodě Kaga, nebo když na to přijde, na jiných nosičích IJN.


https://j-aircraft.com/faq/aircraft_carrier_pt2.htm

Kaga-branka-Zuikaku-Hawaii.jpg
Zadní výtah lodě Kaga měl portálový rám (branka vlevo na fotce), který se zvedal nad letovou palubu, aby zvedl plošiny s letadly, když byl v provozu.

Kaga-aircraft-elevator.jpg
Současné řešení bočního výtahu moderní letadlové lodě Kaga. Se zataženou roletou otvoru hangáru, což je řešení pocházející z WW2.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 397
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Raiden »

Lord píše: 28/8/2023, 22:00 Jenže to mělo význam pro dvoupatrové hangáry. Taiho měla dva hangáry, Šinano jen jeden myslím.
Ano, Šinano měla pouze jeden hangár, dobře je to vidět zde:
viewtopic.php?p=409950#p409950
雷電
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11611
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Zemakt »

Ovšem rozdělený na dvě části, či?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11577
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Dzin »

Lord
Přijde mi, že to poslední dva dny nějak divně kloubíš dohromady. Nějak se v tom ztrácím a není mi jasné, co se tedy snažíš říci. Když to ale vezmu tak, jak to na mě dělá pocit, tak vlastně jen obhajuješ onu údajno novou japonskou doktrínu.

To mi ale přijde, že to stojí na vodě. Základem proto máš prakticky jen v jednom článku na netu. Stránka, na které je uveřejněn může být sice sebelepší, ale to neznamená, že se na ní nemusí objevit věci, které jsou špatné.

Zde je problém, že ve zmíněném článku sice obhajují nějakou změnu japonské doktríny nasazení letadlových lodí, ale není jasné, na zákaldě čeho. Resp. jasné to je, je to na zákaldě toho, že Japonsi uvedli do provozu letadlovou loď Taihó. Jenže to je tak strašně povrchní, protože je to založeno čistě jen na autorově interpretaci této konstrukce, aniž by zapracoval další věci, které k tomu mají co říci, ale které už zase tak jednoznačně nepodporují tvrzení z článku.

Konstrukce Taihó se dá v pohodě interpretovat i jinak, než v článku a přitom to bude mít minimálně stejnou logiku. Navíc pokud se budeme držet pouze konstrukce letadlových lodí, potom je zde třeba pracovat i s dalšími známími a ne jen s Taihó (nebo Šinano). Jak poznamenal Raider, je zde třeba třída Únrjú, která má tvořit páteř letadlových lodí v pozdější fázy konfliktu a která je prakticky popírající konstrukci Taihó a na ní založeném tvrzení o změne doktríny.

A další jako samotné nasazení Taihó, které jde opět zcela proti tvrzení o jeho předpokládaném nasazení. Je to opravdu komplexnější téma a příliš v něm svědčí o opaku, než aby to podporovalo tvrzení o doktrinální změne vycházející z konstrukce Taihó.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Lord »

Zemakte, možná ano kvůli požární bezpečnosti?

Dzine, to je fut dokola :rotuj:
Doplnil jsem zde další informace.

Ber to tak, že možná 20 procent je o Taihó (a konstrukci lodí), a 80 procent o vývoji japonské doktríny, taktiky a strategie.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Lord »

Dzin píše: 29/8/2023, 07:56 Když to ale vezmu tak, jak to na mě dělá pocit, tak vlastně jen obhajuješ onu údajnou novou japonskou doktrínu.
Poskytl jsem zde informace "neobhajoval", ale našel jsem "zajímavosti". A hlavně si osvěžil námořní boje :)
Vůbec si to nemusíš roubovat na první ani další Taihó.

První Taiho patřil ještě do předválečného 4. plánu z roku 1939.
Další japonský námořní vyzbrojovací plán počítal s 2 obrněnými jednotkami letadlových lodí třídy TAIHO.
Námořnictvo objednalo dva vylepšené návrhy Taiho v roce 1942.
Modifikovaný 5. plán z roku 1942, vyústil v plány na pět upravených Taiho.

Pátý program - Maru 5 programme - Kai-Maru 5 Keikaku
改マル5計画, 戦備促進第二次実行計画

2 x Kai-Taiho (G-14) Letadlové lodě (No 801 a No 802)
Jamato (No 797), a teoreticky „SUPER JAMATO“ A-150 (No 798 a No 799)

Dzin píše: Zde je problém, že ve zmíněném článku sice obhajují nějakou změnu japonské doktríny nasazení letadlových lodí, ale není jasné, na zákaldě čeho.
Resp. jasné to je, je to na zákaldě toho, že Japonci uvedli do provozu letadlovou loď Taihó.

Dzine, jedna vlaštovka jaro nedělá. Jeden Taihó nemohl změnit doktrínu. Na základě prvního Taihó to být nemohlo, ale pokud by jich bylo víc, tak možná. Znamenalo by to ofenzívnější postoj námořnictva, což prosazoval Jamamoto.

Pátý vyzbrojovací plán byl modifikován následovně:

- Unryú #5001–5015
- Taihó G-15 #5021–5025


Hlavním cílem bylo postavit 20 letadlových lodí a odstranit všechny bitevní lodě a těžké křižníky.
Dzin píše:Jak poznamenal Raider, je zde třeba třída Únrjú, která má tvořit páteř letadlových lodí v pozdější fázi konfliktu a která je prakticky popírající konstrukci Taihó a na ní založeném tvrzení o změně doktríny.

Všimni si, že vyzbrojovací plán počítal s obojím. Lodě "Taiho G-15" by mohly vytvořit samostatné svazy.
A nové střední letadlovky třídy Unryú další linii lehce chráněných, ale rychlých letadlovek.

První flotilový nosič, o kterém by se dalo říci, že byl vyloženě válečné konstrukce, byl Taiho. Jeho osm kotlů a čtyři turbíny vyrobily 160 000 s.h.p., což mu umožnilo dosáhnout maximální rychlosti 33 uzlů.
Pět modifikací této třídy bylo objednáno v programu z roku 1942, ale kvůli nedostatku materiálu a přeplněným zařízením loděnic, se nerealizovaly.

Unryu, Amagi a Katsuragi – byly dokončeny.
Zbývající lodě, Kasagi, Aso a Ikoma, byly kvůli různým zpožděním na konci války dokončeny pouze z 60 % až 80 %.
Všechny lodě třídy Unryu, které pokračovaly v trendu nastoleném stavbou Taiho, byly ostrovního typu.


Co z toho vyplývá?

Japonské námořní vyzbrojovací plány nemohly být realizovány. Nebyl včas dostavěn potřebný počet jednotek třídy Taiho a Unryu.
Ani reálně "doktrinálně" nepoužili Taiho v první linii, À la bitva u východních Šalomounů. Jenže to ani nemůžeme přesně vědět, protože Taiho byl potopen dříve ponorkou, než mohlo k takovému bojovému postavení dojít. Ale podle plánu A-go zřejmě ne.

Kvůli vytíženosti loděnic, opravám lodí poškozených v boji, omezeným zdrojům, změně bojové/ strategické situace, a jiné.
Důsledky války v Tichomoří také závisely na námořní přepravní kapacitě Japonska, PROTO dala japonská vláda a armáda nejvyšší prioritu stavbě obchodních lodí.


Literatura a zdroje

VÍCE informací je dostupných v japonštině. MÉNĚ u anglicky mluvících zemí.
Historie japonského námořnictva, svazek 4
https://rnavi.ndl.go.jp/mokuji_html/000002506797.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Modified_ ... _Programme

https://www.usni.org/magazines/proceedi ... al-section
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Lord »

Zemakt píše:S tím Jamamotem to je nepochopení Lorde, on byl zastáncem ofenzivního boje, ale ve smyslu strategického pojetí.
Tato diskuze je spíš o taktice svazů LL. Jinak něco na tom možná bude.

Zemakte, právě Jamamoto prosazoval letadlové lodě proti dělovému klubu, a po Midway už nějak všichni věděli, co je potřeba!
Ale je otázka, co by zmohl, kdyby neměl dost postavených letadlových lodí, asi nic moc.

Co se pak reálně po Midway dělo uvádí např. tento článek.

Závod o rozhodující zbraň: Britské, americké, a japonské flotily letadlových lodí, 1942-1943
RACE FOR THE DECISIVE WEAPON: British, American, and Japanese Carrier Fleets, 1942–1943
https://www.jstor.org/stable/26394160

Nebo
DOKTRÍNA AMERICKÉHO NÁMOŘNICTVA A VÍTĚZSTVÍ V TICHOMOŘÍ
U.S. NAVY SURFACE BATTLE DOCTRINE AND VICTORY IN THE PACIFIC
https://www.jstor.org/stable/26396991


Po Midway ve skutečnosti následovaly téměř dva roky války, v níž zejména letadlové lodě nedokázaly zasadit knockoutové údery, které si většina zastánců nových technologií od inovací slibovala.
Dokonce i v bitvě ve Filipínském moři, navzdory nerovnému souboji letadlových lodí, způsobily více poškození americké ponorky.

To neznamená, že by letadlové lodě byly nedůležité, jen to, že se na nich více času trávilo korvetními aktivitami, jako je poskytování krytí pro obojživelné vylodění, než v mahanovském boji mezi flotilami. Většina námořních bitev v 1942-43 se účastnily spíše křižníky a torpédoborce než letadlové lodě.

Ve skutečnosti poslední souboj letadlových lodi, který byl vyrovnaný, se odehrál v říjnu 1942. V podstatě "zlatý věk" letadlových lodí" trval od května do října 1942.

Tento zdánlivý rozpor byl způsoben chronickým nedostatkem letadlových lodí a operačních letadel. To platilo pro všechny tři "letadlové mocnosti": Británie, Spojené státy a Japonsko.

Všichni věděli, co je potřeba, ale předchozí ztráty, pokračující úbytek a pravidelná údržba znemožňovaly shromáždění ohromující flotily letadlových lodí. Teprve se zavedením četných lodí třídy Essex spolu s masou vycvičených pilotů přišel příslib uplatnění.

Letadlové lodě existovaly ve třech hlavních typech: flotilové, lehké a doprovodné letadlové lodě. My se zde omezíme na letadlové lodě flotily a lehké letadlové lodě.

Navzdory ztrátám u Midway se japonské letadlové lodě ukázaly jako rovnocenný soupeř americkým letadlovým lodím u Šalamounových ostrovů. Ústřední byly sestry Šókaku a Zuikaku.
Dobře obrněné (to asi myslí, že je vylili betonem), rychlé, a s velkými leteckými skupinami. Byly to pravděpodobně nejlepší letadlové lodě na moři, dokud nepřišla do provozu třída Essex.

Přestavěné linkové lodě Džunjó a Hijó byly mnohem méně působivé, se slabým pancéřováním, nedostatečnou rychlostí a slabými stroji, které byly původně určené pro pohon parníku a neměly dostačující výkon pro letadlovou loď.

Lehká letadlová loď Zuihó byla dobrou lodí a sloužila své zemi v rámci „podpůrné skupiny“. V únoru 1944 se Zuihó účastnila bitvy ve Filipínském moři.

Japonsko postupně uvedlo do provozu lehké letadlové lodě, např. Rjúdžó potopila americká letadla 24. srpna 1942. Byla nahrazena přestavěnou lodí pro skladování ponorek, která se ukázala jako zklamání.
V roce 1943 se k IJN nepřipojila žádná nová letadlová loď, ale počátkem roku 1944 měly vstoupit do služby obrněná letadlová loď Taiho a lehké letadlové lodě Chitose a Chiyoda.

Japonci čelili v období od Midwaye do bitvy ve Filipínském moři velkým problémům, a sérii strategických dilemat, která se ukázala jako velmi obtížná.

Přestože počet japonských letadlových lodí, které byly k dispozici, občas převyšoval počet amerického Tichomořského loďstva, japonští admirálové nebyli ochotni riskovat, protože by jich více nebylo okamžitě k dispozici; americká pozemní letecká síla působila jako další odstrašující prostředek pro ofenzivní akce. Kromě toho kvalita japonských pilotů od roku 1943 klesala a situace se měla spíše zhoršovat než zlepšovat.

V letech 1943-44 japonští piloti měli štěstí, pokud získali 275 hodin letového výcviku, zatímco američtí piloti byli uvolňováni k letkám až po 525 hodinách ve vzduchu.

K tomu se přidal účinný atentát na admirála Jamamota v dubnu 1943, který ještě více zvýšil sklíčenost v IJN. Koga, viděl jen spojeneckou sílu a japonskou slabost.

Koga by mohl bránit Truk? Bougainville? Rabaul? Novou Guineu?
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11611
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Zemakt »

Zemakte, právě Jamamoto prosazoval letadlové lodě proti dělovému klubu, a po Midway už nějak všichni věděli, co je potřeba!
Ale je otázka, co by zmohl, kdyby neměl dost postavených letadlových lodí, asi nic moc.
Pardon, ale toto jsem na mysli opravdu neměl. K tomu co píšeš niže, zdá se mi to tak nějak zmatečné že ani nevím jak reagovat. Zkus jednu linku a držet se jí.

Jinak k meritu vlákna, viz výše jsi napsal:
Pátý vyzbrojovací plán byl modifikován následovně:
- Unryú #5001–5015
- Taihó G-15 #5021–5025
Hlavním cílem bylo postavit 20 letadlových lodí a odstranit všechny bitevní lodě a těžké křižníky.
a pak
Všimni si, že vyzbrojovací plán počítal s obojím. Lodě "Taiho G-15" by mohly vytvořit samostatné svazy.
A nové střední letadlovky třídy Unryú další linii lehce chráněných, ale rychlých letadlovek.
Vzhledem k tomu, že obě třídy měly cca stejnou rychlost, tak bych se asi zdráhal jednu třídu označovat jako rycholu. Nicméně vzhledem ke značným designovým rozdílům mezi nimi rozdíl jasný rozdíl byl. Ve zkratce, jedna byla předobrazem těžké flotilové letadlové lodě a druhá lehké letadlové lodě. Obdoby amerických tříd Essex a Indenpendence. A zde podobnost končí, neboť zatímco pro Američany znamenala třída Indenpendence nutné překlenutí do doby než bude dost Essexů, byť se osvědčila. Japonci dle výše tebou uvedeného třídou Unryú mohli taktéž sanovat nedostatek těžkých nosičů, rozuměj ideálu LL a nebo s nimi mohli vzhledem ke své kapacitě počítat jako s trvalým řešením, viz níže Šinano. Jenže narozdíl od Amíků je hodlali nasazovat jiným způsobem. Zatímco Američané lehké LL nasazovali v úkolových skupinách společně s Essexy. Japonci vzhledem k známé existenci depotní letadlové lodě třídy Šinano a této plánované třídy je hodlali nasazovat pospolu. Jeli to ona ta doktrína, či jen jiný způsob nasazení, nechám být. Podstatné je že v reálu Japonci své bitvy LL vedli tak jak je vedli. Produkční schopnosti měli takové jako měli, a papír snese všechno. Němci také chtěli bombardovat New York že.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Lord »

Když vám jde jen o jednu linku dobře, já jich vedu trošku víc :) Takže vás pak někde cituji a dávám pod to námět, aby to bylo o něco jasnější, protože jsem zpozoroval, že jinak je obtížné to pochopit. Ono ta problematika i tak je dost komplexní, a prolíná se.

Tak jasně, další jednotky třídy Taihó by byly také rychlé a navíc s pancéřovanou palubou, o tom není sporu. Je šlo o to ukázat, že obě třídy byly v plánu, ačkoliv se později od toho upustilo, a stavěla se jen třída Unryú.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11577
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Dzin »

Lord píše: 3/9/2023, 20:40 Když vám jde jen o jednu linku dobře, já jich vedu trošku víc :) Takže vás pak někde cituji a dávám pod to námět, aby to bylo o něco jasnější, protože jsem zpozoroval, že jinak je obtížné to pochopit. Ono ta problematika i tak je dost komplexní, a prolíná se.
Obtížné pochopit to je, protože skáčeš odevšad někam a obráceně. Tvoje příspěvky nejsou ani tak moc komplexní, jako spíše nicneříkající. Protože opravdu z nich není moc jasné, co se vlastně snažíš říci. Na začátku to sice vypadalo, že hájíš "novou japonskou doktrínu", ale nyní to spíše vypadá už jen na nějaký balast.

Takže, co se vlastně snažíš říci? Komplexního tématu se neboj, myslím, že tu jsme na něj všichni zvyklí, ale spíše dej tomu celému nějakou jednotící myšlenku. Takhle je vždy otázka, na co a jak ti má člověk reagovat, pokud nechce vybírat jen jednotlivé věci.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Saburo »

Třída Unryú nebyla zamýšlena a ani brána jako lehká LL, ona obdoba Independence.
Byly to lodě vycházející z konstrukce Hiryů (a ta vycházela z konstrukce Sorjů) a jako takové je nejen Japonci ředili mezi střední LL.

Ale měly skutečně být tím "požadovaným množstvím LL", protože těžké LL třídy Taihó s ohledem jejich nákladnost a na stav Japonského hospodářství ty požadované počty LL nikdy nemohly naplnit.
Obrázek
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 397
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Raiden »

Přesně tak, účelem stavby ne tak nákladných (oproti Taihó) lodí třídy Unrjú byla snaha o získání velkého počtu letadlových lodí přijatelných parametrů (rychlost, množství nesených letadel).

Lord píše: 1/9/2023, 22:40 Všechny lodě třídy Unryu, které pokračovaly v trendu nastoleném stavbou Taiho, byly ostrovního typu.
Lodě třídy Unrjú sice měly ostrov (stejně jako jejich vzor Hirjú, akorát na pravoboku), nicméně komíny nebyly součástí ostrova (jako u Taihó), ale byly stále vyvedeny na boku, stejně jako tomu bylo u Hirjú.
雷電
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11611
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Zemakt »

Jasně, spíš mi šlo poukázat na dvě různé formy nasazení typologicky zcela rozdílných tříd. Byť u Japonců nasazení zcela teoretického.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“