Stránka 1 z 1

F-117B pro RAF

Napsal: 26/1/2017, 15:50
od Rase
Obrázek

F-117B pro RAF

Dle nedávno odtajněných informací, už v roce 1986 si dva britští piloti mohli vyzkoušet stroje F-117, jednalo se o odměnu za britskou pomoc při bombardování Libye (téhož roku). V prosinci roku 1986 nabídl prezident Regan britské vládě letouny F-117 Nighthawk, ti ale nákup odmítli s tím, že si nepřejí koupit stroj, dokud program zůstává striktně tajný. V roce 1995 byla britské vládě nabídnuta modifikované verze stroje F-117, jako náhrada za Tornado GR4. Stroj částečně vycházel z konceptu A/F-117X, který byl určený pro americké námořnictvo. Po odmítnutí US NAVY letounu F-117N, přepracoval Lockheed koncept s větším důrazem na multifunkčnost. Byl také navržen letoun F-117B, uřčený k protipozemním akcím, který sdílel většinu komponentů s verzí N (navy). Letoun byl nabízen jak USAF tak i britské RAF. Projekt přepracovaného letounu F-117N byl znám pod označením A/F-117X, neoficiálně pak F-117N nebo F-117B. Letoun nabízený britskému letectvu, měl být označen jako F-117A+ nebo F-117B, měl být vybaven moderními komponenty ze strojů B-2 (přívod vzduchu), F-22 (kryt kabiny), britskou avionikou, elektro-optickými senzory, laserovým skenerem, SAR radarem, datalinkem, motory F414 nebo EJ200 a mnoha dalšími komponenty od BAE. Celkem 24 letounů by stálo 213 milonu $ (patrně cena za kus) dle kurzu z roku 1992. Z tohoto obchodu sešlo a v roce 2008 byly zbylé F-117 zakonzervovány.

Zdroj:
http://visualreverence.tumblr.com/post/ ... hawk-1990s
http://www.securitymagazin.cz/technolog ... 54390.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-117_Nighthawk

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek

Re: F-117B pro RAF

Napsal: 26/1/2017, 17:27
od Skeptik
Celkem 24 letounů by stálo 213 milonu $ dle kurzu z roku 1992.
Kus za necelých 9 milionů USD?
Není to málo, Antone Pavloviči? :eek:

Nebo je to cena za jeden každý kus?

Re: F-117B pro RAF

Napsal: 26/1/2017, 17:56
od Rase
Netusim, mozna je to cena jen za prestavbu (i to by bylo asi malo), nebo jen za puvodni F-117. Tech 213 mil. za kus mi prijde docela dost, ale vlastne proc ne - na bombardovaci special.
Ony ty F-35 byly nejspis lepsi volba.

Re: F-117B pro RAF

Napsal: 26/1/2017, 18:35
od kenavf
Tiež sa mi tá cena nepozdáva aj keby sa malo jednať o výpredaj.
To aj olietaná F-16 sa predáva dvojnásobne drahšie.

Re: F-117B pro RAF

Napsal: 26/1/2017, 21:27
od Ejdou Rotacak
Toto mi ale nepřijde jako žádná novinka. je to minimálně 10 - 15 let staré info :lej:
Původně to ale v tisku označovali jako speciální variantu pro Velkou Británii pod písměnkem "C", následně logicky přejmenovali na "B" Britain. Jen doplním - Avionika GEC Marconi. Podle nerealizovaného plánu měly ty Béčka nejpozději v roce 2000 nahradit Tornáda GR.Mk4. Možná se teď pletu, ale mám pocit, že USA jednalo o prodeji původní F-117A už ke konci 80. let - výhradně pouze pro Brity. Senior Trend má spoustu černejch děr. V příloze verze pro Británii, ilustrace má chybně starý zubatý kokpit a né zaoblený převzatý z F-22

EDIT: omlouvám se, teď jsem rozklikl druhý odkaz a tam se o těch 80. letech píše
EDIT2: jak na to tak koukám, tak ten poslední obrázek, který si postnul je jeden ze starých návrhů SeaHawku AF-117 X, ne 117B pro VB

Obrázek

Obrázek správně vložil Jarl.

Re: F-117B pro RAF

Napsal: 27/1/2017, 08:33
od Rase
Ejdou Rotacak:
Děkuju za informaci. Moc sem se s tím nechtěl babrat a tak nějak ani nevím, jak moc se opticky lišil návrh letounu pro US NAVY oproti tomu pro RAF. Čekal bych rozdíl jen v motoru a avionice, ne přímo konstrukční změny. Je docela zajimavé, jak se kontruktéři pokusili překopat Stealth letoun "první generace" (ostré tvary) dle poznatků získaných z novější generace (F-22 a B-2), osobně si nemyslím, že by výsledek stál za tu práci. Přeci jen koncept F-117 (hlavní důraz na stealth) měl svoje klady a zápory

Re: F-117B pro RAF

Napsal: 27/1/2017, 08:50
od Ejdou Rotacak
Himl hergot :) - musím se ti Rase už podruhé omluvit. Nevím kam sem včera koukal, když jsem psal svojí odpověď, ale úplně sem přehlédl, že o těch 80. letech píšeš ty sám hned v úvodu textu.
Těžko soudit, kam se mohla F-117 nakonec dopracovat.

Mě se líbil návrh na úplně původní verzi "B" - totiž hloubková modernizace "A" pro USAF.

- systém GPS, radar typu LPI, který umožnňoval nosit rozšířenou paletu zbraní - například AGM-88 HARM
- konstrukce zůstala totožná.

Další varienta "Béčka" měla mít mnohem větší pumovnici - dvojnásobné množství JDAMu (4 x 900kg)
- větší rozpětí křídla se šípovitostí s menším úhlem + menší úhel ocasních ploch
- podle propočtů to mělo zvednou dolet asi o 30% na cca 1 400km (možná víc, možná míň píšu z hlavy)

Další vayrianta "Béčka" byl hybrid rozpracované F-117A+ a výše popsané třetí varianty "B"
- nové stealth technologie převzaté z poznatků z programu ATF
- opět rozšířená paleta zbraní
- tebou vzpomenuté motory F414.
- tyhle úpravy měly zvednout dolet na asi 1 800km.

Svýho času mě tyhle éra strašně zajímaly, vždycky to na mě dýchalo takovým tajemnem :lej:

Re: F-117B pro RAF

Napsal: 27/1/2017, 09:30
od Rase
K ceně původní F-117:
flyaway cost - 42.6 mil.$
average cost - 111.2 mil.$

Po odmítnutí US NAVY letounu F-117N, přepracoval Lockheed koncept s větším důrazem na multifunkčnost. Byl také navržen letoun F-117B, uřčený k protipozemním akcím, který sdílel většinu komponentů s verzí N (navy). Letoun byl nabízen jak USAF tak i britské RAF. Projekt přepracovaného letounu F-117N byl znám pod označením A/F-117X, což dává mnohem víc smysl, jelikož X značí projekt. Neoficiálně pak F-117N nebo F-117B. Jinak už v roce 1986 si dva britští piloti mohli vyzkoušet stroje F-117, jednalo se o odměnu za britskou pomoc při bombardování Libye (téhož roku).

ps. jak si vlastně stál tvar F-117 proti modernějším radarům (na konci 90.let) byl ještě k něčemu, nebo byl k ničemu (čemuž nasvědčuje výměna krytu kabiny).