Německý Begleitpanzer 57 AIFSV
Napsal: 6/3/2016, 12:38
Begleitpanzer 57 AIFSV
V polovině 70. let, v Západním Německu, vznikl pozoruhodný projekt podpůrného vozidla pěchoty, pod označením AIFSV (Armored Infantry Fire Support Vehicle). Samotný termín begleit-panzer, znamená doprovodný obrněnec a přesně vystihuje jeho poslání. Vozidlo vzniklo jako soukromá iniciativa společností Thyssen-Henschel a Bofors. Jako nosný podvozek bylo použito bojové vozidlo pěchoty Marder (z roku 1971). Prostor pro výsadek byl zrušen, aby se vytvořil prostor pro ložisko nové věže, munici a zbraňové operátory (střelec a velitel). Dveře pro výsadek byly odstraněny a zaslepeny. Samotná, nízko profilová věž byla asymetricky tvarovaná a kanon byl usazen ve speciální kolébce, která mu umožňovala vést palbu i proti nízko letícím cílům. Hlavní zbraň měla úctyhodnou ráži 57 mm. Jednalo se o rychlopalný kanon Bofors 57 mm/L70 Mk 1, s automatickým nabíjením (čtyři náboje v pohotovostním režimu) a celkovou zásobou 48 kusů munice 57×438R. Našel jsem ale i možnost se 148 kusy munice (!). Zmíním, že 24 kusů této munice váží 110 kg (cca 4,5 kg/kus). Jeden ze tří druhů munice se vybíral dálkově a nabíjení probíhalo automaticky. Kanon se mohl pohybovat v úhlech - 8° do + 45° v rozsahu 360°. Kadence činila 200 ran/min, rychlost střely 1035 m/s. Maximální dostřel námořní verze tohoto kanonu je 17 000 m a efektivní dostřel 8 500 m. Nevím, jak by se tyto hodnoty změnily při osazení na pásový podvozek, ale úpravy se týkaly jen usazení zbraně a možná i nabíjení.
Vlevo od kanonu se nacházel velitelský poklop s pevně usazeným periskopem. Na pravé straně věže se nacházel spřažený kulomet MG3 ráže 7.62, odpalovací zařízení protitankových střel (HOT nebo TOW, Marder má střely MILAN ATGM), poklop střelce, zaměřovač s nočním viděním, patrně i termovizi, laserový dálkoměr a zařízení pro navádění raket. Velitel a střelec mohli sdílet informace z těchto systémů. Zásoba protitankových raket činila 6 ks a nabíjení nových střel probíhalo automaticky. Begleitpanzer neměl schopnost plavby a jako průzkumný stroj byl příliš silně vyzbrojený. Na konci 70.let byl kanon ráže 20 mm více než dostatečný. Navíc ochranu Marderům před tanky poskytovaly vlastní protitankové střely. Varianta palebné podpory klasických Marderů se tak patrně nezdála být důležitá. Z dnešního pohledu v tomto vozidle vidím jistou paralelu s novým britským vozidlem, obdobné funkce - Ajax (Scout SV). Ajax také nemá schopnost vést výsadek, funkce vozidla je postavená kolem moderního kanónu, elektroniky specializované pro průzkum a masivní ochrany osádky. Begleitpanzer je ale o víc jak třicet let starší. Funkční prototyp byl představen veřejnosti v roce 1977, ale nevzbudil zájem kupců a tak byl celý projekt zrušen.
Osádka: 3
Délka (s kanónem): 7,48 m
Výška: 2,51 m
Šířka: 3,25 m
Pancéřování: válcovaná ocel
- z 0 m odolá 20 mm APDS
- z 200 m odolá 25 mm APDS
Pohon: MTU MB 833 Ea-500
Výkon: 441 kW (591 hp)
Převodovka: RENK HSWL 194
Tlumiče: torsní tyče
Zásoba paliva: 652 L
Váha bez věže: 28,5 t (Marder 1A1)
Váha s věží: cca 30 t
Rychlost: cca 70km/h
Dojezd: cca 600 km
Zdroj:
http://survincity.com/2013/04/german-ac ... 57mm-1977/
https://de.wikipedia.org/wiki/Begleitpanzer_57_AIFSV
https://en.wikipedia.org/wiki/Bofors_57_mm_gun
https://en.wikipedia.org/wiki/Marder_%28IFV%29
https://tanksdb.ru/armored_warfare/begleitpanzer_57/
Taschenbuch der Panzer 1983 – Tanks of the World