Stránka 1 z 5

Tank T-64 Tirex

Napsal: 26/4/2016, 21:30
od Rase
Cf2zdLuWcAADBNn.jpg

Ukrajinský tank T-64 Tirex

Vzhledem k situaci na Východě Ukrajiny, je nutné řešit modernizaci nebo náhradu hlavního ukrajinského bojového tanku, kterým je T-64. Ukrajinské ministerstvo obrany vyhlásilo, v roce 2016, aby se obnovily práce na modernizaci tanků T-64 a do celé záležitosti se zapojily soukromé i státní podniky. Výsledky by se pak oficiálně rozpracovaly a rozhodlo by se o jejich schválení, případně zavedení do výzbroje. Z tanku T-64 sice vznikly i jiné propracované moderní konstrukce, jako třeba T-64BM Bulat, nebo T-84 Oplot-M, tyto konstrukce jsou poměrně drahé a nenabízejí zásadní změnu v samotné koncepci původního tanku. Cílem tedy je vycházet z těchto modernizací, případně je i překonat a nabídnout primárně levné, moderní řešení modernizace již používaných tanků. Konstruktéři batalionu Azov, tedy přišli s hloubkovou modernizací tanků T-64 pod názvem "Tirex". Zde trochu zmíní, kdo nebo co tento batalion Azov je:
Jedná se o samostatné oddělení Ukrajinské národní gardy, dříve policejní pluk Ministerstva vnitra Ukrajiny, který vznikl 13. dubna 2014, poté co nový ukrajinský ministr vnitra Arsenij Avakov povolil vznik polovojenských dobrovolných jednotek. Batalion se skládá z příznivců krajní pravice, nacionalistů, veteránů ukrajinské armády i zahraničních nadšenců. Mnoho členů praporu Azov jsou členové hnutí Pravý sektor. Kromě Chorvatů, Slováků a dalších Slovanů jsou v batalionu údajně i občané Itálie, Řecka, Irska a skandinávských zemí. Prapor se v minulosti podílel na pokusech o dobytí Doněcku a má velké zásluhy na dobytí Mariupolu, který jeho příslušníci od konce března 2015 opevňují v očekávání obnovení ofenzívy proruských povstalců. Nyní je v oblasti relativní klid a je tedy čas na reorganizaci jednotek a zužitkování zkušeností z bojů. Ještě připomenu, že ve stejné konstruktérské dílně, batalionu Azov, vznikl i návrh na bojové vozidlo pěchoty, na podvozku tanku T-64, pod názvem "Azovochka" (Azovečka). Tank T-64 je a s největší pravděpodobností i bude páteřním strojem ukrajinských pozemních sil. Jelikož se obrněná vozidla BMP-1/2 ukázala být neperspektivní a neposkytují patřičnou ochranu výsadku, došlo k této úpravě na těžší vozidlo s lepším potenciálem. Podvozková platforma T-64 se tedy možná stane novou základnou většího množství vozidel (tak jako Armata).
Podle novinářů z Оружие Украины (Zbraně Ukrajiny), má Tirex poskytnout, oproti modernizaci T-64BM Bulat, lepší mobilitu, lepší systém řízení palby a lepší schopnosti boje v noci. Přičemž cena má být stejná, nebo srovnatelná. Efektivita nákladů je tedy nepopiratelná. Podle konstruktérů má i překročit bojové schopnosti nově vyráběných T-84 Oplot-M. Konstruktéři vycházeli z přímých zkušeností nasazení tanků na moderním bojišti a snažili se zapracovat i poznatky z vývoje tanků ve světě. Čímž se mají omezit nedostatky původní konstrukce, které se projevily v jejich bojovém nasazení. Prioritou je ochrana tříčlenné osádky. Ta byla přesunuta do korby, patrně do odděleného prostoru. Možné ale je, že osádka není zcela oddělena do kapsle. Věž tanku bude dálkově ovládaná a využije se jak stávající nabíjecí automat, tak i hlavní výzbroj, v podobě původního kanónu D-81T (2A46) ráže 125mm. Zdá se, že i věž samotná je původní a krom nových elektronických systémů, bude osazena novým pancéřováním a dálkově ovládanou, vyvýšenou, věžičkou s protiletadlovým kulometem NSVT ráže 12.7 mm. Systémy také mají být zabezpečené před elektronickým útokem nepřítele, na což kladou konstruktéři velký důraz. Přídavné pancéřování je tvořeno segmenty a je klidně možné, že byla zvolena varianta přídavného pancéřování z Izraele, nebo z něj vycházející (jako je případ vozidel na platformě Armata).
Na závěr, musím říct, že konstruktéři odhadují, že batalion Azov má kapacity, v případě zájmu ze strany vlády, modernizovat tanky T-64, tempem 10 ks měsíčně. Není to vysoké číslo, ale přijde mi adekvátní ekonomickým možnostem Ukrajiny. Modernizace samotná mi přijde ekonomicky výhodnou a zužitkují se tak zkušenosti z bojů, proti různým povstaleckým tankům – modernizovaným tankům T-64 a T-72. Tirex je rozhodně promyšlenější řešení než postarší, byť účinná, modernizace T-64BM Bulat nebo T-64BV. Navíc by tak armáda získala tank generace 4 nebo 4+, což bude dřív nebo později nutností. V kombinaci s BVP Azovečka, se kterou má tank sdílet mnohé součástky, by se jednalo o velmi funkční platformu a důstojného nástupce tanků T-64, které by tak mohly, sebevědomě, sloužit další roky.

Technické parametry:
Posádka: 3 (velitel, střelec, řidič)
Délka: 9.225 m
Korba: 6.570 m
Šířka: 3.560 m
Výška: 2.500 m
Hmotnost: 39 t
Pancéřování: skleněné kuličky v plastu, mezi vrstvami oceli
Přídavné pancéřování moderní konstrukce (Izrael?)
Termovizní zaměřovač: dosah 8 km
Systém řízení palby
Hlavní výzbroj: původní kanón D-81T (2A46) ráže 125 mm
Alternativně: nový kanón KBA-3 (46 nábojů) ráže 125 mm
Spřažený kulomet: KT-7.62 (1250 nábojů)
Protiletecký kulomet: KT-12.7 (450 nábojů)
Pohon: původní 5DTF (522 kW)
Alternativně: nový 6TD-2E (850 kW)
Odpružení: torzní tyče
Max. rychlost: 60 km/h
Dojezd: 500 km, 700 km s přídavnými nádržemi


Zdroj:
http://twower.livejournal.com/1947915.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/T-64
http://postimg.org/image/wxojwmm7f/

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Ukraine_to_ded.jpg

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 26/4/2016, 21:50
od Franz Trubka
Rase,kolik ma Ukrajina tanku T 64,ktere by bylo mozno uzit pro modernizaci?
Samozrejme,pokud ekonomicky zdevastovana zeme na to dokaze najit prostredky.

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 26/4/2016, 21:57
od Tomass
Já bych řekl, že dost na to aby tímhle tempem mohli modernizovat ještě pár desetiletí.

Podle MB 2016 měli k listopadu 2015:
710 - T-64/T-64BV/BM a k tomu dalších 640 T-64 v rezervě.

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 26/4/2016, 22:30
od Rase
Co jsem koukal na wikipedii, tak ukrajinská armáda používala jen cca 550 kusů T-64BV a 120 kusů T-64BM Bulat. 1000 kusů T-64B má být na skladech. Čísla to jsou jen orientační a oproti Tomassovým se dost liší. V tomhle bych věřil spíš jeho údajům. Našel jsem tam i, že 170 kusů T-64, různých variant, tanků T-64 bylo ztraceno v boji. 65 kusů získali povstalci a cca 100 tanků T-64 bylo prodáno mezi léty 1992-2014, do zahraničí (na díly). V boji přišli o hodně modernizovaných tanků a ve skladech jim povětšinou rezne spousta tanků v původní T-64B i nejspíš hodně T-64BV. Modernizace je nutnost a strojů pro přestavbu, na Tirexe nebo Azovečky, je relativně dost. Zvlášť když budu vycházet z toho, že "těžké" BVP, se na západě nasazují spolu s tanky, zhruba v poměru 1:1

V roce 2007 modernizovali 12-14 tanků T-64 na standart T-64BM, cena modernizace byla 600 000 $ za vozidlo. Podle konstruktérů by tedy měla být cena za jeden T-64 Tirex, obdobná. Přijde mi to poměrně realistické (byť naše T-72M4CZ se nakoupily za cca 1 000 000 $ - a byly údajně předražené). Ekonomickou situaci Ukrajiny bych sem netahal, přeci jen jim je mohou zafinancovat zahraniční sponzoři. Pokud by je používal batalion Azov, tak je to dost reálné

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 26/4/2016, 23:15
od arten
Rase:
Keď sa pozrieme na Ruskú modernizáciu T-72B3, kde v podstate ostáva železo, ale menia aj motor, kanón atď, nemyslím, že pri T-64kách by to bolo inak. Tu navyše menia aj vežu, komplet menia vnútorné usporiadanie... No, lacné to nebude.

T-72M4CZ ináč stála viac, ak sa rozráta celý program, tak to bolo nejakých vyše 5 mil USD na kus...

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 27/4/2016, 09:15
od Rase
Věž je původní, jen je oplácaná modernějším pancířem (jako u Izraelských modernizací M-60) a přidaná odsazená věžička pro kulomet.
Podle konstruktérů by měl i kanón a nabíjecí automat zůstat původní. Patrně i motor, ale ty se většinou měnit musí (kvůli stavu uskladněných tanků).
vytvoření místa pro osádku je jen o sváření, nic zvláštního v tom nevidím.
Většinu ceny spolyká ona elektronika (systém řízení palby, termovizní zaměřovač (dosah 8 km) atd.), kamerami a dráty propojit věž s korbou, už náročné není.
Hodně pak přídavné pancéřování. Práce a svařování, bude jen zlomek ceny.
T-72B3 má větší důraz na vnitřnosti (kanón, motor) + elektronika. U Tirexe jde spíš o ochranu osádky + elektronika, ale základní komponenty z T-64 zůstanou původní.
S ruským protějškem má smysl spíš porovnávat T-64BV nebo T-64BM. Koncepčně mi sedí, k sobě, spíš.

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 28/4/2016, 00:56
od arten
Rase píše:Věž je původní, jen je oplácaná modernějším pancířem (jako u Izraelských modernizací M-60) a přidaná odsazená věžička pro kulomet.
Podle konstruktérů by měl i kanón a nabíjecí automat zůstat původní. Patrně i motor, ale ty se většinou měnit musí (kvůli stavu uskladněných tanků).
vytvoření místa pro osádku je jen o sváření, nic zvláštního v tom nevidím.
Většinu ceny spolyká ona elektronika (systém řízení palby, termovizní zaměřovač (dosah 8 km) atd.), kamerami a dráty propojit věž s korbou, už náročné není.
Hodně pak přídavné pancéřování. Práce a svařování, bude jen zlomek ceny.
T-72B3 má větší důraz na vnitřnosti (kanón, motor) + elektronika. U Tirexe jde spíš o ochranu osádky + elektronika, ale základní komponenty z T-64 zůstanou původní.
S ruským protějškem má smysl spíš porovnávat T-64BV nebo T-64BM. Koncepčně mi sedí, k sobě, spíš.
Veža - OK, beriem späť.
Kanón, motor, nabíjací automat - podľa mňa treba meniť. Jednak vek, jednak opotrebenie, ďalej zastaralosť a navyše keď vyhodíš s veže a karuselu posádku získavaš množstvo voľného miesta, čo by bolo škoda nevyužiť na viac munície.
Vytvorenie miesta na posádku - celkom dosť "zváračiny." Do predku T-64 posádka takto "nevlezie" musíš zmeniť sklon/členenie celej prednej časti a asi aj predĺžiť, resp. posunúť vežu...

V každom prípade koncept sa mi páči veľmi, dúfam, že bude prototyp. Kľudne by som Tirex porovával s Armatou :wink:

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 28/4/2016, 07:57
od Rase
Asi jsem měl dát i fotky BMPT Azovec, který v téhle dílně vzniká. Je klidně možné, že podobný objem svařování bude nutný i u Tirexe, ale zdá se, že s tím problém nemají. I u Tirexe, beru svařování jako zanedbatelnou položku, celkové ceny. Našel jsem k Azovcovi i cenu za přídavné pancéřování, kterým má být kompletně osazen (asi nějaká NERA, nebo ERA, bez viditelných mezer - jako od Izraelců). Celkem má být použito 500 bloků, každý za 200 $, celkem tedy 100 000 $ na oplácání celého vozidla. I pokud by jich bylo na Tirexovi dvojnásob, tak pořád je to dobrá cena. Základní pancíř sice nebude nic skvělého, ale asi jim jde hlavně o rychlost výroby (proto ty svařené malé díly, které se dají přenášet) a budou spoléhat na přídavný pancíř.
Já Tirex chápu, v podstatě jen jako T-64 oplácaný stejným pancířem (ať už je to NERA nebo ERA), osazený věžičkou s kulometem a překopaným vnitřkem (snad mají vymyšlené, aby to šlo udělat bez větších zásahů do korby). Pak samozřejmě ty systémy a elektronika, která není moc vidět.
Počítačové návrhy vypadají mnohem lépe, a dělají z něj super tank, ale to jen mate to přídavné pancéřování. Výsledkem bude futuristický tank (cool look) za málo peněz, ale ne supertank (hi-tech schopnosti).

Obrázek

Obrázek
BMPT Azovec při výrobě - bez přídavného pancéřování

Obrázek
Upravený obojživelný transportér PTS na nosič munice a pak nějaký návrh tanku. Ten je mnohem lepší konstrukce než Tirex, jelikož má zcela novou věž a zdá se, že motor má být vepředu

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 28/4/2016, 13:39
od cover72
Popravdě by dávalo lepší smysl nemodernizovat věž vůbec a jen připlácnout mechanickým otčesům odolné kamery a převést jimi signál do přemístěného pracoviště posádky. Ano, ukrajinští tankkáni si sice stěžovali, že nemohli dost dobře bojovat v noci, ale proti T-72B byli s Bulatem rovnocenní, T-72B3 tam zase tolik nebylo...

...a zatímco Tirex se může stavět z 99% z ukrajinských komponent, zrovna termovize a její součásti se nakupuje v zahraničí za tvrdé valuty. A to je pro Ukrajinu nepřekonatelný problém, který by Tirex odsunul do stejné větve, jako Oplot.

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 28/4/2016, 16:59
od Rase
Těch pár desítek bloků pancíře na samotnou věž, v ceně pár tisícovek dolarů, mi nepřijdou jako problém. Navíc dají věži šmrnc - a další ochrana při utoku ze shora se taky může hodit. Dálkově vládané věžičky mají být i u dalších jejich projektů a problém v tom nevidím - tady je jen zvednutá (což vojáci očividně chtěli). Na titulní fotce, je pěkně vidět, jak je rušič (jako u Štory), asi stejný jako u Oplotu, krásně ukrytý za přídavným pancéřováním. Oproti jiným tankům, kdy je vně tanku, ještě před bloky ERA. Tirex je na tom konstrukčně lépe, než předchozí ukrajinské modernizace T-64 - teda alespoň podle mě.
Já v tom vidím úplně jinou koncepci, než dřív, a líbí se mi.
Spíš než T-72B3, Bulat, nebo i ten Oplot, mi sedí přrovnání k tureckému M60T (Sabra), kterého modernizovali Izraelci. Obdobné přeplácnutí přídavným pancířem nabízejí i pro T-55, T-72 a tedy i T-64. Užitnou hodnotu Tirexe bych tedy porovnával spíš s M60T - nic víc, nic míň

Termovize je asi problém, ale tohle by se dalo nějak vyřešit (pokusit se sehnat jako dar od USA nebo tak něco), případně jimi vybavit jen část tanků - udělat ji odnímatelnou a připojovat na tanky dle aktuální potřeby :D
ps. údaje ke zbraním jsem upravil

Obrázek
M60T Sabra

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 28/4/2016, 17:39
od Alchymista
T-64 je na tom špatne s podvozkom - už koncom 70. rokov bola jeho modernizácia opakovane odmietnutá v prospech T-72 práve preto, že podvozok T-64 neumožňoval navýšenie bojovej hmotnosti.

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 29/4/2016, 11:55
od Rase
Alchymista píše:T-64 je na tom špatne s podvozkom - už koncom 70. rokov bola jeho modernizácia opakovane odmietnutá v prospech T-72 práve preto, že podvozok T-64 neumožňoval navýšenie bojovej hmotnosti.
Nj. v tomhle případě, ale konstruktéři udávají hmotnost 39 t, což je trochu zvláštní. Co jsem hledal hmotnost u T-64, tak jsem nacházel údaje od 38 t až 42,4 t, tak nevím.
Mno, přijde mi to celé nějak blbě. Reálně vzato, by ale váha měla být stejná jako u T-64BV, určitě ne větší než u T-64BM Bulat.
Hmotnost 39 tun bych chápal u totální přestavby, kdy by z tanku zbylo jen dno korby, pásy a ložisko věže (a třeba věž celá), přičemž by zbytek byl nahrazený svařovanou konstrukcí (nižší tloušťky) a hmotnostní úspora by byla vykrytá přídavným pancéřováním. To už by tedy byl v podstatě nový tank a s tím jsem nepočítal. Tak kdo ví.
Minimálně zvýšení korby a posunutí věže dozadu by se hodilo, ale přijde mi to jako zbytečná práce - asi rádi svařují :D

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 29/4/2016, 12:13
od klingy
Rase, vezu na T-64 rovnako ako na vsetkych sovietskych tankoch do zadu neposunies bez predlzenia podvozku

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 29/4/2016, 13:22
od Rase
diky - pěkně se nám rozkrývají "pasti" konstrukce T-64 (sovětské konstrukce obecně).
Nepřijde vám ta korba zvednutá, o víc než jen přídavný pancíř, oproti klasické T-64 ?
I ten sklon čelního pancíře vypadá kolmější - asi kvůli prostoru pro osádku.

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 29/4/2016, 13:57
od klingy
Ano, zda sa, ze cely vrchna cast korby vratane predneho panciera je nova, resp. je tam nova nadstavba....

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 3/5/2016, 12:40
od Dzin
Pokud mě paměť neklame, není někde v tématu o T-64 někým blíže rozebráno, že problémy s podvozkem ve zkutečnosti nebyly tak zásadní, jak se mnohde prezentuje? Mám dojem, že tam byl někde i odkaz na sovětské zprávy ze kterých plynulo, že poruchovost T-64 byla velká jen na začátku a postupně klesala a od sedmdesátých let nebyla vyšší než u jiné sovětské techniky.

Ohledně odmítání modernizací, zde bych bral spíše jako určující boj různých zájmových skupin v rámci vojensko-průmyslového komplexu SSSR, kdy jednotlivé konstrukční kanceláře a na ně navázaný vojenský průmysl se snažili se přebírat vzájemně zakázky a mít co největší profit. Panoval zde potom tvrdý konkurenční boj ve kterém hlavní slovo mnohdy neměla technická způsobilost, ale politické rozhodnutí. Třeba T-80 se prosadila primárně proto, že tuším Ustinov byl velký fanda do turbínového pohonu a za každou cenu chtěl mít tank s ním, kdežto naopak Grečko jejímu zavedení až do své smrti bránil.

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 3/5/2016, 15:42
od klingy
Dzine, nejde o poruchovost, ale hmotnostny limit, okrem toho bolo prijate rozhodnutie, ze Charkov bude vyrabat T-84 UD, takze, modernizacia T-64 nebola potrebna....

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 4/5/2016, 08:02
od Rase
Měl bych otázku, je vůbec možné, aby byly zachován původní motor a kanón z uložených T-64 ?
Nebo by byla nutná hloubková repase, případně by byla nutná výměna za nově vyráběné díly? (kolikrát ty tanky reznou venku)
Přeci jen by se tím asi citělně zvýšila cena modernizace (byť by se jednalo o tuzemské výrobky ukrajinského průmyslu), bojová hodnota by se tím posunula přeci jen dál.
Počítal jsem s tím, že by zůstaly původní, z T-64, ale je to vůbec možné, aby tím nešla bojeschopnost úplně do kopru (byť by měl Tirex cool look)

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 4/5/2016, 13:57
od cover72
Záleží, jak je ten který kus zakonzervován. Pokud je v pořádku vrtání kanonu, rez zvnějšku nemusí vadit, protože o kvalitní oceli bude jen povrchová. Ditto s motorem. Koneckonců, nejedna ukrajinská T-64 v konfliktu na Donbase byla vytažená z těchto úložišť, nově natřená a hurá do boje a motory fungovaly - leč často chcípaly staré a nedostatkové baterie, odvěký to nepřítel sovětské logistiky :D

Re: Ukrajinský tank T-64 Tirex

Napsal: 4/5/2016, 14:49
od Aaron Goldstein
cover72 píše:Koneckonců, nejedna ukrajinská T-64 v konfliktu na Donbase byla vytažená z těchto úložišť, nově natřená a hurá do boje a motory fungovaly
Kdyby jen z těchto úložišť... Mám za to, že v médiích figurovaly dokonce nějaké kusy z pomníků.... :D (i když tam se nejednalo přímo o T-64)