Stránka 1 z 1

Softex-Aero VV2

Napsal: 10/10/2016, 21:02
od Rase
Softex_Aero_successfully_flies_indigenously_made_VV_2_helicopter_640_001.jpg

Vysokorychlostní vrtulník Softex-Aero VV-2

Ukrajinsko-česká společnost Softex-Aero, vyvíjí nový vysokorychlostní vrtulník. Zmíním, že společnost Softex je jedním z největších výrobců vrtulníků a malých vrtulových letadel na Ukrajině a vznikla v roce 2010. Stroj bude pohánět motor TS100 od společnosti PBS Velká Bíteš (našel jsem i označení TS100ZA). Turbohřídelový motor TS100 typově vychází z osvědčeného proudového motoru TJ100. Motor TJ100 plní úlohu generátoru plynů, jež generuje spaliny, které pohání volnou turbínu a ta následně hlavní reduktor vrtulníku.Tato pohonná jednotka disponuje výkonem až 180 kW. Motor je vhodný jako pohonná jednotka ultralehkých vrtulníků. Primárně se jedná o vrtulník určený na civilní trh, kde může zaujmout dvoumístným uspořádáním, které jsou usazené zasebou. Stroj tak připomíná bitevní helikoptéry. Mělo by se ale jednat o lehký vrtulník, patrně zkonstruovaný z moderních lehkých materiálů. Zajimavostí je, že má vzniknout i bezosádková verze. Společnost Softex-Aero vyvíjí též klasickou limuzínovou helikoptéru V-52 (4+1) a dvoumotorový víceúčelový letoun V-24 a V-24L (3+1). Zmíním že letoun V-24 již je certifikovaný. Společnost využívá u všech těchto letadel moderní kompozitní materiály. Firma Softex-Aero se chce (od roku 2017) stát jedním z předních světových výrobců v oblasti civilních lehkých letadel a vrtulníků.

Pohon: Turbohřídelový motor TS100
Výkon: 190 HP/140 kW maximálně 245/180 kW (5 minut)
Moderní navigační vybavení a možnost autopilota
Maximální konstrukční rychlost 252 km/h
Maximální cestovní rychlost 240 km/h
Rychlost stoupání 9 m/s
Maximální dostup 3400 m
Maximální vzletová hmotnost 1100 kg
Prázdná hmotnost 565 kg
Vnější zátěž až 900 kg
Vnitřní náklad až 380 kg
Konstrukce rotorů - kompozitní
Průměr vyrovnávacího rotoru: 1,4 m
Délka podvozkové lyžiny: 2 m
Objem vnitřního prostoru: 0,73 x 1,2 x 2,02 m (1,7 m3)
Varianta: bezpilotní autonomní vrtulník na základě VV-2


Zdroj:
http://defence-blog.com/news/softex-aer ... opter.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Softex-Aero_V-51
http://www.softex.aero/
https://www.facebook.com/softex.aero/

Obrázek
letoun V-24 a helikoptéra V-52


Re: Softex-Aero VV2

Napsal: 21/11/2016, 11:01
od Rase
Vysokorychlostní vrtulník Softex-Aero VV2 byl představen na Iran Air Show, na ostrově Kish v Perském zálivu. Letecký den probíhal od 16. do 19. listopadu.

http://defence-blog.com/news/ukrainian- ... -show.html

Obrázek

Obrázek

Re: Softex-Aero VV2

Napsal: 21/11/2016, 16:53
od Alchymista
Hračka je to pekná, možno by sa dala použiť aj pre výcvik (letecký, i pozemných vojsk) - ale nazvať ho "vysokorýchlostný vrtuľník" pri konštrukčnej maximálke 250 je ... ehm .... marketingový ťah 8-) , pretože Mi-17 urobí 260km/h na maximálnej cestovnej rýchlosti a maximálnu konštrukčnú rýchlosť má cez 280km/h.

Re: Softex-Aero VV2

Napsal: 21/11/2016, 17:01
od Zemakt
Mno, na dvěstěpadesát kobyl? Záleží na úhlu pohledu :wink:

Re: Softex-Aero VV2

Napsal: 21/11/2016, 18:51
od Alchymista
Pobobná, trochu drahšia a výkonnejšia hračka:
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Robinson R66
Unit cost $869,000 (Feb. 2016)
Powerplant: 1 × Rolls-Royce RR300 turboshaft, 270 hp take-off, 224 hp continuous
Maximum speed: 140 kn (161 mph, 259 km/h; or 130 kn when above 2200 lb (998 kg))
Cruise speed: 125 kn (144 mph, 231 km/h)

Softex-Aero VV2 neupieram právo na existenciu, či dokonca na obchodný úspech - len trvám na tom, aby bol správne zaradený. :twisted: A nevydávať ho za niečo, čím nie je.

Re: Softex-Aero VV2

Napsal: 21/11/2016, 19:14
od Zemakt
No hej, tak máme dvě vysokorychlostní mašiny :) a jedna o místo na slunci začíná bojovat no. Na rozdíl od stroje zavedeného matadora. Nejsme ve sporu, mne spíš udivuje ta možnost 900 kg vnější hmotnosti, to je překlep ne?

Re: Softex-Aero VV2

Napsal: 21/11/2016, 19:33
od Alchymista
Určite... asi ušla jedna nula navyše...

Prázdná hmotnost 565 kg
Vnitřní náklad až 380 kg
Maximální vzletová hmotnost 1100 kg = prázdna + vnútorný náklad (palivo + piloti + "palubná výstroj navyše" + kufre) + vonkajší náklad.

Potom 90-100kg by mohla byť asi tak maximálna prípustná záťaž na jedno krídlo, to by aj vychádzalo matematicky, aj logicky - krídla sú relatívne tenké, bez ďalších výstuží, takže záťaž 90-100kg je na takú konštrukciu pomali aj priveľa.

Re: Softex-Aero VV2

Napsal: 21/11/2016, 21:33
od Zemakt
Mimochodem, to Aero v názvu výrobce znamená co, Vodochody? Nebo jenom původ kapitálu?

Re: Softex-Aero VV2

Napsal: 22/11/2016, 10:52
od Smutná krabice
Zajímavé je, že má vývod spalin nahoru k rotoru a k tomu očividně směšovač s okolním vzduchem - trochu jako AH-1S Cobra:
Obrázek

Posádka v tandemu A křidélka/pylony A redukce IČ stopy turbíny?

Skoro mi přijde, jako kdyby to zamýšleli jako lehký "bitevník", který se marketuje jako "vysokorychlostní civilní" ("vysokorychlostní" jako zdůvodnění těch křidélek-pylonů) aby se vyhnul mezinárodním sankcím a byrokracii okolo "položek dvojího užití" - a že pak někdo "civilní vysokorychlostní vrtulník" hanebně zneužije, vyzbrojí a použije jako vojenský, to už je problém zákazníka, no ne?

Re: Softex-Aero VV2

Napsal: 22/11/2016, 12:20
od Rase
Smutná krabice:
To je dost možné. Přeci jen právě v Iránu měli "makety" vrtulníků, které vypadaly hodně podobně - jako podivná, lehká kopie Kobry.
Celkově ona společnost Softex-Aero, mi přijde, jako by se jednalo o nějakou pobočku Aera, která může snáz obchodovat s nepohodlnými státy, což by Aeru neprošlo. Co jsem koukal, tak to není zrovna velká firma (100 lidí na konstrukci a 70 na výrobě), tak nějaká forma finanční podpory by nemusela být pro Aero tak bolavá. Přeci jen je to asi zajimavá investice. Tady je rozpis firem, se kterými spolupracují (většinou asi v EU):

PBS Velká Bíteš - turbínové motory, klimatizace a APU
DYNON - letecké navigace
MERIN - nádrže
BERINGER - kola k letadlům
Lycoming - součástky k leteckým motorům
Evonik - skla
Aircraft Spruce - součástky k letadlům
Hartzell - vrtule
ROTAX - motory

Re: Softex-Aero VV2

Napsal: 22/11/2016, 12:27
od skelet
Spíše než zaměření na vojenský trh, to bude zaměřené na zákazníky, kteří chtějí dvoumístný vrtulník, ale nepohrdli by něčím a lá Cobra...

Re: Softex-Aero VV2

Napsal: 22/11/2016, 12:46
od Rase
Samozřejmě, produkty společnosti jsou použitelné snad jen jako civilní letouny - ale s pěkným designem. VV2 by asi ani nešel oplácat lehkým pancéřováním (sklo nebo sedačka) + lehkou výzbrojí. Iránskou armádu ale může zajimat ona bezpilotní varianta, nebo nějaká neozbrojená varianta pro pohraniční stráž. Nic víc mě nenapadá. Pěkné jsou další projekty, všechno to jsou v podstatě "limuzíny":
vrtulníku V-52 - 1+4 pasažéři
vrtulový letoun V-24 - 1+3 (certifikovaný)
vrtulový letoun V-24L - 1+3

Re: Softex-Aero VV2

Napsal: 22/11/2016, 17:39
od Smutná krabice
Tak očividně šel: v Raseho odkaze se o něm píše, že
VV-2 is a two-seat attack helicopter which adopts the same tandem design for the crew than other famous platforms such as the American AH-64 or the French Tiger combat choppers. According to Softex Aero, the pilot would be behind et and the weapons operator would seat in the front.

VV-2 je dvoumístná útočná helikoptéra, která přijala to samé tandemové uspořádání posádky, jako jiné slavné bojové typy jako americký AH-64 nebo francouzský Tiger. Podle Softex Aero by pilot seděl vzadu a operátor zbraňových systémů vepředu.

Re: Softex-Aero VV2

Napsal: 22/11/2016, 20:50
od Rase
Myslíte, že by stroj unesl třeba dvě PT rakety na křídlech. Případně na čumák modul s kamerami a nějaký lehký kanón umístěný v gondole na křídle (na čumák by asi byl hodně těžký). Přeci jen AH-1 je několikrát těžší a výkonější než VV2:

Motor: Lycoming T53-L-13 (820 kW)
Délka: 13,5 m
Výška: 4,1 m
Vzletová hmotnost: 4 310 kg
Max. rychlost: 277 km/h