Tohle je takový novinový leitmotiv. Pravidelně, nejméně jednou na každou okurkovou sezonu, se taková zpráva objeví.Stuka píše:Briti a Američania sa vraj chcú k vzducholodiam vrátiť a využiť ich na prepravu surovín a vojakov.
Tím samozřejmě neříkám že se takovým myšlenkám někdo někde nevěnuje. Ale zavedení vzducholodí pro nějakou dopravu brání tři nemalé problémy:
1) Vzducholoď je aerostat - není dostatečně ovladatelná ani směrově, ani výškově. Tudíž není moc bezpečná.
2) Vzducholoď má celkem velký odpor i při nepříliš vysoké rychlosti. Potřebuje silné motory aby někam doletěla - a furt je tu ten problém "stíhací vzducholodi Karel" - v protivětru couvá... a stojí to prachy.
3) Helium má hustotu cca 0,179 kg/m3, 1 m3 tedy "unese" cca 1 kg u hladiny moře. S výškou se helium rozpíná a nosnost (výtlak) vzducholodi stoupá (viz problém s aerostatem). Vzducholoď musí mít obal, který má nenulovou hmotnost. Dále kabinu, místo pro užit. náklad, motory, palivo... vše s nenulovou hmotností. Prostě - na nějakou tu užit. hmotnost potřebujeme neskutečně velkou a těžkou (drahou) vzducholoď.
Za to nám může vzducholoď dát jen jednu výhodu - při přistání nepřistává tak úplně, resp. nemusí tak činit. Takže může užit. náklad (třeba ty vojáky nebo jejich materiál) dopravit kamkoli, vč. míst po zemětřesení, po záplavách, apod. Ovšem - je třeba vidět, že nakládka i vykládka je u aerostatu, a tím i u vzducholodi, nesmírně problematická. S jakoukoli změnou celk. hmotnosti nám buď řachá na zem, nebo se utrhá a prchá do stratosféry... což lze řešit jedině manipulací s balastem, nebo s objemem plynu. A to jsou zase další nemalé náklady.
Výsledek je (i kdyby nebylo té nebezpečnosti) finančně neudržitelný. Já vím, novináři rádi říkají že "vzducholodě pohřbily noviny které přinesly zprávu o zkáze Hindenburgu", ale pravda je jiná. I po Hindenburgu existovaly vzducholodi - např. ozbr. síly USA měly dvě. Všichni se jich zbavili, vč. těch (jako právě armády) kteří si z Hindenburgem fakt těžkou hlavu dělat nemuseli... ale s prachama si prostě těžkou hlavu musí dělat každý.
Vzducholodě nepohřbil novinář píšící o Hindenburgu. Vzducholodě opakovaně pohřbí jakýkoli účetní, píšící finanční rozvahu.